Eindexamens 2024

Wij helpen je er doorheen ›

De 3 musketiers

Beoordeling 6.2
Foto van een scholier
  • Theaterverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 1400 woorden
  • 7 januari 2004
  • 9 keer beoordeeld
Cijfer 6.2
9 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Nieuw seizoen Studententijd de podcast!

Studenten Joes, Tess en Annemoon zijn terug en bespreken alles wat jij wilt weten over het studentenleven. Ze hebben het onder andere over lentekriebels, studeren, backpacken, porno kijken, datediners, overthinken, break-ups en nog veel meer. Vanaf nu te luisteren via Spotify en andere podcast-apps! 

Luister nu
Maker: Joop van de Ende produkties
Titel: De 3 musketiers
Locatie: het Luxor Theater te Rotterdam
Jaar: 2003

Nadere motivering keuze
Het leek me een hele mooie musical en toen mijn oom en tante kaartjes voor de musical over hadden ging ik maar al te graag mee.

Samenvatting
Aan het begin van de musical zie je D’Artagnan en zijn vader. D’Artagnan wil heel graag musketier worden. Zijn vader is hier tegen, omdat hij weet wat dit inhoudt(hij is vroeger ook musketier geweest) en verbied hem dan ook om te gaan. D’Artagnan trekt zich er niets van aan en gaat naar Parijs om zijn droom waar te maken, musketier van de koning worden. In Parijs aangekomen ontmoet hij, zonder dat hij het weet) de 3 musketiers. Ook ontmoet hij Constance, een meisje waarop hij direct verliefd wordt. De 3 musketiers dagen D’Artagnan uit voor een duel de volgende ochtend. D’Artagnan gaat hierop in en de volgende morgen ontmoet hij de ‘3 musketiers’. Als de volgende ochtend de mannen willen gaan duelleren, komen ze de kardinale garde van Kardinaal Richelieu tegen. Samen met D’Artagnan vechten de 3 musketiers met de garde en zorgen dat ze weggaan. Als de mannen weg zijn, stelt D’Artagnan zich voor aan de mannen. De mannen herkennen in D’Artagnan zijn vader, die vroeger ook musketier was en stellen hem voor aan de Franse koning. Bij de ontmoeting ontmoet hij Constance weer, zij blijkt het kamermeisje van koningin Anna te zijn. Ondertussen voert femme fatale Milady de Winter allemaal sluwe klusjes op voor de kardinaal. Hierdoor wil zij haar zonden laten vergeven, de Franse lelie, het hoerenteken dat op haar arm gebrandmerkt staat. Milady spioneert aan het Engelse hof. Richelieu wil de hugenoten(protestanten) aanpakken, zodat het katholicisme in Frankrijk regeert. Ondertussen spoort de kardinaal Koningin Anna aan om een brief naar Lord Bucking-Ham, haar oude geliefde, te schrijven om ervoor te zorgen dat de Engelsen hun steun aan de hugenoten intrekken. Na het lezen van de brief vertrekt de Engelse premier meteen naar Frankrijk. De koningin geeft hem als teken van vertrouwen haar kroonjuwelen mee. Milady de Winter heeft alles gevolgd en verteld dit (natuurlijk) aan de kardinaal. Deze wil de koning en de koningin uit elkaar drijven, omdat de koningin eigenlijk ook een hugenoot is. Hij zorgt ervoor dat er een groot bal georganiseerd wordt en stelt voor dat de koningin de kroonjuwelen moet dragen. Deze zijn in Engeland en ze stelt D’Artagnan en de 3 musketuers in om de juwelen terug te gaan halen. Een voor een vallen de musketiers af en op het laatst blijft D’Artagnan alleen over. Hij haalt de kroonjuwelen. Dit ziet Lord Bucking-Ham als verraad en laat de oorlog beginnen. Om haar zonden te laten vergeven moet Miladt nog 1 ding doen voor de kardinaal en dat is, zorgen dat de kroonjuwelen niet op tijd op het paleis zijn. Ze probeert D’Artagnan tegen te houden, maar dit lukt niet. Als laatste troef laat Richelieu Constance ontvoeren. Hij laat haar vrij als hij de kroonjuwelen krijgt. Hij heeft Milady niet meer nodig, als wraak vergiftigd zij Constance, die in de armen van D’Artagnan sterft. Over Milady wordt het doodvonnis uitgesproken, maar zij springt van de toren af. D’Artagnan brengt net op tijd de kroonjuwelen terug. Richelieu wordt ontmantelt en D’Artagnans wens gaat in vervulling. Hij wordt tot musketier gelagen.

Eigen interpretatie
De gebeurtenissen die in de musical voorkwamen, kwamen echt op me over. Je zit natuurlijk al in een donkere ruimte en het toneel is het enige dat verlicht is, dus daar richt je automatisch je aandacht op. Doordat het zo donker is wordt je beter bij de musical betrokken en lijkt het net of je er zelf inzit. Alle scène’s die er plaatsvonden waren allemaal gewoon heel realistisch. Er werd in ‘menselijke’ taal gesproken, er werden niet van die moeilijke woorden gebruikt en dan leef je je toch meer in in het verhaal. Ondanks dat het zich in 1626 afspeelt werden er hedendaagse woorden gebruikt en zelfs moderne woorden.

Het is de eerste keer dat ik de musical de 3 musketiers heb gezien en ik heb er ook nog nooit een boek van gelezen. Ik had wel verhalen gehoord van mensen die al naar de musical geweest waren en die vonden dat het zeer de moeite waar was. Ik ken geen andere musical die dit verhaal een beetje ‘in’ zich heeft.
De personages die in de musical voorkwamen kwamen als echt op me over. Dit heeft er natuurlijk ook mee te maken dat er ook echte mensen in meespeelden, maar ze speelden het allemaal heel realistisch. Het enige personage(/ ‘ding’) dat ik niet realistisch vond was het paard. Je kan hierbij natuurlijk niet over een echt personage praten, maar toch vind ik dit jammer. Je ziet gewoon duidelijk dat er 2 mensen inzitten. Dat vond ik minder realistisch, net als de rest van de zaal. Want die lagen helemaal dubbel toen het paard opkwam. Ik vond het zelf ook wel humoristisch, want alles was heel mooi en netjes afgewerkt en dan komt er zo’n paard op.
De sympathieke personen die in dit verhaal voorkwamen vond ik vooral D’Artagnan. Van hem kom je ook het meest te weten. Dat is ook wel logisch, want hij is de hoofdrolspeler. Dat ik hem sympathiek vond kwam ook door zijn ‘boerenkomaf’. Hij heeft ook zijn hart gevolgd en zijn droom waargemaakt, ondanks wat hij van zijn vader opgedragen heeft gekregen. Toch vind ik dat je niet van veel personages in het verhaal kan zeggen of ze nou wel of niet sympathiek zijn. Dit komt omdat je ze allemaal eigenlijk alleen maar ‘oppervlakkig’ leert kennen. Degene die ik niet sympathiek vond was kardinaal Richelieu. Dat was ook de bedoeling van zijn personage. Hij was wel onsyphatiek, maar toch vond ik hem wel goed. Hij streef er naar om ‘zijn’ geloof werelds te maken. Hiervoor moet je natuurlijk wel doorzettingsvermogen. Hij weet natuurlijk ook wel dat hij veel macht heeft, omdat in de tijd dat het verhaal zich afspeelt geloof heel belangrijk is. Degene wie ik het meest onsympathiek vind is toch wel Milady. Zij loopt maar achter die Richelieu aan, dit heeft natuurlijk wel een reden, maar ik vind dat zij haar eigen weg moet gaan.
Het verhaal is helemaal in chronologische volgorde verteld. Dat kan ook bijna niet anders, want dan zou het veel te lastig zijn voor de mensen om het te volgen. Maar natuurlijk is het voor de spelers ook heel moeilijk om het te spelen.
Het verhaal was heel spannend. Vooral omdat je niet weet wat er komen gaat. Ik had op het begin nooit gedacht dat Constance dood zou gaan op het einde. Ik dacht dat ze nog ‘lang en gelukkig’ zouden leven. Je weet natuurlijk wel op het begin al dat D’Artagnan tot musketier wordt geslagen, maar dat lijkt me nogal logisch.

Kostuums:
In deze musical zijn kostuums heel belangrijk. Ze benadrukken nog een keer in welk jaartal het verhaal zich afspeelt. De kostuums waren heel mooi. We waren met 6 mensen naar de musical gegaan en we vonden het allemaal prachtige kostuums. Ik heb gelezen in een boekje dat er wel 60 kilometer stof is gebruikt voor de wel 500 kostuums. Er werd niet alleen maar gebruik gemaakt van kostuums, maar ook van pruiken. Dit om het karakter helemaal af te maken.

Geluid:
Natuurlijk is muziek een belangrijk aspect in een musical. Thuis hebben we de cd van de musical en als je de cd draait snap je nog precies waar het verhaal over gaat. De muziek was heel mooi en er werd in verschillende ‘genres’ gezongen. Met verschillende ritmes. Dat zorgde voor veel afwisseling, maar ondanks dat kon je het verhaal toch nog heel goed volgen. Het liedje ‘alles’ van Bastiaan Ragas en Tooske Breugem stond 2e in de hitlijsten en zelfs 1e in ’the Top of te Pops’. Wat natuurlijk zeer uitzonderlijk is voor een musicalliedje

Licht:
Licht was in deze musical een belangrijke. De draaiende bruggen op het toneel waren verlicht. Maar niet alleen dat, Ook de coulissen waren in neonkleuren verlicht. Dit vond ik zelf wat minder, omdat ik het soms wel ‘echt nep’ vond. Licht werd natuurlijk ook gebruikt als volgspots om de spelers te volgen en om hen extra aandacht te geven. De rest van de zaal was donker dus moest er wel gebruik van licht worden gemaakt, omdat je anders niks kon zien.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.