Zit je in 4/5 havo en heb je een N&T of N&G profiel? Vul deze korte vragenlijst in over chemie-opleidingen en maak kans op 20 euro Bol.com tegoed.

Meedoen

Hair de Musical

Beoordeling 3.5
Foto van een scholier
  • Theaterverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 1376 woorden
  • 4 februari 2009
  • 10 keer beoordeeld
  • Cijfer 3.5
  • 10 keer beoordeeld

Taal
Nederlands
Vak
CKV
ADVERTENTIE
Ga jij de uitdaging aan?

Op EnergieGenie.nl vind je niet alleen maar informatie voor een werkstuk over duurzaamheid, maar ook 12 challenges om je steentje bij te dragen aan een beter klimaat. Douche jij komende week wat korter of daag je jezelf uit om een week vegetarisch te eten? Kom samen in actie!

Check alle challenges!
1. Voorbereiding
Titel van de voorstelling:
Hair.
Naam/namen van de uitvoerenden:
Jelka van Houten, Marcel Veenendaal, Roman ven der Werff, Vincent Vianen, Jorrit Ruus, Jeanine la Rose, Marlijn Weerdenburg, Joël de Tombe, Oren Schrijver, Yuli Minguel, Matijs Wessels, Lieke Pijnappels. Lucien Denny, Margreet Boersbroek, Dewi Pechler, Rogier Komprode, Dunya Hkayame, Willemijn de Vries, Hannah van Meurs, Vincent van Tongeren, Marne Miesen, Bettina Holwerda.
Informatie over de uitvoerenden (zoek bijv. website):

Een aantal uitvoerenden hebben eerder meegedaan met anderen musicals, sommigen zijn ook al bekend van Idols. De meeste hebben in ieder geval al eerder iets in dat vak gedaan of een bijpassende opleiding gedaan.
Informatie over de musical/opera: (Componist? Een bewerking van een oudere versie? Gemaakt naar een boek? Zoek daar dan ook informatie over):
Het is een bewerking van de musical Hair uit 1969. Het verhaal is hetzelfde, alleen het is een Nederlandse vertaling. Het is deels wel een gemoderniseerde vertaling, er werd bijvoorbeeld gesproken over XTC, een drug die pas populariteit kreeg ver na het hippietijd. Echter wordt er wel gesproken over de Vietnamoorlog. Ik kan me niet herinneren of dat letterlijk gezegd werd, maar dat bedoelden ze in ieder geval wel.
Plaats en datum van de voorstelling:
Zoetermeer, 11 december 2007
2. Verslaglegging
Het stuk
Korte samenvatting van het verhaal in ongeveer 100 woorden:
Het stuk begint met de introductie van de belangrijkste personages, dat neemt aardig wat tijd in beslag, want ze hebben allemaal hun eigen liedje en tekst. De rest van het verhaal gaat voornamelijk over Claude, die het leger in moet, maar eigenlijk niet wil. Uiteindelijk gaat hij toch. Op het moment dat ze naar Vietnam uitgezonden echter was zijn plaats even ingenomen door zijn vriend Berger, die in Vietnam sneuvelt.
Thema van de voorstelling: wat is het onderwerp?

Dat zijn eigenlijk voornamelijk de hippiethema's. Liefde, seks, vrede. Maar ook verantwoording, relaties en plichten komen aan bod.
Hoe is de opbouw? Is het chronologisch? Zijn er decorwisselingen en zo ja op welk moment? Hoe lopen de scènes in elkaar over?
De opbouw is geheel chronologisch. Er zijn niet veel decorwisselingen, er worden enkel af en toe wat dingen als grote posters naar beneden gehaald en daarna weer weggehaald, als het past bij het liedje. De scènes lopen chronologisch in elkaar over zoals het bij een gemiddelde musical gebeurd.
Beschrijf de karakters van min 3 hoofdpersonen: (verwerk daarin of ze echte karakters zijn of alleen typetjes; veranderen ze in de loop van het stuk?)
Hoofdpersoon 1: Claude. Hij is verplicht om op dienst te gaan, maar wil dat niet. Zijn aandeel in het stuk is eigenlijk in het begin er tegen zijn, maar later uiteindelijk er toch voor kiezen in het leger te gaan. Hij is een onzeker persoon dat vaak onder druk gezet wordt door zijn ouders, die vinden dat ie nu écht eens wat met zijn leven moet gaan doen. Hij groeit veel in het stuk, in het begin is hij nog onzeker en bang, maar hij wordt steeds sterker
Hoofdpersoon 2: Berger. Hij is de beste vriend van Claude en helpt hem veel, maar hij heeft ook veel ruzie met hem wat meisjes betreft, doordat Sheila, waar Claude verliefd op is, eigenlijk achter Berger aanzit. Het begin van het stuk gaat voornamelijk over hem, later gaat het meer over Claude. Berger doet waar hij zin in heeft, net als de andere hippies, maar heeft dit nog even sterker. Het kan hem vaak niet schelen wat anderen van hem denken, behalve als het gaat om een persoon die hij echt mag.
Hoofdpersoon 3: Sheila. Ze is zwanger, maar weet niet wie de vader is. Ze slaapt met veel verschillende jongens en het kan haar ook niet veel schelen wie de vader is, als Berger en zij het kind maar samen kunnen opvoeden. Hier is laatstgenoemde het echter niet honderd procent mee eens. Later zien we echter dat het misschien nog redelijk wat wordt tussen hem en Sheila... totdat er eentje vreemdgaat.
Beschrijf de onderlinge relaties:
Claude  Sheila
Sheila Berger
Berger vriendjes met Claude
Het toneel, decor, kleding, licht, muziek en zang, dans.
Wordt het stuk gespeeld op een lijsttoneel of een vlakke vloer?
Lijsttoneel
Is er een relatie/contact tussen het publiek en de spelers en zo ja welke?
Ja, er wordt aan het begin van de voorstelling gevraagd 'Zijn er nog oud-hippies in de zaal?' en dat soort dingen. Er wordt verder niet veel geïmproviseerd, naar mijn idee.
Beschrijf het decor: (wat staat waar? Symbolische functie van decorstukken?
Beschrijf de kostuums van min. 3 spelers:
Kostuum 1: Een simpel rode badjas en een boxer... Het zag er in ieder geval cool uit.
Kostuum 2: Een normaal rood t-shirt en een blauw trainingsjacket met daaronder, jawel... een kilt! (JEEJ WE ALL LOVE KILTS!)
Kostuum 3: Een rode pyjamabroek (hoewel het vast een trainingsbroek was...) en een zwart mouwloos t-shit.
Beschrijf een lied: (tekst, instrumenten, ritme, klankkleur enz.)
Dan maar de o zo beroemde titelsong Hair, neem ik aan? Die heeft u nota bene zelf laten zien, dus dat moet u wel kennen. Nou, het is een snel en vrolijk nummer, vooral het refrein is snel en catchy en simpel. Het is niet echt ingewikkeld, het is voornamelijk meebrullen.
Welke rol(len) speelt het koor?(onderdeel van de handeling – algemene muzikale rol):
Ze zingen... maar dat is logisch. Ik weet niet of je de hoofdpersonen tot het koor kan rekenen maar anders doen ze gewoon meezingen met refreinen en zo.
Om welke danstechniek gaat het in deze voorstelling: academische dans – moderne dans - folkloristische/internationale dans – show/musicaldans:
Show/musicaldans.
3. Beoordeling
Schrijf hier een recensie van minimaal 250 woorden. Ondersteun je oordeel over de voorstelling met goede argumenten. Lees Palet informatieboek, p. 119-123 en p. 139-140 over het beoordelen van kunst. Bij een musical of opera kun je o.a. het volgende beoordelen:
1. Zaal/decor/toneel: welke uitwerking heeft de zaal/het toneel op de toeschouwer? Past het decor bij het stuk? Wat zou je veranderen?
2. Personages: Zijn ze geloofwaardig of niet? Spelen, zingen, dansen ze goed of niet? Met wie heb je het meest meegeleefd?
3. Regisseur: Heeft hij een eigen visie/interpretatie gerealiseerd?
4. Boeiende werking: Was het vooral de tekst, de persoonlijkheid van de spelers, de muziek of de vormgeving die je boeide?
5. Zoek andere recensies over dit stuk: Waarmee ben jij het eens/oneens en waarom?
6. Met welke argumenten zou je iemand deze voorstelling aanraden/afraden?
7. Is deze voorstelling te vergelijken met een andere voorstelling die je gezien hebt?
Zo, dus nu mijn beruchte beoordelingsdinges... Nou, ik moet zeggen, de musical heeft me erg vermaakt. 't Is toch wel iets dat mij een beetje interesseert, de hippiecultuur (mocht dat nog niet duidelijk zijn na mijn gegiebel met x). Het decoor vond ik leuk gedaan, achterin het decor stond namelijk het orkest, wat eigenlijk meer een band was. Ze stonden in een huis dat gestyled was alsof het regelrecht uit de hippietijd kwam, dat was leuk gedaan. De personages zijn erg geloofwaardig, ze lijken me mensen die toen echt hebben kunnen leven, ik leefde wel met ze mee, dat vond ik leuk. Met Claude, als hoofdpersoon, leefde ik toch wel het meest mee. Ik heb het idee dat ze goed konden zingen en dansen, al heb ik er weinig verstand van, want ik bezoek niet vaak musicals. Wat me voornamelijk boeide was het thema en de characters en hoe zij hun ideeën hadden. De liedjes waren erg leuk, maar het ging mij voornamelijk om character development. Ik las in een recensie dat dit een slechte imitiatie van toen was, en dat er tegenwoordig geen plek meer is voor dit soort musicals, want nu is nu en niet vroeger. Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind de boodschappen in deze musical nog zeker van deze tijd, ik heb me er in ieder geval mee vermaakt. Ook las ik dat alles slecht te verstaan was, dit vond ik ook, voornamelijk op de momenten dat er door alle achttien mensen gezongen werd, op dat moment verstond je vaak de tekst voor geen meter. Ik raad het anderen zeker aan, aangezien het gewoon een goed thema heeft met goede characters, en de liedjes ook nog eens leuk zijn.

4. Bronvermelding
Geraadpleegde boeken en websites. Noteer bij boeken eerst de naam van de schrijver, daarna de titel, dan plaats en jaar van druk.
www.wikipedia.org
www.hairmusical.nl

REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.