Feitelijke gegevens
- 1e druk, 2012
- 252 pagina's
- Uitgeverij: Querido's
Flaptekst
Lou Baljon, jong in de jaren zeventig, is iemand die wel beweegt, maar zonder werkelijk van zijn plaats te komen. Na een leven als roadie en opnametechnicus in een kleine provincieplaats begint hij een bioscoop in een gekraakte garage. Opnieuw dreigt de tijd hem in te halen, maar dan krijgt hij een idee dat juist volmaakt past bij de moderne tijd: hij geeft het publiek de hoofdrol. Het succes is enorm, en brengt hem in contact met een ongrijpbare jonge vrouw, die in zichzelf gevangen zit als een prinses in een torenkamer. Om haar te bevrijden en voor zich te winnen, zet Lou nog eenmaal de middelen van zijn verleden in.
De rode loper is de nieuwe, meesterlijke roman van Thomas Rosenboom, over een man die meer verloren heeft dan hij bezit, maar tegen de stroom in blijft zoeken naar geborgenheid.
Eerste zin
Het laatste examen was afgelopen, de lichting van ’73 dromde naar buiten, rookwolken en lachgolven stegen op naar de lege, blauwe lucht boven het Arnhems Lyceum. Een jongen van buitengewoon fors postuur, Lou Baljon, maakte zich los uit het gedrang en ging op de rand van het bordes een sigaret rollen. (blz. 7)Samenvatting
Het verhaal begint met de vriendschap en ambities van twee jongens die hun volwassenheid bereiken in de jaren zeventig (eindexamenlichting 1973). Hun middelbareschooltijd op het Arnhems Lyceum zit erop, wanneer Lou Baljon en Eddie van de Beek elkaar beloven niet te gaan studeren, zoals hun andere klasgenoten, maar de bijstand verkiezen om hun jongensdromen te kunnen najagen. Zo wil Eddie journalist worden, wat hem ook lukt, zij het bij het plaatselijke sufferdje van het stadje Zevenaar. Lou slaagt erin een baantje als roadie te bemachtigen bij Shout, de bekendste Arnhemse popgroep in die dagen. “Shout” is een coverband die niet al te veel succes heeft, maar wel een keer in het voorprogramma van de Golden Earing mag staan. Maar dat optreden is eigenlijk geen succes, want de band wordt weggehoond o.a. omdat ze een nummer van de Golden Earring zelf spelen. Lou rijdt rond in een bus van de band, heeft in die functie van chauffeur succes bij meisjes met wie hij in de bus neukt (getuige de kapotjes die op de vloer liggen, ziet Eddie) maar tot echte relaties komt het niet bij hem. De bandleden zijn niet al te commercieel slim, want als ze een keer een demo kunnen maken, komen ze niet verder dan wat covers. Shout-zanger Anjo, wordt voortdurend afgeschilderd met een föhn in de hand om z'n lange blonde haren een heavy coupe te geven. Lous taak, bestaat eruit voor een stampvolle zaal het Premier-drumstel demonstratief vast te spijkeren op het podium? De band begint ook altijd met dezelfde beginact.
Het enige succes wordt behaald tijdens een tournee naar Wenen. Toch gaat de band ter ziele. Ook met Lou gaat het niet zo best, want van de Bijstand raakt hij in de WAO, omdat hij een hernia oploopt. Een aantal jaren later besluit hij zelf een studio te beginnen in het dorp Zevenaar. Hij verhuist van kamer, maar zit weer bij een zelfde type hospita, dat hem elke avond eten komt brengen en dan blijft wachten totdat hij het gegeten heeft. Ook de studio wordt geen al te groot succes, maar Lou kan zich financieel bedruipen omdat hij huwelijksfotograaf wordt. Daarmee kan hij wel geld verdienen. In 1987 maakt hij een demo-opname van Shout.
Er komen steeds groepen om opnames te maken, maar het wordt zelfs Lou een keer teveel als de plaatselijke carnavalsvereniging een hit probeert te maken en het allemaal wel heel triviaal wordt. Dat vertelt hij aan Eddie, maar daarna meldt zich een tweede carnavalsclub en dan houdt Lou het voor gezien.
Het volgende stapje dat hij gaat maken is ook alweer een idee van Eddie. Waarom begin je geen bioscoop? Lou wil dat wel, maar dan moet het een undergroundbioscoop worden waarin hij alleen (soms heel slechte) horrorfilms draait. In de binnenstad van Zevenaar is bnog steeds een lege garage die door een blunder van de wethouder maar niet verhuurd kan worden. Met morele steun van Eddie gaat Lou een bezoek brengen aan de wethouder en zegt dat hij het pand gaat kraken om er een bioscoop in onder te brengen. De op publiciteit beluste wethouder geeft zijn toestemming voor de undergroundbioscoop.
Lou gaat de studio ombouwen en hij koopt oude vliegtuigstoelen op. De eerste avond is de opkomst nog redelijk, maar later loopt de omzet terug en zijn het vaak alleen maar vrijende stelletjes die een droog onderkomen zoeken. Wanneer hij en idee uit Amsterdam overneemt, een hele nacht thrillers draaien, komen er ook maar weinig mensen op af. Wel komen Riet en haar nicht Lena op de filmavond. Lena en Lou spreken een keer af.
Zoekend naar de oorzaak komt hij tot het inzicht dat mensen tegenwoordig het liefst naar zichzelf kijken; naar lieden met wie ze zich moeiteloos kunnen identificeren. Het bewijs voor zijn gelijk ligt in het succes van tv-programma's als Idols, X-Factor en Holland's Got Talent. Iemand die maar even iets kan, droomt van zijn “15 minutes of fame.”
De tijd is dan rijp voor het volgende idee. Het idee van de rode loper wordt uitgewerkt. Mensen kunnen zich in een limousine naar het theater laten rijden, dan stappen ze uit op een rode loper. Dat beeld wordt gefilmd en met een vertraging van een half uur binnen in het theater afgedraaid. Zo kunnen ze zich zelf zien. Daarna komt de volgende groep die weer een half uur moet wachten tot ze zich zelf op de rode loper zien.
Nu wordt ook voor de lezer duidelijk wat de vier hoofdstukken met personages Lena en Riet die tussengevoegd zijn in de andere hoofdstukken voor betekenis hebben. Het is de vrouw van Eddie, Riet, die met een veel jongere nicht Lena zich in een limousine op de rode loper laat afzetten. Riet denkt daarbij terug toen ze een keer een première bijwoonde toen ze op reis was. Ze bewonderde toen Brooke Shields, een werkelijk prachtige filmdiva,
Lou heeft de afspraak met Lena. Maar Lena is erg weinig spraakzaam. Ze gaan wel samen in de limousine naar de rode loper. Lena wordt zoals het protocol van de rode loper aangesproken door verslaggevers met de vraag of ze het allemaal leuk vindt. Een half uur later ziet hij zich naast Lena op het filmdoek verschijnen.
Maar echt sprankelend wordt de relatie tussen Lena en Lou niet, omdat ze vrijwel geen woord zegt. Ze maken een afspraak voor een week later. Lena voelt zich als een diva en die hoeven niets te zeggen. Het zit Lou Baljon heel hoog en bij de laatste afspraak prikt hij haar ballonnetje door door haar te vertellen dat hij alles geregisseerd heeft. Hij ziet haar een tijdje niet, stopt weer met de formule van de rode loper, totdat Eddie hem komt vertellen dat Arnhem het idee heeft overgenomen. Lou vindt het best, maar hij wil toch met Lena wel een keer naar die rode loper. Op de terugweg van hun avondje roem zet hij Blackbird van The Beatles op. Leo wil dat nummer wel inzingen en Lou besluit dat meteen in zijn studio te doen. Hij belt Eddie en Riet om de opname compleet te maken. Het lukt best met Lena en ze wordt zelfs iets losser. Toch zet hij Leo weer gewoon af bij haar huis.
Wanneer hij thuiskomt van de afspraak met haar, zet hij de beroemde Fender gitaar in de bank. Met een glas waaruit Lena wijn gedronken heeft, lijkt het net alsof hij bezoek heeft. Maar deze slotscène tekent meteen de eenzaamheid van Lou.
Dit verslag gaat verder na deze boodschap.
Verder lezen
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden