Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Literatuurgeschiedenis H7 en H8

Beoordeling 7.5
Foto van een scholier
  • Samenvatting door een scholier
  • 5e klas havo | 2694 woorden
  • 31 januari 2018
  • 5 keer beoordeeld
Cijfer 7.5
5 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie

Samenvatting Literatuurgeschiedenis §7.1, 7.3, 7.4 en §8.1, 8.3 en 8.4

7.1 Algemene inleiding

  • Voor welke keuze werden auteurs in de Tweede Wereldoorlog gesteld?
  • Men kon zich aanmelden bij de Nederlandse Kultuurkamer, zodat alle Duitsers in staat zijn alle kunstuitingen te controleren en waar nodig is een stokje te steken voor bepaalde publicaties.
  • Men kon ook verzetsliteratuur gaan uitgeven, zoals (illegale) verzetskrantjes en poëzie.
  • Wat zijn de gevolgen van hun keuze?
  • Als men zich aanmeldde bij de Nederlandse Kultuurkamer, werd ál je werk gecontroleerd door de Duitsers.
  • Als men verzetsliteratuur ging uitgeven, kon men opgepakt worden, in de gevangenis komen of in een werkkamp.
  • Wat is typerend voor de naoorlogse literatuur?

Het positieve levensgevoel dat na de Eerste Wereldoorlog ontstond, blijft nu uit. In plaats van opbeurende boeken verschijnen in de jaren ’50 en ’60 vooral ontluisterende romans. Langzaamaan komt er ook steeds meer literatuur over de Tweede Wereldoorlog (bijvoorbeeld over joden)

  • Wat houdt het existentialisme in?
  • Het bestaan is zinloos: er is geen geloof of levensovertuiging die vooraf richting kan geven.
  • De mens leeft in het ‘nu’ zonder verleden of toekomst. Hij is in de wereld geworpen.
  • Hij wordt belaagd door de omstandigheden; alles is toevallig; God is afwezig: een chaotisch en beangstigend leven.
  • Zonder God, en uitgestoten door de aarde is het menselijk bestaan eenzaam; de mens heeft geen thuis.
  • Conclusie: er is geen anker buiten de mens, waar hij zich vast aan kan grijpen.
  • Welke terugkerende motieven zijn er te vinden in de existentialistische literatuur?
  • Twijfel: twijfel ontstaat doordat er vooraf geen bepaalde zingeving is.
  • Meer aandacht voor seksualiteit: seksualiteit als tegenhanger (oplossing) van de eenzaamheid.
  • Crisis van het geweten: de mens doet geen beroep op zijn geweten, maar op het bouwen op zekerheden en vaste normen en waarden.
  • Waarom is De grote zaal een existentialistische roman?

Het boek laat zien hoe een leven zonder God vervuld is van angst en eenzaamheid. De grote zaal in het tehuis staat symbool voor het einde. Wie daar eenmaal ligt, zal binnenkort sterven. De gevoelens van angst en eenzaamheid nemen toe naarmate het boek vordert en de dood nadert.

  • Waardoor wordt de kloof tussen algemene en christelijke cultuur groter?

Met de doorbraak van het existentialisme. Sindsdien wordt wordt God in twijfel getrokken, wordt God bespot, en wordt Zijn bestaan zelfs volledig ontkend.

  • Welke invloed heeft het existentialisme op de christelijke literatuur?

De zoektocht naar zingeving blijft, ondanks het existentialisme, in de christelijke literatuur aanwezig.

(Overige) begrippen:

  • Nederlandse Kultuurkamer: Duitse instantie om in de Tweede Wereldoorlog controle uit te oefenen op kunstenaars.
  • Verzetsliteratuur: antiDuitse literatuur, zoals illegale krantjes en poëzie.
  • Existentialisme: filosofische stroming die individuele vrijheid, verantwoordelijkheid en subjectiviteit voorstaat.
 

 

7.3 De Grote Drie

  • Wat is in grote lijnen de opbouw van De aanslag?

In De aanslag gebruikt hij een gebeurtenis in de oorlog als aanleiding voor zijn verhaal.

  • In hoeverre is De aanslag een existentialistisch boek?

Existentialisten erkennen, ondanks het noodlot in het boek, dat er situaties zijn die de mens niet in hand heeft.

  • Welke auteurs worden tot De Grote Drie gerekend?

Harry Mulisch, Willem Frederik Hermans en Gerard Reve.

  • Wat is de cultuurvisie van Willem Frederik Hermans?

Volgens Hermans is alle beschaving slechts schijn, als een dun laagje vernis op de oorspronkelijke chaos aangebracht.

  • Hoe komt deze cultuurvisie in Het behouden huis naar voren?

De hoofdpersoon komt op lugubere wijze achter dat alle beschaving slechts schijn is.

(Niet alleen ziet hij zichzelf genoodzaakt de eigenlijke bewoners van het huis te vermoorden om zijn eigen hachje te redden, ook ziet hij met eigen ogen hoe de partizanen, een soort onpartijdige revolutionairen, de ingekwartierde Duitsers vernederen en vermoorden. De Duitsers die nota bene van alle personages in het boek het meest respect toonden voor de cultuur. De Duitse kolonel, die piano speelt, wordt opgeknoopt aan een van de pianosnaren.) Cultuur is eigenlijk niet mogelijk, laat Hermans hiermee duidelijk zien.

  • Welke kenmerken van het existentialisme zijn er in Het behouden huis aan te wijzen?

De chaos en desillusie zijn niet meer dan existentialistisch.

De hoofdpersoon is een eenzame man.

Er wordt weinig gesproken in de novelle: dit draagt bij aan de sfeer van absurditeit en vervreemding in het boek.

Er is een gebrek aan zekerheid en de angst die hieruit voortvloeit.

Steeds is er dreiging van de dood.3

  • Hoe is het boek De avonden van Gerard Reve ontvangen?

Zijn boek zorgt voor veel ophef. De algemene kritiek is dat de roman geen enkel uitzicht biedt voor het troosteloze bestaan van de naoorlogse generatie.

  • Waarom is dit boek functioneel saai?

De hoofdpersoon Frits Egters leidt een uitermate burgerlijk leven, eigenlijk verveelt hij zich voortdurend. De avonden zijn eentonig. Als lezer ontmoet je de negatieve gedachten van Frits; zichzelf en anderen beziet hij nietsontziend, met name lichamelijke tekortkomingen.

(Overige) begrippen:

  • De Grote Drie: drie bekende auteurs van vlak na de Tweede Wereldoorlog: Harry Mulisch, Willem Frederik Hermans en Gerard Reve.
  • Ideeënnovelle: verhaal van onbeperkte omvang waarin de ideeën van de schrijver naar voren komen.
 

De samenvatting gaat verder na deze boodschap.

Verder lezen
Gids Eindexamens

Alles wat je moet weten over de eindexamens

 

    1. Christelijke literatuur

 

  • Welke geheimen hebben de drie hoofdpersonen in De tornado?
  • Allereerst verschijnt daar de geheimzinnige hoofdpersoon Vergy Maulveau.

Hij heeft verschrikkelijke dingen meegemaakt, die zijn geloof aan het wankelen heeft gebracht. Hij lijdt onder de herinneringen eraan en heeft zijn vertrouwen in God verloren.

  • Rond de tweede hoofdpersoon, Ilze Zarmut, zijn ook raadsels.

Zij heeft verschrikkelijke dingen meegemaakt, die haar geloof aan het wankelen heeft gebracht. Zij lijdt onder de herinneringen eraan en heeft haar vertrouwen in God verloren. Ze vindt het verschrikkelijk dat zelfs dominee Kladak twijfelt aan God.

  • En dan is er nog dominee Kladak.

Hij verkondigt op een lauwe manier het Evangelie en preekt alsof hij er zelf niks van gelooft.

  • Wat is de tweedelige functie van deze geheimen?

Vergy en Jacob zien de tornado als de hand van God, terwijl het figuur van Ezen een man Gods is, en ziet dat het met het geloof van de dominee niet goed zit en die Ilze helpt haar haat los te laten.

  • Hoe kun je de figuur van Ezen in het verhaal plaatsen?

Als een zuivere, tengere buitenman met God in zijn ogen. Hij leeft heel dicht bij God. Hij uit zich haast profetisch.

  • Hoe ‘past’ Nijenhuis binnen het existentialisme?
  • Het onheilsmotief en het motief van de onmogelijke liefde komen telkens als kenmerken van het existentialisme terug.
  • Eenzaamheid en uitzichtloosheid zijn ook zowel in het existentialisme als in De tornado te vinden.
  • Het tragische levensgevoel en het zinloze van het alledaagse bestaan zie je bij Nijenhuis niet terug.
  • In Laatste wagon draait het om de vraag of God bestaat of niet, of het lijden van Christus zin heeft of niet. De hoofdpersoon staat in dit verhaal met haar problemen eenzaam in de wereld.
  • Hoe kun je enkele andere christelijke auteurs uit deze periode typeren?
  • Cornelius Lambregtse: hij schrijft streekromans over zijn herinneringen van zijn kinderen.
  • Wilma Vermaat: zij publiceert al voor de oorlog en veroorzaakt in 1923 opschudding met Gods gevangene, een boek over een homoseksuele onderwijzer die door zijn omgeving niet wordt geaccepteerd, maar rust vindt in zijn geloof.
  • Jan Overduin: hij schrijft psychologische romans, waarbij de hoofdpersonen op zoek zijn naar hun eigen identiteit en naar de relatie met God.
  • Al met al heeft het existentialisme in deze periode de overhand en het christendom wordt meer en meer naar de marge van de samenleving verdrongen en daarmee ook naar de marge van de literatuur. Literatuur is immers een weerspiegeling van wat er in de samenleving speelt.

(Overige) begrippen:

  • Onheilsmotief: element in een verhaal dat wijst op naderend onheil
 

 

8.1 Algemene inleiding

  • Wat is de kern van het postmodernisme?

Het in twijfel trekken van begrippen als authenticiteit en waarheid (waarmee eenheid verstrooid wordt en er wordt gezorgd voor grote diversiteit).

  • Hoe speelt intertekstualiteit een rol in de postmoderne literatuur?

Het speelt een belangrijke rol, de tekst is een onderdeel van een groot netwerk aan teksten. Door speling tussen teksten en betekenissen maakt men een statement dat er veel betekenissen en waarheden zijn en het er niet toe doet of het waargebeurd is.

  • Welke thema’s komen bij het postmodernisme aan bod?

De zoektocht naar een eigen identiteit: Wie ben ik, wie is de ander? de zoektocht naar de waarheid, wat te maken heeft met het eerste punt; actuele maatschappelijke problematiek.

  • Hoe moet je Generatie Nix typeren?
  • Afwezigheid van ideologische of intellectuele standpunten in hun werk.
  • Geen expliciete literatuuropvatting, wel een sterk imago.
  • Boeken zijn actueel, vlot en ongecompliceerd.
  • Vermaak middels seks, drugs, alcohol en consumptie komt vaak in hun boeken naar voren.
  • Wat zijn de namen van een aantal postmoderne auteurs en hoe is hun werk te duiden?
  1. Deze auteurs illustreren de diversiteit van het postmodernisme.
  • Doeschka Meijsing: Robinson; een verhaal over eenzaamheid en isolement.
  • Connie Palmen
  • Thomas Rosenboom: Publieke werken; personages lijken hun leven onder controle te hebben maar dit lijkt allerminst het geval.
  • A.F. Th. van der Heijden: Tonio; de enorme afgrond die het leven is na de dood van zijn zoon.
  • Adriaan van Dis
  1. Seculiere auteurs die nog steeds wel een ideologische boodschap willen leggen (Verwerking speelt hierbij een sleutelrol):
  • Annejet van der Zijl: Sonny Boy; microdrama op familieniveau.
  1. Migrantenliteratuur:
  • Kader Abdollah: Papegaai vloog over de IJssel; culturele verschillen tussen vaderland en Nederland
  • Wat wordt er met de mediatisering van de literatuur bedoeld?

Het literaire werk zelf, het boek, is niet meer alleen belangrijk, het optreden van de auteur in de moderne media gaat een grote rol spelen.

  • Wat is het verschil tussen hoge en lage cultuur en hoe wordt dit verschil na 1980 vervaagd?

Literatuur was enkel voor de hoge cultuur bestemd, alleen de bovenlaag van de bevolking had hiertoe de beschikking. De media neemt de rol van de kleine groep elite over, die eerder bepaalde wat kwaliteit is. Hierdoor is de literatuur breder toegankelijk, de lage cultuur kreeg nu ook toegang tot literaire werken. In het postmoderne denken was er geen plaats voor autocratie, literatuur was gedemocratiseerd.

  • Waardoor vervaagt ook het verschil tussen literatuur en lectuur?

Door de opkomst van moderne media, wordt de scheidslijnen tussen literatuur en lectuur steeds minder duidelijk. Het begrip literatuur wordt te pas en te onpas gebruikt.

 

 

  • Wat is de positie van de christelijke literatuur na 1980?

Na 1970 heeft het christendom geen inbreng meer tot de canonieke literatuur. Er wordt ballast over het christendom geschreven door onder andere Franca Treur, Maarten ‘t Hart en Jan Siebelink. Na 1997 krijgt de christelijke literatuur weer meer aandacht dan alleen van de gereformeerde aanhang.

(Overige) begrippen:

  • Postmodernisme: filosofische stroming die begrippen als waarheid en authenticiteit in twijfel trekt.
  • Intertekstualiteit: het verschijnsel dat een tekst verwijzingen naar en elementen van andere teksten bevat.
  • Generatie Nix: verzamelnaam voor jonge schrijvers die in de jaren ’90 debuteren en bij wie het werk zich kenmerkt door afwezigheid van idealen.
  • Academische roman: verhaal met complexe structuurelementen.
  • Mediatisering van de literatuur: niet alleen het boek is belangrijk, maar ook het optreden van de auteur in moderne media.
 

 

8.3 Het geloof afgeschreven

  • Wie is Franca Treur en hoe staat zij ten opzichte van het christelijk geloof?

Franca Treur groeit op in het Zeeuwse Meliskerke in een bevindelijk gereformeerd milieu. Tijdens haar studie wordt ze eerst lid van een christelijke studentenvereniging, maar later neemt ze afstand van het christelijk geloof.

  • Wat is de strekking van Dorsvloer vol confetti?

Ze laat zien dat al de vaste waarheden toch niet zo vast zijn, maar willekeurig en dat er talloze andere ‘waarheden’ mogelijk zijn.

  • Welke verschillende reacties kwamen er op dit boek?

Seculiere recensies benadrukken vooral de literaire waarde van het boek, met name het vlotte, originele taalgebruik. Tegelijk bekritiseren ze de wat losse verhaallijn; het boek is eigenlijk een aaneenschakeling van korte verhalen. Reacties uit christelijke hoek hebben vooral betrekking op de beschrijving van de bevindelijk-gereformeerde cultuur en ze variëren van hevige gekwetstheid tot een voorzichtige bewondering voor de vragen die Treur weet op te roepen.

  • Hoe beschrijft Maarten `t Hart het christelijk geloof?

Maarten `t Hart rekent in zijn boeken genadeloos af met het christelijk geloof. Daarnaast rekent hij af met God. Hij ziet God als een beul.

  • Hoe beschrijft Jan Siebelink het christelijk geloof?

Hij beschrijft het thema dat de eisen die het geloof aan mensen stelt meedogenloos zijn. Hans veronachtzaamt zijn huwelijk en gezinsleven door zich volledig over te geven aan zijn geloof.

  • Op welke manieren wordt een huisbezoek bij de drie auteurs beschreven?

Ze schetsen alle drie een karikatuur van een dergelijk bezoek. Door karaktereigenschappen te overdrijven wordt een verhaal dramatischer en de verbeelding scherper. Enerzijds zijn er herkenbare elementen, anderzijds is het een weergave die geen eerlijk beeld geeft van de werkelijkheid en daardoor de beeldvorming negatief beïnvloedt.

  • Franca Treur: zij beschrijft herkenbaar hoe de ouderlingen eerst over koetjes en kalfjes praten, om later het gesprek op ‘het enige nodige’ te brengen.
  • Maarten `t Hart: hij schildert de twee ouderlingen af als schijnheilige mannen zonder een spoortje liefde. Met bruut geweld slaat hij de ouderlingen uiteindelijk het huis en het erf af.
  • Jan Siebelink: ook in zijn boek Knielen op een bed violen worden ouderlingen als schijnheilig beschreven.

(Overige) begrippen:

  • Debuut: eerste roman van een schrijver
  • Karikatuur: sterk overdreven weergave van iets

 

 

 

 

 

8.4 Het geloof aangeschreven

  • Welke onderwerpen komen in Eilandgasten aan bod?
  • Dana en Chiel: na de ontrouw van Chiel proberen ze de draad van huwelijk weer op te pakken.
  • Sanne: zij is onbedoeld zwanger geraakt, en komt er langzamerhand achter of ze het kind wel of niet moet weg laten halen.
  • Leo: hij wil op het eiland een eind aan zijn leven maken, maar hij komt erachter dat het beter is dat niet te doen.
  • Nils en Simone: Nils moet van Simone meer tijd in zijn gezin steken dan in zijn werk.
  • Willemijn en Walter, Tom: Willemijn en Walter zijn beste vrienden, maar Willemijn ziet wat in Tom en dat is wederzijds.
  • Een vrouw: zij moet geopereerd worden aan haar buik en je leest over haar gevoelens en angsten.
  • Hoe is dit boek opgebouwd?

Het boek bestaat uit zes verschillende levensverhalen binnen een zogenoemde raamvertelling. De personages verblijven een of enkele weken op het eiland en als lezer maak je op die manier een fragment van hun leven mee.

  • Welke christelijke elementen zijn er in dit boek te vinden?

Er is één persoon die in het boek een terugkerende en overkoepelende plaats heeft: de werkster. Tegelijk is zij ook de minst opvallende persoon en de enige van wie duidelijk is dat ze in God gelooft.de gasten zien haar nooit, maar onzichtbaar is ze toch aanwezig in het opruimen en schoonmaken. Ze doet het vuile werk, zonder dat mensen het zien. In de proloog legt zij de laatste hand aan de schoonmaak, in de epiloog is ze er weer. Het lijkt erop dat de sturende hand van God gesymboliseerd wordt door de werkster. Zij heeft het eerste en laatste woord: de proloog en de epiloog.

  • Welke betekenis hebben de verschillende ruimtes?

De plaatsen vormen meer dan alleen het decor, ze zetten de thematiek van het verhaal extra kracht bij. ‘Duinroos’ is bijvoorbeeld een heel betekenisvolle ruimte. Het vakantiehuis is een doorgangshuis: een beeld voor het leven. De ene mens komt en de andere gaat.

De plaatsen vormen meer dan alleen het decor, ze zetten de thematiek van het verhaal extra kracht bij. ‘Duinroos’ is bijvoorbeeld een heel betekenisvolle ruimte. Het vakantiehuis is een doorgangshuis: een beeld voor het leven. De ene mens komt en de andere gaat.

Ook ruimtes als het eiland en het vasteland, de zee en de veerboot hebben allemaal betekenis. Ze wijzen op de tijdelijkheid van het menselijk bestaan en het hiernamaals.

  • Wat is de opbouw van Achtendertig nachten?

In de proloog maak je kennis met Jan, die zich geen raad weet van de pijn, nadat hij het vergiftigde voedsel van Elsjen heeft gegeten.

  • Wat is in grote lijnen de inhoud van dit boek?

Het verhaal gaat over Elsjen, die haar man vergiftigt en daarom uiteindelijk wordt veroordeeld tot de doodstraf. Niemand vraagt haar echter tijdens het proces waarom ze dit heeft gedaan. Janne IJmker is echter juist op zoek naar een antwoord op deze vraag.

  • Wat zijn de namen van enkele andere christelijke schrijvers?
  • Els Florijn: Schaduw van de wolf en Het meisje dat verdween
  • Guurtje Leguijt: Niemandsland en Badwater
  • Joke Verweerd
  • Marianne Witvliet
  • Lisette van de Heg
  • Pieter Nouwen: Het negende uur.

(Overige) begrippen:

  • Raamvertelling: verhaal of verhalen binnen een verhaal
  • Epiloog: nawoord

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.