Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Boeddhisme

Beoordeling 4.5
Foto van een scholier
  • Werkstuk door een scholier
  • 4e klas havo | 1872 woorden
  • 27 januari 2005
  • 31 keer beoordeeld
Cijfer 4.5
31 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Leed van boeddhist is diep én anders Hoe denken de Boeddhisten over leven en dood? De boeddhisten accepteren de werkelijkheid zoals ze is. Dit kan ook de rede zijn dat veel Zuid-Aziatische landen maar niet welvarender worden. In het boeddhisme is het accepteren van de vergankelijkheid een van de belangrijkste voorwaarden om tot bestemming te komen. Als je al je verlangens op kunt geven zal je de verlossing kunnen bereiken. Na de Tsunami in Azie vertelde een Boeddhist: ,,Vroeg of laat gaan wij allemaal dood'' Wie was Boeddha? Prins Siddharta (de latere Boeddha) leefde in zijn jeugd in het reusachtige paleis van zijn ouders. Hij werd erg verwend die tijd. Siddharta woonde daar jaren met zijn vrouw en kind. Op een dag komt Siddharta buiten het paleis. Hij kwam een bedelaar, een zieke en een dode tegen. Er moest aan hem uitgelegd worden wat dat waren, Siddharta was diep geraakt door het lijden van de mensen, hij was geconfronteerd met de sterfelijkheid, na dit gezien te hebben begon de prins een religieuze weg. Lijden, leerde hij uit zijn ontmoetingen. Iedereen wordt oud, wordt ziek, gaat dood. Het verweer tegen het lijden moet dus diep en radicaal zijn. Méér dan een verandering van omstandigheden. Siddharta deed niet zoals de westerse mensen of, zoals veel christenen doen, praktische hulp bieden aan de naasten. Siddharta's 'oplossing' liep via de ontmoeting met een asceet. De prins vermoedde dat de asceet 'iets heeft' dat hij niet kende. Hij dacht dat het afzien van de asceet zou helpen. Twintig jaar later bracht dat pad hem 'Verlichting'. Siddharta heette vanaf dat moment de Boeddha. Dit woord betekent eigenlijk niet de Verlichte, maar de Ontwaakte. De Boeddha was ontwaakt. Niet langer sliep hij in de onwetendheid van een bestaan vol 'genieten' en lijden, in gehechtheid aan zichzelf.
De vier waarheden van Boeddha: 1 Al het leven is lijdenà hiermee bedoeld boeddha de gehechtheid van een mens aan het leven, waardoor we zo bang zijn iets of iemand te verliezen, waardoor we voortdurend blijven hopen dat iets mooier of beter wordt. Op deze manier zal een mens de verlossing nooit bereiken. 2 Het lijden ontstaat door verlangenà Voorbeelden die Boeddha hieraan gaf: je wilt graag veel bezitten, maar je bezit lijkt steeds minder waard te worden
Je wilt graag genieten van eten. Drinken en seks, maar het intense genot duurt maar kort. Je wilt graag bij mensen zijn van wie je houd, maar je moet voortdurend afscheid nemen. Je verlangt er naar om gezond te blijven, maar vroeg of laat word je ziek. Je hoopt aantrekkelijk te blijven, maar je lichaam gaat verouderen. Je maakt graag toekomstplannen, maar uiteindelijk sterf je. 3 Het opgeven van verlangens stopt het lijden. Doordat je verlangens je leven beheersen, moet je telkens teleurstellingen verwerken. Maar als je niets verlangt hoef je ook geen teleurstellingen te verwerken. Dus als met het verlangen opgeeft, zou men het lijden niet meer hoeven te ervaren. 4 Het achtvoudige pas maakt vrij van verlangens. Stappen van bewustwording: 1 Het juiste inzicht hebben in je “lijdend bestaan” 2 Het juiste besluit, om uit deze situatie weg te komen. Stappen van een nieuwe leefwijze: 3 Het juiste spreken, de taal niet gebruiken om anderen te benadelen of te kwetsen. 4 Het juiste handelen, geen kwaad meer doen tegenover mens en dier. 5 Het juiste levensonderhoud, een eerlijk en dienstbaar
Stappen voor de nieuwe levensinstelling. 6 De juiste inspanning, om dat wat heilzaam is te bevorderen. 7 De juiste aandacht, namelijk voor de lijdende wereld om je heen. 8 De juiste concentratie , op situatie waarin jij anderen van dienst kunt zijn. Interview. 1 mee eens of niet mee eens? Het leven is lijden. Antwoord: Nee, ik ben het er niet mee eens. 2 Al het leven is lijdenàhiermee bedoeld boeddha de gehechtheid van een mens aan het leven, waardoor we zo bang zijn iets of iemand te verliezen, waardoor we voortdurend blijven hopen dat iets mooier of beter wordt. Op deze manier zal een mens de verlossing nooit bereiken
mee eens of niet mee eens? Mensen lijden doordat men gehecht is aan het leven. Antwoord: Nee, ik geloof in het eeuwige leven, in de kracht van God. Je hoeft niet et lijden. Lijden is een soort groeiproces en als je daarin mee gaat hoef je niet te lijden. 3 je wilt graag veel bezitten, maar je bezit lijkt steeds minder waard te worden
Je wilt graag genieten van eten. Drinken en seks, maar het intense genot duurt maar kort. Je wilt graag bij mensen zijn van wie je houd, maar je moet voortdurend afscheid nemen. Je verlangt er naar om gezond te blijven, maar vroeg of laat word je ziek. Je hoopt aantrekkelijk te blijven, maar je lichaam gaat verouderen. Je maakt graag toekomstplannen, maar uiteindelijk sterf je. De huilende moeders, de vaders in paniek: zij lijden vanwege het verlies van geliefden aan wie ze gehecht zijn. mee eens of niet mee eens
Het lijden ontstaat door verlangen. Antwoord: Nee, daar ben ik het ook niet mee eens. Bezit maakt niet gelukkig, hier in Europa hoef je niets te verlangen, veel bezit maakt alleen maar ongelukkig. Welke rol speelt god hierin? Antwoord: God heeft het hier zo gemaakt dat je niets hoeft te verlangen. God heeft geen rol in het lijden, jij bent zelf degene die dingen niet accepteert dus ja, dan lijd je wel. 4 Doordat je verlangens je leven beheersen, moet je telkens teleurstellingen verwerken. Maar als je niets verlangt hoef je ook geen teleurstellingen te verwerken. Dus als met het verlangen opgeeft, zou men het lijden niet meer hoeven te ervaren.mee eens of niet mee eens

Bij het opgeven van al je verlangen, kun je de verlossing bereiking. Antwoord, hier ben ik het wel mee eens. Ik denk dat in deze uitspraak een groot deel van waarheid zit. Als je al je verlangens op kunt geven denk ik dat je klaar bent om naar de hemel te gaan. En in het geval van de Boeddhisten om de verlossing te bereiken. 5 Stappen van bewustwording: 1 Het juiste inzicht hebben in je “lijdend bestaan” 2 Het juiste besluit, om uit deze situatie weg te komen. Stappen van een nieuwe leefwijze: 3 Het juiste spreken, de taal niet gebruiken om anderen te benadelen of te kwetsen. 4 Het juiste handelen, geen kwaad meer doen tegenover mens en dier. 5 Het juiste levensonderhoud, een eerlijk en dienstbaar
Stappen voor de nieuwe levensinstelling. 6 De juiste inspanning, om dat wat heilzaam is te bevorderen. 7 De juiste aandacht, namelijk voor de lijdende wereld om je heen. 8 De juiste concentratie , op situatie waarin jij anderen van dienst kunt zijn
mee eens of niet mee eens? Het achtvoudige pad maakt vrij van verlangens. Antwoord: hier ben ik het ook mee eens. Ik vind dat je dit achtvoudige pas kan vergelijken met de Tien Geboden. In Matteus zegt Jezus dat je moet leven naar zijn voorbeeld om in God te geloven. Dus ik denk dat je deze 8 uitsraken wel kan vergelijken met een deel van Matteus en de Tien Geboden
6 Klopt het wel dat lijden voortkomt uit gehechtheid? Of komt het lijden in dit geval gewoon door op elkaar botsende platen onder de zee? Hoe denkt u zelf over de ramp, denk u dat deze ramp met een rede is gebeurd, dat het iets duidelijk wilde maken? Antwoord: Ik denk zeker dat deze ramp iets duidelijk moest maken. Vooral in Thailand. Je lichaam is een tempel van God en dat mag niet onteerd worden. Ik Thailand zijn veel prostituees waar een deel van deze wereld naar toe gaat om het lichaam van de vrouwen te misbruiken. 7 Denkt u dat deze ramp iets te maken heeft met de eindtijd? Antwoord: jazeker, in openbaring staat dat in de laatste paar dagen veel rampen plaat zouden gaan vinden. Bij deze ramp zijn heel veel mensen gestorven en stukken lang zijn weggevaagd. Ik denk dat dit een begin is van de eindtijd. Dat betekend dat de gelovigen naar de Hemel gaan en de niet gelovigen blijven op aarde. Zij krijgen de tijd om dan nog in God te gaan geloven. Daarna word het drie dagen donker en iedereen die begraven is staat op om beoordeelt te worden, het laatste oordeel. Alles wat niet in God geloofd word in de vuurzee gepaatst. 8. Wat vind u dat Europa aan het lijden in Azie kan doen? Antwoord: Natuurlijk financieel steunen, maar ook overal emotioneel steunen waar het kan. Ik vind dat men gewoon moet helpen waar hij helpen kan. 9 Een Boeddhist zei over de ramp in Azie ,,Vroeg of laat gaan wij allemaal dood'', wat vind u daarvan? Antwoord: Het is waar dat iedereen uiteindelijk lichamelijk dood gaat, maar ik ben er van overtuigd dat men geestelijk blijft leven
10 Hoe denkt u dat zowel wij als mensen in Azie het beste met het lijden om kunnen gaan? Antwoord: Zowel wij als de mensen in Azie moeten het leren te accepteren. Voor jou gaat het leven door. Je moet blijven leven en gewoon het beste ervan maken. 11 Vind u het Boeddhistische geloof , een geloof waar meer mensen in moeten geloven. Antwoord: Nee, omdat het Christendom het best is, Jezus zegt als je in mij geloofd krijg je het eeuwige leven, hoe boeddhisme zegt dat niet. 12 Denkt u dat het leven eenmalig is? Antwoord: Ja ik denk dat het leven op aarde eenmalig is, maar je leven blijft door gaan en als dat niet op aarde is, dan leef je door in de Hemel. 13 Acceptatie vindt plaats door de relatie te zien tussen bezit en verlies, gezondheid en ziekte, leven en dood. Wat vind u van deze uitspraak? Antwoord: De uitspraak ik goed, maar ik denk dat de mens te zwak is om het te kunnen accepteren. Christendom of Boeddhisme? Ik denk dat hieruit is gebleken dat de mensen in het oosten en in het westen geheel anders denken. Nu praat ik niet alleen over de ramp in Azië, maar ook over hun gedachten over het leven. Ik ben zelf niet gelovig, al beïnvloed het Christendom, doormiddel van school en doormiddel van het lezen van de bijbel mijn mening over dingen. Ik denk dat je van elk geloof iets kan leren. Het Boeddhisme spreekt mij erg aan, omdat de meeste dingen die hierin gezegd worden waar kunnen worden gemaakt. Het lijkt niet onmogelijk om in je leven de 8 stappen te volgen om uit je leiden te komen. Het Boeddhisme beloofd niet allerlei dingen zoals het eeuwige leven en wonderen. Ik had altijd een heel ander beeld van het Boeddhisme, ik dacht dat er allerlei dingen gezegd werden die nooit waar gemaakt konden worden. De Christen die ik geïnterviewd het lijkt er sterk van overtuigt dat de ramp in Azië iets duidelijk probeerde te maken. Dat je na een lichamelijke dood in de hemel terecht komt. Dat de ongelovigen gestraft worden, en dat er een einde aan de wereld komt. Het boeddhisme laat sterk zien dat je zelf naar je verlossing toe kunt leven. Door je eerst los te maken van al je verlangens en door het aanpassen van je leefwijze en levens instelling. Er zijn dus veel verschillen tussen Christenen en Boeddhisten. Maar ik denk ook dat er veer verschillen zijn tussen Christenen en Christenen en tussen Boeddhisten en Boeddhisten. Het geloof maakt een groot verschil uit, maar de mens zelf nog het grootste verschil.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.