Feitelijke gegevens

  • 1e druk, 2013
  • 335 pagina's
  • Uitgeverij: Van Goor

Flaptekst

Het prachtige en tijdloze liefdesverhaal van twee buitenbeentjes tijdens een schooljaar in 1986. Eleanor en Park zijn personages bij wie de lezer dicht op de huid zit. De twee kunnen niet met en niet zonder elkaar. Dit boek ademt liefde; de belachelijkheid en onontkoombaarheid van liefde, maar ook de kracht en energie die uitgaat van houden van. Die eerste liefde die hartverscheurend kan zijn en je tot wanhoop kan drijven. Het einde is onverwacht en compromisloos, wat maakt dat je meteen opnieuw wilt gaan lezen.

Eerste zin

Hij deed geen moeite meer om haar terug te halen.

Samenvatting

Her is augustus 1986 en op haar eerste schooldag komt de excentrieke Eleanor in de schoolbus naast de zwijgzame Park zitten. Hij is een half Koreaanse jongen die niet graag opvalt, zij heeft rood haar en is na lange tijd weer thuis bij haar moeder, broertjes en zusjes en stiefvader komen wonen. Ze hebben het niet breed en Eleanor heeft een hekel aan haar stiefvader Richie, die haar er nog maar kort geleden uitzette omdat hij haar beu was. In de bus zit ze elke dag naast Park: ze praten niet met elkaar, maar beginnen tijdens de busritten wel samen zijn stripboeken te lezen. Hij leent haar zelfs regelmatig een aantal van zijn boeken.

 

Terwijl Eleanor en Park steeds closer worden en tijdens de busritten elkaars hand vasthouden en elkaar lieve woordjes toefluisteren, wordt Eleanor behoorlijk gepest vanwege haar gewicht en dat heeft ook invloed op Parks reputatie. Eleanor durft bovendien geen echte relatie met hem te beginnen uit angst voor haar stiefvader, die het absoluut niet goed zou vinden en voor wie ze bang is omdat hij haar moeder regelmatig slaat. Wanneer ze een avond op het zoontje van haar vaders nieuwe vriendin moet passen, zit ze urenlang met Park aan de telefoon om hem dat uit te leggen.

 

Kort daarna komt Eleanor voor het eerst bij Park thuis, waar ze zich helemaal niet op haar gemak voelt omdat het er zo degelijk is. De volgende dag slaat Park op school een van zijn vrienden in elkaar als die voor de zoveelste keer iets beledigends over Eleanor zegt. Hij wordt tijdelijk geschorst en mag van zijn moeder eerst niet meer met Eleanor omgaan, omdat zijn moeder haar raar en onbeschaafd vindt en vindt dat ze een slechte invloed op Park heeft. Zijn vader zorgt ervoor dat ze bereid is Eleanor toch nog een kans te geven.

 

Diezelfde nacht belt Eleanor in paniek de politie omdat ze schoten in huis hoort: de politie komt, maar ze mag van haar moeder niet zeggen dat het Richie was die schoot. In de dagen die volgen is Eleanor vrolijk en brengt ze veel tijd door bij Park thuis: op een avond zoenen ze elkaar voor het eerst. Ze doet nog steeds haar uiterste best om het voor Richie verborgen te houden.

 

Dan ontdekt Park dat Eleanor nog steeds gepest wordt en vertelt ze hem dat ze denkt dat Tina, het populairste meisje van school, de schuldige is. Park kent haar al sinds zijn kindertijd en biecht op dat ze in groep acht verkering hadden. Hij vertelt Eleanor niet dat hij soms nog iets voor Tina voelt, en Eleanor denkt dat Tina haar uit jaloezie treitert omdat Eleanor met Park samen is. Ze krijgen ruzie en praten de hele kerstvakantie lang niet met elkaar. Dan gaat Park op een nacht naar haar toe en ze gaat stiekem met hem naar de school, waar ze het weer goed maken.

 

Met Kerst krijgt Eleanor van Richie vijftig dollar en van Park, die ze langzaamaan steeds meer gaat vertellen over haar thuissituatie, een ketting. Niet lang daarna stemt ze erin toe dat zijn moeder, die schoonheidsspecialiste is, haar een metamorfose geeft en haar haar en make-up doet: Eleanor vindt het helemaal niks. Park gaat eyeliner dragen naar school om zich af te zetten tegen zijn vader en Eleanor ontdekt dat haar broertje Ben en zusje Maisie weten dat ze verkering heeft met Park.

 

Eleanor vindt het doodeng om zich door Park te laten aanraken omdat ze overgewicht heeft. Ze zegt tegen haar moeder dat ze naar Tina gaat als ze eigenlijk naar Park gaat, en op een dag blijkt dat Tina Eleanors kleren door de wc heeft gespoeld. Ze moet in haar  weinig verhullende gymkleding door de school naar haar mentor lopen en komt daarbij Park tegen.

 

Eleanor ontwijkt hem aanvankelijk, maar dan zien ze elkaar weer en voelen ze zich nog meer tot elkaar aangetrokken dan eerst: ze vrijen, maar gaan nog niet helemaal met elkaar naar bed. Park zegt dat hij van haar houdt, maar Eleanor durft niet aan hun toekomst samen te denken. Park haalt zijn rijbewijs (ook al vindt zijn vader dat hij dat nog niet kan) en neemt Eleanor op een avond mee de stad in. Weer hebben ze bijna seks.

 

Die nacht gaat Eleanor terug naar huis en treft haar moeder en stiefvader ruziënd aan. In de kamer die ze met haar broertjes en zusje deelt, ontdekt ze dat haar spullen vernield zijn. Ze vindt briefjes van haar stiefvader waaruit blijkt dat hij het weet van Park en vlucht doodsbang het huis uit, ervan overtuigd dat Richie ook achter de treiterij op school zit.

 

Eleanor gaat naar Park toe, geholpen door Tina en Parks vriend Steve, en ze vertelt hem alles. Dan besluit ze om naar haar oom in Minnesota te gaan. Park brengt haar met de auto van zijn vader en het valt hen allebei heel zwaar om afscheid van elkaar te nemen. Eleanor is ervan overtuigd dat ze elkaar niet meer zullen zien en wil daarom seks met hem, maar hij wil niet omdat hij er juist van overtuigd is dat ze elkaar weer zullen zien en dat ze samen zullen blijven.

 

Eleanor wordt liefdevol opgevangen door haar oom en tante en Park gaat naar huis. Hij schrijft haar, maar Eleanor antwoordt nooit omdat ze, ook al kan ze het niet echt uitleggen, hun relatie als voorbij beschouwt. Park komt regelmatig langs haar huis, maar ziet daar de kinderen en Eleanors moeder niet meer terwijl Richie er nog wel rondzwerft.

 

Ruim een jaar na Eleanors vertrek heeft Park min of meer een nieuwe vriendin, en dan krijgt hij een kaart van Eleanor waarop staat dat ze van hem houdt.

 

Personages

Eleanor

Eleanor is zestien en het beste te omschrijven als excentriek. Ze kleedt zich graag op een bijzondere manier, met overdadige sieraden en bonte kleuren en stoffen. Ze is een stil, erg introvert meisje dat niet zo goed is in contacten leggen en ook het liefste niet de aandacht op zich wil vestigen. Op school blinkt ze gemakkelijk uit omdat ze zich graag verliest in boeken en studeren en ze is graag kunstzinnig bezig met schilderijen en tekeningen. Darnaast houdt ze van muziek en stripboeken, twee liefdes die ze met Park deelt. Maar door haar ellendige thuissituatie en haar overgewicht is Eleanor ook erg onzeker: ze draagt de excentrieke kleren om de aandacht af te leiden van haar lichaam en is het gewend om op de achtergrond te blijven omdat ze dat thuis ook moet doen als ze geen klappen wil krijgen van haar stiefvader. Ze is eigenlijk vooral bezig met wat het beste is voor haar jongere broertjes en zusjes en gelooft niet dat iemand ook om haar zou kunnen geven: ze houdt niet van zichzelf, vindt het doodeng als mensen vriendelijk tegen haar doen en weigert te geloven dat Park van haar houdt, waardoor ze zichzelf ook niet toe kan staan om van hem te houden. Hij is ook degene die haar, juist doordat hij van haar houdt, laat inzien dat ze wel iets waard is en dat ze het alleen al waard is om dat in te zien.

Park

Park is even oud als Eleanor en half Koreaans. Hij is op school een beetje een buitenbeentje: hij heeft wel vrienden, maar is niet enorm populair en valt ook niet heel erg op, omdat hij eigenlijk gewoon heel doorsnee is. Hij is ook geen jongen die graag sport of achter de meiden aan zit zoals zijn vrienden en is ook eigenlijk helemaal niet mannelijk, waardoor zijn vader hem vaak bekritiseert. Park houdt van dezelfde muziek en strips als Eleanor en staat over het algemeen vrij nuchter en kalm in het leven, waardoor hij niet altijd begrijpt wat Eleanor doormaakt en waarom ze zo onzeker is.

Parks ouders

Parks moeder is een Koreaanse schoonheidsspecialiste die de garage heeft omgebouwd tot salon. Ze roddelt graag, spreekt de taal nog vrij gebrekkig en vindt schone schijn belangrijk: ze wil graag dat de mensen met wie Park omgaat beschaafd en netjes zijn en is daarom eerst niet zo enthousiast over Eleanor. Maar ze is ook heel liefdevol en warm en leert al snel om Eleanor in haar gezin te verwelkomen. Parks vader is juist wat mannelijker en harder: hij heeft bij de marine gezeten en wil graag dat Park net zo mannelijk is als hij: hij heeft er moeite mee dat dat niet per se zo is.

Eleanors moeder

De moeder van Eleanor is van zichzelf een heel warm en liefdevol persoon, maar door haar relatie met Richie is ze zwakker geworden. Ze durft niet meer voor zichzelf en zelfs niet voor haar kinderen op te komen. Ze geeft Richie in alles zijn zin, zelfs als ze het daar niet mee eens is: waarom ze dat doet, is omdat ze bang is om alleen te zijn en bang is voor wat hij met haar kan doen: waarschijnlijk ziet ze wel in dat het fout was om met hem in één huis te gaan wonen. Uiteindelijk neemt ze ook de juiste beslissing en neemt ze haar kinderen mee naar Minnesota, waar Eleanor ook is: ze laat Richie achter in Omaha.

Quotes

"Eleanor, door wie alle anderen saaier en oppervlakkiger leken, en nooit goed genoeg. Eleanor die alles verpestte. Eleanor, die weg was. Hij deed geen moeite meer om haar terug te halen."

Bladzijde 6

"Tot nu toe had ze Park op een plek in haar hoofd opgeborgen waarvan ze dacht dat Richie er niet bij kon. Volledig gescheiden van dit huis en alles wat hier gebeurde. (Het was een fantastische plek. Zoiets als het enige deel van je hoofd waar je kon bidden.)"

Bladzijde 72

"Hij míste haar… Wie weet wat hij miste. Dat ze dik was. Dat ze raar was. Dat ze niet als een normaal mens met hem kon praten. Nou en. De afwijking waardoor hij haar leuk vond, was zijn probleem. Maar leuk vond hij haar, zoveel was zeker. Voorlopig, tenminste. Vandaag. Hij vond haar léuk. Hij miste haar."

Bladzijde 89

"Eleanor was niet… leuk. Ze was goed. Ze was integer. Ze was eerlijk. Ze zou zonder meer een oude dame de straat over helpen. Maar niemand – zelfs de oude dame niet – zou ooit zeggen: heb je die Eleanor Douglas wel eens ontmoet? Wat een leuk meisje."

Bladzijde 129

"Er is er maar één zoals hij, dacht ze, en hij is hier. Hij weet al dat ik een song mooi zal vinden voor ik hem heb gehoord. Hij lacht al voor ik bij de clou van een grap ben. hij heeft van voren een plekje, vlak onder zijn keel, waardoor ik het niet eens erg vind als hij deuren voor me openhoudt. Er is er maar één zoals hij."

Bladzijde 310

"Als je jezelf niet kunt redden, is je leven het dan wel waard gered te worden? (…) Je hebt mijn leven gered, wilde ze zeggen. Niet voor eeuwig, niet voorgoed, waarschijnlijk alleen voorlopig. Maar je hebt mijn leven gered, en nu ben ik van jou. De ik die ik nu ben is van jou. Voor altijd."

Bladzijde 320

"En ze gingen het nooit uitmaken. Kregen nooit genoeg van elkaar. groeiden niet uit elkaar. (Dit was dus namelijk niet zo’n stomme schoolverliefdheid.) Ze hielden er gewoon mee op."

Bladzijde 327

Thematiek

Coming of age
Het belangrijkste thema in het boek gaat over het zelfbeeld dat je hebt en welke invloed dat heeft op je karakter en je leven. Voor Eleanor gaat dat zelfbeeld vooral over haar lichaam: ze weet vrij goed wie ze is qua interesses en karakter en de manier waarop ze in het leven staat, maar is erg onzeker over haar lijf. Ze is veel bezig met wat andere mensen van haar vinden en is zelf allesbehalve blij met haar lichaam: ze schaamt zich ervoor en houdt er niet van. Daarnaast vindt ze zichzelf ook absoluut niet bijzonder of aantrekkelijk als persoon: je kunt heel goed zeggen dat ze gewoon in het algemeen niet van zichzelf houdt en daardoor is het heel moeilijk voor haar om te accepteren dat anderen dat misschien wel doen. Voor Park is het juist andersom: hij worstelt met het zelfbeeld dat hij heeft van zijn persoonlijkheid, omdat hij graag iemand wil zijn met wie anderen bevriend willen zijn – hij wil in ieder geval niet iemand zijn die negatieve aandacht krijgt op school – maar hij wil ook zijn ouders, in het bijzonder zijn vader, trots kunnen maken en de manieren waarop dat kan zijn in strijd met zijn eigen identiteit. Eleanor en Park ontdekken allebei dat ze goed zijn precies zoals ze zijn en dat ze niet hoeven te veranderen, dat ze juist om die reden van zichzelf kunnen en zouden moeten houden.

Motieven

Huiselijk geweld
Een ander belangrijk thema in het verhaal is het geweld dat zich in Eleanors thuissituatie afpeelt. Hierdoor wordt een groot deel van haar onzekerheid veroorzaakt en het is een steeds terugkerend onderwerp in haar persoonlijke leven: door wat er thuis gebeurt vermijdt ze het liefst alle sociale contact en daardoor probeert ze haar relatie met Park ook zo angstvallig verborgen te houden. Bij Eleanor thuis is het vooral haar moeder die geslagen wordt, maar ook de jongere kinderen groeien op een negatieve manier op door de manier waarop Richie zijn leven leidt. Dit maakt Eleanor ontzettend bang en onzeker.

Ontluikende liefde
De liefde tussen Eleanor en Park zit een beetje tussen kalverliefde en echte liefde in: het is voor hen allebei hun eerste echte verliefdheid waarbij alles spannend is, waarbij ze elkaar voortdurend aftasten en enerzijds bang zijn voor wat er nog komen gaat en anderzijds niet zonder elkaar kunnen. Het is een verliefdheid waarbij je heel onzeker bent over wat de ander eigenlijk in je ziet en waarin je ook eigenlijk nog een beetje bezig bent met de kalverliefde die je eerder hebt ervaren. Hun relatie is zelfs een beetje te vergelijken met Romeo & Julia, omdat ze niet echt in de smaak vallen bij de familie van de ander en omdat ze heel anders zijn, maar toch ook heel erg naar elkaar worden toegetrokken. Ze kunnen eigenlijk niet met en niet zonder elkaar, juist omdat ze zo verschillend zijn en elkaar tegelijkertijd zo goed aanvullen.

Opdracht

Voor Forest, Jade, Haven en Jerry – en voor de anderen achter in de laadbak

Trivia

Het boek wordt hoogstwaarschijnlijk verfilmd door DreamWorks en auteur Rainbow Rowell heeft de eerste versie van het scenario al geschreven.

Titelverklaring

De titel van het boek is heel simpel: Eleanor en Park gaat over de twee hoofdpersonen in het verhaal en hun relatie, die bijzonder en spannend en een beetje angstig is, maar ook over hun individuele levens en conflicten.

Structuur & perspectief

De verhaallijn van het boek loopt eigenlijk in één lange lijn door. Er zit een eenvoudige opbouw in: het begin van het verhaal draait er vooral om de personages en hun levens te leren kennen: ze zijn dan nog zo anders dat ze ook eigenlijk niets met elkaar te maken willen hebben. Maar dan blijkt langzaamaan steeds meer hoeveel ze eigenlijk op elkaar lijken en dat ze elkaar zelfs min of meer nodig hebben: ze groeien steeds meer naar elkaar toe en intussen kom je ook steeds meer te weten over de achterliggende gebeurtenissen die ervoor hebben gezorgd dat ze zijn zoals ze zijn. Dit gebeurt op het hoogtepunt van het verhaal: daarna wordt alles eigenlijk weer ingewikkelder omdat blijkt dat hun levens en karakters en vooral ook hun kijk op zaken toch wel heel erg anders zijn, waardoor ze ook eigenlijk weer niet bij elkaar passen. Op het einde wordt duidelijk wat ze nu precies voor elkaar betekenen en wat daar op de korte, maar zeker ook op de lange termijn de waarde van is.

 

Het perspectief in het boek wisselt tussen Eleanor en Park: elk hoofdstuk heeft een andere verteller, maar in sommige hoofdstukken – vooral wanneer ze steeds dichter naar elkaar toe groeien – komen ze allebei aan het woord, soms afwisselend maar een paar regels zodat je een heel mooi beeld krijgt van hoe ze hun relatie nu eigenlijk ervaren. Het perspectief is nog wel in de hij/zij-vorm geschreven (personaal perspectief) maar als lezer lijkt het alsof je er heel dicht op zit.

Decor

Het verhaal speelt zich af in Omaha, een stadje in de Amerikaanse staat Nebraska in het jaar 1986. Waarschijnlijk heeft de auteur bewust gekozen voor een relatief onbekende plaats (heeft iemand ooit van Omaha gehoord?) en een jaar waarin er nog geen dingen bestonden als iPhones en sociale media omdat het verhaal daardoor veel puurder wordt. Als het zich had afgespeeld in een grote stad, waren de omstandigheden waarschijnlijk heel anders gewest, hadden meer mensen misschien wel gezien wat er bij Eleanor thuis aan de hand was – want in zo’n klein stadje kent iedereen elkaar en durft niemand écht te praten over wat er achter gesloten deuren gebeurt. Had het verhaal zich in deze tijd afgespeeld, dan had Eleanor bovendien veel meer mogelijkheden gehad om alarm te slaan: ze had bijvoorbeeld kunnen chatten met de Kindertelefoon of anoniem aangifte kunnen doen. Daarnaast zouden Eleanor en Park elkaar hebben kunnen opzoeken en stalken op Facebook en had Eleanor gepest kunnen worden via internet, waardoor alles veel moderner zou worden. De schrijfster wilde waarschijnlijk juist laten zien hoe krachtig een liefdesverhaal kan zijn zonder allerlei moderne poespas.

 

Over Omaha als omgeving kom je best wel veel te weten: er wordt precies beschreven hoe het stadje eruitziet en naar welke plekken de personages vaak gaan. de periode die wordt beschreven is ongeveer een schooljaar: Eleanor en Park ontmoeten elkaar op de eerste chooldag in augustus en kort vóór de zomervakantie vertrekt Eleanor naar haar oom en tante in Minnesota.

Stijl

De schrijfstijl van Rainbow Rowell is vooral heel romantisch en ligt ook heel dicht bij de lezers. Het taalgebruik is vlot en je vliegt erdoorheen omdat het zo gemakkelijk te lezen is, maar er zit ook heel veel sfeer in. De beschrijvingen in het verhaal zijn ook echt belangrijk: ze zijn niet saai, maar juist interessant en helemaal door de ogen van de personages geschreven. Sowieso zijn de personages steeds aan het woord en beleef je alles door hun ogen, waardoor je er als lezer in meegezogen wordt.

Slotzin

Eleanor had geen brief gestuurd, maar een kaart. Met vier korte woordjes.

Beoordeling

Het eerste boek dat ik van Rainbow Rowell las, was Fangirl en ik zal heel eerlijk zijn: daar vond ik echt niks aan. Ik vond de thema’s interessant, maar de schrijfstijl en de manier waarop het hoofdthema was uitgewerkt heel erg oppervlakkig en gewoonweg kinderachtig. Toen ik aan Eleanor en Park begon, was ik dan ook wel een beetje huiverig omdat ik hetzelfde verwachtte. Maar… ik ben nog nooit zo verrast door een boek. Het duurt wel eventjes voordat je erin zit en door hebt waar het om draait in het verhaal, maar als dat eenmaal het geval is, word je meegesleept als in een draaikolk. Het is een ontzettend mooi boek met een prachtig verhaal dat echt ergens over gaat in plaats van dat het alleen maar een liefdesverhaal is: ik vind de thema’s van eerste liefde en liefde voor jezelf prachtig, maar ook de schrijfstijl met het steeds wisselende perspectief, de humor en de complexiteit van het personage Eleanor. Het was een boek waar ik doorheen ben gevlogen en dat absoluut in mijn lijstje favorieten is komen te staan.

Recensies

"De kracht van Eleanor & Park zit in de authenticiteit van de karakters. "
http://mustreads.nl/recen...ow-rowell/

"Een prachtig liefdesverhaal over zelfbeeld en eigenwaarde en over twee tieners die elkaar vinden in elkaars onvolkomenheden."
http://www.tzum.info/2015...nor-park/

"Eleanor & Park is een schitterend boek over twee buitenbeentjes die veiligheid en liefde zoeken bij elkaar. "
http://nerdygeekyfanboy.c...nor-park/

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

N.

N.

En om nog toe te voegen, voor een scholieren.com 'superverslag' vind ik dat er nog best veel rare fouten in staan. Zoals, 'chooldag' in plaats van schooldag en 'er achter' in plaats van erachter. Voor de rest een verslag waar alles in staat, dus wel goed.

2 jaar geleden

Antwoorden

gast

gast

N.

N.

Er is nooit bekend gemaakt door de schrijver wat de drie woorden op de kaart waren, dus het is niet zeker of ze zei van hem te houden.

2 jaar geleden

Antwoorden

Dewi

Dewi

Op de website van rainbow rowell zelf heeft ze bij een interview het bekendgemaakt

1 jaar geleden

gast

gast

A.

A.

Het eindigt met een kaart met drie woorden, geen vier.

3 jaar geleden

Antwoorden

R.

R.

in het Engels zijn het drie woordrn: i love you. In het Nederlands zijn het er vier: ik houd van jou

3 jaar geleden

gast

gast