Eindexamens 2024

Wij helpen je er doorheen ›

Voorwaardelijke liefde door Thierry Baudet

Zeker Weten Goed
Foto van Cees
Boekcover Voorwaardelijke liefde
Shadow
  • Boekverslag door Cees
  • Zeker Weten Goed
  • 24 augustus 2017
Zeker Weten Goed

Boekcover Voorwaardelijke liefde
Shadow
Voorwaardelijke liefde door Thierry Baudet
Shadow

Oefenen voor je mondelingen?

Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.

ADVERTENTIE
Nieuw seizoen Studententijd de podcast!

Studenten Joes, Tess en Annemoon zijn terug en bespreken alles wat jij wilt weten over het studentenleven. Ze hebben het onder andere over lentekriebels, studeren, backpacken, porno kijken, datediners, overthinken, break-ups en nog veel meer. Vanaf nu te luisteren via Spotify en andere podcast-apps! 

Luister nu

Feitelijke gegevens

  • 4e druk, 2014
  • 268 pagina's
  • Uitgeverij: Prometheus

Flaptekst

Als Gregor, een aantrekkelijke promovendus uit Amsterdam, wordt benaderd door zijn oude studievriendin Tessa en haar tweelingzus Madelon, blijkt dat dit duo een merkwaardig voorstel voor hem heeft. Ze vragen hem of hij wil bijverdienen als gezelschapsheer. Gregor is intelligent, zelfverzekerd en charmant; precies de eigenschappen waaraan de hoogopgeleide vrouw van nu behoefte heeft.
Geld verdienen door met mooie en slimme vrouwen te converseren, te flirten en soms meer: Gregor is gevleid en gefascineerd en hij besluit op het aanbod in te gaan. Het dubbelleven brengt hem echter al snel in problemen, en oude, nooit geheelde wonden uit zijn jeugd dreigen zijn ogenschijnlijk comfortabele bestaan volledig te gronde te richten.
Voorwaardelijke liefde, het eerste literaire werk van Thierry Baudet, stort de lezer in een paradoxale zoektocht naar oprechtheid en onschuld, en onderzoekt het offer van de liefde in een tijd van egoïsme. Zelden heeft ons land een romandebuut gezien waarin de moderne moraal zo genadeloos op de pijnbank wordt gelegd; waarin liefde en haat, goed en kwaad, op zo'n schokkende wijze met elkaar worden verbonden.

Eerste zin

Ik was nog niet zo lang afgestudeerd en net begonnen als promovendus: aan de Universiteit Utrecht schreef ik een proefschrift en gaf ik college.

Samenvatting

Deel I (21 hoofdstukken, waarin heden en verleden elkaar per hoofdstuk afwisselen)
Gregor (27 jaar, promovendus aan de Universiteit van Utrecht) wordt door een tweeling Tessa en Madelon uitgenodigd om een praatje te komen maken: ze hebben een voorstel voor hem. Ze rubben een escortbureau waarvan eenzame vrouwen gebruik kunnen maken. Daar kan hij goed geld mee verdienen. Hij hoeft daarbij geen fokstier te zijn, maar moet juist op intellectueel niveau met de vrouwen kunnen omgaan. Hij mag het een keer proberen bij een wat oudere vrouw, de advocate Quirien. Hij zal haar ontmoeten op een feestje in de wijk. Die eerste date lukt goed en Quirien is erg tevreden over zijn bedprestaties. Tessa en Madelon vertellen hem, nadat hij aangenomen is, hoe ze in de business terecht zijn gekomen. Tessa is zelfs afgestudeerd advocate. De tweeling  start een advertentiecampagne (o.a. in de Viva) met hun 'Love Doctors'. Na de advertentie neemt het jonge meisje Marie contact op: ze is nog maagd en wil graag door een professional ontmaagd worden. Hij gaat naar Marie toe, heeft een vibrator bij zich en kan haar daarmee een orgasme bezorgen. Daarna heeft hij nog seks met haar. Hij heeft daarover een goed gevoel: hij heeft echt iemand kunnen helpen met een probleem.

Verleden:
Gregor is in Alkmaar zonder vader opgegroeid, omdat zijn moeder die het huis heeft uitgegooid. Hij mist zijn vader erg, maar van zijn moeder mag hij niet worden zoals zijn vader was. Hij mag alleen via brieven met zijn vader communiceren, maar hij krijgt nooit antwoord. Waarschijnlijk omdat zijn moeder de brieven nooit op de post doet. Zijn vader besluit naar Canada te gaan met zijn nieuwe vriendin.
Moeder  straft haar zoon soms op een rare manier, maar gaat ook met hem in bad. Het lijkt een bijna incestueuze verhouding. Hij heeft ook een zusje Else en hij ziet stiekem hoe ze zich met behulp van een massage-douchekop bevredigt.  Met haar en met haar vriendinnetje speelt Gregor ook een seksspelletje, waar hij het 'slachtoffer'is.  Het is een duidelijke illustratie dat de problemen van Gregor op het gebied van de liefde door zijn jeugd worden veroorzaakt.

Deel II ( 8 hoofdstukken die voornamelijk over de puberteit van Gregor en zijn eerste liefdeservaringen gaan)
Gregor  had al eens een meisje gezoend, voordat hij door het schoolvriendinnetje Myrthe wordt ontmaagd. Daarna voelt hij zich een man en gaat ook nog eens masturberen. Overigens lijkt dat wel een grote hobby van Gregor te zijn, want er wordt heel wat keer over zijn masturbatiepogingen verteld.  Hij krijgt daarna een Turks meisje Elif met wie hij een reis naar Parijs gaat. Nadat ze seks met hem heeft gehad, verbreekt ze de relatie. Ze is bang voor haar omgeving: seks met een niet-moslim.  Hij heeft daarna nog veel losse sekscontacten, vooral met lelijke meisjes, omdat die nu eenmaal veel moeilijker een partner kunnen krijgen en dus gemakkelijker seks met een jongen willen. Daarnaast blijft zijn hobby 'zijn voorhuid te masseren'.

Deel III (22 hoofdstukken voornamelijk over het heden)
Dit deel begint met een verhandeling over seks en verkrachting : het zijn algemene wijsheden die Gregor verkondigt, die wat buiten het karakter van een literaire roman vallen. Het komt erop neer dat vrouwen ruw verkracht willen worden. (deze passage kreeg overigens veel kritiek van feministische zijde)
Gregor gaat verder met zijn seksdates. Zo krijgt hij een sappige Vlaamse Margot op zijn weg, die hem een sekssensatie vindt.  Hij blijkt zijn werk goed te doen en hij krijgt een flink aantal klanten, soms ook wel vrouwen van de universiteit van Utrecht. Als hij ongeveer een jaar bezig is, ontmoet hij Marie weer. Van zijn bazinnen heeft hij gehoord dat ze verliefd op hem was geworden. Ze woont intussen met twee vriendinnen samen, maar heeft ook wel andere sekscontacten gehad, nadat Gregor haar had losgemaakt.  Hij wil zich wel weer overgeven aan haar en in een sentimentele bui vertelt hij haar het geheim van het huwelijk van zijn vader en moeder. Maar hij knapt diezelfde nacht nog van haar af, als hij haar met de douchekop betrapt: ze masturbeert ermee. Ook hoort hij van haar dat Quirien helemaal geen klant was, maar eigenlijk een vrouw die moest kijken of hij geschikt voor het werk was. De meiden Tessa en Madelon hebben hem bedonderd. Woest verlaat hij het huis van Marie.

Deel IV (12 hoofdstukken over het verhaalheden)
Omdat Gregor teleurgesteld in de liefde is, gaat hij minder goed om met vrouwen die hem betalen. Er komen klachten en de tweeling wil wel daarover met hem praten. Hij reageert niet op hun verzoeken. Hij observeert op een middag hoe twee meisjes (vriendinnen) in een seksshop om een vibrator heen draaien. De vibrator die Rabbit wordt genoemd, schijnt het einde voor de vrouw te zijn.  Als hij zijn verdriet verdrinkt in een café, ontmoet hij Suzanne, de vriendin van Marie. Ze vertelt dingen die ze van Marie moet hebben gehoord: die heeft dus gekletst over zijn jeugd. Suzanne  lokt hem verder uit zijn tent en hij begrijpt dat ze gewoon keiharde seks met hem wil, terwijl ze zogenaamd bij hem kwam om  een goed woordje voor Marie te doen. Een dag later biedt hij haar zijn excuses aan voor de harde manier van seks.

Hij krijgt daarna ook per mail te horen dat hij ontslagen wordt. Bij thuiskomst wacht Marie op hem. Hij gaat weer met haar mee  en hoort dat ook zij van tevoren was ingelicht over gigolo Gregor. Als ze even slaapt, gaat Gregor op internet allerlei theorieën over seks en vrouwen opzoeken. Een van de dingen die hij onthoudt is dat 'er geen verzoening is zonder offer," (en citaat van het Turkse meisje) 
Hij neemt een drastisch besluit. Hij neemt Marie mee naar een instituut waar  advies zou worden gegeven over liefde en relaties. Maar dan wordt al snel duidelijk wat hij met haar van plan is. Hij laat Marie onder narcose besnijden. Ze kan dus later niet meer masturberen.Hij heeft haar verlost van de duivel die in haar clitoris zat.  Is het zijn ultieme poging van wraak? Hij vertrekt uit het instituut waar hij Marie achter heeft gelaten. Pas als hij buiten is, durft hij weer adem te halen. 

Dit verslag gaat verder na deze boodschap.

Verder lezen
Gids Eindexamens

Alles wat je moet weten over de eindexamens

Personages

Gregor

Gregor is eigenlijk een jongen met een Oedipuscomplex. Ook in zijn situatie is er sprake van een afwezige vader en een jaloerse moeder die hem op een manier opvoedt waardoor hij nooit op zijn vader mag lijken. Maar aan de andere kant zoekt ze ook lichamelijke toenadering bij haar zoon (in bed, in bad, ze loopt bij hem de badkamer binnen, beiden zijn naakt). Gregor is jaloers op een vriendje dat wel een vader heeft en hen te hulp schiet als ze beiden worden gepest met voetballen. Gregor ziet hoe zijn zusje zich bevredigt onder de douche en is object in een seksspelletje van haar en een vriendin. Die ervaringen bepalen zijn verdere leven in de omgang met eerste liefdes en vriendinnetjes ( Myrthe, Elif). Hoewel hij er uiterlijk prima uitziet, loopt hij niet over van zelfvertrouwen, waardoor hij vaak alleen met dikke, lelijke meisjes naar bed gaat. Pas in zijn gigolo-avontuur komt hij los. De eerste contacten zijn veelbelovend. Hij krijgt goede reviews. Bij het jonge meisje Marie heeft hij een apart gevoel iets goeds te hebben verricht. Maar hij komt er gaandeweg achter dat ook hij een speeltje in de handen van vrouwen is geworden: Tessa en Madelon hebben hem(met Quirien) voorgelogen en daar baalt hij van. Hij wil nog wel een keer met Marie vrijen en vertelt haar intieme gegevens over zijn jeugd. Als hij daarna ziet dat ze zichzelf weer onder de douche bevredigt en ook verhalen hoort van een triootje dat ze heeft gedaan, wordt hij boos en loopt weg. Een vreemde vorm van jaloezie. Zijn boosheid wordt nog groter als hij merkt dat ze verhalen van hem aan Suzanne heeft doorverteld. Hij heeft harde seks met Suzanne, als een soort straf voor de vrouw (ze vraagt er immers om). Om Marie later helemaal alleen voor zichzelf te kunnen hebben, laat hij haar besnijden. Dat is wel een bizar einde van het verhaal, dat aansluit op het voorwoord, waarin Gregor zijn mening over vrouwen geeft en dat dit verhaal ooit van pas zal komen "als een getuigschrift en als hij ooit terecht zal staan als een verdediging."

Quotes

"De gevoelige man. Dat ik me overdag met wetenschap bezig hield, was een pré. "Vinden vrouwen juist leuk", zei Madelon. Ze keek geruststellend. Of minachtend. Dat er in elke geval geen misverstand over bestond: het ging bij deze klus niet om seks. De dame voor wie Tessa en Madelon een man zochten.was daar niet naar op zoek. Het ging om .... de charme." Bladzijde 19
"De familie Droogveen had een mongooltje. Ik had veel liever een mongooltje gehad dan gescheiden ouders, zei ik. Moeder was hierdoor ontroerd. Ze lachte en gaf me een knuffel. Ze vond het heel puur van me dat ik dat zei." Bladzijde 25
".... maar over masturbatie praat je niet. Het is het grootste geheim in het seksleven van moderne mensen. Hoe meer we 'bevrijd'raken , des te eenzamer we worden en des te belangrijker het masturberen wordt. Masturbatie is het oertaboe, het oergeheim dat steeds groter wordt naarmate de waarde van seks met anderen, zoals in onze tijd gebeurt , afneemt." Bladzijde 88
"Het is aapdagen dat vrouwen naar bed willen met ruwe, ongebonden mannen. Holbewoners, rocksterren. Of het plunderende opperhoofd van een naburige stam. Moraal doet er niet toe: hier zijn de genen aan het woord." Bladzijde 135
"Toen mijn vader was weggejaagd had moeder het rijk voor zichzelf. Ze kon doen met ons wat ze wou. Mij straffen, Else verwennen, alles gunnen, vergeven. Ik mocht niet zo worden als mijn vader. Ik moest invoelend zijn en rekening houden met anderen, ik moest zacht worden en me leren aan te passen", Marie bleef me aaien." Bladzijde 195
" Daar lag het. Hier viel niets meer te veroveren. Dit hier, dit lichaam: het was helemaal van mij geworden. Alle gevaar geweken. Marie zou me geen kwaad meer doen, het boze wezen in haar was eindelijk verslagen: de demon die via haar clitoris bezit van haar had genomen moest op zoek naar een andere drager. " Bladzijde 260

Thematiek

Seksualiteit

Seksualiteit is een ander belangrijk thema dat met het bovenstaande samenhangt. Er is veel aandacht voor seksuele handeling. Masturbatie van vrouwen (met vibrator en douchekop) komt herhaaldelijk voor en ook Gregor vlucht vaak in soloseks. Daarnaast is het gigolo-motief op Gregor van toepassing. Hij is de mannelijke tegenhanger van de escortgirl en bevredigt de verlangens van vrouwen die behoefte hebben aan seks. Hij wordt daarvoor ingepalmd door de tweeling Tessa en Madelon. De schrijver neemt geen blad voor de mond als het gaat om het beschrijven van seksueel getinte scènes.

Vrouwenrechten / feminisme

Thierry Baudet laat in deze bijzondere roman zijn hoofdpersonage Gregor stelling nemen tegen de onderlinge positie van de man en de vrouw in onze moderne samenleving. Die stellingname is nogal controversieel. Zo is Gregor de gigolo die de wensen van alleenstaande en soms gefrustreerde vrouwen moet inwilligen. Hij komt er echter achter dat het mannelijk geslachtsdeel het altijd zal afleggen tegen de professionele vibrators,(bijv. The Rabbit) waardoor de vrouw de man voor het bereiken van een orgasme niet meer nodig heeft. Daartegenover staat zijn mening dat het de diepe wens van de vrouw is toch met kracht en soms met geweld door een man 'genomen' te worden. Openlijk beweren moderne vrouwen een alfa-man (een softie) te willen hebben, in hun hart verlangen ze naar een macho-man met wilde seks. Om die opvatting werd de roman van Baudet na het uitkomen ervan fel bekritiseerd door de feministische strijdsters.

Motieven

Verkrachting/seksualiteit

Wanneer hij Marie heeft verlaten en later haar vriendin Suzanne tegen komt, probeert hij er alles aan te doen om wraak te nemen tegen de vrouwen. Hij heeft seks met een gewelddadige inslag met de vriendin van Marie. Dat lijkt erg sterk op een verkrachting. Bovendien houdt Gregor in deel III in een filosofisch getinte passage ene pleidooi voor verkrachting.

Wraak

Gregor neemt wraak op Marie. Ze heeft zijn geheim van zijn jeugd aan haar vriendinnen verraden en is ook niet eerlijk tegen hem geweest. Hij laat haar besnijden, zodat ze geen genot meer van haar clitoris zal hebben.

Vader-zoonrelatie

Gregor heeft in zijn opvoeding een vaderfiguur gemist. Zijn moeder had zijn vader buiten de deur gezet en dat vond Gregor erg vervelend. Hij had nooit een voorbeeldfiguur aan wie hij zich kon optrekken. Bovendien doet zijn moeder er alles aan om hem niet op zijn vader te laten lijken. Dat bezorgt Gregor een trauma, waarvan hij later de gevolgen moet dragen. Hij krijgt soms rare straffen van zijn moeder. Uit alles blijkt dat Gregor zijn vader mist en hij vindt het fijn dat de vader van zijn vriendje stevig optreedt als ze samen door leeftijdgenoten worden gepest. Hij mist zo'n vader.

Zakenwereld

Tessa en Madelon hebben een zakenmodel ontwikkeld om seks te exploiteren. Hun escortbureau voor welwillende vrouwen loop heel goed. met een slim marketingmodel (reclame in vrouwenbladen) maken ze veel klanten voor hun bureau.

Moeder-zoonrelatie

De verhouding moeder-zoon is op het randje. Er is bijna sprake van een Oedipus- of incestmotief. Zo wil zijn moeder dat haar puberzoon bij haar in bad gaat en Gregor vindt dat afschuwelijk. Hij vlucht uit bad als hij zijn naakte moeder daar aantreft. Verder heeft moeder een merkwaardige houding tegenover haar zoon die ze niet wil laten lijken op de man die in haar leven is geweest. Ze straft haar zoon met vreemde straffen en doet rare dingen met hem. Het is denkbaar dat Gregor daar in zijn puberteit de sporen van heeft gedragen.

Heden en verleden

Het heden van Gregor wordt voor een groot deel bepaald door zijn vaderloze opvoeding en de vreemde benadering van zijn moeder ten opzichte van haar zoon. Gregor heeft daar een trauma aan overgehouden en in zekere zin een minderwaardigheidscomplex.

Inwijding

Gregor wordt zelf ook ingewijd in de liefde (door Myrthe). maar als gigolo moet hij het meisje Marie inwijden in de geheimen van de lichamelijke liefde. maar die lust er dan later ook pap van.

List, leugens en bedrog

Gregor komt er achter dat de tweeling Tessa en Madelon hem met valse informatie in het gigolovak heeft gelokt. De eerste vrouw die hij moest versieren Quirien, was geen potentiële klant maar een intake-vrouw die hem moest testen. Wanneer hij daarachter komt, is hij woedend.

Trivia

Thierry Baudet zit in de Tweede Kamer voor de partij Forum der Democratie. Hij baart daarmee flink wat opzien. Dat gebeurde ook met zijn roman Voorwaardelijke Liefde waarin over seks en de vrouwenemancipatie opzienbarende zaken worden beschreven. De roman kreeg herdrukken in 2017. De eerste druk verscheen in 2014.

Titelverklaring

Meestal wordt er in liefdesrelaties gesproken over de noodzaak van een onvoorwaardelijke liefde. Iemand als je geliefde nemen zoals hij is. Dat gebeurt niet in de filosofie van Gregor. De liefde is juist aan voorwaarden gebonden. Voorwaarden die in de huidige samenleving aan de moderne mens worden gebonden.  Vrouwen willen zich niet meer onvoorwaardelijk hechten aan een man. Die man is ook seksueel gezien niet meer nodig. De opmars van de vibrators (2 miljoen in Nederland) is begonnen. Geen man kan tegen de vibrator op. Ook de vrouwen claimen hun recht op seks. Aan de ene kant willen ze een man die hen beschermt (een softie) aan de andere kant willen ze 'hard genomen worden."

Aan het einde van deel II (op blz. 132)  wordt er een directe verwijzing naar de titel gemaakt. 
"De afwijzing. Want ook al had ik het uitgemaakt, had ik haar afgewezen- het feit dat een meisje niet helemaal aan de droom voldeed was onvermijdelijk een teleurstelling. De mythe loog. De wereldvernietigers hadden het onmogelijk gemaakt voor man en vrouw om elkaar nog te vinden. Alles was voorwaardelijk geworden. En op dat moment kwamen Tessa en Madelon in mijn leven."

Structuur & perspectief

In een voorwoord schrijft Gregor dat dit boek eigenlijk geen roman is, maar dat is het natuurlijk wel. Zijn ik-verhaal wordt verdeeld in IV delen die op hun beurt weer worden onderverdeeld in relatief kleine, ongetitelde hoofdstukken. 
Gregor is 27, 28 jaar als hij als promovendus zich in de wereld van  de escortseks stort. In deel I kijkt hij telkens terug vanuit het heden naar het verleden (vooral m.b.t.  een vaderloze jeugd) Deel II is geheel gewijd aan het verleden (puberteit en eerste vriendinnen, eerste seks)
In deel III speelt het verleden nauwelijks nog een rol. 

Gregor is een achterafverteller. Uit enkele passages blijkt dat de periode van gigolo-zijn achter de rug ligt. Hij vertelt daarom ook steeds in de o.v.t. 
 

Decor

Het verhaalheden speelt zich af omstreeks de datum van verschijnen van de roman (2014) Gregor noemt geen jaartallen, een enkele keer een maand. Maar de economische crisis lijkt nog aan de gang. In zijn bezoek aan een seksshop heeft hij het over 'Vijftig tinten grijs' van E.L. James. Deze zeer populaire, erotische roman verscheen voor het eerst in 2012. Het valt dus niet aan te nemen dat het verhaalheden zich vóór dat  jaar afspeelt. De meest logische  aanname is dan ook dat het verhaalheden zich tussen 2012 en 2014 afspeelt. Gregor vermeldt dat hij 28 jaar is  en dat zou kunnen betekenen  dat hij geboren is tussen 1984 en  1986. Zijn jeugd (de vaderloze opvoeding) zou zich dan voornamelijk aan het einde van de vorige eeuw  hebben afgespeeld. 
De vertelde tijd van het verhaalheden is ongeveer twee jaar (augustus - mei 2 jaar daarna)

Gregor groeide op in Alkmaar. Hij werkt als promovendus in Utrecht, maar het heden speelt zich voornamelijk af in Amsterdam.  In die stad willigt hij de sekswensen van vrouwen in. In het verleden is hij een keer enkele dagen met een Turks meisje naar Parijs geweest. Nadat ze seks met elkaar hadden gehad,  wilde ze hem niet meer zien, bang als ze voor de omgeving was dat ze het met een niet-moslim had gedaan.

Stijl

Baudet hanteert een vitalistische en enigszins seksistische schrijfstijl.  Daarbij korte zinnen, geen moeilijke woorden en duidelijke metaforen.(zie hieronder)  Daardoor ontstaat een hoog verteltempo. Baudet neemt in de seksscènes ook geen blad voor zijn mond.
Er is bij de verteller bij de ontmoeting met vrouwen heel veel aandacht voor borsten (in allerlei maten en vormen) en   in de ontmoetingen met vrouwen en de geslachtsdelen van beiderlei kunnen worden met de bekende straattaaltermen aangeduid.  Toch moet je ook stellen dat de roman misschien wel erotisch getint genoemd kan worden, maar dat het geen pornoliteratuur is. Heel erg seksueel opwindend worden de vrijscènes namelijk niet beschreven.  

Enkele voorbeelden van zijn beeldspraak:
(blz. 49) "Ik woelde me om en kon geen houding vinden- mijn slaapzak zat als een kurkentrekker om me heen. Ik  lag zover mogelijk van haar weggedraaid; gezicht begraven in mijn luchtbed."
(blz. 101) "De emancipatie heeft het roofdier in hen gewekt."
(blz. 102) "Soms stootte ze met haar tanden tegen mijn tandvlees. Ik werd leeggegeten door een tapir op zoek naar mieren."
(blz. 103) ... het volle zicht op haar vagina. Helemaal gladgescoren, de vochtafvoerput van een drukke weg inclusief aangeslibd vuil.
(blz. 137) [
Over de man na een paar jaar huwelijk] .."zijn vrouw walgt van hem. En terecht. Hij is een angstige kip in een hok die netjes zijn eieren legt- maar zijn karakter is hij kwijt."

Slotzin

Waar kon ik heen, hoe kwam ik weg uit dit leven? Ik schoot mijn schoenen aan, beende naar de uitgang, stapte de drempel over en haalde pas weer adem toen mijn voeten de straat bereikten en de meizon warm en vergevend op me viel.

Beoordeling

"Voorwaardelijke liefde"is een bizarre roman, waarvan ik me kan indenken dat hij in bepaalde krijgen (bijv. die van de feministen) stof heeft doen opwaaien. De mening van Gregor (en misschien die van Baudet zelf) gaat nogal in tegen de gangbare rolverdeling tussen man en vrouw anno 2014. De rol van de man als bedpartner is eigenlijk uitgespeeld met de uitvinding van de  vibrator. Daardoor bestaat er eigenlijk geen onvoorwaardelijke liefde meer. Er is nu altijd sprake van een soort 'voort-wat-hoort-wat.

De roman is niet voor elke scholier van het voortgezet onderwijs geschikt, omdat er vrij expliciet over seks en masturbatie wordt verteld. Toch is het geen pornoliteratuur. Het is ook een teken aan de wand dat de uitgever (Prometheus) de roman op nieuw in herdruk heeft gedaan. De verkiezing van Thierry Baudet als TweedeKamerlid voor het Forum der Democratie zal daarin zeker een rol hebben gespeeld.

Het is zeker ook geen slechte roman. De opbouw is goed en door het verteltempo kun je het verhaal snel eigen maken. Minder sterk vind ik enkele passages waarin de verteller citeert van internet om zijn gedachten over de rol in de maatschappij van man en vrouw  kenbaar te maken. Je denkt dan m.i. meer dat je met non-fictie bezig bent.

Een waarschuwing is ook op zijn plaats: scholieren die nog weinig met seks te maken hebben gehad, zou ik niet in eerste instantie dit boek aanraden.

Recensies

"Samenvattend kom ik tot de conclusie dat Voorwaardelijke Liefde gewoon een heel goede roman is. Er is geenzins sprake van een seksistisch verhaal. De schrijfstijl gepaard met het verhaal zorgen er enerzijds voor dat het verhaal vlot leest, en anderzijds geeft het je stof tot nadenken. Van tevoren was ik vanwege het thema beducht op een zoveelste tenenkrommende oversekste Nederlandse roman, maar niets bleek minder waar. Baudet bracht het verhaal op een verfrissende manier zonder clichématigheden. " http://verenoflood.nu/rec...ke-liefde/
"Voorwaardelijke liefde bevat ontroerende stukken – vooral die over Gregors vaderloze jeugd. De hoofdstukken over seks en liefde in de 21ste eeuw, en de tragische positie van de gevoelige man, zijn vooral een indrukwekkende uitbreiding van Baudets cv: naast een wetenschapper die in generalisaties denkt, en een publicist die overhaaste conclusies trekt, is Baudet nu ook een romancier die stereotypes schept." http://www.hpdetijd.nl/20...ke-liefde/
"Het onderwerp mag interessant zijn, Baudets verhaal is dat een stuk minder. Hoewel vlot en prettig geschreven, blijft het oppervlakkig. De karakters blijven levenloze argumenten om de stelling van het boek te onderbouwen. De flashbacks naar Gregors jeugd zonder vader, waar de oorzaak van zijn problematische relatie met vrouwen ligt, lijken er een beetje met de haren bijgesleept. Al met al lijkt er meer in te zitten dan Baudet eruit haalt. Door zijn vlotte en prettige schrijfstijl leest het boek makkelijk weg, en uitsluitend daarom is het boek de geringe moeite van het lezen waard. Maar nog minder moeite kost de eerder genoemde column van Baudet van tweeënhalve pagina in Oikofobie. De uitwerking van die column in een boek van 260 pagina’s, is nauwelijks van toegevoegde waarde. Baudet is een interessante denker, maar nog geen interessante romanschrijver." http://8weekly.nl/recensi...het-kwaad/
"Baudet fileert de moderne moraal feilloos in Voorwaardelijke liefde. Gregor is het lijdend voorwerp in een boek dat spannend blijft van begin tot eind. Wie een vlot boek wil lezen dat helemaal gaat over het hier en nu, moet dit boek in huis halen. Oh, en wie het boek vandaag bestelt, is nog mooi op tijd voor Pakjesavond ook. Sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn schoentje…" http://www.dagelijksestan...en-missie/
"Ik zei Thierry dat het ook weer niet zo gek was dat mensen hem met zijn personage Gregor verwarren: hij schreef immers een opiniestuk, schoof aan bij DWDD en zijn naam staat groter op de kaft van zijn roman dan de titel. Maar Baudet zegt dat hij vooral wil aankaarten dat mannen onzeker zijn. „Mensen horen en lezen meer dan ik zeg. Zo zou ik ook ineens tegen vrouwelijke masturbatie en voor verkrachting zijn.”" https://www.nrc.nl/nieuws...n-a1231664
"Waarom spreekt deze roman totaal niet aan? Is het omdat de seks niet goed is opgeschreven en dus helemaal niet geil is? Had het allemaal wat erotischer, explicieter of juist minder expliciet gemoeten? Zijn het de verwijzingen naar de Viva waardoor je denkt dat je chicklit zit te lezen? Is het omdat dit boek in een hele korte tijd in elkaar is geflanst? Of is het gewoon omdat uw recensent homo is en nog nooit een schaamlip in het echt heeft gezien, laat staan een clitoris?" http://cult.tpo.nl/2014/0...ry-baudet/
Je hebt nog 2 Zeker weten goed verslagen over.

Wil je onbeperkt toegang tot alle Zeker Weten Goed verslagen? Meld je dan aan bij Scholieren.com.

34.429 scholieren gingen je al voor!

Geschreven door Cees

Foto van Cees

Ik heb verreweg het grootste deel van mijn leven voor de klas gestaan. Eerst vijf jaar op een basisschool, daarna veertig jaar op diverse scholen voor voortgezet onderwijs: havo en vwo, onder- en bovenbouw. Ik vond het destijds  mijn taak om de verouderde en 'afgezaagde' literatuurlijsten voor Nederlands te vernieuwen en mijn leerlingen kennis te laten maken met nieuwe en/of jonge schrijvers. Lezen kan namelijk ook gewoon leuk zijn. Docenten kunnen je met het aanprijzen van leuke en/of spannende boeken enthousiast maken. Stukken die interessant zijn, voorlezen in de klas. Kort vertellen waarover een boek gaat.  Ik heb nu ruim 1460 verslagen gemaakt, waarvan een heleboel Zeker-Weten-Goed-verslagen. Er staan vragen over de inhoud aan het eind om je te laten zien of je het boek begrepen hebt.

Bij Scholieren.com probeer ik daarom zo veel mogelijk boeken van nieuwe schrijvers te bespreken. Ik hoop altijd dat de 'moderne leraar Nederlands' het zijn leerlingen toestaat om de wat minder bekende schrijvers ook op de leeslijst te zetten. Uittreksels maken vond ikzelf vroeger helemaal niet leuk. Ik kocht daarom ook uittrekselboeken. (Bijvoorbeeld Literama, Apercu, Der Rote Faden) Nu maak ik zelf boekverslagen voor  scholieren.com. Nog een gemeend advies: wees verstandig en lees altijd wel het boek. Dan kan een boekverslag op scholieren.com een een prima geheugensteun voor je mondeling zijn.
En geloof me, docenten kunnen vanwege tijdgebrek ook niet alle boeken lezen die jaarlijks verschijnen; zij raadplegen daarom ook wel de boekverslagen die scholieren.com levert.

REACTIES

K.

K.

heel erg ziek boek

4 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Ook geschreven door Cees