Ralph: De vechter van het verhaal, hij is Engelse 12 jarige, die tot leider is gekozen van de groep jongens die gestrand zijn op het eiland. Ralph probeert de jongens te laten inspannen om een miniatuurbeschaving op te bouwen, en te coördineren dat ze kunnen worden gered. Ralph staat voor menselijke beschavings instincten in tegenstelling tot het wilde instinct dat Jack belichaamt.
Jack: De tegenstander van het verhaal, een van de oudere jongens die op het eiland gestrand zijn. Jack wordt leider van de jagers, maar verlangt naar de totale macht en word steeds wilder, barbaarser en wreder verder in het verhaal. Jack, die goed is in het manipuleren van de andere jongens, vertegenwoordigd het instinct van de wreedheid in de mensen, in tegenstelling tot het beschavingsinstinct van Ralph.
Simon: Een verlegen, gevoelige jongen in de groep. Simon, in sommige opzichten de enige van nature “goede” karakter van het eiland, gedraagt zich vriendelijk in de richting van de jongere jongens, en is bereid om te werken voor het welzijn van hun gemeenschap. Bovendien, omdat zijn motivatie is geworteld in zijn diepe gevoel voor de natuur, Simon is de enige personage wiens gevoel voor moraal lijkt niet te zijn opgelegd door de maatschappij. Simon is een natuurlijke goedheid, in tegenstelling tot het onbeheerste kwaad van Jack en de opgelegde moraal van de beschaving vertegenwoordigt door Ralph en Piggy.
Roger: Jack’s “luitenant” Een sadistische (houdt ervan om anderen pijn te doen), wrede oudere jongen die je kleintjes op groffe wijze behandeld, en uiteindelijk Piggy vermoordt door een rotsblok op hem te gooien.
Sam en Eric: Een tweeling nauw verbonden met Ralph. Sam en Eric zijn altijd samen, en de andere jongens behandelen hun vaak als een enkele entiteit(wezenlijk bestaan), ze noemen hun “Samneric.” De gemakkelijk prikkelbare Sam en Eric maken deel uit van de groep die bekend staat als de “bigguns”. Aan het eind van het verhaal, worden ze slachtoffer van de dwang en manipulatie van Jack.
Lord of the flies: Heer van de vliegen: De naam die gegeven is aan het doorboorde hoofd van de zeug, dat ze op een paal hebben gezet als een offer aan “het beest”. De heer van de vliegen symboliseert de oorspronkelijke instincten van macht en wreedheid die Jack in bezit hebben genomen.
Verhaal
Het centrale punt in Lord of the Flies is het conflict tussen 2 concurrerende impulsen die bestaan binnen alle menselijke wezens: het instinct om te leven met de regel, vreedzaam te handelen, de morele opdrachten te volgen, en de goede waarde van de groep tegen het instinct om je onmiddellijke verlangens te bevredigen, met geweld handelen om overmacht te verkrijgen over anderen en handhaven van een wil.
Dit conflict zou kunnen worden uitgedrukt in een aantal manieren: beschaving vs. barbaarsheid, orde vs. chaos, rede vs. impuls, recht vs. anarchie, goed vs. kwaad.
In de hele roman, Golding associeert het instinct van menselijke beschaving met goed, en het instinct van wreedheid met kwaad.
Het conflict tussen de twee instincten is de drijvende kracht van de roman, onderzocht door de ontbinding van de jonge Engelse jongens met beschaafd, moreel, gedisciplineerd gedrag, worden ze gewend aan het wilde, wrede barbaarse gedrag in de jungle. Lord of the Flies is een figuurlijke roman, wat betekend dat Golding veel van zijn belangrijkste ideeën en thema’s door middel van symbolische tekens en voorwerpen brengt. Het gaat om het conflict tussen Ralph, de hoofdpersoon, die staat voor orde en leiderschap en Jack, de tegenstander, die staat voor wreedheid en het verlangen naar macht. Naarmate de roman vordert, laat Golding zien hoe verschillend mensen tegen de invloeden en instincten van de beschaving en wreedheid overstaan in verschillende mate. Piggy bijvoorbeeld, heeft geen barbaarse/ wilde gevoelens, terwijl Roger nauwelijks de regels van de beschaving verstaat. Over het algemeen Golding houdt in dat het instinct van de wreedheid is veel belangrijker voor het menselijk innerlijk dan het instinct van de beschaving.
Hoofdstuk 1
Een blonde jongen laat zich zakken tussen een paar rotsen in de richting van een lagune op een strand. Bij de lagune ontmoet hij een andere jongen, die mollig is, slim, en een bril draagt met dikke glazen. De blonde jongen stelt zich voor als Ralph en de mollige jongen stelt zichzelf voor als Piggy. Door hun gesprek heen, leren we dat ze midden van een oorlog, in een transport vliegtuig met nog meer Engelse jongens neergeschoten zijn boven de oceaan. Het crashte in een dichte jungle op een onbewoond eiland. Verspreid door het wrak, raakten de overlevende jongens elkaar kwijt, en konden de piloot niet vinden. Ralph en Piggy kijken op het strand, en kijken wat er van de andere jongens van het vliegtuig is geworden. Ze ontdekken een grote roze en crèmekleurige schelp, Piggy realiseert dat dat gebruikt kan worden als een soort geïmproviseerde trompet. Hij overtuigd Ralph om op de schelp te blazen en zo de andere jongens te vinden. Opgeroepen door het geluid van de schelp beginnen de jongens te dralen op het strand. De oudsten onder hun zijn rond de 12 jaar; de jongsten rond de 6. Onder de groep is een jongenskoor, gekleed in zwarte toga’s en geleid door een oudere jongen genaamd Jack. Ze marcheren naar het strand in 2 parallelle lijnen, en Jack draait zich om zodat de jongens in de houding gaan staan. De jongens pesten Piggy en maken zijn uiterlijk en bijnaam belachelijk.
Zich bewust van de noodzaak om hun nieuwe omgeving te verkennen, kiest Ralph Jack en een koorlid genaamd Simon om het eiland te verkennen, hij negeert het gezeur van Piggy om gekozen te worden. De 3 ontdekkers verlaten de plaats van vergadering en gaan op weg over het eiland. Het vooruitzicht om het eiland te verkennen inspireert de jongens, ze voelen een band gevormd worden tussen hen als ze samen spelen in de jungle. Uiteindelijk bereiken ze het eind van de jungle, waar hoge, scherpe rotsen uitsteken in de richting van steile bergen. De jongens klimmen op de zijkant van 1 van de steile heuvels. Vanaf de top kunnen ze zien dat er geen teken van leven is op het eiland. Het uitzicht is prachtig, en Ralph voelt alsof ze hun eigen land hebben ontdekt. Als ze terug lopen/ reizen naar het strand, vinden ze een wild zwijn die gevangen zit in een wirwar van wijnranken. Jack, de nieuw aangestelde jager, trekt zijn mes en loopt ernaartoe om het te doden, maar aarzelt, niet in staat zichzelf er toe te zetten om het te doden. Het wilde zwijn bevrijdt zichzelf en rent weg, Jack belooft dat hij de volgende keer niet zal aarzelen om het te doden. De 3 jongens maken een lange tocht door de dichte jungle en uiteindelijk komen ze vlakbij de groep jongens die op hun wachten op het strand.
Analysis
Lord of the Flies dramatizes (dramatiseert) the conflict between the civilizing instinct and the barbarizing instinct that exist in all human beings. The artistic choices Golding makes in the novel are designed to emphasize the struggle between the ordering elements of society, which include morality(moraliteit) , law, and culture, and the chaotic elements of humanity’s savage (wilde) animal instincts, which include anarchy (zonder regering), bloodlust, the desire for power, amorality (slechtheid), selfishness, and violence. Over the course of the novel, Golding portrays the rise and swift fall (snelle val) of an isolated, makeshift (geïmproviseerde) civilization, which is torn to pieces by the savage instincts of those who compose (samenstellen) it.
In this first chapter, Golding establishes the parameters (kansverdeling) within which this civilization functions. To begin with, it is populated solely (alleen) with boys—the group of young English schoolboys shot down over the tropical island where the novel takes place. The fact that the characters are only boys is significant: the young boys are only half formed, perched between (gelegen tussen) civilization and savagery and thus embodying (verpersoonlijken) the novel’s central conflict. Throughout the novel, Golding’s foundation is the idea that moral and societal constraints (beperkingen) are learned rather than innate(aangeboren) —that the human tendency (aanleg) to obey rules, behave peacefully, and follow orders is imposed by a system that is not in itself a fundamental part of human nature. Young boys are a fitting illustration of this premise (stelling) , for they live in a constant state of tension (spanning) with regard to the rules and regulations (voorschriften) they are expected to follow. Left to their own devices, they often behave with instinctive cruelty and violence. In this regard, the civilization established in Lord of the Flies—a product of preadolescent boys’ social instincts—seems endangered from the beginning.
In Chapter 1, the boys, still unsure of how to behave with no adult presence overseeing them, largely stick to the learned behaviors of civilization and order. They attempt to re-create the structures of society on their deserted island: they elect a leader, establish a division of labor (taakverdeling), and set about systematically exploring (het verkennen van) the island. But even at this early stage, we see the danger that the boys’ innate (aangeboren) instincts pose (vormen)to their civilization: the boys cruelly taunt (pesten)Piggy, and Jack displays a ferocious desire (woest verlangen)to be elected the group’s leader.
Throughout Lord of the Flies, Golding makes heavy use of symbols to present the themes and dramatic conflicts of the novel. In this chapter, for instance, Golding introduces the bespectacled (bril dragend)Piggy as a representative of the scientific and intellectual aspects of civilization. Piggy thinks critically about the conch shell and determines (bepaald)a productive use for it—summoning (roepen)the other boys to the beach. The conch shell itself is one of the most important symbols in the novel. The conch shell represents law, order, and political legitimacy (geldigheid), as it summons the boys from their scattered(verscheiden/ verstrooid)positions on the island and grants(geeft)its holder the right to speak in front of the group. Later in the novel, Golding sharply contrasts the conch shell with another natural object—the sinister(onheilspellend) pig’s head known as the Lord of the Flies, which comes to symbolize primordial(oorspronkelijke) chaos and terror.
Hoofdstuk 2
Wanneer de ontdekkers terug zijn, blaast Ralph op de schelp, om de jongens te roepen voor nog een vergadering op het strand. Hij verteld de groep dat er geen volwassenen op het eiland zijn en dat ze een paar dingen moeten organiseren om voor zichzelf te kunnen zorgen. Jack herrinnert Ralph aan het wilde zwijn dat ze gevangen vonden in de wijnranken in de jungle, and Ralph is het er mee eens dat ze jagers nodig hebben om dieren te doden voor vlees. Ralph verklaart dat, op vergaderingen, de schelp gebruikt word om aan te geven welke jongen het recht heeft om te spreken. Wie de schelp vastheeft zal spreken, en de anderen luisteren stil tot ze de shelp ontvangen op hun beurt. Jack is het eens met dit idee.
Piggy roept dat niemand weet dat ze zijn neergestort op het eiland en dat ze hier nog wel heel lang vast kunnen zitten. Het vooruitzicht om hier nog voor een lange tijd te zitten is te droevig voor veel van de jongens, e nde hele groep word stil en bang. Een van de jongere kinderen, een kleine jongen met een moerbei/ braamkleurige stip op zijn gezicht, beweert dat hij een slangachtig beestje of monster zag de nacht ervoor. Een golf van angst golft door de groep bij het idee dat er een monster over het eiland sluipt. Omdat ze bang zijn, proberen de oudere jongens de groep gerust te stellen dat er geen monster is. De oudere jongens zeggen dat wat de kleine jongen gezien had alleen maar een nachtmerrie was.
De jongens verzamelen een berg van dood hout en gebruiken het glas van Piggy’s bril om het zonlicht te concentreren en zo het hout in brand te steken. Ze slagen erin om een groot vuur te maken, maar het gaat gauw weer uit. Piggy verklaart boos dat de jongens meer deskundiger moeten handelen als ze van het eiland af willen komen, maar zijn woorden worden niet gehoord. Jack stelt zijn groep jagers aan als vrijwilligers om het vuur aan te houden. In hun dolle, gedesorganiseerde pogingen om het vuur weer aan te wakkeren, zetten ze een strook van bomen in vuur en vlam. Woedend op de groep hun roekeloze desorganisatie, verteld Piggy hun woedend dat één van de kleinste jongens – dezelfde jongen die hun vertelde over het slang-beest- bij het vuur speelde en nu miste. De jongens zijn terneergeslagen en geschrokken, Ralph schaamt zich verschrikkelijk. Ze doen alsof er niks gebeurd is.
Analysis
The conflict between the instincts of civilization and savagery(wreedheid) emerges quickly(komt snel) within the group: the boys, especially Piggy, know that they must act with order and forethought(voorzorg) if they are to be rescued, but the longer they remain apart from the society of adults, the more difficult it becomes for them to adhere(blijven bij/ bijblijven) to the disciplined behavior of civilization. In Chapter 1, the boys seem determined(vastberaden) to re-create the society they have lost, but as early as Chapter 2, their instinctive drive to play and gratify their immediate desires(verlangens) undermines their ability to act collectively(gezamenlijk). As a result, the signal fire nearly fails, and a young boy apparently burns to death when the forest catches fire. The constraints(beperkingen) of society still linger(blijven hangen) around the boys, who are confused and ashamed when they learn the young boy is missing—a sign that a sense of morality still guides their behavior at this point.
Golding’s portrayals of the main characters among the group of boys contributes to the allegorical(symbolisch) quality of Lord of the Flies, as several of the boys stand for larger concepts(opzet). Ralph, the protagonist(hoofdpersoon) of the novel, stands for civilization, morality, and leadership, while Jack, the antagonist(tegenstander), stands for the desire for power, selfishness, and amorality. Piggy represents the scientific and intellectual aspects of civilization, as his glasses—a symbol of rationality and intellect—enable(gelegenheid geven) the boys to light fires. Already the boys’ savage(wilde/wrede) instincts lead them to value strength and charisma above intelligence: although Piggy has a great deal to offer the boys’ fledgling(beginnende) civilization, they see him as a whiny(zeurderige) weakling(zwakkeling) and therefore despise(verachten) him and refuse to listen to him, even when his ideas are good. For instance, when Piggy suggests that the boys find a way to improve their chances of being rescued, they ignore him; only when the stronger and more charismatic Ralph suggests the same thing do they agree to make the signal fire.
Apart from the boys themselves, the signal fire and the“beastie” (beestje)also carry symbolic significance. The signal fire serves as a barometer for the boys’ interest in maintaining ties(banden) to civilization: as long as it burns, they retain(vasthouden) some hope that they will be rescued and returned to society, but as they become increasingly(meer en meer) obsessed with power and killing, they lose interest in the fire. When the fire ultimately burns out, the boys’ disconnection from the structures of society is complete. Meanwhile, the beast the young boy claims to have seen also emerges(ontstaat) as an important symbol in the novel. At this point, the beast is merely an idea that frightens some of the boys. But as the novel progresses, all the boys tacitly(stilzwijgend) accept the beast’s existence. The beast comes to represent the instincts of power, violence, and savagery that lurk(schuilt) within each human being.
Hoofdstuk 3
Een scherpe stok dragend, gemaakt tot een geïmproviseerde speer, spoort Jack een wild zwijn op in de dichte jungle, maar het ontsnapt hem. Geïriteerd loopt hij terug naar het strand, daar vind hij Ralph en Simon die hutten aan het bouwen zijn voor de jongere jongens om in te leven. Ralph is geïriteerd omdat de hutten uit elkaar vallen voordat ze voltooid zijn en omdat, hoewel de hutten van levensbelang zijn voor de jongens om te kunnen leven op het eiland, geen één van de andere jongens behalve Simon besluit om hem te helpen. Terwijl Ralph en Simon werken, spetteren en spelen de meeste andere jongens in het meertje. Ralph baalt ervan dat weinig van de jongens iets doen. Hij zegt dat alle jongens zich opgewonden en energiek gedragen door de plannen die gemaakt worden bij de bijeenkomsten, maar geen van hen is bereid te werken om de plannen succesvol te maken. Ralph wijst erop dat het de jagers van Jack niet gelukt is om ook maar één wild zwijn te vangen. Jack beweert dat ondanks het ze niet gelukt is om een zwijn te vangen, ze snel meer succes zullen hebben dan Ralph. Ralph maakt zich ok zorgen over de kleinere kinderen, omdat veel van hun nachtmerries hebben en niet kunnen slapen. Hij verteld Jack over zijn zorgen, maar Jack, die nog steeds manieren probeert te verzinnen om een zwijn te doden, is niet geïnteresseerd in Ralph’s zorgen en problemen. Ralph, die geërgerd is dat Jack, net als alle andere jongens, niet bereid is om aan de hutten te werken, vind dat ze hun jacht taken als smoes verzinnen om aan het echte werk te gaan. Jack reageert op Ralph’s klachten door commentaar te geven dat de jongens vlees willen. Jack en Ralph beginnen steeds te kibbelen en worden steeds vijandiger naar elkaar toe. Om hun gevoel van kameraadschap proberen te herwinnen, gaan ze samen zwemmen in het meertje, maar hun gevoelens van wederzijdse afkeer blijft en knaagt. Ondertussen loopt Simon alleen door de jungle. Hij helpt een paar jongere jongens – de ouder jongens beginnen hun de littluns/ kleintjes te noemen- door fruit van een hoge tak voor ze te pakken. Hij loopt dieper het bos in en vind uiteindelijk een dichte open plek, een rustige, mooie open plek vol met bloemen, vogels en vlinders. Simon kijkt rond om zeker te weten dat hij alleen is, dan gaat hij zitten om in het landschap zicht te verbazen over de overvloed van schoonheid van leven dat hem omgeeft.
Analysis
The personal conflict between Ralph and Jack mirrors(weerspiegeld) the overarching(overkoepelende) thematic conflict of the novel. The conflict between the two boys brews(brouwt) as early as the election(verkiezing) in Chapter 1 but remains hidden beneath the surface, masked by the camaraderie(kameraadschap) the boys feel as they work together to build a community. In this chapter, however, the conflict erupts(breekt) into verbal argument for the first time, making apparent(blijkbaar/ schijnbaar) the divisions(verdeeldheid) undermining the boys’ community and setting the stage for further, more violent developments(ontwikkelingen). As Ralph and Jack argue, each boy tries to give voice to his basic conception(opvatting) of human purpose(doel): Ralph advocates(pleit voor) building huts, while Jack champions hunting. Ralph, who thinks about the overall good of the group, deems(acht) hunting frivolous(iets wat niet belangrijk is). Jack, drawn(getrokken) to the exhilaration(opvrolijking) of hunting by his bloodlust and desire for power, has no interest in building huts and no concern for what Ralph thinks. But because Ralph and Jack are merely(slechts) children, they are unable to state their feelings articulately.
Simon, meanwhile, seems to exist outside the conflict between Ralph and Jack, between civilization and savagery. We see Simon’s kind and generous nature through his actions in this chapter. He helps Ralph build the huts when the other boys would rather play, indicating his helpfulness, discipline, and dedication(toewijden) to the common good. Simon helps the littluns reach a high branch(tak) of fruit, indicating(geven) his kindness and sympathy—a sharp contrast to many of the older boys, who would rather torment(plagen) the littluns than help them. When Simon sits alone in the jungle glade(openplaats) marveling(verwonderen) at the beauty of nature, we see that he feels a basic connection with the natural world. On the whole, Simon seems to have a basic goodness and kindness that comes from within him and is tied to his connection with nature. All the other boys, meanwhile, seem to have inherited(overnemen/ erven) their ideas of goodness and morality from the external forces(uitwendige krachten) of civilization, so that the longer they are away from human society, the more their moral sense erodes(ondermijnt). In this regard(opzicht), Simon emerges(naar voren komen) as an important figure to contrast with Ralph and Jack. Where Ralph represents the orderly forces of civilization and Jack the primal, instinctual urges(innerlijke drang) that react against such order, Simon represents a third quality—a kind of goodness that is natural or innate(aangeboren) rather than taught by human society. In this way, Simon, who cannot be categorized with the other boys, complicates the symbolic structure of Lord of the Flies.
Hoofdstuk 4
Het leven op het eiland verandert gauw in een dagelijks ritme. ‘s Morgens is prettig, met coole lucht en zoete geuren, en de jongens zijn in staat om vrolijk te spelen. In de middag, hoewel, als de zon beklemmend heet word, en sommige jongens een dutje doen, ondanks dat hebben ze vaak last van rare beelden die over het water lijken te flikkeren.Piggy verklaart dat deze beelden luchtspiegelingen zijn die door het zonlicht het water raken. De avond brengt de coolere temperaturen terug, maar de duisternis valt snel, en ‘s nachts is beangstigend en moeilijk. De littluns/ kleintjes, die het grootste gedeelte van de dag besteden aan fruit eten en met elkaar spelen, hebben vooral last van fantasiën en nare dromen. Ze praten steeds weer over het “beastie”/beestje en zijn bang dat het monster ‘s nachts op hen jaagt. Hoewel de littluns/ kleintjes grotendeels gescheiden leven van de grotere jongens, zijn er een paar gevallen dat de oudere jongens de littluns/ kleintjes martelen/ kwellen/ plagen. Een kwaadaardige jongen genaamd Roger sluit zich bij een andere jongen, Maurice, met het platstampen van zandkastelen die de littluns/ kleintjes hebben gebouwt. Roger gooit zelfs stenen naar één van de jongens, maar hij doet wel voorzichtig genoeg om te vermijden dat hij de jongen echt raakt met zijn stenen.
Jack, die geobserdeerd is met het idee om een zwijn te doden, camoufleert zijn gezicht met klei en houtskool en gaat naar de jungle om te jagen, vergezeld van een aantal andere jongens. Op het strand, zien Ralph en Piggy een schip aan de horizon – maar ze zien ook dat het vuursingaal uit is gegaan. Ze rennen naar de top van de heuvel, maar het is te laat om het vuur weer aan te wakkeren, en het schip komt niet naar hen toe. Ralph is woedend op Jack, omdat het de jagers hun verantwoordelijkheid was dat het vuur aanbleef.
Jack en de jagers komen terug uit de jungle, besmeurd met bloed en ze zingen een vreemd lied. Ze dragen een dood zwijn op een paal tussen hen in. Boos op de jagers hun onverantwoordelijkheid, spreekt Ralph Jack aan over het vuursignaal. De jagers, die het eindelijk gelukt is om een een zwijn te vangen en te doden, zijn zo opgewonden en gek op moordlust dat ze Ralph’s klachten nauwelijks horen. Als Piggy schirl klaagt over de jagers onvolwassenheid, slaat Jack hem hard, en breekt één van de glazen van zijn bril. Jack pest Piggy door zijn zeurderige stem na te doen. Ralph en Jack hebben een verhit gesprek. Op het laatst, geeft Jack toe dat hij in zijn verantwoordelijkheid heeft gefaald met het signaalvuur maar geeft nooit zijn excuses aan Piggy,over die bril. Ralph gaat naar Piggy om zijn glazen te gebruiken voor een vuurtje, en op dat moment, Jacks vriendelijke gevoelens voor Ralph veranderen in haat. De jongens roosteren het zwijn, en de jagers dansen wild om het vuur, zingen en beleven opnieuw de wreedheid van de jacht. Ralph zegt dat hij weer een bijeenkomst bijeen gaat roepen en loopt alleen van de heuvel naar het strand naar beneden.
Analysis
At this point in the novel, the group of boys has lived on the island for some time, and their society increasingly (meer en meer) resembles(lijkt op) a political state. Although the issue of power and control is central to the boys’ lives from the moment they elect a leader in the first chapter, the dynamics of the society they form take time to develop. By this chapter, the boys’ community mirrors(weerspiegeld) a political society, with the faceless and frightened littluns resembling(die lijkt op) the masses(de massa’s) of common people and the various older boys filling positions of power and importance with regard to these underlings. Some of the older boys, including Ralph and especially Simon, are kind to the littluns; others, including Roger and Jack, are cruel to them. In short, two conceptions(opvattingen) of power emerge(komen naar voren) on the island, corresponding(overeenkomstig) to the novel’s philosophical poles—civilization and savagery. Simon, Ralph, and Piggy represent the idea that power should be used for the good of the group and the protection of the littluns—a stance representing the instinct toward civilization, order, and morality. Roger and Jack represent the idea that power should enable(in staat stellen) those who hold it to gratify their own desires(verlangens) and act on their impulses, treating the littluns as servants(knechten) or objects for their own amusement—a stance representing the instinct toward savagery.
As the tension(spanning) between Ralph and Jack increases(neemt toe), we see more obvious(duidelijke) signs of a potential struggle(mogelijke strijd) for power. Although Jack has been deeply envious(jaloers) of Ralph’s power from the moment Ralph was elected, the two do not come into open conflict until this chapter, when Jack’s irresponsibility leads to the failure of the signal fire. When the fire—a symbol of the boys’ connection to civilization—goes out, the boys’ first chance of being rescued is thwarted(gehinderd). Ralph flies into a rage(razernij/ woede), indicating(geeft aan) that he is still governed(beheerst) by desire to achieve the good of the whole group. But Jack, having just killed a pig, is too excited by his success to care very much about the missed chance to escape the island. Indeed, Jack’s bloodlust and thirst for power have overwhelmed his interest in civilization. Whereas he previously justified his commitment(verplichting) to hunting by claiming that it was for the good of the group, now he no longer feels the need to justify(verdedigen) his behavior at all. Instead, he indicates his new orientation toward savagery by painting his face like a barbarian, leading wild chants among the hunters, and apologizing for his failure to maintain the signal fire only when Ralph seems ready to fight him over it. The extent(mate) to which the strong boys bully the weak mirrors the extent to which the island civilization disintegrates(valt uiteen). Since the beginning, the boys have bullied the whiny, intellectual Piggy whenever they needed to feel powerful and important. Now, however, their harassment(intimidatie) of Piggy intensifies(word erger), and Jack begins to hit him openly. Indeed, despite his position of power and responsibility in the group, Jack shows no qualms(spijt) about abusing the other boys physically. Some of the other hunters, especially Roger, seem even crueler and less governed by moral impulses. The civilized Ralph, meanwhile, is unable to understand this impulsive and cruel behavior, for he simply cannot conceive(bevatten) of how physical bullying creates a self-gratifying(zelfbevredigende) sense of power. The boys’ failure to understand each other’s points of view creates a gulf between them—one that widens(verbreedt) as resentment(haat) and open hostility(vijandigheid) set in.
Als Ralph over het strand loopt, denkt hij over hoe veel van het leven een improvisatie is en over dat een groot deel van iemands leven gespendeerd word aan het kijken naar iemands voeten. Ralph is gefrustreerd over zijn haar, dat nu lang, armzalig, en altijd over zijn ogen valt. Hij besluit een vergadering bijeen te roepen om te proberen de groep weer op 1 lijn te krijgen. Laat in de avond, blaast hij op de schelp, en de jongens komen samen op het strand. Op de ontmoetingsplek, pakt Ralph te schelp en geeft kritiek op de jongens omdat ze zich niet aan de regels houden. Ze hebben niks gedaan wat er van hun gevraagd was: ze hebben geweigerd om de hutten te bouwen, ze verzamelen geen drinkwater, ze verwaarlozen het vuursignaal, en ze gebruiken niet eens de aangewezen ‘toiletruimte’. Hij herhaalt hoe belangrijk het vuursignaal is en probeert de groeiende angst van beesten en monsters weg te nemen. Te littluns/ kleintjes, in het bijzonder, krijgen herhaaldelijk nachtmerries. Ralph zegt dat er geen monsters zijn op het eiland. Jack zegt ook dat er geen beest is, hij zegt dat iedereen er bang van word en dat ze er gewoon mee op moeten houden. Piggy is het met de kritiek van Ralph eens, maar toch gaat er een golf van angst door de groep.
Één van de littluns/ kleintjes spreekt en zegt dat hij het beest echt gezien heeft. Wanneer de anderen hem dwingen hem te spreken en hem vragen waar het zich verstopt kan houden overdag, zegt hij dat het misschien uit de oceaan komt ’s nachts. Deze eerder onverwachte verklaring beangstigt alle jongens, en de bijeenkomst word een totale chaos. Plotseling, Jack kondigt aan, dat als er een beest is, hij en zijn jagers erachteraan gaan en hem zullen doden. Jack kwelt Piggy en rent weg, en veel andere jongens rennen hem achterna. Uiteindelijk zijn alleen Ralph, Piggy en Simon over. In de verte dansen en zingen de jagers die Jack zijn gevolgd.
Piggy verzoekt Rlaph om op de schelp te blazen en de jongens terug naar de groep te roepen, maar Ralph is bang dat de oproepen negeert zullen worden en dat elk restje van orde uiteen zal vallen. Hij verteld Piggy en Simon dat hij zijn leiderschap van de groep wil afstaan, maar zijn vrienden verzekeren hem dat de jongens zijn leiderschap nodig hebben. Wanneer de groep in slaap valt, echoot het geluid van een huilend kleintje over het strand.
Analysis
The boys’ fear of the beast becomes an increasingly(meer en meer) important aspect of their lives, especially at night, from the moment the first littlun claims to have seen a snake-monster in Chapter 2. In this chapter, the fear of the beast finally explodes, ruining Ralph’s attempt(poging) to restore(herstellen) order to the island and precipitating(neerslaan) the final split(scheur) between Ralph and Jack. At this point, it remains uncertain whether or not the beast actually exists. In any case, the beast serves as one of the most important symbols in the novel, representing both the terror and the allure(verleiden) of the primordial desires(oorspronkelijke verlangens) for violence, power, and savagery that lurk(schuilt) within every human soul. In keeping with the overall allegorical (figuurlijke) nature of Lord of the Flies, the beast can be interpreted(opgevat) in a number of different lights. In a religious reading, for instance, the beast recalls the devil; in a Freudian reading, it can represent the id, the instinctual urges and desires of the human unconscious(onbewust) mind. However we interpret the beast, the littlun’s idea of the monster rising from the sea terrifies the boys because it represents the beast’s emergence from their own unconscious minds. As Simon realizes later in the novel, the beast is not necessarily something that exists outside in the jungle. Rather, it already exists inside each boy’s mind and soul, the capacity for savagery and evil that slowly overwhelms them.
As the idea of the beast increasingly(vergroot) fills the boys with dread, Jack and the hunters manipulate the boys’ fear of the beast to their own advantage. Jack continues to hint that the beast exists when he knows that it probably does not—a manipulation that leaves the rest of the group fearful and more willing to cede(afstaan) power to Jack and his hunters, more willing to overlook barbarism on Jack’s part for the sake of maintaining the “safety” of the group. In this way, the beast indirectly becomes one of Jack’s primary sources of power. At the same time, Jack effectively enables(maakt dat) the boys themselves to act as the beast—to express the instinct for savagery that civilization has previously held in check. Because that instinct is natural and present within each human being, Golding asserts(bevestigt) that we are all capable (in staat zijn) of becoming the beast.
Hoofdstuk 6
In het donker laat in de nacht, dragen Ralph en Siomn een kleintje terug naar de hut voor ze gaan slapen. Wanneer de jongen slaap, strijden militaire vliegtuigen fel boven het eiland. Geen van de jongens ziet de explosies en flitsen in de wolken want de tweeling Sam en Eric, die op het vuursignaal moesten letten zijn in slaap gevallen. Tijdens het gevecht zweeft een parachutist vanuit de lucht op het eiland, dood. Zijn parachute raakt verstrikt in een paar rotsen en flappert in de wind, terwijl zijn schaduw angstaanjagende vormen op de grond werpt. Zijn hoofd lijkt op te kijken en weer te vallen wanneer de wind eronder komt. Wanneer Sam en Eric wakker worden gaan ze naar het vuur om de vlammen groter te maken. In het flikkerende vuurlicht, zien ze een verdraaide vorm van de dode parachutist, en zien ze de schaduw aan voor het figuur van het gevreesde beest. Ze haasten zich terug naar het kamp, maken Ralph wakker en vertellen hem wat ze gezien hebben. Ralph roept direct iedereen op voor een bijeenkomst, waar de tweeling steeds weer herhalen dat het beest hun overvallen heeft. De jongens, vol adrenaline en ontzet over de bewering van de tweeling, organiseren een expeditie om het eiland af te zoeken naar monsters. Ze gaan op weg, gewapend met houten speren, en alleen Piggy en de kleintjes blijven achter.
Ralph staat Jack toe de zoektocht te leiden als de groep opweg gaat. De jongens bereiken snel een deel van het eiland die nog niemand van hen eerder gezien had – een smal pad dat leid naar een heuvel waar veel grotten zijn. De jongens zjin te bang om over het pad te gaan en langs de heuvel te gaan, dus Ralph gaat alleen op onderzoek uit. Hij vind, ook al was hij zo bang toen hij met de andere jongens was, zijn vertrouwen snel terug wanneer hij alleen op onderzoek uit gaat. Snel komt Jack bij Ralph in de grot.
Analysis
As fear about the beast grips the boys, the balance between civilization and savagery on the island shifts(veranderd) , and Ralph’s control over the group diminishes (vermindert). At the beginning of the novel, Ralph’s hold on the other boys is quite secure: they all understand the need for order and purposive(doelgericht) action, even if they do not always want to be bothered(lastiggevallen) with rules. By this point, however, as the conventions(overeenkomsten) of civilization begin to erode(aantasten) among the boys, Ralph’s hold on them slips(verzwakt), while Jack becomes a more powerful and menacing(dreigender) figure in the camp. In Chapter 5, Ralph’s attempt to reason with the boys is ineffective; by Chapter 6, Jack is able to manipulate Ralph by asking him, in front of the other boys, whether he is frightened. This question forces Ralph to act irrationally simply for the sake of preserving(behouden van) his status among the other boys. This breakdown in the group’s desire for morality, order, and civilization is increasingly enabled—or excused—by the presence(aanwezigheid) of the monster, the beast that has frightened the littluns since the beginning of the novel and that is quickly assuming(snel uitgaande van) an almost religious significance in the camp.
The air battle and dead parachutist remind us of the larger setting of Lord of the Flies: though the boys lead an isolated life on the island, we know that a bloody war is being waged(wordt gevoerd) elsewhere in the world—a war that apparently is a terrible holocaust. All Golding tells us is that atom bombs have threatened England in a war against “the reds” and that the boys were evacuated just before the impending destruction(dreigende vernietiging) of their civilization. The war is also responsible for the boys’ crash landing on the island in the first place, because an enemy aircraft gunned(neergeschoten) down their transport plane. Although the war remains in the background of Lord of the Flies, it is nevertheless an important extension(uitbreiding) of the main themes of the novel. Just as the boys struggle with the conflict between civilization and savagery on the island, the outside world is gripped in a similar conflict. War represents the savage outbursts of civilization, when the desire for violence and power overwhelms the desire for order and peace. Even though the outside world has bestowed(geschonken) upon the boys a sense of morality and order, the danger of savagery remains real even within the context of that seemingly (schijnbaar) civilized society that has nurtured them.
Hoofdstuk 7
De jongens stoppen met eten als ze naar de berg toelopen. Ralph kijkt mistroostig naar de woelige oceaan en mijmert over het feit dat de jongens slordig en ongediciplineerd zijn geworden. Als hij naar het enorme uitgestrekte water kijkt, voelt hij dat de oceaan als een ondoordringbare muur is, die elke hoop, die de jongens hebben om van het eiland te ontsnappen, blokkeert. Simon wekt Ralph op door te zeggen dat hij wel terug naar huis komt. In de namiddag, de jagers vinden de uitwerpselen van varkens, en Jack stelt voor dat ze op het zwijn gaan jagen terwijl ze naar het beest blijven zoeken. De jongens stemmen toe en sporen snel een groot mannetjeszwijn op, die ze wild achtervolgen. Ralph, die nog nooit eerder is gaan jagen, raakt snel gevangen door de opwinding van de jacht. Hij werpt zijn speer opgewonden naar het mannetjeszijn, waardoor het de snuit van het zwijn schampt, Ralph is toch opgewonden van zijn scherpschutterskunst. Jack heft zijn bebloede arm omhoog, waarvan hij de zwijn op de kop geeft met zijn slagtanden.
Ondanks dat het zwijn ontsnapt, blijven de jongens in razernij als gevolg van de jacht. Opgewonden als ze zijn spelen ze de jacht na met een jongen genaamd Robert, die de zwijn speelt. Ze dansen, zingen, en porren Robert met hun speren, tenslotte vergeten ze dat ze alleen maar een spelletje aan het spelen zijn. Geslagen en in gevaar, probeert Robert zichzelf weg te slepen. De groep doodt Robert bijna totdat ze zich herinneren dat het maar een spel is. Als Robert hen adviseert om in het vervolg een echt zwijn te gebruiken. Jack antwoord dat ze daarvoor in plaats een kleintje gebruiken. De jongens lachen, verrukt en aangedaan door Jacks durf. Ralph probeert iedereen te herinneren dat ze maar een spelletje spelen. Simon gaat uitzichzelf terug naar het strand om Piggy en de littluns/ kleintjes te vertellen dat de groep pas laat in de nacht zal terugkeren.
De duisternis valt, en Ralph stelt voor dat ze wachten tot het ochtend is voor ze de berg beklimmen omdat het moeilijk is om ’s nachts op het monster te jagen. Jack daagt Ralph uit om mee te gaan met de jacht, uiteindelijk stemt Ralph toe om zijn positie te herwinnen in de ogen van de groep. Ralph, Roger en Jack beginnen de berg te beklimmen, dan wachten Ralph en Roger ergens vlakbij de top terwijl Jack alleen verder naar de top klimt. Hij komt ademloos terug en beweert dat hij het monster heeft gezien. Ralph en Roger klimmen omhoog om te kijken en zien een angstaanjagend gestalte, een grote schaduw met de vorm van een gigantische aap, die een raar flapperend geluid maakt in de wind. Ontzet rennen de jongens van de berg om de groep te waarschuwen.
Analysis
The boar hunt and the game the boys play afterward provide stark reminders of the power of the human instinct toward savagery. Before this point in the novel, Ralph has been largely baffled(verbijsterd) about why the other boys were more concerned with hunting, dancing, bullying, and feasting than with building huts, maintaining the signal fire, and trying to be rescued. But when he joins the boar hunt in this chapter, Ralph is unable to avoid the instinctive excitement of the hunt and gets caught up in the other boys’ bloodlust. In this scene, Golding implies that every individual, however strong his or her instinct toward civilization and order, has an undeniable(ontegensprekelijk), innate(aangeboren) drive toward savagery as well. After the hunt, the boys’reenactment of the chase provides a further reminder of the inextricable(onlosmakelijk) connection between the thrill of the hunt and the desire for power. Robert, the boy who stands in for the boar in the reenactment, is nearly killed as the other boys again get caught up in their excitement and lose sight of the limits of the game in their mad desire to kill. Afterward, when Jack suggests killing a littlun in place of a pig, the group laughs. At this point, probably none of them—except possibly Jack and Roger—would go so far as to actually carry out such a plan. Nonetheless, the fact that the boys find the possibility exciting rather than horrifying is rather unsettling.
Jack increases his leverage(macht) within the group by goading Ralph into acting rashly(onbezonnen) and unwisely, against his tendency toward levelheadedness(nuchterheid)—a manipulation that weakens Ralph’s position in the group. Although Ralph realizes that it is foolish to hunt the beast at night, he knows that, in a society that values strength, he cannot risk appearing to be a coward. As a result, he assents(instemmen) to going up the mountainside at night. Ultimately, Ralph’s decision to explore the mountain at night costs him the opportunity to prove to the others that Sam and Eric did not see the beast: had the boys climbed the mountain in the daylight as Ralph wished, they would have seen the dead parachutist for what it was. Because they go at night, however, they see the parachutist distorted by shadows and believe it to be the beast. In a sense, the degree to which each boy is prone to see the beast mirrors the degree to which he gives in to his instinct toward savagery. This connection emphasizes(benadrukt) the idea that the beast is a symbolic manifestation(openbaring) of the boys’primitive inner instincts.
Hoofdstuk 8
De volgende morgen, als ze samen komen op het strand is het nieuws van het monster in groot lawaai te horen. Piggy, die niet op de berg was de nacht ervoor, is verbijsterd als de andere jongens beweren dat ze het monster gezien hebben. Jack grijpt de schelp en blaast er onhandig op, en vraagt om een vergadering. Jack verteld de anderen dat er zeker weten een beest op de berg is en beweert dan dat Ralph een lafaard is die geen leider meer kan zijn. De ander jongens, weigeren om Ralph zijn leiderschap te ontzeggen. Woedend stormt Jack weg van de groep, hij zegt dat iedereen die het wil welkom is om met hem mee te gaan. Diep verontrust weet Ralph niet wat hij moet doen. Piggy, ondertussen, is heel erg blij om Jack weg te zien gaan, en Simon stelt voor dat ze allemaal terug gaan naar de berg om het beest te zoeken De andere jongens die te bang zijn om op zijn voorstelling in te gaan. Ralph wordt langzaam depressief, maar Piggy cheert hem op met een idee: Ze moeten een nieuw vuursignaal bouwen, op het strand in plaats van op de berg. Piggy’s idee herstelt Ralph’s hoop dat ze gered zullen worden. De jongens gaan aan het werk en bouwen een nieuw vuur, maar veel van hen sluipen weg in de nacht om zich bij Jack aan te sluiten. Piggy probeert Ralph te overtuigen dat ze beter af zijn zonder deze deserteurs.
Op een ander stuk zand, komt Jack samen met zijn nieuwe stam en verklaart zichzelf als de leider. In een woeste razernij, vermoorden de jagers een zeug, en Roger steekt zijn speer krachtig in de anus van de zeug. Dan zetten de jongens het hoofd van de zeug op een gescherpte stok in de jungle als een offer aan het beest. Als ze het hoofd rechtop plaatsen in het bos, drupt het zwarte bloed van de tanden van de zeug, en de jongens rennen weg.
Als Piggy en Ralph in het oude kamp zitten te dicusseren over de deserteurs, dalen de jagers van Jack’s stam op hen neer, krijsend en gierend. De jagers stelen brandende stokken van het vuur op het strand. Jack verteld Ralph’s volgers dat ze welkom zijn op zijn feest die nacht en dat ze zelfs mee mogen doen aan zijn stam. E hongerige jongens worden verleid bij de gedachte aan zwijnenvlees.
Vlak voor de inval op het strand door Jack’s stam, glipt Siomn weg van het kamp en gaat terug naar de open plek in de jungle waar hij pasgeleden zich zat te verwondering over de schoonheid van de natuur. Nu, echter, vind hij het hoofd van de zeug gespiest op een stok in het midden van de open plek. Simon zit alleen in de open plek, hij staart met volle aandacht naar het gespieste hoofd van de zeug, die nu krioelt van de vliegen.
De aanblik betoverd hem, en het lijkt zelfs alsof het hoofd tot leven komt. Het hoofd spreekt tegen Simon met de stem van de heer van de vliegen, hij verklaart onheilspellen dat het Simon nooit zal lukken om aan hem te ontsnappen, door de leugens die in ieder mens zitten. Hij beloofd ook om wat ‘fun’ te hebben met Simon. Doodsbang en geschokt door de verschijning, stort hij in een flauwte.
Analysis
The excitement the boys felt when Jack suggests killing a littlun in Chapter 7 comes to grotesque fruition(grootse bloei) in Chapter 8, during the vicious(kwaadaardige) and bloody hunt following Jack’s rise to power and formation of his new tribe. Jack’s ascent arises directly from the supposed confirmation(bevestiging) of the existence of the beast. Once the boys, having mistaken the dead parachutist for a monster, come to believe fully in the existence of the beast, all the remaining power of civilization and culture on the island diminishes rapidly(verminderd snel). In a world where the beast is real, rules and morals become weak and utterly dispensable(volkomen overbodig). The original democracy Ralph leads devolves(overdragen/brengen) into a cult-like totalitarianism, with Jack as a tyrant(tiran) and the beast as both an enemy and a revered(vereerd) god. We see the depth of the boys’ growing devotion(toewijding) to the idea of the beast in their impalement(aan een spies geregen) of the sow’s head on the stake as an offering to the beast. No longer simply a childish nightmare, the beast assumes a primal(oorspronkelijke), religious importance in the boys’ lives. Jack uses the beast ingeniously to rule his savage kingdom, and each important character in Lord of the Flies struggle to come to terms with the beast. Piggy, who remains steadfastly scientific and rational at this point in the novel, is simply baffled(verbijsterd) and disgusted. Ralph, who has seen what he thinks is the beast, is listless(lusteloos) and depressed, unsure of how to reconcile(verzoenen) his civilized ideals with the sight he saw on the mountaintop. But the most complex reaction of all comes from one of the novel’s most complex characters—Simon.
Indeed, many differences between Simon and Jesus complicate the comparison(vergelijking) between the two and prevent(beletten) us from seeing Simon as a straightforward(oprecht) Christ figure. Simon, unlike Jesus, is not a supernatural being, and none of the boys could possibly find salvation from the Lord of the Flies through faith in Simon. Rather, Simon’s terror and fainting(flauwte) spell indicate the horrific(gruwelijk), persuasive(overtuigend) power of the instinct for chaos and savagery that the Lord of the Flies represents. Simon has a deep human insight in the glade, for he realizes that it is not a real, physical beast that inspires the hunters’ behavior but rather the barbaric instinct that lies deep within each of them. Fearing that this instinct lies embedded(vast) within himself as well, Simon seems to hear the Lord of the Flies speaking with him, threatening him with what he fears the most. Unable to stand the sight any longer, Simon collapses(stort) into a very human faint.
In all, Simon is a complex figure who does not fit neatly into the matrix framed by(holle vorm gevormd door) Jack at the one end and Ralph at the other. Simon is kindhearted and firmly(stevig) on the side of order and civilization, but he is also intrigued(geboeid) by the idea of the beast and feels a deep connection with nature and the wilderness on the island. Whereas Jack and Roger connect with the wilderness on a level that plunges(stort) them into primal lust and violence, Simon finds it a source of mystical comfort and joy. Simon’s closeness with nature and his unwaveringly(standvastig) kind nature throughout the novel make him the only character who does not feel morality as an artificial(kunstmatig) imposition of society. Instead, we sense that Simon’s morality and goodness are a way of life that proceeds directly and easily from nature. Lord of the Flies is deeply preoccupied(bezorgd) with the problem of fundamental, natural human evil—amid which Simon is the sole figure of fundamental, natural good. In a wholly nonreligious way, Simon complicates the philosophical statement the novel makes about human beings, for he represents a completely separate alternative to the spectrum between civilization and savagery of which Ralph and Jack are a part. In the end, Simon is both natural and good in a world where such a combination seems impossible.
Hoofstuk 9
Simon word wakker en bevind zich in een donkere vochtige lucht met een naderende storm. Zijn neus bloed, en hij strompelt in een roes in de richting van de berg. Hij kruipt de heuvel op, en in een vaag licht ziet hij de dode piloot met zijn flapperende parachute. Kijkend naar de parachatue die omhoog en omlaag gaat door de wind, realiseerd Simon zich dat de jongens dit onschuldige voorwerp hebben aangezien voor het dodelijke beest dat de hele groep in een totale chaos gestort heeft. Als Simon het lichaam van de dode parachutist ziet, begint hij over te geven. Wanneer hij klaar is, haalt hij de parachute lijnen uit elkaar, en bevrijd de parachute van de rotsen. Angstig om de groep te bewijzen dat het beest na alles toch niet echt is, strompelt Simon naar het verre licht van het vuur op Jacks feest om de andere jongens te vertellen wat hij gezien heeft.
Piggy en Ralph gaan naar het feest in de hoop dat ze in staat zijn om controle te krijgen over de gebeurtenissen. Op het feest, zijn de jongens aan het lachen en eten het geroosterde zwijn. Jack zit als een koning op een troon, zijn gezicht als een wilde geschilderd, langzaam commando’s gevend, en wachtend op de jongens totdat ze zich als zijn dienaren gaan gedragen. Na de grote maaltijd, strekt Jack zich uit als een uitnodiging voor iedereen van Ralphs volgers om aan zijn nieuwe stam mee te doen. De meesten accepteren, ondanks Ralphs pogingen om hen ervan af te houden. Als het begint te regenen, vraagt Ralph aan Jack hoe hij de storm wil doorstaan als hij geen schuilplaatsen heeft gebouwd. Als reactie beveelt Jack zijn stam om hun wilde jacht dans te doen.
Zingend en dansend in verschillende apparte kringen rond het strand, zijn de jongens verwikkeld in een soort van razernij. Zelfs Ralph en Piggy, meegesleurd door de opwinding, dansen aan de rand van de groep. De jongens spelen de jacht van een zwijn na en berijken een grote razernij als ze aan het zingen en dansen zijn. Plotseling zien de jongens een schimmige figuur uit het bos kruipen, het is Simon. In hun wilde staat, herkennen de jongens hem niet. Ze schreeuwen dat hij het beest is, vallen Simon aan en beginnen hem uit elkaar te scheuren met hun blote handen en tanden. Simont probeert wanhopig te verklaren wat er is gebeurd en probeert hen te herinneren wie hij is, maar hij struikelt en stort over de rotsen op het strand. De jongens vallen met veel geweld op hem en doden hem. De storm barst uit over het eiland. En in de slaande regen rennen de jongens weg voor een schuilplaats. De huilende wind en golven drijven Simon’s verminkte lichaam in de oceaan, waar het wegdrijft, omringt door stralende vissen. Op hetzelfde moment blaast de wind het lichaam van de parachutist van de zijkant van de berg naar het strand, waardoor de jongens schreeuwen in de duisternis.
Analysis
With the brutal, animalistic murder of Simon, the last vestige(overblijfsel) of civilized order on the island is stripped away, and brutality and chaos take over. By this point, the boys in Jack’s camp are all but inhuman savages, and Ralph’s few remaining allies(bondgenoten) suffer dwindling(slinkende) spirits and consider joining Jack. Even Ralph and Piggy themselves get swept up in the ritual dance around Jack’s banquet(feestmaal) fire. The storm that batters the island after Simon’s death pounds home the catastrophe of the murder and physically embodies the chaos and anarchy that have overtaken the island. Significantly, the storm also washes away the bodies of Simon and the parachutist, eradicating(uitroeien) proof that the beast does not exist.
Jack makes the beast into a godlike figure, a kind of totem he uses to rule and manipulate the members of his tribe. He attributes to the beast both immortality and the power to change form, making it an enemy to be feared and an idol to be worshiped. The importance of the figure of the beast in the novel cannot be overstated, for it gives Jack’s tribe a common enemy (the beast), a common system of belief (their conviction that the mythical beast exists), a reason to obey Jack (protection from the beast), and even a developing system of primitive symbolism and iconography (face paint and the Lord of the Flies).
Hoofdstuk 10
De volgende morgen ontmoeten Ralph en Piggy elkaar op het strand. Ze zijn gekneusd en pijnlijk en voelen zich ongemakkelijk en diep beschaamd om hun gedrag de vorige nacht. Piggy die niet in staat is zichzelf te confronteren met zijn rol in de dood van Simon, kenmerkt de tragedie tot een puur ongeluk. Maar Ralph, houd de schelp wanhopig stevig vast en lacht histerisch, en benadrukt dat ze meegedaan hebben aan een moord. Piggy ontkent huilend de beschuldiging. Nu zijn de 2 bijna alleen; iedereen behalve Sam en Eric en een handjevol kleintjes zijn mee gaan doen aan Jacks stam, die nu zijn hoofdkwartier heeft bij de ‘Castle Rock’, de berg op het eiland. Op de ‘Castle Rock’, regeert Jack met absolute macht. De jongens worden gestraft voor een niet duidelijke reden.
Jack bind een jongen vast en slaat diezelfde jongen genaamd Wilfred en waarschuwt dan de jongens tegen Ralph en zijn kleine groepje, hij zegt dat ze een gevaar zijn voor de stam. De hele stam inclusief Jack, lijken te geloven dat Simon echt het beest was, en dat het beest in staat is om zich te vermommen.
Jack verklaart dat ze verder moeten gaan met zich beschermen tegen het beest, voor het geval dat hij nooit echt dood is. Hij zegt dat hij en twee andere jagers, Maurice en Roger, Ralphs kamp aan zullen vallen om meer vuur te verkrijgen en dat ze morgen weer gaan jagen.
De jongens in het kamp van Ralph vallen in slaap, depressief en ze hebben geen interesse voor het vuursignaal meer. Ralph slaapt ongeregeld geplaagd door nachtmerries. Ze worden wakker door gehuil en geschreeuw en worden plotseling aangevallen door een groep van Jacks jagers. De jagers slaan Ralph en zijn maatjes hard, die niet eens weten waarom ze worden aangevallen, omdat ze graag het vuur hadden gedeeld met de andere jongens. Maar Piggy weet waarom, omdat de jagers zijn bril hebben gestolen, en met dat kunnen ze vuur maken.
Analysis
In the period of relative calm following Simon’s murder, we see that the power dynamic on the island has shifted(veranderd) completely to Jack’s camp. The situation that has been slowly brewing now comes to a full boil(kook): Jack’s power over the island is complete, and Ralph is left an outcast(verstotene), subject to Jack’s whims(begeertes/ grillen). As civilization and order have eroded(aangetast) among the boys, so has Ralph’s power and influence, to the extent that none of the boys protests when Jack declares him an enemy of the tribe. As Jack’s power reaches its high point, the figures of the beast and the Lord of the Flies attain prominence(bereiken de voorgrond). Similarly, as Ralph’s power reaches its low point, the influence and importance of other symbols in the novel—such as the conch shell and Piggy’s glasses—decline(dalen) as well. As Ralph and Piggy discuss Simon’s murder the following morning, Ralph clutches the conch shell to him for solace(troost), but the once-potent symbol of order and civilization is now useless. Here, Ralph clings to it as a vestige(overblijfsel) of civilization, but with its symbolic power fading(vervagen), the conch shell is merely an object. Like the signal fire, it can no longer give Ralph comfort. Piggy’s glasses, the other major symbol of civilization, have fallen into Jack’s hands. Jack’s new control of the ability to make fire emphasizes(benadrukken) his power over the island and the demise of the boys’ hopes of being rescued.
We learn a great deal about the different boys’ characters through their varying reactions to Simon’s death. Piggy, who is used to being right because of his sharp intellect, finds it impossible to accept any guilt for what happened. Instead, he sets his mind to rationalizing(overdenken) his role in the affair. Ralph refuses to accept Piggy’s easy rationalization that Simon’s death was accidental and insists that the death was a murder. Yet the word murder, a term associated with the rational system of law and a civilized moral code, now seems strangely at odds(in strijd met) with the collective madness of the killing. The foreignness of the word in the context of the savagery on the island reminds us how far the boys have traveled along the moral spectrum since the time when they were forced to follow the rules of adults.
Hoofdstuk 11
De volgende morgen, Ralph en zijn paar metgezellen proberen het vuur aan te steken in de koude lucht, maar poging is hopeloos zonder Piggy’s bril. Piggy, die scheelt ziet en bijna niet kan zien, stelt voor dat Ralph een bijeenkomst houd om hun opties te bespreken. Ralph blaast op de schel, en de jongens niet in Jacks stam zitten komen samen op het strand. Ze besluiten dat hun enige keus is om naar de ‘Castle Rock’ te gaan en ze tot redelijkheid te brengen. Ralph besluit om de schelp mee te nemen naar de ‘Castle Rock’, hopende dat het Jacks volgelingen zal herinneren aan zijn vroegere gezag. Eens bij Jack’s kamp, ontmoeten ze gewapende bewakers. Ralph blaast op de schelp, maar de bewakers zeggen hem dat hij weg moet gaan en gooien stenen naar hem, om te missen. Plotseling, Jack en een groep jagers komen uit het bos, ze dragen een dood zwijn. Jack en Ralph wenden onmiddellijk hun gezicht af. Jack beveelt Ralph om zijn kamp te verlaten, en Ralph eist dat Jack Piggy’s bril teruggeeft. Jack valt Ralph aan en ze vechten. Ralph worstelt om Jack het belang van het signaalvuur duidelijk te maken in de hoop dat de jongens ooit gered zullen worden, maar Jack beveelt zijn jagers om Sam en Eric gevangen te nemen en op te binden. Dit brengt Ralph in grote woede, en hij haalt uit naar Jack.
Ralph en Jack vechten voor de tweede keer. Piggy schreeuwt schril, en worstelt om zichzelf verstaanbaar te maken over de ruzie heen. Wanneer Piggy probeert te spreken, hopend om de groep te herinneren aan het belang van de regels en het belang om gered te worden, schuift Roger een massieve rots naar beneden de berg af. Ralph, die de rots hoort vallen, duikt en ontwijkt het. Maar de kei/ rots treft Piggy, verbrijzelt de schelp die hij vasthoudt, en slaat hem van de berg af naar zijn dood op de rotsen die lager liggen. Jack gooit zijn speer naar Ralph, en de andere jongens beginnen snel mee te doen. Ralph ontsnapt naar de jungle, en Roger en Jack beginnen Sam en Eric te martelen, en dwingen hen zich te onderwerpen aan Jack’s gezag en mee te doen met zijn stam.
Analysis
In the chaos that ensues(komt voort) when Ralph’s and Jack’s camps come into direct conflict, two important symbols in the novel—the conch shell and the Lord of the Flies—are destroyed. Roger, the character least able to understand the civilizing impulse, crushes the conch shell as he looses the boulder and kills Piggy, the character least able to understand the savage impulse. As we see in the next chapter, Ralph, the boy most closely associated with civilization and order, destroys the Lord of the Flies, the governing totem of the dark impulses within each individual. With Piggy’s death and Sam and Eric’s forced conversion(gedwongen bekering) to Jack’s tribe, Ralph is left alone on the island, doomed to defeat(verslagen) by the forces of bloodlust and primal chaos.
Appropriately(op de juiste wijze), Ralph’s defeat comes in the form of the hunt, which has been closely associated with the savage instinct throughout Lord of the Flies. Ironically, although hunting is necessary to the survival of the group—there is little other food on the island aside from fruit, which has made many of the boys sick—it is also what drives them into deadly barbarism. From the beginning of the novel, the hunters have been the ones who have pioneered(ontdekte) the way into the realm(gebied/rijk) of savagery and violence. Furthermore, the conflict between Ralph and Jack has often manifested itself as the conflict between the interests of the hunters and the interests of the rest of the group. In Chapter 3, for instance, the boys argue over whether Jack’s followers should be allowed to hunt or forced to build huts with Ralph and Simon. Now that Jack and the forces of savagery have risen to unchallenged prominence(bekendheid) on the island, the hunt has thoroughly won(volledig gewonnen) out over the more peaceful civilizing instinct. Rather than successfully mitigate(minderen) the power of the hunt with the rules and structures of civilization, Ralph becomes a victim of the savage forces the hunt represents—he has literally become the prey(de prooi).
Hoofdstuk 12!!!!!
Ralph verbergt zich in de jungle en denkt ongelukkig over de chaos dat het eiland heeft overspoeld. Hij denkt over de dood van Simon en Piggy en realiseert zich dat alle sporen van de beschaving van het eiland ontdaan zijn. Hij struikelt over de kop van de zeug, de heer van de vliegen, nu alleen nog maar een glimmende witte schedel- zo wit als de schelp merkt hij op.
Boos en walgend, gooit Ralph het schedel op de grond en pakt de stok, waar de kop op stond, om te gebruiken als wapen tegen Jack. Die nacht, Ralph sluipt naar het kamp bij de ‘Castle Rock’ en vind Sam en Eric die de ingang bewaken. De tweeling geven hem te eten maar weigeren om weer bij hem aan te sluiten. Ze vertellen hem dat Jack van plan is om de hele stam achter Ralph aan te sturen de volgende dag. Ralph verbergt zich in een struikgewas en valt in slaap. In de ochtend hoort hij Jack praten en de tweeling martelt één van de tweeling om uit te vinden waar Ralph zich verbergt. Een aantal jongens proberen in het struikgewas door te breken door een kei te rollen, maar het struikgewas is te dicht. Een groep jongens probeert hun weg te vinden in het struikgewas maar Ralph weert ze af. Dan ruikt Ralph rook en realiseert zich dat Jack de jungle in brand heeft gezet om hem uit te roken. Ralph verlaat zijn schuilplaats en vecht zijn weg langs Jack en een groep van zijn jagers. Achtervolgd door een groep lichaamsgeschilderde krijgsjongens zwaaiend met scherpe houten speren, stort Ralph zich koortsachtig in het struikgewas, zoekend naar een plaats om te schuilen. Tenslotte kom hij bij het strand, waar hij instort van uitputting, zijn achtervolgers dicht achter hem.
Plotseling kijkt Ralph op en ziet een marineofficier die over hem heen stond. De officier verteld de jongen dat zijn schip naar het eiland kwam nadat ze het laaiende vuur zagen in de jungle. Jack’s jagers bereiken het strand en stoppen op hun weg bij het zien van de officier. De officier zegt zakelijk zijn tot, zoals hij het uitdrukt, “fun and games” aan het doen. Als hij hoort wat er gebeurd is op het eiland, is de officier verwijtend: hoe kon deze groep jongens alle regels van de beschaving in zo’n korte tij hebben verloren, Engelse jongens? Tot dit gedeelte word Ralph overweldigd door de wetenschap dat hij gered is, dat hij van het eiland kan ontsnappen na zo dicht bij een gewelddadige dood te zijn gekomen. Hij begint te snikken, en de andere jongens ook. Bewogen en in verlegenheid gebracht, draait hij zijn rug naar hen toe zodat de jongens misschien weer tot bedaren komen.
Analysis
After Ralph’s tense, exciting stand against the hunters, the ending of Lord of the Flies is rife(vol) with irony. Ralph had thought the signal fire—a symbol of civilization—was the only way to lure(te lokken) rescuers to the island. Ironically, although it is indeed a fire that lures a ship to the island, it is not an ordered, controlled signal fire but rather the haphazard(in het wilde weg) forest fire Jack’s hunters set solely(alleen) for the purpose of killing Ralph. As we have seen, Ralph has worked tirelessly(onvermoeibaar) to retain the structure of civilization and maximize the boys’ chances of being rescued. Now, when all he can do is struggle to stay alive as long as possible, a deus ex machina (an improbable or unexpected device or character that suddenly appears to resolve a situation) appears, at the last possible moment, in the form of the naval officer who brings the boys back to the world of law, order, and society. Golding’s use of irony in the last chapter blurs(vervaagt) the boundary between civilization and savagery and implies that the two are more closely connected than the story has illustrated. Ultimately, the boys’ appalling(verschrikkelijke) savagery brings about the rescue that their coordinated and purposeful(doelbewust) efforts were unable to achieve.
Much of the irony at the end of the novel stems from Golding’s portrayal(schildering) of the naval officer. Although the naval officer saves Ralph, the ending of Lord of the Flies still is not particularly happy, and the moment in which the officer encounters(ontmoet) the boys is not one of untainted(reine) joy. The officer says that he is unable to understand how upstanding British lads(jongens) could have acted with such poor form. Ironically, though, this “civilized” officer is himself part of an adult world in which violence and war go hand in hand with civilization and social order. He reacts to the savage children with disgust, yet this disgust is tinged with hypocrisy. Similarly, the children are so shocked by the officer’s presence, and are now psychologically so far removed from his world, that they do not instantly celebrate his arrival. Rather, they stand before him baffled and bewildered(verbijsterd). Even Ralph, whose life has literally been saved by the presence of the ship, weeps tears of grief(leed) rather than joy. For Ralph, as for the other boys, nothing can ever be as it was before coming to the island of the Lord of the Flies.
Important Quotations explained
1. Roger gathered a handful of stones and began to throw them. Yet there was a space round Henry, perhaps six yards in diameter, into which he dare not throw. Here, invisible yet strong, was the taboo of the old life. Round the squatting(gehurkte) child was the protection of parents and school and policemen and the law.
This passage from Chapter 4 describes the beginnings of Roger’s cruelty to the littluns, an important early step in the group’s decline into savagery. At this point in the novel, the boys are still building their civilization, and the civilized instinct still dominates the savage instinct. The cracks are beginning to show, however, particularly in the willingness(bereidwilligheid) of some of the older boys to use physical force and violence to give themselves a sense of superiority over the smaller boys. This quotation(citaat) shows us the psychological workings behind the beginnings of that willingness. Roger feels the urge(drang) to torment Henry, the littlun, by pelting(bekogelen) him with stones, but the vestiges(overblijfselen) of socially imposed standards of behavior are still too strong for him to give in completely to his savage urges. At this point, Roger still feels constrained by “parents and school and policemen and the law”—the figures and institutions that enforce society’s moral code. Before long, Roger and most of the other boys lose their respect for these forces, and violence, torture, and murder break out as the savage instinct replaces the instinct for civilization among the group.
2. His mind was crowded(vol) with memories; memories of the knowledge that had come to them when they closed in on the struggling pig, knowledge that they had outwitted(te slim af zijn) a living thing, imposed their will upon it, taken away its life like a long satisfying drink.
This quotation, also from Chapter 4, explores Jack’s mental state in the aftermath of killing his first pig, another milestone(mijlpaal) in the boys’ decline into savage behavior. Jack exults(jubelt) in the kill and is unable to think about anything else because his mind is “crowded with memories” of the hunt. Golding explicitly(uitdrukkelijk) connects Jack’s exhilaration with the feelings of power and superiority he experienced in killing the pig. Jack’s excitement stems not from pride at having found food and helped the group but from having “outwitted” another creature and “imposed” his will upon it. Earlier in the novel, Jack claims that hunting is important to provide meat for the group; now, it becomes clear that Jack’s obsession with hunting is due to the satisfaction it provides his primal instincts and has nothing to do with contributing to the common good.
3. “What I mean is . . . maybe it’s only us”
4. “There isn’t anyone to help you. Only me. And I’m the Beast. . . . Fancy thinking the Beast was something you could hunt and kill! . . . You knew, didn’t you? I’m part of you? Close, close, close! I’m the reason why it’s no go? Why things are the way they are?”
The Lord of the Flies speaks these lines to Simon in Chapter 8, during Simon’s vision in the glade. These words confirm Simon’s speculation in Chapter 5 that perhaps the beast is only the boys themselves. This idea of the evil on the island being within the boys is central to the novel’s exploration of innate human savagery. The Lord of the Flies identifies itself as the beast and acknowledges to Simon that it exists within all human beings: “You knew, didn’t you? I’m part of you?” The creature’s grotesque language and bizarre appropriation of the boys’ slang(dialect/straattaal) (“I’m the reason why it’s no go”) makes the creature appear even more hideous(afschuwlijk) and devilish(duivels), for he taunts Simon with the same colloquial(alledaagse), familiar language the boys use themselves. Simon, startled by his discovery, tries to convey(overbrengen) it to the rest of the boys, but the evil and savagery within them boils to the surface, as they mistake him for the beast itself, set upon him, and kill him.
5. Ralph wept for the end of innocence, the darkness of man’s heart, and the fall through the air of a true, wise friend called Piggy.
These lines from the end of Chapter 12 occur near the close of the novel, after the boys encounter the naval officer, who appears as if out of nowhere to save them. When Ralph sees the officer, his sudden realization that he is safe and will be returned to civilization plunges him into a reflective despair(wanhoop). The rescue is not a moment of unequivocal(duidelijk) joy, for Ralph realizes that, although he is saved from death on the island, he will never be the same. He has lost his innocence and learned about the evil that lurks within all human beings. Here, Golding explicitly connects the sources of Ralph’s despair to two of the main themes of the novel: the end of innocence and the “darkness of man’s heart,” the presence of savage instincts lurking within all human beings, even at the height of civilization.
MAJOR CONFLICT(GROOT CONFLICT) • Free from the rules that adult society formerly imposed(opgelegd) on them, the boys marooned on the island struggle with the conflicting human instincts that exist within each of them—the instinct to work toward civilization and order and the instinct to descend into savagery, violence, and chaos.
RISING ACTION • The boys assemble on the beach. In the election for leader, Ralph defeats Jack, who is furious when he loses. As the boys explore the island, tension grows between Jack, who is interested only in hunting, and Ralph, who believes most of the boys’ efforts should go toward building shelters and maintaining a signal fire. When rumors surface that there is some sort of beast living on the island, the boys grow fearful, and the group begins to divide into two camps supporting Ralph and Jack, respectively. Ultimately, Jack forms a new tribe altogether, fully immersing himself(zichzelf onder te dompelen) in the savagery of the hunt.
CLIMAX • Simon encounters the Lord of the Flies in the forest glade and realizes that the beast is not a physical entity(geheel) but rather(eerder) something that exists within each boy on the island. When Simon tries to approach the other boys and convey this message to them, they fall on him and kill him savagely.
FALLING ACTION • Virtually all the boys on the island abandon(verlaten) Ralph and Piggy and descend further into savagery and chaos. When the other boys kill Piggy and destroy the conch shell, Ralph flees from Jack’s tribe and encounters the naval officer on the beach.
THEMES • Civilization vs. savagery; the loss of innocence; innate human evil
SYMBOLS • The conch shell; Piggy’s glasses; the signal fire; the beast; the Lord of the Flies; Ralph, Piggy, Jack, Simon, and Roger
FORESHADOWING • The rolling of the boulders off the Castle Rock in Chapter 6 foreshadows Piggy’s death; the Lord of the Flies’s promise to have some “fun” with Simon foreshadows Simon’s death
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden
B.
B.
Dankjewel hiervoor. dit was precies wat ik nodig had! een samenvatting van ieder hoofdstuk!
11 jaar geleden
AntwoordenR.
R.
Super goede samenvatting! Dit hielp me echt om (de diepere mening van) het boek beter te begrijpen, wat niet altijd makkelijk was door het moeilijke engels..
8 jaar geleden
Antwoorden