• Klas onbekend | 449 woorden
  • 9 mei 2012
  • 34 keer beoordeeld
Cijfer 5.7
34 keer beoordeeld

Boekcover Catching fire

Katniss Everdeen heeft meer geluk gehad dan ze ooit had durven dromen. Samen met Peeta Mellark heeft ze de roemruchte Hongerspelen gewonnen, ook al schrijven de regels voor dat er maar één winnaar levend uit de arena kon komen. Sinds hun terugkeer naar District 12 wordt er gefluisterd over een opstand tegen het Capitool en door haar heldendaad in de aren…

Katniss Everdeen heeft meer geluk gehad dan ze ooit had durven dromen. Samen met Peeta Mellark heeft ze de roemruchte Hongerspelen gewonnen, ook al schrijven de regels voor dat er …

Katniss Everdeen heeft meer geluk gehad dan ze ooit had durven dromen. Samen met Peeta Mellark heeft ze de roemruchte Hongerspelen gewonnen, ook al schrijven de regels voor dat er maar één winnaar levend uit de arena kon komen. Sinds hun terugkeer naar District 12 wordt er gefluisterd over een opstand tegen het Capitool en door haar heldendaad in de arena is Katniss onbedoeld het boegbeeld van deze naderende revolutie geworden.

Als president Snow haar persoonlijk verantwoordelijk stelt voor het temperen van de onrust, raakt Katniss verstrikt in een angstaanjagend politiek web. Om iedereen van wie ze houdt te beschermen, moet ze de wereld ervan overtuigen dat haar gedeelde overwinning geen daad van rebellie, maar van ware liefde voor Peeta was. Maar Katniss beseft niet alleen dat haar hart eigenlijk aan iemand anders toebehoort, ze begint ook te twijfelen of ze het vuur van de revolutie eigenlijk wel wíl doven…

Catching fire

Inleiding
Het boek vlammen is geschreven door Suzanne Collins en is het tweede exemplaar van de trilogie. Deze oorspronkelijk Engels geschreven boektopper, is in 2011 uitgegeven door uitgever: Van Goor. Maria Postema vertaalde het verhaal naar het Nederlands. Het eerste deel, Hunger Games, is inmiddels verfilmd en werd al door meer dan 500miljoen mensen van over heel de wereld bekeken.

De plot en personages van het verhaal
De belangrijkste persoon in het boek is Katniss Everdeen. Katniss komt uit District XII van het Capitool. Haar vader is vroeg overleden, waardoor al heel vroeg veel verantwoordelijkheid kreeg en het gezin in leven moest houden. Haar karakter is zeer wisselvallig, soms is ze lief en behulpzaam zoals een jong meisje en soms laat ze zich helemaal gaan en is ze bikkelhard zoals een dappere man. Katniss heeft lang bruin haar en bruine ogen. Ze is redelijk groot en is daarom erg handig met pijl en boog. Ze wil bij haar tweede hongerspelen vooral Peeta Mellark in leven houden, het ander belangrijke personage in het boek. Peeta was in het eerste deel van deze serie ook al medetribuut van District XII in De hongerspelen. Deze moedige jongen komt uit een rijkere familie dan Katnissen werd goed verzorgd daar zijn ouders. Peeta heeft korte blonde krullen en blauwe ogen, hij is niet zo groot. Wanneer ze samen voor de tweede keer de arena betreden, is het duidelijk dat ze er alles aan gaan doen om elkaar in leven te houden.

Enkele feitelijke gegevens
Suzanne Collins is een zeer getalenteerde schrijfster die met haar trilogie “De Hongerspelen” haar succes boekte. Met haar eerste deel kreeg ze al de aandacht van de media. Die aandacht werd alleen maar vergroot door haar vervolg. Iedereen heeft het erover. “Vlammen, dé jeugdroman van 2011!” Maria Postema maakte van dit Engelse boek een perfecte vertaling naar het Nederlands.

Recensie
Tweede deel in de trilogie 'De Hongerspelen'. Ook dit deel kun je niet meer wegleggen als je er eenmaal in begonnen bent. Het leest als een trein en voor je het weet, word je mee het verhaal ingezogen. De spanning blijft hangen doordat j niet weet welke kant het verhaal op zal gaan: opstanden die uitbreken, leiding geven aan tributen, bestaat District XIII echt? Het boek is in de tegenwoordige tijd geschreven, waardoor duidelijk blijkt dat Katniss ook niet weet wat er gaat gebeuren. Dit vergroot de betrokkenheid tot het hele verhaal. In het eerste gedeelte zijn er enkele terugverwijzingen naar het eerste boek waardoor het verhaal van in het begin al duidelijk is, verder verloopt het chronologisch.

Zoals de media het beschrijft: “Dit is een van die zeldzame boeken die je gewoon gelezen moet hebben!”