Het boeddhisme

Beoordeling 4.6
Foto van een scholier
  • Werkstuk door een scholier
  • 4e klas vwo | 1060 woorden
  • 17 juli 2001
  • 43 keer beoordeeld
  • Cijfer 4.6
  • 43 keer beoordeeld

Taal
Nederlands
Vak
I. Het Boeddhisme in Sri Lanka

Het Boeddhisme zelf.

Het Boeddhisme in Sri Lanka (vroegere Ceylon, eiland ten zuiden van India) heet het Theravada-Boeddhisme (ook wel zuidelijk Boeddhisme genoemd). Het is de oudste vorm van Boeddhisme. Theravada betekent: "de weg van het oudste". Boeddha betekent: "hij die wakker is geworden".
In deze soort van boeddhisme gaat het om de beheersing van de ogen, mond, woorden, handen, handelingen enz. de beheersing van het lichaam dus.
Men moet al het kwaad vermijden, goed doen en zijn geest zuiveren.


De hele leer van de Boeddha wordt in een beeld uitgedrukt, maar de beelden zijn niet ter verering. Volgens Boeddha ben je zelf de weg naar verlichting, het Nirvana. Dit is trouwens iets waarbij je niet iets aards kan denken. Leed wordt veroorzaakt door gehechtheid. Eigenliefde leidt tot naastenliefde.
De oudste Boeddhistische boeken zijn geschreven in Pali.
Op scholen leert men om eerbied te hebben voor alles wat leeft (gelijkheid, verdraagzaamheid).

Monniken en klooster.

Er zijn 15.000 monniken, ook vrouwen. De mannen wonen in kloosters, maar de vrouwen bij hun familie. Ook hier gelden de 5 voorschriften (voor leken). Extra voor de monniken: ze moeten vasten, niet dansen, niet zingen, niet mooi maken, geen zacht bed, geen goud of zilver bezitten en geen opvoeringen bijwonen.
Ze lopen rond in 3 (gele of rode) kleden, verder hebben ze alleen een kussen, een bedelpot en een parasol. Ze zijn altijd kaal. Als je monnik wordt krijg je een nieuwe naam.
Om definitief in een klooster te worden opgenomen mag je geen hulp van anderen ontvangen en je zit er min. 20 jaar.

Sommige monniken trekken zich terug in het oerwoud (bosmonniken). Daar hebben ze de meeste tijd voor meditatie. Ze ontvangen geen bezoek. Voedsel krijgen ze van omwonenden.
Stadsmonniken preken, geven les, geven raad en studeren. Ze ontvangen dus ook mensen. Ze doen minder aan meditatie dan Bosmonniken.
In een klooster telt (zeg maar, als maatstaf voor aanzien) het aantal jaren dat men er verbleef en niet de leeftijd. Hiermee wordt eerbied voor elkaars ervaringen uitgedrukt.

Bij volle maan is men het meest toegankelijk voor de Dharma. Het is dan pooia day (feest met giften). Het is verboden om dieren te doden. Men moet goed gaan werken d.m.v. meditatie (geduld hebben, zich niet haasten).

II. Het Zen Boeddhisme

a) Wat ik ervan heb gezien.

In de 12e eeuw werd in Kyoto Dagan geboren. Hij stichtte op zijn 46e de e-hi-ji tempel (=tempel van de eeuwige vrede). Dit verslag gaat o.a. over het leven in deze tempel.

De dag begint 's ochtends heel vroeg met het wasritueel. Men moet rustig en gematigd ademen. Soms wordt men geslagen, in dit geval wordt de afdwalende geest tot de orde geroepen.
Daarna, van 5:40 tot 6:50 is de ochtendlezing van de soetra. Om 8:00 uur worden de gangen gedweild, in een zeer hoog tempo. Van 19:00 tot 20:00 is er avond Za-Zen.

Individuele dingen zijn niet belangrijk. Iedereen moet harmoniëren met de anderen, opgaan in het geheel, loskomen van je innerlijke ik. Je moet jezelf verliezen in een (of het) ander. Ook alles wat in het dagelijks leven gedaan wordt behoort tot Za-Zen. Allen in de keuken is er geluid van beweging (trouwens, eten wordt, in tegenstelling tot wat je zou denken, als een zeer belangrijk deel van de opleiding beschouwd).
De rest van het klooster is de hele dag stil.
Zware lichamelijke arbeid hoort bij de dagelijkse taak. De monniken zelf vinden eigenlijk niks erg bezwaarlijk. Men doet aan veel activiteiten, o.a. zwaardvechten, meditatie en boogschieten. Die activiteiten worden allen beoefend met volledige concentratie en aandacht.

Op elke 14e van de maand beantwoordt de / een Zenmeester vragen van de monniken. Elk antwoord is anders. Het kunnen hele (in onze ogen) rare antwoorden zijn. Bijvoorbeeld:

Monnik: "Waarom is het gras groen?"
Zenmeester: "Kijk naar je voeten".

Op dagen met een 4 of een 9 ervoor hebben de monniken vrij.

b) Wat ik ervan heb begrepenM

Vind ik een moeilijke vraag. Zelf zou ik het in elk geval nooit doen, maar ik kan begrijpen dat er mensen zijn die het doen. Het is zeker niet 100% onzin. Maar ik vind het ook zeker niet 100% zinvol. Ik heb er verder van begrepen dat (sommige) mensen, d.m.v. een bepaalde levensstijl een grote innerlijke rust kunnen bereiken, waardoor ze beter presteren op allerlei vlakken, maar vooral wat betreft prestaties die te maken hebben met concentratie en intellect.

III. Mijn eigen levensbeschouwing en het Boeddhisme.

Ik vind het (Zen-) Boeddhisme nogal vreemd. Ik geloof wel dat je door jezelf weg te cijferen bepaalde dingen kan bereiken, waardoor je o.a. jezelf beter kan concentreren.

De manier waarop men de verlichting bereikt vind ik nogal raar, het lijkt me logischer om allerlei geestelijk en intellectueel werk te verrichten, dan (bij Zen) zware lichamelijke arbeid. Eigenlijk lijkt dat me grote onzin en zonde van de moeite en tijd. Als je het doet voor de rust kan je beter iets nuttigs doen. Ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die er iets in zien. In elk geval lijd je dan een leven zonder stress, druk, dagelijkse beslommeringen en vooral tijd. Je hoeft nooit in je agenda te kijken.
Zelf zou ik dergelijke dingen nooit doen. Ik ben van mening, dat je als je de dingen een beetje plant, goed organiseert, zelf leuke dingen doet, je een heel prettig leven hebt.

Daarom vind ik LB's wat het bereiken van de verlichting, de hemel en het bestaan van goden enz. een beetje onzin. De mens is gewoon een dier, dat leeft, voortplant en sterft. Niks meer of minder. De meeste LB's vind ik dan ook een illusie dat er meer is dan dit, dat de mens bijzonder is, anders dan dieren, dat er meer is dan het normale leven. Volgens mij zijn dergelijke dingen bedacht om 3 redenen:

- de hoop (bij arme mensen) dat er na alle ellende iets beters is / komt
- als een verklaring voor onverklaarbare dingen
- verzonnen door heersers etc. om het volk onder de duim te houden

Wat het 3e punt betreft, het is wel heel erg toevallig dat je je altijd aan bepaalde regels moet houden en die de rijken etc. vaak heel erg goed uitkomen (zie de katholieke kerk vroeger). Als je dood bent, ben je gewoon dood. Hoewel je dit soort dingen natuurlijk niet 100% zeker weet, misschien dat we er over 100 jaar of zo achter komen.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

A.

A.

de max we zullen het zeker gebruiken... groetjes en nog eens merci he xxx-sjes


anoniempje van tevreden klanten....

19 jaar geleden