Beoordeling 6.4
  • 4e klas havo | 1255 woorden
  • 27 september 2002
  • 37 keer beoordeeld
Cijfer 6.4
37 keer beoordeeld

Toen ik hoorde dat we deze film moesten kijken, had ik er geen idee van wat voor film het zou zijn. Ik had natuurlijk wel wat van gehoord, het moest een hele goede film zijn, maar ik wist echt niet wat ik kon verwachten. The Matrix speelt tussen twee werelden. De echte wereld, en The Matrix. De hoofdpersoon is Neo. Overdag heet hij Thomas Anderson, en werkt hij bij een groot software bedrijf. ’s Avonds, en vooral ’s nachts is hij Neo, een computer kraker, die in bijna alle computer systeem in kan breken. Op een avond krijgt hij een boodschap op zijn computer. “Wordt wakker Neo… De Matrix zoekt je… Volg het witte konijn…” Hij volgt de aanwijzingen, en komt zo terecht in een discotheek. Daar is Trinity, die hem komt waarschuwen. Ze vertelt hem dat de Matrix hem aan het zoeken is, en zal vinden, als hij dat wil… Als Thomas de volgende dag op zijn werk komt, krijgt het per post een telefoon, die direct afgaat zodra hij hem uit de verpakking heeft. Het is Morpheus, die hem verteld dat de agents hem komen halen. Hij helpt Neo met vluchten, en dat gaat goed, totdat Neo van Morpheus de opdracht krijgt om op een steiger te klimmen. Dat durft hij niet, en zo komt hij in handen van de agents. Die stoppen hem op een gegeven moment met geweld een ‘bug’ in zijn buik. Neo raakt helemaal in paniek, en wordt dan wakker. Hij denkt dat hij alles gedroomd heeft. Later krijgt hij een telefoongesprek met Morpheus. Die vraagt of Neo hem nog steeds wil ontmoeten. Neo stemt in, en hij wordt opgehaald onder een brug. Zodra hij de autodeur dichtgesmeten heeft, ziet hij een pistool voor zijn ogen. Hij schrikt, en wil de auto uit, maar Trinity zegt hem dat hij haar kan vertrouwen, en daarom blijft hij in de auto. Trinity haalt met een apparaat de bug uit de buik van Neo. Neo schrikt, en roept dan iets van: “dat ding is dus toch echt!” Op een gegeven moment zijn ze bij Morpheus gekomen. Die verteld Neo wat de Matrix is: ‘de wereld die je verhindert de waarheid te zien.’ Op een gegeven moment, geeft Morpheus Neo de keus om te kiezen tussen twee pillen: een blauwe en een rode. Blauw houdt in dat hij de volgende dag wakker wordt, en alles zelf maar verder uit moet zoeken, en rood houdt in dat Morpheus Neo de werkelijkheid zal laten zien. Neo kiest voor de rode, en zo komt hij terecht in de werkelijkheid.. Eerst laten ze wat smerige scènes zien, maar het komt erop neer, dat hij opnieuw geboren wordt, en dit keer in de echte wereld, en niet in de Matrix. Morpheus verteld dan waarom hij zijn hele leven al op zoek is geweest naar Neo. Hij beweert dat Neo de ware is, diegene die de Matrix uit kan schakelen. Neo gelooft het niet, net als de rest van de leden van Zion (stad in de werkelijke wereld). Vanaf dat moment wordt Neo door Morpheus opgeleid, met behulp van computer programma’s die hem leren vechten. Op een gegeven moment neemt Morpheus Neo mee naar het Orakel. Die zegt tegen hem, dat hij niet de ware is.. Een uitkomst, waar Neo behoorlijk aangeslagen over is. Als ze van het Orakel weer zijn, willen ze weer uit de Matrix, maar door verraad van iemand van hun eigen leden lukt dat niet. Ze komen in strijd met de agents. Als Morpheus op een gegeven gevangen genomen wordt, zegt hij tegen Trinity en nog wat anderen, dat ze ervoor moeten zorgen dat Neo niks overkomt, want hij is echt de ware!! Dat lukt gelukkig, maar twee anderen gaan wel dood, door verraad.. Alleen Trinity, Neo en Tank blijven over. Samen gaan ze weer terug naar Zion. Daar besluit Neo om Morpheus te gaan redden, en na veel wikken en wegen gaat Trinity ook mee. De reddingsactie lukt, en het lukt ook iedereen om weer terug te komen naar Zion, behalve Neo. Hij moet vechten tegen een agent, en dan gaat het mis… Hij wordt geraakt door een kogel, en sterft.. Vol ongeloof wordt er gereageerd in Zion. Trinity begint dan tegen Neo te praten. Dat het niet kan dat hij dood is, want zij zou verliefd worden op de ware, en hoe kan Neo dan dood zijn?? Ze is verliefd op hem… Ze zoent hem, en dan begint zijn hart weer te kloppen. Hij is dus zeker weten wel de ware!! Hij staat op, maar de agents waren nog niet weg. Opnieuw komt er een lading kogels op hem af, maar dit keer laat hij ze zien, dat hij wel de ware is, en dat hij ze tegen kan houden, en dus blijft hij in leven. Ik vond deze film erg goed, omdat je bijvoorbeeld door de kleding erg goed kon zien wie er nou bij de Matrix hoorde, of wie bij de ‘echte wereld.’ Ook de decors waren erg goed. Toen ik de film zag, dacht ik bij mezelf nog hoe ze dat nou gedaan zouden hebben, zo’n scène in de stad bijvoorbeeld. Het zag er zo echt uit allemaal. Toen we in de klas ‘the making of’ keken, zag ik pas dat het allemaal decors waren. Dat had ik echt niet verwacht, net als de scène met de helikopter. Het bleek gewoon een modelvliegtuigje te zijn!! Echt heel erg goed, hoe ze dat zo allemaal voor elkaar gekregen hebben. Net als de hoofdpersonen die van het ene gebouw naar het andere sprongen. Achteraf gezien kon het niet anders dan dat het decors waren, maar tijdens de film leek het net echt! Wat ik ook erg goed vond, was dat er een idee achter de film zat. Toen ik de film de eerste keer keek, viel het mij niet op. Pas toen ik er mee aan het denken kwam, bedacht ik me, dat the Matrix erg veel te maken heeft met de bijbel. Dat blijkt alleen al uit de namen van de hoofdpersonen. Neo betekent namelijk ware, de nieuwe god op aarde. Christus moest eerst doodgaan, en na drie dagen weer levend worden, dan pas was hij de ware. Zo ging het ook met Neo. Ook de naam Thomas is niet zomaar verzonnen. Thomas betekent: als een ongelovige (hij geloofde er niet in dat hij de ware was), en daarmee bedoelen ze Thomas uit de bijbel. Ook de naam Zion (de stad van de werkelijke wereld) is niet zomaar gekozen. Zion betekent in de film: de enige overgebleven stad op aarde. Ergens diep in de aarde, waar nog normale mensen wonen. In de bijbel is Zion de naam voor Palestina. Deze film is als het ware een vergelijking tussen Zion en de Joden, en dat vind ik heel erg goed bedacht van de filmmakers. Het is niet alleen het idee film geweest, maar ook de gedachten erachter! Voor de mensen die van Sciencefiction houden, kan ik ze zeker aanraden om naar deze film te gaan. Het moet echt een belevenis zijn als je hier van houdt!! Zelf hou ik meer van comedy’s en dan is deze film op zich niet zo heel erg geschikt, maar ik vond hem wel erg goed, omdat hij absoluut niet langdradig of saai werd, meer het tegendeel. Hij was erg afwisselend, en ik vroeg me eigenlijk ook de hele tijd af wat er daarna weer gebeurde! Dus ook als je niet van Sciencefiction films houdt, het is echt een aanrader hoor!