CD-recensie Venice - Spin Art

CD-recensie Venice - Spin Art

Erkenning
De Amerikaanse groep Venice kreeg het afgelopen jaar eindelijk wat aandacht in Nederland, onder meer door een optreden op Pinkpop en een ‘2 Meter Sessie’. Eindelijk, want de groep bestaat al 23 jaar en krijgt nu pas buiten Californië erkenning. Op hun CD Spin Art klinken ze wat energieker dan voorheen, al moet je zeker niet denken aan een wilde rockband, maar aan vier beschaafde mannen.

Rasmuzikanten
Op Spin Art ligt de muziek tussen gitaarpop en country in, waardoor niemand zich zal ergeren aan deze muziek. De CD is zeer geschikt als achtergrondmuziek, maar verdient het ook zeker om intensief beluisterd te worden. De vier Venice-leden zijn namelijk rasmuzikanten met een enorme muzikale ervaring. De vier nemen om beurt de leadzang voor hun rekening, waarbij de anderen de achtergrondzang verzorgen. Hierdoor kent het album veel variatie en is bij iedere song de best passende leadzanger gezocht. Wie er ook zingt, het is bij elk liedje goed duidelijk dat het een Venice-liedje betreft. Kenmerken zijn bijvoorbeeld het rustige tempo, het goede gitaarwerk en de loepzuivere samenzang. De vier Venice-leden vormen een uniek kwartet, doordat hun stemmen heel goed bij elkaar passen en ze gewoon allemaal goed kunnen zingen.

Alleen maar juweeltjes
Het album is mede hierdoor ‘een perfect geheel’, een cliché, maar geheel van toepassing. Op Spin Art betekent dat niet ‘veel van hetzelfde’, maar ‘alleen maar juweeltjes’. Al na een paar keer luisteren ga je volledig op in de muziek en is het album voor je gevoel veel te snel voorbij. Je zou kunnen inbrengen, dat er op de CD muzikaal gezien niet veel vuurwerk staat, maar wie goed luistert hoort dat de muziek sober is, maar prima verzorgd. Wat ook meespeelt, is dat de gitaar hier veel meer ondersteunend dan melodiebepalend is. De melodie wordt vaak bepaald door de samenzang van de groepsleden, wat zeker zijn charme heeft. Of Venice nu het liefdesliedje Mary On My Mind of het enthousiaste One Quiet Day speelt, je hoort duidelijk dat deze mannen weten hoe ze goede muziek moeten maken. De eerste negen nummers zijn vrij rustig, maar dan volgen drie wat hardere songs die tussen rock en country inzitten. Op het dertiende en laatste nummer, The Family Tree, blijkt eens te meer dat de mannen van Venice echt achter hun teksten staan en dat ze hun songs vol overtuiging vertolken. Het nummer is heel emotioneel, maar nooit sentimenteel, waardoor het diepe indruk op je maakt. Als de CD vervolgens is afgelopen, realiseer je je dat Spin Art een unieke plaat is, die je altijd bij zal blijven.

Venice is een band die nog veel meer bekendheid verdient dan het nu heeft, omdat deze muzikanten met Spin Art een prachtplaat afleveren. Niet zelden staan de tranen in je ogen bij een van de prachtige ingetogen nummers, terwijl de wat meer uitbundige songs ervoor zorgen dat deze CD nooit inzakt of gaat vervelen. Het is te hopen dat Venice nog minstens 23 jaar doorgaat!

Geschreven op 29-08-2000 Gepubliceerd op 29 augustus 2000