• 2e klas vwo | 579 woorden
  • 2 september 2012
  • 21 keer beoordeeld
Cijfer 5.3
21 keer beoordeeld

Boekcover Het gouden ei

Rex pakte het polaroid-toestel uit Saskia’s mand en maakte een foto van het benzinestation. Een grapje voor zometeen, maar hij zag ook de blikken al voor zich die kennissen, Saskia en hijzelf elkaar nog jaren later zouden toewerpen als ze het onderschrift in het album zagen: TOTAL-tankstation met daarin Saskia, enkele minuten voordat zij voor het eerst op de Aut…

Rex pakte het polaroid-toestel uit Saskia’s mand en maakte een foto van het benzinestation. Een grapje voor zometeen, maar hij zag ook de blikken al voor zich die kennissen, …

Rex pakte het polaroid-toestel uit Saskia’s mand en maakte een foto van het benzinestation. Een grapje voor zometeen, maar hij zag ook de blikken al voor zich die kennissen, Saskia en hijzelf elkaar nog jaren later zouden toewerpen als ze het onderschrift in het album zagen: TOTAL-tankstation met daarin Saskia, enkele minuten voordat zij voor het eerst op de Autoroute zal chauffeuren. De foto aan een punt houdend keek hij hoe het TOTAL station en de geparkeerde auto’s, haast of ze even leefden, uit de chemicaliën opdoemden.

Het gouden ei door Tim Krabbé

Spoorloos
Rex en Saskia zijn geliefden die samen op reis gaan naar Frankrijk. Daar hebben ze een hotel geboekt, Côte d‘Or. Ze gaan met de auto, en moeten regelmatig stoppen om te tanken omdat hun benzinemeter het al een tijdje niet meer doet. Bij een tankstation, het Total-tankstation, was Saskia naar binnen gegaan om een biertje en wat fris te halen. Toen is ze verdwenen.

Ik vond het een goed boek, het is zó geschreven dat je er de rillingen over je rug van krijgt. Alles is goed beschreven, maar ondanks dat heeft het verhaal een goede vaart. De thema’s die in het boek voorkomen zijn: Liefde (Rex en Saskia zijn verliefd op elkaar, na Saskia’s verdwijning Rex en Lieneke), vermissing (Saskia word als vermist opgegeven en Rex later ook), Misdaad (de moorden op Saskia en Rex), Angst (de droom van het gouden ei en de gebeurtenis in de kist onder de grond) en mysterie/raadsel (de verdwijning van twee geliefden die de politie niet kan oplossen).

Het gouden ei is een verhaal dat niet echt gebeurd is, gelukkig! De doelgroep is volwassenen, want kinderen zouden dit zien als een horrorverhaal en de diepere gedachte erachter misschien niet begrijpen. Die begreep ik pas nadat ik met een handjevol vraagtekens naar mijn ouders was gestapt toen ik het boek uit had.
Het verhaal wordt niet in chronologische volgorde verteld, bij sommige boeken is dat de oorzaak van wanorde voor de lezer. Maar bij dit boek is dat absoluut niet het geval. Een eerdere gebeurtenis of flashback wordt in een apart hoofdstuk beschreven zodat het niet door elkaar kan worden gehaald met het heden. Ook weet je al aan de hand van het heden wat er ongeveer gebeurd moet zijn, je weet bijvoorbeeld al dat er iets met Saskia gebeurd moet zijn waardoor ze Rex is kwijtgeraakt en Rex haar. ‘Het gouden ei’ is beslist niet vergelijkbaar met andere boeken, het heeft iets dat alleen dit boek heeft. Je hebt ook de neiging om het boek in één keer uit te lezen.
Ik heb het geprobeerd, maar ik hed het in twee stukken moeten verdelen omdat ik moest gaan slapen. Het maakt geen deel uit van een reeks, maar voor dit boek is dat ook helemaal niet nodig. Ook is het met dit einde vrijwel onmogelijk om een 2e deel te schrijven, want de hoofdpersoon is dood. Wel is het boek verfilmd, onder de naam ‘spoorloos’ . Hij heeft in 1989 een gouden kalf ontvangen voor ‘beste film’. Zijn boek is in maar liefst zestien talen vertaald.

Ik denk dat ‘Het gouden ei’ van Tim Krabbé een uitstekend boek is voor volwassenen. Ook wel voor kinderen, maar toch minder. Bewaar dit boek dus in je boekenkast totdat je wat ouder bent, want dan beleef je er meer plezier aan. Het is een meeslepend verhaal, en het is heel goed geschreven. Een compliment voor Tim Krabbé! Heeft u dit boek nog niet? Zorg dan dat het in je boekenkast komt, deze literaire thriller is het dubbel en dwars waard. Ik beoordeel dit boek dan ook met een 8. Maar ik denk dat ik het een 9 of een 10 had gegeven als ik wat ouder was geweest. Kortom: jong of oud, ‘Het gouden ei’ van Tim Krabbé is een echte pageturner.