KUNSTWERKBESCHRIJVING
Portrait D’homme – Picasso
(plaatje 1)
Inleiding
Omdat ik in het groepje zat dat Picasso moest doen, en een periode had uitgekozen om mijn verslag over te maken (de blauwe en de roze periode) was het het handigst om een schilderij uit die periode te kiezen omdat ik daar al wat vanaf wist.
Toen we in het Museum aankwamen vond ik het wel een mooi gebouw, maar niet heel speciaal. Ik vind musea met alleen maar schilderijen sowieso al erg snel saai, dus ik ging maar meteen opzoek naar een schilderij uit de blauwe/roze periode dat ik het mooist vond. En dat werd dus deze.
Het museum was wel, zoals u had gezegd overzichtelijk, van oude naar de nieuwere schilderijen, maar minder overzichtelijk dan ik had gedacht. Je kon namelijk ook nog naar boven, naar links en naar rechts. De trap bij binnenkomst vond ik echt heel erg mooi. Al die engeltjes die in het plafon gemaakt waren en een hele mooie kroonluchter bovenin (ook hier had ik een hele mooie foto van). Er lag volgens mij een mooie marmeren vloer. Een mooi klassiek museum dus.
1 schilderij van Picasso vond ik echt heel erg mooi in het museum. Je kwam die ruimte in, en meteen zag je dat schilderij. Het bedekt bijna één hele wand, en is niet zomaar geverfd, maar bestaat uit allerlei stukken stof. Ik heb toen de naam van dit schilderij opgeschreven, en net op google.nl opgezocht.
Femme á leur toilette (1983)
(plaatje 2)
Dit schilderij sprak me gewoon meteen heel erg aan. Ik kon jammer genoeg geen groter en mooier plaatje ervan vinden.
Beschrijving Portrait d’homme
Het schilderij is bijna helemaal donkerblauw. Rechtsmidden zie je een man van zijn hoofdharen tot onder zijn (over elkaar geslagen) armen. Links boven (voor hem rechts boven) achter de man hangt een schilderijtje met een weggetje en bomen erop. Ook vrijwel helemaal donker blauw, donkergrijs en zwart. Onderaan het schilderij loopt schuin naar rechts een beschadiging of beige brede kras/streep over het schilderij. De streep raakt maar een klein stukje van de man zijn onderarm. De man kijkt erg triest en zijn hoofd is een beetje beige grijs bruinachtig. Samen met de kras onderaan het schilderij springt zijn hoofd eruit omdat het veel lichter is dan de rest van het schilderij. Je kunt een deel van zijn grijze kool(trui?) zien en een stukje van zijn rechterhand. Rechts achter de man (voor hem linksachter) zie je zijn schaduw op de muur. De muur is onderaan erg donker, en halverwege het schilderij staat een streep en boven die streep is de muur ineens een teint lichter.
Beeldaspecten
Het schilderij heeft vrijwel alleen maar koude donkere en trieste kleuren. Niks aan het schilderij is echt vrolijk. Hoewel het wel leuk is om ernaar te kijken. Heel mooi vind ik. Je komt in maar een paar keer echte kleur contrasten tegen, want het meeste in het schilderij is donker. Wat eruit springt is; zijn gezicht, zijn hand, zijn trui en de kras onderin. De man wordt belicht vanaf links boven. Dus vanuit de man gezien schuin rechts voor/boven hem. Je ziet eigenschaduw, want de schaduw in het schilderij is van de man zijn hoofd. Je hebt mee licht, want het licht komt van vlak bij de kijker vandaan. Het perspectief is normaal. Je ziet de man op ooghoogte. Je bent niet kleiner en niet grote dan de man. Je kunt trouwens niet zien of de man staat of zit. Ik dacht zelf meteen dat hij zit, maar dat kun je eigenlijk helemaal niet weten.
De afmeting van het schilderij moest ik een beetje gokken want in een Picasso museum ga je niet staan passen en meten. Ik denk het rond de 90 x 100 cm is.
Of de verf op het doek of op het palet gemengd is vind ik altijd supermoeilijk om te zeggen. Ik denk dat het op het palet al gemengd is omdat alles dezelfde teint heeft.
De verftoets (hoe hij de verf aangebracht heeft) vond ik redelijk grove. Je zag harde verf korrels zitten, dus het was niet helemaal glad gestreken. Dat vond ik ook heel erg mooi aan het schilderij. Dat maakt het aparter.
Het schilderij heeft veel vierkante vormen. De schouders van de man, het schilderijtje achter hem, de kras onderin het schilderij en de lijn op de muur achter hem.
Bedoeling schilder
Ik denk dat Picasso zijn droevige periode met dit schilderij wilde uiten. Vanwege de donkere kleuren en het trieste gezicht van de man. Misschien wilde Picasso ook wel de rust in zijn schilderij laten zien. Dat je niet altijd veel toeters en bellen hoeft te gebruiken om een schilderij indrukwekkend en mooi te laten zijn. Sterker nog, dat het schilderij er heel erg mooi van wordt. Want eigenlijk is het gewoon een simpel schilderij van een man die in ergens zit.
Misschien herkende hij zichzelf in de man, en kon hij hiermee goed overbrengen hoe hij zich op dat moment voelde.
Over Picasso
Zijn volledige naam was Pablo Diego Jose Francisco de Paula Juan Nepomuceno Crispin Crispiniano de la Sentissima Trinidad Ruiz Blasco Picasso y Lopez.
Kortom; Pablo Ruiz Picasso
Picasso werd geboren in Málaga op 25 oktober 1881. en stierf in Mougins op 8 april 1972. Hij was één van de bekendste Spaanse kunstschilders.
De schilderkunst van Pablo Picasso behoort voor een deel tot het kubisme in de Europese kunststromingen.
De stijl van Pablo Picasso veranderde tijdens zijn schildersperiode en is onder te verdelen in bepaalde perioden. In het begin maakte hij meer realistische schilderijen, en later ging hij abstractere schilderijen maken.
Verder staat er heel erg veel informatie over Picasso in het werkstuk dat ik samen met mijn groepje heb gemaakt.
Ik hoop dat het een beetje interessant was om te lezen hoe ik het schilderij vind. Elke keer weer merk ik dat ik een schilderij veel mooier vind als ik het helemaal heb beschreven in zo’n kunstwerkbeschrijving. Het krijgt meer sfeer, en je snapt de schilder beter.
Ik vond de opdrachten die we in Parijs moesten doen heel erg leuk. Lobke en ik hebben op het pleintje voor Musée Picasso het Frans interview gedaan omdat we op de rest van ons groepje moesten wachten. Het was een heel vriendelijke vrouw, en ze heeft ons heel erg veel verteld.
REACTIES
1 seconde geleden