• 22 mei 2001
  • 71 keer beoordeeld
Cijfer 3.6
71 keer beoordeeld

Assistent kan iedereen worden
door Remco Veen
Opnieuw heeft Godfried een Goed boek op de markt gebracht, “de avonturen van Bill Clifford”. De uitgever van Bomans’ boek is Elsevier. Zij hebben hiermee een van de eerste humoristische thrillers op de plank staan. Met deze Avonturen van Bill Clifford heeft Godfried Bomans een van zijn eerste thrillers op de markt gebracht. Mijnheer Topwash, de assistent van, de altijd nauwkeurige, Bill Clifford, de detective, is een gewoon mens net als ieder ander. Omdat Mijnheer Topwash de assistent is van Bill, moet hij ook een Pietje precies worden. Op het begin heeft hij hier vrij veel moeite mee, maar op een gegeven moment heeft hij het door. En weet hij de gigantische berekeningen, voor het oplossen van een misdrijf, van de perfecte detective Bill Clifford vast te zetten, waardoor Bill hem gelijk moet geven. In dit boek heeft Godfried Bomans de werkelijkheid heel goed benadert. Vooral omdat een detective heel precies moet zijn en de gebeurtenissen van deze tijd zijn. Dit allemaal ook omdat de opbouw zo is als in het leven. Je gaat niet met dagen vooruit in een keer en je blikt alleen maar terug als het heel belangrijk is. Dit gebeurt ook in het verhaal. Het taalgebruik wat hier gebruikt word is wat ouderwets, waardoor ook de woordkeuze voor nu niet echt “normaal” meer is. Kortom het is typisch de stijl van Godfried Bomans. Het geen wat Bomans in dit boek duidelijk wil maken is dat ieder simpel mens, de assistent van een belangrijk en hoog iemand kan zijn, als hij of zij maar wil. Deze thriller komt uit 1961.