Feitelijke gegevens

  • 1e druk, 2020
  • 270 pagina's
  • Uitgeverij: The House of Books

Flaptekst

De vijftienjarige Lies wordt op een ochtend wakker met het gevoel dat haar moeder Jet iets is overkomen. Haar bed is niet beslapen en ze heeft haar mobiele telefoon thuis laten liggen. De vierentwintig uur die volgen ontvangt Lies geen enkel teken van leven. Haar vader en zijn nieuwe vriendin Laura schakelen de politie in, ze geloven dat het te maken heeft met haar mentale toestand: ze zou de scheiding nooit te boven zijn gekomen en heeft daarom besloten te verdwijnen. Of erger. Lies weet echter zeker dat ze dat nooit zou doen en gaat zelf op onderzoek uit. Met alle gevolgen van dien.

Eerste zin

Mama is dood. Dat is de eerste gedachte als ik mijn ogen open doe. Wat heb ik gedroomd?

Samenvatting

Lies is vijftien. Op een morgen wordt ze wakker en merkt ze dat haar moeder Jet niet thuis is . Ook haar jongere broertje Luuk weet niet waar hun moeder is. Jet (psychologe, 48 jaar) heeft twee jaar geleden een vechtscheiding gehad met Pieter (advocaat). Die had al enige tijd een relatie met collega Laura, die nu bij hem woont in een appartement.
Lies haat Laura, omdat zij vindt dat die het huwelijk van haar ouders heeft kapotgemaakt. Je merkt het aan alle opmerkingen die Lies over en tegen  Laura maakt, terwijl Laura geen echt slechte indruk op de lezer zal maken.
De gewaarschuwde vader weet dat de politie de eerste tijd bij de vermissing van een volwassen vrouw niets doet. Van de moeder van Jet hoort Pieter dat Jet al een tijdje aan het tinderen is geslagen. Lies vindt de telefoon van haar moeder, maar merkt daarop dat er gegevens gewist zijn.  
(De lezer heeft al enkele fragmenten van Jet kunnen lezen. Zij vertelt in de ik-vorm dat ze met een nogal vreemde man op stap is. Ze heeft ook bizarre seks met hem)
Na een paar  dagen besluiten Pieter en Lies toch aangifte te doen. Lies kan in documenten van haar moeder dat lezen dat haar vader vaak vreemd ging. Dan komt al snel het bericht dat Jet dood gevonden is in een badkuip in een bungalowpark Aangezien er een briefje is achtergelaten, denkt de politie aan zelfmoord. Lies gelooft daar echter helemaal niet in.
 (Lies leest verder over de tinderdates van Jet met o.a. een Tom, een Bram en een man die zich God noemt.)
Schoolvriendje Mees kan met enige handigheid Mac Book openen en dan komen er  pornografische getinte foto's van haar moeder vrij. Ze leest ook de berichten die haar moeder schrijft over de tinderdates met deze enge man die zich God noemt en die toch wel degelijk trekken heeft van een echte narcist.  Ze voelt intuïtief aan dat deze man haar moeder misschien wel vermoord heeft. Ze maakt met hulp van Mees een eigen tinderaccount aan en wil zo de man ontmoeten, wat natuurlijk ook gevaarlijk kan zijn. De politie houdt ze er bewust buiten. Ze leest namelijk passages  met keiharde expliciete seks, waarmee de man macht uitoefent over haar moeder, die echter toch ook de seks blijkbaar niet kan missen. Haar moeders vriendin Kim had haar echter gezegd dat ze beter kon breken met die man en dat had Jet ook gedaan. Toch belt hij haar na twee maanden weer op en zegt dat ze naar Londen moet komen. 

Luuk en Lies nemen afscheid van hun moeder. Het komt intussen steeds tot heftige ruzies tussen Laura en Lies. Niet alle opmerkingen van beide kanten overigens zijn even handig. Mees en Lies krijgen een soort relatie en proberen een vorm van (lichte) seks intussen al uit.
Lies vraagt aan Kim wat ze van al die berichten van Jet  vindt en die antwoordt dat Jet altijd al een grote fantasie heeft gehad. Is het allemaal wel waar wat ze schrijft?
Jet schrijft verder over Londen, weer  veel seks met bizarre kanten en in een discotheek laat 'God'  haar gewoon achter. Het zijn nog steeds berichten die Lies allemaal van de computer kan halen.
Vóór de begrafenis komt het tot een gesprek tussen Lies en Laura, waarbij je als lezer zelfs wat medelijden krijgt. Laura lijkt echt bezorgd om wat er is gebeurd met Jet.
Opnieuw volgt er een gesprek tussen Jet en God. waarin macht, seks en jaloezie een grote rol spelen. Zeker wanneer Jet onthult dat ze ook een seksuele relatie met haar collega Jan heeft gehad. In de navolgende knallende ruzie gooit de bedreigde Jet een tafeltje door de glazen pui en loopt gillend en naakt weg. God heeft haar daarvóór wel wat pillen gegeven.

Bij de begrafenis spreekt Lies ook een woordje tot Jet en bij de condoleance daarna denkt ze dat een vreemde man die zich Fred noemt de man is met wie haar moeder gedate heeft. Ze loopt achter hem aan naar buiten en wordt door hem meegenomen. Ze is voor de donder niet bang en zet de man onder druk. Die verweert zich en beweert dat hij Jet echt niet vermoord heeft. Wel dat ze weggelopen was. Lies ziet dat er een hamer onder handbereik is en als de man handtastelijk wordt, slaat ze hem in elkaar en ze blijft slaan totdat hij niet meer beweegt

In de laatste twee hoofdstukken vertelt Jet verder (-dit kan verhaaltechnisch eigenlijk niet meer door Lies gelezen worden op de computer). Jet is teruggekeerd naar de bungalow, weet niet meer wat ze moet doen en belt dan ten einde raad Pieter. Die komt en opnieuw wordt het een vechtscheidingsruzie. Pieter verwijt haar van alles en op een bepaald moment valt Jet in bad. Pieter duwt haar verder onder water. Eindelijk voelt Jet aan dat ze in staat is om los te laten.

Epiloog
Lies heeft het laatste woord. Omdat de politie denkt dat God de zeer waarschijnlijke moordenaar van Jet is (hij heeft immers alle bestanden gewist en verder alle sporen verwijderd) wordt Lies niet vervolgd (noodweer). Ze mijdt echter alle talkshows op televisie die haar graag willen spreken over haar daad.
Ze heeft intussen een half jaar verkering met Mees en ook thuis gaat het allemaal beter. Zelf heeft ze elke veertien dagen therapie en kan ze los komen van de enge dromen die ze heeft gekregen naar aanleiding van het doodslaan van God.
Laura heeft twee weken geleden besloten bij haar vader (die total loss lijkt) weg te gaan.
Lies lijkt nu zelfs enkele empathie te hebben met haar. Ze hoopt dat ze een jongere man krijgt die haar een kind kan schenken. Pieter heeft besloten in hun oude huis in te trekken. Dat is de straf die hij voor het verlaten van Jet zijn hele leven moet meedragen. Met Mees spreekt ze af het later heel anders te doen.

Personages

Lies

Lies is vijftien maar wel vroeg rijp. Ze zit in een moeilijke positie tussen haar ouders. Die maken constant ruzie. Daardoor haat ze haar bonusmoeder Laura en ze laat dat ook goed merken. Ze is namelijk meer duidelijk dan beleefd. In de situatie waarin haar moeder verdwijnt, gelooft ze niet in een zelfmoord en ze gaat zelf (enigszins gevaarlijk) met haar schoolvriendje Mees op zoek naar de dader. Ze gebruikt daarvoor een nep Tinder account. Ze komt op die manier inderdaad verder dan de politie. Ze ziet in de narcistische God de dader. Je weet als lezer niet of zij wel weet dat haar vader Jet een laatste duwtje naar de ondergang heeft gegeven. Lies wordt niet vervolgd, en heeft ook geen behoefte om in talkshows aan te schuiven. Ze is blij dat Laura de relatie heeft verbroken en ze lijkt aan het einde iets vergevingsgezinder tegenover haar te staan. Zelf zal ze het later in de liefde 'allemaal anders gaan doen."

Jet

Jet (48 jaar en psycholoog) heeft de scheiding niet kunnen verwerken. Ze blijft ruziën met Pieter. Ze voelt zich aan de kant geschoven voor een jongere collega van Pieter. Na twee jaar is ze echter aan nieuwe dates toe. Maar Tinder is voor haar niet het goede account. Dat had ze als psychologe moeten doorzien. Blijkbaar is het verlangen naar intiem contact te groot. Ieder mens wil aangeraakt en aangehaald worden (dat bleek wel in de voorbije coronatijd) Aanraken betekent 'erkenning." Maar ze had wel beter moeten uitkijken en nadat ze eigenlijk toch ook seksueel vernederd is, had ze een streep moeten trekken onder die rare relatie. Als psychologe had ze moeten inzien dat ze met een onverbeterlijke narcist te maken had. Omdat ze in haar binnenste nog steeds van Pieter houdt, roept ze hem te hup, maar ook die 'move' is niet gelukkig. Uiteindelijk wordt die ingreep haar zelfs fataal.

Pieter

Pieter was een notoire vreemdganger in het huwelijk met Jet. In zijn periode na zijn relatie met Jet handelt hij even onvolwassen als Jet. Ze zijn beiden egoïstisch en besteden weinig tijd en zorg aan hun kinderen. Verrassend in het verhaal is wel dat Pieter de enige die echt weet wat er gebeurd is. Lies kan het niet weten, God kan het niet navertellen en de politie is allang blij dat het raadsel is opgelost. Pieter komt in eerste instantie goed weg, maar krijgt te maken met schuldgevoelens en depressies. Ja, en dan verlaat zo'n jongere minnares je wel om je in te ruilen voor een beter exemplaar.

Laura

Laura, de nieuwe vriendin van Pieter, was eerst zijn collega op het werk. Hij had er al een geruime tijd een verhouding mee voordat hij het op een vakantie aan zijn gezin vertelde. Laura is ruim tien jaar jonger dan Pieter en heeft nooit kinderen gehad. Hoewel Lies haar vreselijk haat, doet ze eigenlijk niet zo heel veel fout. Maar ja, ze zal nooit een tweede moeder (zelfs geen bonusmoeder) worden. Het lijkt er op dat ze er geweldig mee zit dat Jet verdwenen is en ook dat ze later dood gevonden wordt. Na de begrafenis lijken Lies en Laura wat dichter bij elkaar te komen, maar omdat de vader van Lies helemaal 'stilvalt' besluit ze toch de relatie te beëindigen.

Quotes

"Ik ben boos op Luuk omdat hij pap heeft gebeld. Hij heeft geen idee hoe erg het is tussen die twee. Dit telefoontje kan mama de voogdij kosten. Pap wacht geobsedeerd op een foutje, een misstap, een moment van slecht moederschap om toe te slaan. En nu heeft hij zijn zin."

Bladzijde 25

"[Ik= Jet] De schuifpui. Ik pak het bijzettafeltje en til het boven mijn hoofd. Even tol ik door en dan werp ik met mijn laatste restje kracht de tafel door het glas, dat in duizenden kleine stukjes uiteenspat."

Bladzijde 51

"Ik kijk Laura en pap om beurten strak aan. Ik wil ze zien verschrompelen. "Jank maar", zeg ik."Jullie wilden zo nodig met elkaar in dat mortuarium wonen. Nou, en hier zitten we dan. Leuk hè? " Ik praat met mama's stem, zeg de dingen die zij zou zeggen. Laura zet de nagels in de muis van haar duim. Dan draait ze zich om, grist haar tas van de hoge stoel en loopt wankel weg."

Bladzijde 164

"Ik vind het vreemd dat ik zelf nog steeds niet huil, zelfs als iedereen om me heen stukgaat bij het liedje "Roller Coaster." Oma wiegt heen en weer. Luuk hangt tegen haar aan. Pa ziet bijna grijs. Laura zit te beven. Ik zie hoe pa's hand de hare zoekt, en hoe ze die ontwijkt. De hele zaal zit te trillen, als een luchtspiegeling. Ik druk mijn vuisten tegen mijn blaas, Het brandt weer."

Bladzijde 238

"[Ik = Jet] Even verslapt zijn greep. Ik maak een draai. strek mijn been en raak hem vol in zijn buik. Dan zie ik alleen nog maar zijn handen op mijn gezicht. Ik val achterover. Het bad in, dat nog halfvol is. Hij duwt, ik voel zijn vingers om mijn oren, mijn kaken, op mijn kruin. Hij duwt, hij blijft duwen en ik denk dat ik hem hoor huilen. Pas nu, nu pas kan ik het. Loslaten."

Bladzijde 266

Thematiek

Vechtscheiding
In deze thriller ligt het accent niet zo zeer op een moord en de whodunit, als wel om de gevolgen voor kinderen van een vechtscheiding. Vader Pieter en moeder Jet blijven elkaar ook na twee jaar nog in de haren vliegen en maken voortdurend ruzie waar de kinderen getuige van zijn. De situatie is niet verbeterd toen er een co-ouderschap werd afgesproken. Ze worden om de week bij de andere ouder ondergebracht. Maar Lies haat haar bonusmoeder Laura, omdat ze vindt dat die het huwelijk van haar ouders heeft kapot gemaakt is de sfeer (ook voor Laura) verschrikkelijk. Puber Lies lijdt daaronder het meest, haar broertje is wat jonger en ook wat meer op de dingen buiten het familieleven (zoals voetballen, internetten) gericht. Lies weet dat haar vader vreemd is gegaan met een collega. Toch leest ze ook in de berichten op de computer van haar moeder rare dingen over Jet en God. Het zal niet meevallen voor een puberdochter om haar moeder terug te zien n pornografische standjes. Tinderdates van je ouders lijken voor kinderen al helemaal niet leuk. Kortom, Saskia Noort heeft in haar nieuwe thriller een actueel onderwerp willen bespreken: wat kinderen overhouden aan een vechtscheiding. Kinderen kunnen immers niet kiezen tussen hun ouders. Kinderen wordt op die manier de liefde die ze voor hun verdere leven broodnodig hebben, onthouden. Een aantal van hen zal dan ook 'voor het leven littekens ' overhouden. Wees wijzer als je van elkaar afgaat, lijkt Noort met deze thriller te zeggen.

Motieven

Moord /whodunit
Uiteindelijk is er sprake van een moord. Die is zoals het in een thriller betaamt toch verrassend te noemen. De in nood zijnde Jet belt ten einde raad het enige nummer dat ze uit haar hoofd kent en dat is het nummer van haar ex-man Pieter. Die duwt haar tenslotte toch koppie onder als ze in bad valt na weer een ruzie.. Hij wordt er niet voor opgepakt, omdat de politie denkt dat de moord is gepleegd door de narcist God.

Doodslag
Lies pleegt geen moord maar doodt de enge God met een hamer. Dat is aan de ene kant een vorm van noodweer (ze wordt ook niet vervolgd) maar aan de andere kant toch doodslag. Maar er is geen sprake van voorbedachte rade.

Haat
Vooral Lies haat haar nieuwe bonusmoeder Laura. Dat laat ze haar in vrijwel alle gesprekken ook duidelijk merken. Laura heeft immers het huwelijk van haar ouders stuk gemaakt. Laura kan er uiteindelijk ook niet meer mee uit de voeten en verlaat Pieter.

Liefde: overspel en vreemdgaan.
Pieter ging vreemd met zijn collega Laura en ook Jet geeft toe (aan haar minnaar) dat ze wel eens vreemd geweest is o.a. met haar begrijpende collega Jan. Collegiale armen en schouders zijn altijd wel te vinden.

Narcisme
De enge Tinderman Fred /Godfried of God heeft alle kenmerken van een narcist. Het is duidelijk zichtbaar wanneer Jet in een Londense discotheek zonder te flirten op de dansvloer staat. God loopt dan boos weg en laat zijn minnares gewoon achter. Narcisten zijn mensen die op zichzelf verliefd zijn. De afwijking is genoemd naar de klassieke figuur Narcissus, die verliefd was op zijn eigen spiegelbeeld. Hij keek in de waterspiegel en boog daarbij zover voorover dat hij hij verdronk. Ook de bloem Narcis wijst naar deze afwijking.

Wraak
Voor Laura is de mogelijke zelfmoord van Jet de ultieme wraak op haar ex-partner. Die moet dan verder leven met een schuldcomplex. Het is alleen geen zelfmoord, want Pieter helpt Jet een handje.

Zelfmoord
Er wordt lang gedacht aan zelfmoord van Jet, o.a. omdat ze een afscheidsbriefje in de bungalow heeft achtergelaten. De inhoud is echter zo open dat het niet over een eventuele zelfmoord gaat, maar met dit schrijven wilde Jet aangeven dat ze een verdere relatie met haar narcistische vriend niet meer ziet zitten. De gedachte aan zelfmoord is overigens niet zo gek, omdat ook de vader van Jet in zijn huwelijk met Tineke zelfmoord heeft gepleegd.

Motto

Er zijn twee Engelstalige motto's:

"He loves the broken you, that's what he loves."
- Succession, seizoen 2, finale.

"Beak me legs so I won't walk to you
Cut my Tongue so I can't talk to you
Burn my skin so I can't feel you
Stab my eyes so I can't see
You like it when I let you walk  over me
You tell me that you like it
When our minds become diseased"

- Sharon van Etten, "Your love is killing me." 

Er hoeft geen uitleg bij de beide motto's  "liefde kan soms dodelijk zijn.

 

Titelverklaring

Een kind dat je als tweede partner van een man/vrouw erbij krijgt, noemen we tegenwoordig bonuskind ipv stiefkind. Laura, de tweede partner van Pieter, noemt zich voor Luuk en Lies een 'bonusmama." (blz. 35) Laur's moeder noemt Lies haar "bonuskleinkind"(blz. 137)    

Structuur & perspectief

De thriller heeft 32 genummerde hoodsstukken  en een epiloog. De hoofdverteller is Lies, een tussen de wal en het schip van de echtscheiding van haar ouders gevallen puber. Ze vertelt in de ik-vorm en in de o.t.t. zoals in de thrillers gebruikelijk is. Zij weet met hulp van haar vriendje Mees toegang te krijgen tot de computer van haar overleden  moeder, zodat ze in staat is te lezen wat haar moeder jet in de ik-vorm over haar tinderdatinggeschiedenis vindt. Zo ontstaat er een kunstmatige tweede ik-verteller, waardoor de lezer meer informatie krijgt over de moord c.q. zelfmoord. Om het verschil in perspectief voor de lezer duidelijk te maken, staat het verhaal van Jet als ik-verteller in een ander lettertype.   
Bij de laatste hoofdsdtukken verandert het vertelperspectief echt, omdat Lies die gebeurtenissen niet meer heeft kunnen lezen uit bestanden op de computer.

Decor

De tijd van het verhaal is erg actueel. Het is zelfs waarschijnlijk dat het 2020 is. Er zijn actuele verwijzingen naar tv-programma's als The Voice (met Anouk als jurylid). Er is Netflix op televisie. Ook bij het herleiden van wachtwoorden op haar computer wordt gezocht naar HEAL2020. Het grootste deel speelt zich af binnen een week. Namelijk vanaf het moment dat Jet weggelopen is tot aan haar begrafenis. 

De plaats is Amsterdam, waar de advocaat en de psychologe een huis hadden. Een groot hoofdstuk is gewjd aan een date van Jet met 'God' in Londen. 

Stijl

De stijl van Bonuskind is die van een echte thirller. Namelijk in een sneltreinvaart geschreven (en te lezen) verhaal met cliffhangers aan het einde van de meeste   hoofdstukken.
Lies gebruikt een modern puberjargon. De dialogen die natuurlijk heel vaak voorkomen in thrillers,  zijn natuurgetrouw. Vooral de ruzies tussen Pieter en Jet, de gesprekken tussen Jet en God, de woordenwisselingen tussen Lies en Laura. Dat kun je wel aan de ervaren Saskia Noort overlaten. Meer nog dan in haar vorige thrillers wordt seksualiteit in allerlei (en vrij ruige) variaties expliciet beschreven. Dochter Lies die vijftien is, ligt er blijkbaar niet heel erg van ondersteboven, maar juist om deze reden  lijkt me deze thriller iets minder geschikt voor heel "jeugdige lezers."  

Slotzin

"Wij gaan het later allemaal heel anders doen, hè?"fluistert Mees met zijn neus in mijn haar. "Zeker weten", zeg ik. Ik ben blij dat hij het over later heeft. In mijn hoofd zegt Mama: "Geniet ervan, lieve schat, en doe je best. Dat doe ik. Mijn allerbest.

Bijzonderheden

Het boek werd op 2 juni 2020 in Bloemendaal gepresenteerd: er waren al wat versoeplingen van de coronamaatregelen, maar de boekpresentatie bleef heel beperkt. Het eerste exemplaar werd overhandigd aan singer-songwriter Danny Vera, omdat zijn populaire hit  "Roller Coaster" ook een rolletje speelt in de thriller. Saskia onthulde toen ook dat ze altijd muziek heeft opstaan wanneer ze haar verhaal schrijft.Daarmee  komt ze in de juiste sfeer voor haar verhaal. De familie van Les bevindt zich ook heel toepasselijk in een echte 'Roller Coaster'.   
Zie ook https://www.ad.nl/video/saskia-noort-presenteert-haar-nieuwste-thriller-bonuskind~p155111 
In een talkshow op NPO1 mag Saskia haar roman promoten: https://www.facebook.com/Op1NPO/videos/272491690762612/ 

Beoordeling

Indringende psychologische thriller van Saskia Noort. Ze beschrijft een actueel onderwerp  (1 op de 3 echtparen gaat immers scheiden, sommigen maken er daarna een puinhoop van) dat haar bovendien nogal hoog lijkt te zitten. Saskia Noort heeft al veel ervaring met het schrijven van thrillers en dat kun je wel zien o.a. aan de structuur van de thriller. Door de korte hoofdstukken en ook de bijzondere afwisseling van het perspectief krijgt het verhaal een enorme vaart. Je bent inderdaad geneigd om het in één adem uit te lezen, omdat je heel graag wilt weten hoe Jet nu uiiteindelijk om het leven is gekomen. Was het zelfmoord, moord of toch een ongeluk?
De kenmerkende stijl van de thriller kun je ook terugvinden in de snelle dialogen. Vooral Lies neemt zeker geen blad voor haar mond bijv. tegenover haar bonusmoeder Laura.
Vaak, maar voorheen toch niet zo heftig als deze keer, schrijft Saskia Noort over seks. In 'Bonuskind' worden de seksscènes tussen een nare narcist en een verlaten vrouw met verlangen wel erg expliciet beschreven.(Sex sells, toch?)  Misschien voor al te jeugdige lezers (onderbouw v.o.) iets te expliciet. Aan de andere kant is de vertelster (en het belangrijkste personage ) wel een puber en is het thema  een actueel puberprobleem. In die zin zal het boek veel jonge lezers kunnen aantrekken.  Ongetwijfeld zullen er veel boeken in deze coronazomertijd over de toonbank vliegen. 

Recensies

"Bonuskind van Saskia Noort gaf me een naar en somber gevoel. De sfeer in het boek heeft iets hopeloos. Intrigerend vond ik dat Saskia Noort Bonuskind heeft geschreven vanuit het perspectief van de 15-jarige Lies. Meestal zijn haar hoofdpersonen volwassen. Eerlijk gezegd vond ik het een matig boek, totdat ik bij de ontknoping kwam. Al met al zou ik dit boek een 6,5 geven, vanwege het verrassende einde. Het leest makkelijk weg, en je hebt het in een middag uit."
https://www.momlit.nl/202...noort.html

"En dus staat Lies er alleen voor in ‘Bonuskind’, de achtste thriller van Saskia Noort. Het is een donker boek, zoals Noort-lezers wel ­gewend zijn: de schrijfster situeert haar personages steevast in een nare, kille wereld waarin iedereen vecht voor eigen winst, luxe en genot. Maar wat Bonuskind beklemmender maakt dan eerdere boeken is de leeftijd van de verteller, Lies. Dat arme pubermeisje wordt toch al zo gemangeld in de vechtscheiding van haar ouders. De lezer houdt z’n hart vast."
https://www.trouw.nl/cult...~b8233551/

"Waar de schrijver zelf een en al zonneschijn lijkt, kunnen haar gedachten op papier behoorlijk zwartgallig worden. Een opvallend contrast. Noort: “Die zwarte kant zit in iedereen. Ieder mens kent angsten en fantasieën, ook heftige. Misschien ben ik wel zo’n vrolijk mens omdat ik al die shit van me af kan schrijven.”"
https://www.linda.nl/nieu...ek-huilen/

"Ooit schreef Saskia Noort erg goede thrillers, met De Eetclub als absoluut hoogtepunt, dankzij een steeds weer verrassend plot en goed uitgewerkte personages. Toen kreeg ze het te druk met BN'ertje spelen en slappe columns in het AD tikken, en kwam romans schrijven blijkbaar op een laag pitje te staan. Koorts, Stromboli en Huidpijn ontstijgen amper het niveau Suzanne Vermeer. Ik had haar daarom van mijn must read-lijst geschrapt, maar de eerste pagina's van Bonuskind triggerden me toch weer, vooral omdat ze de situatie van kinderen die tussen de molenstenen van hun ruziënde ouders worden vermalen, zo pakkend weet te verwoorden. Helaas blijft het daarbij, de rest van het boek is een vrij ongeloofwaardig verhaal met een kind dat veel te wijs denkt voor de vijftienjarige die het is, geforceerd hippe tienertaal en een ontknoping die op een kilometer afstand al aan ziet komen."
https://www.hebban.nl/rec...-bonuskind

"Saskia Noort heeft met Bonuskind een goed verhaal geschreven, waarbij ze in het hoofd van een tiener is gedoken. Goed dat ze ervoor gekozen heeft om met een ander lettertype Jet ook aan het woord te laten. Anders was het boek wat ongeloofwaardig geworden wat mij betreft. Na een spannend plot komen we erachter wat er daadwerkelijk aan de hand is. Had Lies gelijk of was Jet echt niet gelukkig?[...]Het geheel oogt en leest werkelijk en zou zeker filmwaardig zijn. Met Bonuskind laat Saskia Noort wederom zien dat ze gewoon een goede Nederlandse auteur is die sterke spannende boeken weet te schrijven."
https://indeboekenkast.co...bonuskind/

"Zaterdag, 18 juli, 2020 Geschreven door: Noort, Saskia Artikel door: Groot, Denise de Bonuskind Vlotte zomerthriller is een tikje ongeloofwaardig [Recensie] Bonuskind wordt dé zomerthriller van dit jaar genoemd. Het boek is geschreven door Saskia Noort, schrijfster en columniste. Ondanks dat dit verhaal zich niet afspeelt in een zomers resort leest het als een trein, waardoor dit boek zeker geschikt is voor op het strand, of op een tuinstoel in je tuin. Wat ik bijzonder vind aan deze thriller is dat je vooral leest uit het perspectief van een puber, terwijl de meeste thrillers over de volwassenen gaat. Lies wordt op een ochtend wakker en merkt dat haar moeder er niet is. Ze maakt zich in eerste instantie niet zo veel zorgen, maar het is gek dat ze haar mobiel en sleutels niet mee heeft. Omdat er in eerste instantie niet zoveel aan de hand is, komt het boek een beetje langzaam op gang. Er is weinig spanning, al leef je wel mee met Lies die zich na een tijdje toch wel zorgen begint te maken. Zelf op onderzoek uitgaan Het perspectief wordt op een gegeven moment afgewisseld met het perspectief van de moeder. De moeder hoor je vanuit haar dagboek, die Lies stiekem leest. Daardoor merk je dat er toch meer aan de hand is. Het is frustrerend dat niemand Lies wil geloven, daarom gaat ze zelf op onderzoek uit. Boekenkrant Dat je het boek leest vanuit een puber heeft ook nadelen. Hierdoor lijkt het niet altijd op een thriller. De enige vraag die bij je opkomt is wat er met de moeder is gebeurd en dat wordt na 200 bladzijden een beetje saai. Op het einde is er, zoals te verwachten valt, een plottwist. Ik vind de invalshoek van deze plottwist heel sterk, maar hij had wat beter ingeleid kunnen worden. In de laatste 80 bladzijden was er opeens sprake van actie en daarom komt het een beetje ongeloofwaardig over."
https://deleesclubvanalle...bonuskind/

Bronnen

Interview met Saskia Noort naar aanleiding van de te verschijnen thriller. Bron AD op 27 juni 2020

https://www.ad.nl/show/sa...~a3280c1a/

Interview met de schrijfster

https://www.parool.nl/kun...~baaceefd/

Overhoor jezelf

De thriller wordt strikt chronologisch verteld.
Bewering I : Dochter Lies vertelt in de ik-vorm en in de o.t.t.
Bewering II : Jet vertelt indirect in de ik-vorm via documenten op haar computer over haar tinderervaringen..
Wat is het thema van de thriller?
In welk jaar speelt de geschiedenis zich waarschijnlijk af?
Welke beroepen hebben Pieter en Jet respectievelijk.
Jet heeft uiteindelijk zelfmoord gepleegd.
Aan welke psychische afwijking lijdt 'God." ?
In feite verlangt Jet helemaal niet naar fysieke seksualiteit.
Welke motieven herken je in de tekst terug?
Meerdere antwoorden mogelijk
Welke twee steden spelen een belangrijke rol in het verhaal?
Lies is het bonuskind voor Jet.
Bewering I : Lies slaat 'God' dood met een hakbijl.
Bewering II : Ze krijgt daarvoor alleen een taakstraf.
Bewering III : Ze moet echter wel enige tijd in behandeling.
Allebei Lies d'r ouders zijn vreemd gegaan met een collega.
Welk personage zal met de meeste schuldgevoelens kampen?
Welk toepasselijk muzikaal nummer werd gedraaid bij de begrafenis van Jet?
Tot welk literair genre moet je "Bonuskind" rekenen?
Welke boodschap zou Saskia Noort aan de lezer willen meegegeven (de idee) ?

REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit ZekerWetenGoed-verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.