Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Left luggage (1998)

Beoordeling 6.1
Foto van een scholier
  • Filmverslag door een scholier
  • Klas onbekend | 1182 woorden
  • 19 februari 2000
  • 104 keer beoordeeld
Cijfer 6.1
104 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Filmverslag
Left Luggage
Algemene gegevens
Regie: Jeroen Krabbé Jaartal: 1998
Land van herkomst:Nederland
Hoofdrolspelers: Chaja: Laura Fraser
Simcha: Adam Monty
Ik heb de film gezien in Utrecht op het filmfestival. Het genre is denk ik een melodrama. Plot
Het verhaal gaat over een meisje dat gaat oppassen en helpen in het huishouden bij een streng joods gezin. Meteen valt haar het zoontje Simcha op, ze krijgt te horen dat hij niet kan praten. Door veel met hem om te gaan krijgt ze hem toch aan het praten. Met de vader van Simcha heeft ze vele moeite omdat hij zo streng is. Aan het eind van het verhaal verdrinkt Simcha in de vijver waar ze elke dag naar de eendjes gingen kijken. Ookal was chaja er niet bij toch geeft de familie haar er de schuld van. Behalve de moeder die haar looft voor haar dapperheid. Middelen
De film speelt zich af in de flat waar Chaja woont, in het huis van de joodse familie, in de flat van haar ouders en bij de vijver in het park. Voor de rest gewoon op straat en bij een meertje. Op de flat van Chaja krijg je alleen haar verdieping te zien waar nog een vriendin woont. Haar flat krijg je alleen een paar keer aan het begin van de film te zien ik denk om haar te leren kennen. Het huis van de Joodse famillie is een beetje donker ze wonen ergens boven en er is een lift en een trap en ze hebben een concierge maar die is altijd chagarijnig. Deze plek is bestwel belangrijk in het verhaal. In de flat van Chaja's ouders kom je af en toe terug, meer voor ontspanning denk ik na alles wat er bij de Joodse familie gebeurt. Haar ouders zijn allbei nogal in de ban van de oorlog en ze hebben twee beneden buren die het ook niet zo makkelijk hebben met elkaar. Hier spelen vaak komische taferelen. Bij de vijver in het park komt Chaja elke dag met Simcha, het is wel een belangrijke plek want door de eenden in de vijver raakt hij gefascineert, en het eerste woord wat hij zegt is 'kwak', helaas verdrinkt hij in diezelfde vijver. De belichting is gewoon zoals het normaal is denk ik. In het huis van de Joodse familie is het wel extra donker gemaakt vind ik. De Joodse familie was heel streng vooral de vader dus vrouwen mochten geen korte rokjes of broeken aan want dat kan niet volgens de Joodse regels. Dus eerst komt Chaja daar heel modern gekleed over de vloer en moest de vader niks van haar hebben. Maar ze pasten zicht ijdens de film langzaam een beetje aan elkaar aan. Er was geen sprake van geluids effecten. Personages

Chaja is een levenslustig en dapper meisje dat haar baan in een restaurant op geeft omdat ze genoeg heeft van de pesterijen van haar collega's. Ze heeft een nieuw baantje nodig en besluit met volle moed om bij een joodse famillie in huis te gaan werken. Chaja is een heel aardig en dapper meisje. Ze komt op voor de rechten van wie dan ook en ze is soms ook wel emotioneel. Simcha vindt Chaja al meteen leuk en door haar hulp leert hij praten Hij vindt haar geweldig voor wat ze allemaal doet voor hem. Hij is eigenlijk een lief jongetje dat het liefste alles goed zou doen en zijn ouders perfect zou gehoorzamen. Maar hij kan niet praten. De moeder van Simcha is eigenlijk iets minder streng joods dan haar man en vind sommige regels ook niet eerlijk. Ze heeft veel problemen met het strenge geloof en voelt zich soms een beetje depressief. Thematiek en interpretatie
Het belangrijkste thema is denk ik dat mensen zich aan elkaar aan proberen te passen en elkaar proberen te helpen maar toch elkaar soms in de weg zitten. Het doel van de schrijver is denk ik om mensen te leren dat je voor een geloof of levensovertuiging (in dit geval het Jodendom) wel respect kunt hebben zonder het er mee eens te zijn. Boeiende werking
In deze film boeide mij de oneindige dapperheid van Chaja. En natuurlijk boeide het jongetje me (Simcha), zo'n lief klein jongetje dat niet kan praten, dat maakt indruk. Het verhaal was zelf heel boeiend ondanks dat het soms een beetje voorspelbaar was. De regisseur heeft het boeiend gemaakt door er soms iets onverwachts door te gooien. Dat er iets mis zou gaan wist je meteen als vanaf dat Chaja Simcha had ontmoet, maar dat hij dood zou gaan, daar had je niet echt een idee van. Er was niet echt iets onboeiends aan. Camerawerk en montage
De laatste scene is me het meest bij gebleven want dan helpt Chaja haar vader met graven naar de verloren koffer terwijl ze eerst wilde dat hij het opgaf. Ik denk niet dat camera voering en montage hier egr belangrijk in waren. Behalve dat ze niet meteen op Chaja en haar vader filmden maar er langzaam naar toe gingen. In de film in het algemeen is er niet heel erg veel gebruik gemaakt van bepaalde effecten in de cameravoering wel af en toe bepaalde zoom effecten of dat de camera dichtbij een persoon bleef, of juist alleen opdezelfde plek. Recensie
De mening van de FilmFreaks: (http://infothuis.nl/filminfo/freaks/leftlugg.html) Geen mens reist zonder bagage. Je neemt je herinneringen met je mee. Soms gaan die herinneringen verder, tot tradities van voorouders, je geloof en een deel van je identiteit. Dat je die bagage niet wil verliezen is begrijpelijk, al zullen mensen je raar aankijken als je gaat graven in grond of in je verleden, op zoek naar die identiteit. Dat is de mooie boodschap in deze film van en met Jeroen Krabbe, die hiervoor veel steun kreeg van vrienden. Zo zien we Edwin de Vries optreden als acteur, schrijver en producent. Ook is het aardig om twee oude rotten in het vak, en beide vertolkers van Anatevka/Fiddler on the Roof Topol en Lex Goudsmit, samen in een film te zien al heeft Goudsmit maar een zeer kleine rol tegenover de belangrijke rol van Chaim Topol. De film leunt sterk op de regels in het orthodox-joodse geloof, maar vul gerust elke levenswijze in, want aan de basis van de moraal ligt individuele vrijheid voor iedereen. Een mooie film, die voor sommigen wat zwaar zal vallen. Mijn mening
Ik ben het eigenlijk op alles eens met de film freaks. De regisseur is prima geslaagd in de uitwerking van het hoofdthema en het is een erg geloofwaardige film. He is zo geloofwaardig omdat het er heel echt uitziet. De spelers deden het prima met prima kleding ook. Ik vond het af en toe allemaal wel wat sentimenteel worden. Dat die jongen zou gaan praten was al meteen zeker toen duidelijk werd dat hij niet kon praten. Het was prima dat er net zoveel speciale effecten in werden gebruikt, dat maakt het alleen nog maar echter. Ik vind het een erg mooie film al is hij soms wat voorspelbaar en af en toe een tikkeltje te sentimenteel.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Left luggage (1998)"