• 4e klas vwo | 351 woorden
  • 4 juni 2003
  • 19 keer beoordeeld
Cijfer 5.8
19 keer beoordeeld

The matrix is een actiefilm geregisseerd door de Wachowski brothers. Met: Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Ann Moss, Hugo Weaving
Inhoud: The Matrix is een film over een virtuele wereld. Een wereld zoals wij die kennen bestaat niet. In deze wereld domineert een oppermachtige machine, The Matrix genaamd. Deze laat de mensen in een droom leven. Deze droom heeft de vorm aangenomen van onze laat-twintigste eeuwse Westerse maatschappij. De wereld is overgenomen door machines. Een klein groepje rebellen onder leiding van ene Morpheus strijdt tegen the Matrix en de agenten. De agenten kunnen maar op 1 manier uitgeschakeld worden: door de
One, de uitverkoren persoon. Morpheus denkt deze gevonden te hebben in Neo, een softwareprogrammeur die in zijn vrij tijd een computerhacker is. Neo wordt overgehaald door Trinity, een rebel uit het team van Morpheus om de helpen de Matrix uit te schakelen. Met hulp van Morpheus ziet Neo de ware werkelijkheid. Neo is inmiddels zelf ook een soort computer geworden en er worden vechtprogramma’s in hem geïnstalleerd. Hij gaat op z’n eerste missie. Dit verloopt niet zoals het hoort te gaan en uiteindelijk komt Neo tegenover agent Smith te staan. Na een gevecht blijkt dat Neo de One is. Hij verslaat de agent en de film eindigt dat de wereld weer normaal is. Eigen mening: Ik vind de Matrix een bijzonder geslaagde film, de effecten zijn mooi, de acteurs zijn goed en het verhaal is tot in de details uitgewerkt. Ik vond de Matrix best moeilijk te begrijpen, je moest goed opletten als je de draad van het verhaal niet wou kwijtraken.Ook vonmd ik de film erg origineel. De special effects zijn echt heel goed uitgewerkt, vooral de scène met de helikopter vond ik erg mooi, ook vond ik het knap hoe ze de bewegingen van Neo nabootsten en ook de scène waren Neo de kogels afremde was mooi. De film laat je echt nadenken over de wereld zoals die nu is. Soms denk je dat je zelf in een virtuele wereld zit. De Matrix is een van de beste films die ik ooit heb gezien.