Annejet van der Zijl, Sonny Boy Niveau 3
De eerste reactie achteraf
Ik moest eerst erg wennen aan de manier waarop het boek geschreven is, omdat ik nog nooit een soortgelijk boek had gelezen. Het verhaal wordt verteld op een feitelijke, beschrijvende manier met heel weinig dialoog. In het begin zat ik te wachten tot de schrijfster naar het ‘heden’ zou terugkeren en je als lezer een kijkje zou krijgen in het leven van de hoofdpersonen Rika en Waldemar, maar nadat ik een paar hoofdstukken verder gebladerd had, kwam ik erachter dat dit niet ging gebeuren.
Toen ik dat eenmaal had ontdekt, begon ik pas echt in het boek te komen. Ik merkte dat het de schrijfster lukte om mij een goed beeld te geven van de hoofdpersonen en de verschillende situaties waarin zij zich bevonden.
Uitgeverij Nijgh & van Ditmar, Amsterdam, eerste druk 2004, 282 pagina’s
Biografie
Niet
Een beetje
Erg
Spannend
X
Meeslepend
X
Ontroerend
X
Grappig
X
Realistisch
X
Fantasierijk
X
Interessant
X
Origineel
X
Goed te begrijpen
X
Optimistisch
X
Goed geschreven
X
Dit werk heeft me aan het denken gezet over wat ik zou doen in de verschillende, soms extreem lastige situaties waarin de hoofdpersonen zich bevinden. Zou ik net als Rika kiezen om te doen wat ik zélf wilde, om vervolgens te leven zonder veel steun van mijn ouders? Zou ik mijn al slechte reputatie nog meer op het spel zetten om met mijn geliefde te kunnen zijn? Zou ik mijn moederland verlaten om te vertrekken naar een land met een compleet andere cultuur, een heel ander klimaat en waar ik zou worden bestempeld als ‘anders’? Zou ik onderduikers in huis nemen en daarmee mijn eigen leven en dat van mijn geliefden op het spel zetten?
Dit werk spreekt me aan omdat er een triest maar romantisch en inspirerend verhaal wordt verteld. Ondanks de uitgesproken mening van haar familie en haar omgeving, kiest Rika voor haar eigen dromen en die van de mensen waar ze van houdt. Waldemar laat verschillende kansen in zijn leven voorbijschieten omdat hij zo veel van zijn familie houdt.
Aandachtspunten
Aandachtspunt 1, de titel ‘Sonny Boy’
‘Sonny Boy’ is de titel van een populair liedje van Al Jolson uit 1928 (het jaar waarin Rika en Waldemar elkaar ontmoeten) waar het zoontje van Rika en Waldemar zijn bijnaam aan te danken heeft. Ik heb dit als aandachtspunt gekozen omdat het sterk weergeeft wat voor soort mensen Rika en Waldemar zijn. Het leeftijdsverschil tussen de twee is 18 jaar, Rika is nog maar net gescheiden van haar man als ze zwanger raakt van de zwarte Waldemar en ze heeft ook al heel veel te verduren gehad omdat ze zich niet veel aantrekt van andermans mening. Veel positieve dingen zijn er de afgelopen tijd niet in hun leven gebeurd en toch zien ze kleine Waldy als de kroon op hun onmogelijke liefde, die toch mogelijk is geworden.
When there are grey skies
I don’t mind the grey skies
You make them blue, Sonny Boy
Al Jolson, ‘Sonny Boy’
Aandachtspunt 2, de hoofdpersonage van het boek
Het personage Rika verdient de aandacht omdat ze een sterke persoonlijkheid had. Ze liet niemand haar dromen en principes beïnvloeden, kwam altijd voor zichzelf en anderen op en stond bekend als een warme vrouw waar iedereen bij terecht kon.
Rika Hagenaar-Van der Lans kwam uit een streng katholieke familie. Maar koppig als ze was, trouwde ze al jong met de protestantse Willem Hagenaar (iets wat in die tijd niet gauw geaccepteerd werd). Het huwelijk tussen Rika en Willem hield niet lang stand omdat Willem niet gediend was van Rika’s rebelsheid en Rika niet in staat was zich te beheersen. Ook door de relatie met Waldemar aan te gaan, zie je een deel van haar rebelsheid.
Rika was een zorgzame maar toch erg opstandige vrouw. Beide karaktereigenschappen hebben haar het leven gekost nadat ze opgepakt werd voor het verbergen van joden in haar pension.
Aandachtspunt 3, perspectief
Het waargebeurde verhaal wordt volledig verteld door Annejet van der Zijl, het is in een alwetend vertellersperspectief geschreven. Dit verdient de aandacht omdat dit boek geschreven is nadat de hoofdpersonages Rika en Waldemar zijn overleden. Ik vind het daarom bijzonder dat Annejet van der Zijl toch zo ongelooflijk veel details heeft weten te verzamelen. Dit moet zijn geweest via verhalen, brieven, foto’s en ook het dagboek van Rika’s dochter ‘Zus’ (daar zijn letterlijke citaten uitgehaald).
Aandachtspunt 4, de ruimte
Het verhaal speelt zich op veel plaatsen af, wat ook de reden is waarom ik dit als aandachtspunt heb gekozen. Het verhaal begint als Waldemar nog in Suriname woont bij zijn ouders en zijn zusjes. Rika verhuist in diezelfde tijd voor het eerst, naar de katholieke kostschool Sacré Coeur in Moerdijk. Daarna verhuist ze met Willem Hagenaar naar Den Bosch en later naar Goeree. In 1928 verhuist ze terug naar Den Bosch, bijna op de vlucht voor haar man Willem. In Den Bosch woont ze eerst bij haar zus Jo (de enige uit haar familie die nog iets met haar te maken wil hebben) en later vindt ze er een bovenwoning. In
hetzelfde jaar verhuist Waldemar van Suriname naar Holland en komt bij Rika wonen. In 1931 verhuizen Rika en Waldemar samen naar hartje Scheveningen waar ze een pension openen. In 1933 verhuizen ze samen naar een ander huis in Scheveningen, in 1934 verhuizen ze naar een flat naast de twee flats waarin ze een nieuw pension hebben opgebouwd.
In al deze verhuizingen komen de karakters van Rika en Waldemar goed naar voren. Rika weet van elke plek een warm thuis te maken en Waldemar past zich constant aan om zijn gezin het zo veel mogelijk naar het zin te maken.
Aandachtspunt 5, de stijl
Ik vond het taalgebruik over het algemeen vrij modern, op sommige stukken, vooral in citaten uit brieven en het dagboek van ‘Zus’, na. Daarin kan je wel merken dat dit verhaal zich afspeelt voor mijn tijd. Het zijn brieven en verhalen waarin alles aan elkaar wordt beschreven omdat de verschillen tussen steden nog vrij groot waren en er tussendoor niet gecommuniceerd kon worden via een mobiele telefoon (zoals dat nu wel kan).
Het verslag gaat verder na deze boodschap.
Verder lezen
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden