Kunstgeschiedenis Examen

Beoordeling 4.4
Foto van een scholier
  • Samenvatting door een scholier
  • 5e klas havo | 1062 woorden
  • 5 april 2016
  • 4 keer beoordeeld
  • Cijfer 4.4
  • 4 keer beoordeeld

Taal
Nederlands
Vak

Kunstgeschiedenis



Kunststijlen van oud naar nieuw



1050-720 v. Chr.: Griekse kunst




  • Onpersoonlijke beelden, idealisatie



























Archaische periode



Klassieke periode



Hellenistische periode



Begin, eenvoudig



Denkbare cultuuruiting (bijv. filosofie)



Beelden meer beweging










































400 v. Chr. – 400: Romeinse kunst




  • Afgeleid van de Griekse kunst






















Schilderijen



Beelden



Architectuur



Fresco’s: muurschildering op natte kalklaag



Echte mensen



Realisme



Praktisch, niet persé mooi



Boogconstructie



Mozaïken



Ruimtelijke weergave




























--> 5e eeuw: vroeg christelijke kunst






















Schilderijen



beelden



architectuur



Religieuze onderwerpen




  • Onpersoonlijk



Half losstaande beelden



Basilica: romeinse zuilenhal



kerken
























900 – 1150: romaanse kunst






















Schilderijen



Beelden



Architectuur



Fresco’s



Religieus



Platte kleurvlakken



Christus door 4 wezens van Apocalips omringd



Rondbogen



Zware muren& kleine vensters



Basilicaal grondplan



Tongewelven (halve cilinder)



Grote diversiteit






























1100 – 1400: Gotiek






















Schilderijen



Beelden



Architectuur



Natuur portretten, eigentijd modellen



Blauw: hemels wit: maagdelijkheid rood: liefde



Miniatuurschilderkunst



Ruimtelijke weergave, realistisch



olieverf



S bocht houding



Half losstaande beelden



Kruisribgewelven



Spitbogen, luchtbogen



Hoogbouw (bouwen naar hemel)



Skeletbouw



Veel ramen en licht




























1800-1840 romantiek



Heimwee naar het niet hier, waar het mooi en leuk is, inspiratiebron: natuur






















Schilderijen



Beelden



Architectuur



Lichtval & kleur (vooral primaire)



Historische, exotische en natuur



Ruimte vaagß weinig contour& lijnen



Clair-obscure: donker/licht effecten



Licht-donker werking



Glad afgewerkt



Dynamiek en heftige emoties



Terug naar stijlen uit verleden



Neostijlen



Functie van gebouw weerspiegeld




























1840-1880 Realisme






















Schilderijen



Beelden



Architectuur



Realiteit van armen en rijken



Realiteit van het werkende leven



Donker tinten



Verftube uitgevonden à buiten



Beeldhouwkunst uit dagelijks leven



Niet polijsten à sterke licht/schaduw-werking



Trein, bruggen, torens



Gietijzer, staal, glas



Bouwskelet bedekt met baksteen



Functioneel, ruimtelijk, licht


























1870-1905 Impressionisme






















Schilderijen



Beelden



Architectuur



Zuivere kleuren, alledaags



Hoe zij de kleur zagenßstemming bepaald moment afleggen



Fotografie belangrijke uitvinding



Forse toetsen, gamma kleuren, warm koud



Stemming en emoties



Levensecht, dynamisch, licht schaduw



Klei en daarover brons ß sporen klei nog duidelijk zichtbaar



-


























1884-1905: Pointillisme en post-impressionisme




  • Kleurgebruik:

    • Stippen met zuivere primaire kleuren naast elkaar ß lijkt ook of er secundaire zijn

    • Gestileerde kleuren (vereenvoudigd)

    • Egale kleurvlakken



  • Methode:

    • Vereenvoudigd, geordend, abstract, 2D

    • Verschillende richtingen toetsen à dynamisch effect, nadrukkelijke toetsen

    • Geen contourlijnen

    • ¾ van gezicht afgebeeld

    • Emoties

    • Forse penseel streken, olieverf










1885-1900 Symbolisme



Poëzie: mystieke overleveringen, dromen, visioenen



Schilderkunst:




  • Egale kleurvlakken

  • Sterke contouren

  • Geen schaduw

  • Decoratief

  • Prentkunst (verschillende druktechnieken)

  • Fel, contrast, warm-koud, licht-donker

  • Overdreven voorstelling









1890-1910 Jugendstil (Arts en Crafts, Art nouveau)



Gesammtkunstwerk: schilder, beeldhouwkunst en architectuur in 1 gebouw door elkaar



Kenmerken:




  • Zweepslag: onregelmatige gebogen lijn

  • Symbolische betekenis: lelijke slechte uitgebannen, beeldende aspecten benadrukt

  • Decoratief



















Schilderkunst



Architectuur



Reclameplaten



Symboliek



Slaoliestijl: golvende lijnen



Planten, bloemen, vogels, mensfiguren



Vereenvoudigd, pastelkleurig



Vormen uit natuur, organische versieringen



Vereenvoudigd, pastelkleurig



Interieur



IJzer






























1907-1914 Kubisme



Algemeen:




  • Geometrische vormen

  • Meerdere aanzichten en lichtbronnen

  • Restvorm even belangrijk (ruimte om vorm heen)

  • Spanning illusie en werkelijkheid

  • Geometrische basisvormen (bijv. cirkel, vierkant)

  • Holle en bolle vormen

  • Maskerachtige gezichten








1909-1916 Futurisme






















Schilderijen



Beelden



Architectuur



Vormherhaling voor beweeglijkheid



Ellipsvormige fragmenten (eivormig)



Losse toetsen



Benadrukken verzadigde kleuren



Kleur en lichtbreking



Asymmetrisch compositie



Afgietsels



Vloeiende vormen



Geabstraheerd



3D



Zakelijkheid



Luchtbogen



Liften buiten gebouw à ruimte






























1917-1931 De Stijl



Architectuur, schilderkunst en beeldhouwen moest een kunst worden en alles moest samen 1 zijn



Onpersoonlijk, geen signering



Iedereen snapt wat je bedoelt






















Schilderijen



Beelden



Architectuur



Rechte lijnen, primaire, zwart, wit



Asymmetrisch (geeft spanning)



Overlappende vakken



Oneffen oppervlak



Blokken en balken



Basiskleuren



Basisvormen



basisrichtingen



Geometrische vormen



Glas: openheid



Plastic, glas, brons, ijzer, hout, metaal
























1900 - à: Functionalisme in de architectuur



Doel van gebruik, bepaald de vormgeving van gebouw



Dragende constructie: skeletbouw



Zuiverheid vorm en constructie



Weinig/geen versiering ß functie moet naar voren komen







1916-1923 Dadaïsme



Afzet tegen alle westerse beschaving, tegen 1e wereldoorlog



Ongebruikelijke materialen, technieken en kunstvormen die nog nooit gebruikt waren



Niet realistisch kleurgebruik



Compositie: druk, chaotisch



Beeldhouwkunst:




  • Gevonden voorwerpen, massaproducten





1919-1933 Bauhaus




  • Heldere vormgeving en constructie

  • Geometrisch en functioneel

  • Gladde zakelijke vormgeving

  • Weinig kleur en basisvormen





Vanaf 1924 surrealisme



Boven de werkelijkheid



















Schilderijen



Beelden



Figuratieve, surrealistisch



Gedetailleerd met geheimzinnige lichtval



Bewegend perspectief



Schaduwen nat in nat schildertechniek



Vervreemd effect



Wat in je hoofd komt à direct op papier zetten



Onbewuste inval verwerken in kunst



Materialen veranderen van glad naar extreem ruw



Functievervreemding
























1920-1950 Nieuwe zakelijkheid en magisch realisme (soort van surrealisme)




  • Trieste sfeer

  • Moderne stedelijke cultuur

  • Teleurstelling tijdens 1e WO

  • Dromen, visioenen, geheimzinnige sfeer

  • Laagje voor laagje transparant olieverf aanbrengen





1943-1953 Abstract expressionisme in Amerika



Mix van automatisch schilderen surrealisme en vormentaal van Mondriaan



Spontane gevoelens in abstracte composities



Action-painting: figuratief, abstract



Colorfield-painting: strak begrens overlapping, kleursensatie



Hard-edge: contrasterende kleurvlakken, onpersoonlijk, egaal





1940-1959 Abstract expressionisme in Europa



Informele kunst



Kindertekeningen



Action-painting



Cobra: agressieve felle kleuren,



zeer gedurfd, vrolijk, fel, expressief







1955-1970 Popart



Welvaartsmaatschappij, consumptie goederen



Leefcultuur



Fel en contrastrijk, vormen scherp



Vergroting van bestaand voorwerp



Airbrush en zeefdruk



Onpersoonlijk en afstandelijk ß niet



weten of kunstenaar kritisch of positief is



Seksualiteit



Elementen uit dagelijks leven



Textiel, karton, kunststof



Nieuwe kijk op dagelijks leven





Foto-hyperrealisme 1965-1980



Overdreven realisme, geven werkelijkheid zo objectief mogelijk weer



Objectieve weergave v/d moderne natuur



















Schilderijen



Beelden



Sterk gedetailleerd, nauwelijk onderscheiden van foto



Toevallige opnamen uit dagelijks leven



Glimlichten, spiegelingen, plasticiteit, stofuitdrukking



Spiegelbeelden in ruit: ritme, overlapping, afsnijding



Airbrush



Mensen zo objectief mogelijk weer uit dagelijks leven



Mensen die typerend zijn voor nieuwe cultuur



Modellen in vaseline à siiconenrubber à mal vol met kunststof à daarna beschilderd

























REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.