Eindexamens 2024

Wij helpen je er doorheen ›

CD-recensie Mauro Picotto - The Double Album

Double?
Mauro Picotto de Italiaanse DJ/producer die een ongelooflijke hit scoorde met het nummer Komodo. Maar wat niemand van deze man had verwacht, is dat hij naast de Italiaanse trance-stijl ook loungemuziek maakte. Vandaar de naam: The Double Album. CD 1 bevat 14 trancenummers die van rustig tot Italiaans snoeihard lopen. CD 2, daarentegen, bevat 5 relaxende loungenummers. Heerlijk voor in de trein of tijdens je huiswerk. Maar loungemuziek is geen dansstijl, dus hoef je de tweede CD niet echt naar een feestje mee te nemen.

CD 1 - Trance
Op deze CD staan 14 lekkere trancenummers van rustig tot snoeihard: Picotto experimenteert met alle stijlen. Dit is nu echt een CD waarvan ik zeg: alle nummers zijn geweldige produkties (en het komt maar zelden voor dat ik dat zeg). De CD begint met een rustige lounge-intro van ongeveer 1 minuut. Hierna word gelijk het nummer Pulsar erin geknald waarmee de pret al begint, en je gelijk "in the mood" wordt gebracht voor een avondje flink stappen. Als je hierna weer tot wat rust bent gebracht door zijn hit Komodo, knalt Mauro er weer rustig op los. Als de harde trancebeats je eenmaal hebben meegenomen kun je niet meer terug. Op de een of andere manier is het onmogelijk om te stoppen met dansen. Zelf geef ik vooral de voorkeur aan de harde opzwepende nummers die er daarna voorbij razen: tracks als Like this, Proximus, Lizard en Iguana. Stuk voor stuk knallende hits. Maar Mauro doet er op het laatste nummer in de mix nog een schepje bovenop. Met het nummer Baguette sluit hij de mix snoeihard af. En ik beloof je nu dat als deze CD is afgelopen, je nog een keer op de play-knop zal drukken om weer van voor af aan te beginnen.

CD 2 - Lounge
Hier is eigenlijk weinig op te zeggen, lounge is nu eenmaal een eigenwijze stijl. Een combinatie van rustgevende muziek met wat trance- en dance-samples. Relaxend om je huiswerk bij te doen of gewoon bij onderuit te zakken. Deze nieuwe muziekstijl is tegenwoordig erg populair om als achtergrondmuziek te gebruiken in bijvoorbeeld winkels of warenhuizen. Meningen hierover geven is gewoon moeilijk, omdat deze nogal verspreid liggen. Zelf vind ik het erg leuk, maar nogmaals, je moet het zelf beoordelen omdat deze stijl op niets lijkt wat al bestaat in de muziekwereld. Als aanrader geef ik je de nummers Deep Blue en Pacific Unplugged.

De CD in één woord omschreven: spectaculair. Dit is zeker een van de beste CD's uit mijn verzameling. De nieuwe Italiaanse trance-stijl en de loungemuziek vallen in ieder geval bij mij goed in de smaak. Kortom: een must-have waar iedere danceliefhebber zijn vingers bij af zal likken.

Geschreven op 19-03-2001 Gepubliceerd op 19 maart 2001
Kopie van Nieuw seizoen Studententijd de podcast!