Heb jij stress over je studiekeuze? Of ben je er nog niet zo mee bezig? Laat het ons weten in het studiekeuze-onderzoek. Wij zijn benieuwd hoe we jou beter kunnen helpen!

Naar de vragenlijst

Open Avond = online ontdekken en ontmoeten

Bezoek onze Online Open Avond op woensdag 9 december dit jaar vanaf je bank! Ontdek bijzondere verhalen van onze studenten en docenten. Stel al je vragen én luister naar onze gezellige radioshow! Klaar voor een toekomst als student in het hbo?

Meld je dan nu aan!

Het boek deadline is geschreven door Rachel Ward, het is vertaald uit het Engels de officiële titel is Numbers. Rachel Ward is 21 augustus 1964 geboren te Engeland,   Ze studeerde aardrijkskunde in Durham (Engeland). Ze is getrouwd en heeft 2 kinderen en woont in het Engelse  Bath, ze begon in 2003 met schrijven voor tieners en jongvolwassenen.

Deadline was haar eerste boek, bij het schrijven is ze geïnspireerd door het boek:’’Het Noorderlicht’’, waarin net als in Deadline de hoofdrol is weggelegd voor een bijzonder meisje. Deadline gaat over buitenbeentje  Jem zij is heel bijzonder want ze kan de sterfdatum van  mensen in hun ogen zien. Jem heeft geen vrienden, totdat ze Spider ontmoet. Na een terroristische aanslag in Londen worden Spider en Jem verdacht gemaakt, waardoor ze op de vlucht slaan. Wat volgt is de goed beschreven zwerftocht door Engeland, waar een grote liefde opbloeit.

Het boek is  Langdradig maar toch ook meeslepend; Langdradig omdat in het begin vaak het zelfde gebeurt en er ook heel vaak naar een ding terug word gekeken, maar ook meeslepend omdat  alles beleefd vanuit het standpunt van  Jem en alles heel goed word uitgelegd waardoor U zich goed in kan leven.

In de kern van het boek bent U getuige van een terroristische aanslag op de London Eye; Jem en Spider gaan naar de London Eye en komen erachter dat  alle mensen die daar zijn dezelfde sterfdatum  hebben  Jem weet meteen dat het niet goed is en haalt Spider over om met haar mee te gaan. Als ze net weg zijn horen ze een verschrikkelijke knal en word voor hun ogen de London Eye opgeblazen, ze rennen weg en al snel moeten ze op de vlucht, want ze zijn de meest gezochte criminelen van Engeland. Dit loopt uit in een Bloedstollende jacht.

De belangrijkste Personen zijn Jem en Spider. Ze zijn beide rustig, terughoudend en verlegen. Ook maken ze allebei niet graag vrienden en zijn het buitenbeentjes.

Het boek speelt zich af in 2002 in Engeland, dus kunt u zich goed voorstellen hoe het is geweest.

Een moment dat ik persoonlijk heel spannend vond is het moment dat Jem op school is en door een aantal jongens bedreigt word en een mes trekt, ze doet er niks mee maar wordt er wel mee gesnapt, ze wordt geschorst, ik vind dat zo spannend omdat de schrijfster het zo schrijft alsof je op de plek van Jem staat en ook bedreigd en gekleineerd wordt. Als ze dan weg loopt voel je nog steeds die angst en als ze dan gesnapt wordt voel je ook hoe zij zich voelde oftewel heel meeslepend.

Ik vind de personen heel erg goed gekozen want ze passen heel goed bij het verhaal en ze hebben persoonlijkheden die je meestal niet tegenkomt in boeken voor de jeugd, Ook vind ik de tijd goed gekozen want het is 2002 en daardoor kunt U zich goed inleven en ook is het goed gekozen omdat het heel realistisch lijkt met de terroristische aanslag want als het wat langer geleden was geweest dan zou dat niet logisch zijn.

Oftewel een heel leuk boek met een goede verhaallijn die goed aansluit op de wereld van jongeren. Je kan je goed inleven in de hoofdpersonages en zo lijkt het net of je zelf bij de aanslag bent.  Dus snel naar de winkel voor Deadline.