Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Racisme en criminaliteit

Beoordeling 5.5
Foto van een scholier
  • Praktische opdracht door een scholier
  • 4e klas havo | 4673 woorden
  • 30 september 2003
  • 64 keer beoordeeld
Cijfer 5.5
64 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Inleiding Iedereen heeft wel eens met racisme en criminaliteit te maken. Misschien niet persoonlijk, maar vast wel via de media, vrienden of familie. Het zijn beide problemen waar grote groepen mensen mee te maken hebben. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de politie, de overheid en verschillende instellingen. Dit is ook een reden waarom we dit onderwerp hebben gekozen. Een andere reden is dat het erg actueel, doch erg oud. Door de eeuwen heen zijn er mensen gediscrimineerd om hun afkomst en dit kon vaak uitmonden tot criminaliteit en in het ergste geval oorlogen. Het is meerdere malen bewezen dat het meerendeel van de criminelen in Nederland allochtoon is. Maar hoe komt dit? Worden ze daarom gediscrimineerd of discrimineren we ze daarom? Beter gezegd: Leidt racisme tot criminaltiteit of vice versa? Wat is racisme precies? Het begrip racisme schijnt een heel moeilijk begrip te zijn. Niemand weet precies wat het is en wanneer je racistisch bent. Daarom hebben we wat informatie van het internet bij elkaar gesprokkeld om een goede en begrijpelijke betekenis te vinden. De volgende betekenis is de betekenis van racisme volgens de wet: de politieke correct definitie. Van racisme is sprake indien je er tegen bent dat mensen uit andere landen ongelimiteerd naar Nederland komen, er voor altijd blijven en hun niet de gelegenheid geeft om onze verdorven cultuur met hun kennis, gebruiken en achtergronden te verrijken in de vorm van een multiculturele samenleving. Natuurlijk heeft deze beschrijving een uitleg nodig. Je bent een racist als je tegen de multiculturele samenleving bent, als je mensen uit andere landen niet de kans geeft met onze samenleving kennis te maken. Je bent een racist als je • tegen een multiculturele samenleving bent. • het er niet mee eens bent dat Nederland een immigratieland zou moeten zijn of worden. • vindt dat Nederland niet iedereen permanent moet toelaten. • vindt dat Nederland al veel te vol is. • ook maar enige kritiek uitoefent op onze buitenlandse helpers of het door onze verlichte elite gevolgde en gepropageerde beleid. Als al deze punten bij jou van toepassing zijn, ben je een racist! Maar je bent geen racist als je bijvoorbeeld vindt dat Nederland nu wel vol is en je verder geen problemen hebt met de aanwezigheid van mensen uit andere landen. Racisme gaat verder

Racisme is een manier van denken, ook wel ideologie genoemd. Bij racisme wordt ervan uitgegaan dat een bepaalde groep mensen minder waard is dan een andere groep. Dat gaat dus veel verder dan vooroordelen. Het gaat hierbij dan puur om de huidskleur, cultuur of afkomst. Racisten discrimineren stelselmatig mensen die volgens hen tot een ‘minderwaardige’ groep behoren. In de vorige eeuw werden er zogenaamde wetenschappelijke theorieën ontwikkeld, die stelden dat mensen in rassen moesten worden gedeeld. Hiermee wilde men aantonen dat blanke mensen superieur waren aan donkere mensen. Deze ideeën werden gebruikt als rechtvaardigingvoor slavernij en jodenvervolging. Maar alle ideeën ten spijt heeft men nooit echt rassen kunnen onderscheiden. Mensen zijn niet in te delen in rassen. Door de onderlinge verschillen is ieder mens op zich weer uniek. Binnen het zogenaamde “zwarte ras” bijvoorbeeld zijn er grote verschillen in huidskleur, gezichtsvorm, etc. Omdat racisme aan de hand van een rassenleer niet opgaat, verpakken sommigen het daarom zo: “Mensen zijn misschien wel allemaal hetzelfde, maar culturen zijn zo verschillend van elkaar, dat ze daarom niet kunnen samenleven.: Onzin, in veel delen van de wereld leven mensen in een smeltkroes van culturen. In Nederland zijn er veel gemengde relaties en daarnaast leven en werken mensen met verschillende culturele achtergrond samen. Soms worden mensen aangevallen, uitgescholden of bedreigd vanwege hun huidskleur of afkomst. Er zijn al genoeg mensen zelfs al vermoord omdat de huidskleur van iemand de moordenaar niet aanstond. Verzuiling Vroeger toen de gastarbeiders hierheen kwamen werden ze vrijwel gelijk in een apart hokje gestopt. Ook omdat ze voornamelijk bezig waren met het thuisland en nauwelijks buiten kwamen, waren zij toch voornamelijk”ongezellige” buren. Toen waren er in Nederland ook nog echte zuilen, zoals de protestantse en liberale zuil. Men ging ervan uit dat de gastarbeiders (voornamelijk Turken en Marokkanen) ook een aparte zuil zouden vormen. Dit idee had inderdaad op kunnen gaan, maar omdat er vertrossing optrad en de andere zuilen uiteen vielen, door de komst van de televisie dus, klopte dit idee niet meer. De andere zuilen keken naar elkanders programma’s en kregen daarmee ook erkenning voor elkaar. Maar de gastarbeiders keken geen televisie, gingen niet met “Hollanders” om en daarom trokken zij ook niet meer gelijk op met de andere zuilen en bleven dus achter. Dit probleem is de laatste jaren steeds meer ter sprake gekomen; ofwel het integratieprobleem! Het probleem dat de assimilatie van zowel autochtonen als allochtonen hier in Nederland met veel moeite verloopt. Ook zie je de laatste jaren een nieuwe verzuiling ontstaan. Namelijk die van de allochtone jongeren die zich reeds in de 2e , 3e of zelfs 4e generatie bevinden. Waar vader en moeder hun kind zo Nederlands mogelijk heeft proberen te maken, daar gaat het kind weer terug opzoek naar zijn of haar ‘roots’. Ze vergelijken zich met mensen van hun eigen continent waar zij van afstammen. Zwarte jongeren kleden zich bijvoorbeeld als een Zuid-Amerikaan en luisteren R&B. Ze gaan met elkaar om en blijven in dezelfde groepen hangen. Ookal bestaat er zoiets als chatten of smsen daarmee maakt het nog niet uit met wat voor personen je omgaat. Het brengt de mensen wel dichter bij elkaar maar vaak dus ook de mensen die ze zoeken: met dezelfde interesses, muziek en soms zelfs ook dezelfde huidskleur. Ook de jongerenculturen splitsen zich dus op, wat tegenwoordig ook gepaard gaat met hun achtergrond. Verschillen ontstaan doordat men zich weer wilt onderscheiden op grond van achtergrond en cultuur van hun voorouders. Zo ontstaat er weer de nieuwe verzuiling, maar of dat zo slecht is voor de samenleving is nog niet zeker. Wat is criminaliteit precies? Een echte definitie van criminaliteit is er wel maar ook deze heeft enige uitleg nodig. Criminaliteit is gedrag dat door de strafwet strafbaar is gesteld. Volgens de wet is er een onderscheid tussen twee soorten strafbare feiten. Dat zijn aan de ene kant de misdrijven en aan de andere kant de overtredingen. Met misdrijven wordt bijvoorbeeld moord of diefstal bedoeld. Bij overtredingen wordt er een regel in de maatschappij geschonden. Daarbij kun je denken aan te hard rijden of door rood licht rijden. Als een fietser door rood licht rijdt, ziet niemand dit als crimineel. Maar als je dronken achter het stuur zit en je rijdt iemand dood, bega je een misdrijf. En dit ziet men wel als crimineel. Nu kunnen we een definitie geven die preciezer is. Criminaliteit is het plegen van een misdrijf. Zoals ieder land hebben wij een strafrecht. Deze is gebaseerd op de Code Pénal. Deze is in 1811 door Napoleon ingevoerd in Frankrijk. Volgens de Code Pénal is het ook onduidelijk wat nu wel en niet strafbaar was, net als nu in Nederland. Nederland was geen eenheidsstaat. Iemand die in Limburg de doodstraf zou krijgen voor een misdrijf, zou in Noord-Holland een werkstraf krijgen. Door de Franse revolutie kwam hier een einde aan. Montesquieu en Voltaire zorgden ervoor dat er wetboeken kwamen. Alleen de strafbepalingen die in het wetboek staan zijn rechtsgeldig. Dat betekent dat er buiten deze wetboeken geen recht bestaat. Dit is ook via de Code Pénal in ons land gekomen. De laatste tijd is de criminaliteit afgenomen in ons land. Maar het handelen in drugs (ook een vorm van criminaliteit) is behoorlijk toegenomen. Hierbij gaat het om de handel in harddrugs. Geweldsmisdrijven, verkeersmisdrijven en overtredingen zijn toegenomen. Hoe denken sommige politiek partijen en organisaties erover? Samen met de politieke partijen schuiven ook de media en de publieke opinie naar rechts. De SP bijvoorbeeld, ijverde een paar jaar geleden nog voor migrantenstemrecht. Nu staat de ‘inburgeringsplicht’ voor nieuwkomers ook in hun programma. Doordat gewone partijen en de media extreem-rechtse gedachten overnemen, lijkt racisme steeds meer normaal. De politieke partijen hebben een grote invloed op de media, die dan weer inwerkt op de publieke opinie. Pim Fortuyn pleite ervoor om artikel 1 uit de Grondwet te schrappen. In de ogen van Fortuyn is de vrijheid van meningsuiting belangrijker dan het recht om niet gediscrimineerd te worden. ‘Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.’(art. 1 Grondwet) De politieke partijen ,zowel links als rechts, handhaven en respecteren dit artikel. Alleen extreem- rechtse groeperingen ,zoals de NNP (Nieuwe Nationale Partij), hebben andere gedachte hier over. De partij noemt zich ‘nationalistische partij’ en het ‘politieke gezicht van de nationale beweging’. Zij vinden dat de multiculturele samenleving geen meerwaarde heeft voor ons land, en dat dit tot wereldburgerschap en uiteindelijk een vormloze mensenbrij leidt, die geen enkel nut voor ons land heeft en slechts chaos brengt. Een van de oorzaken van discriminatie is een combinatie van angst voor nieuwkomers (allochtonen) en de ontevredenheid met de eigen leefsituatie. Toenemende werkloosheid, verslechtering van het socialenstelsel, toename van de criminaliteit onder de allochtonen jongeren, enz. Dit zorgt er voor dat mensen zich afsluiten voor informatie die niet in hun straatje past. De propaganda van racistische organisaties speelt hierop in. Op het eerste gezicht lijkt deze propaganda op alledaagse gesprekken over buitenlanders. Maar alledaagse vooroordelen zijn meestal een uiting van machteloosheid en onwetendheid. Dat geldt niet voor racistische organisaties. Die zijn altijd uit op macht en invloed. Zij koppelen stereotype beweringen over buitenlanders aan een politiek programma. Ze klagen niet over het (wel of niet verzonnen) wangedrag van een enkele buitenlander, maar vallen stelselmatig de hele groep aan. Ze zetten, kortom, vreemdelingenangst (vooroordelen) om in vreemdelingenhaat en zijn dus gevaarlijk voor de democratie. De meeste buitenlanders (allochtonen) spreken vaak matig Nederlands. Daarnaast worden ze op de arbeidsmarkt gediscrimineerd. Diploma’s die in het buitenland zijn gehaald tellen hier vaak niet. De huisvesting is van de meeste buitenlanders (allochtonen) niet best. Enkele oplossingen zouden zijn dat er meer politie op straat moet komen. En dat er meer aandacht aan geschonken moet worden op tv en op scholen. Hoe enkele leden van de politieke partijen erover denken… Deze gedachten zijn tegenstrijdig met wat ze beweren, ze zeggen dat ze tegen discriminatie zijn maar in deze uitspraken blijkt dat toch niet zo waar te zijn… • Minister Van der Hoeven (CDA) is tegen hoofddoekjes. Volgens haar moeten ouders maar op zoek gaan naar een andere school als zij het niet eens zijn met deze kledingeisen. • De VVD wil dat over een jaar of vier buitenlandse imams geen vergunning meer krijgen om in Nederland te preken. Vanaf 2007 moeten hier alleen nog imams preken die in Nederland zijn opgeleid. VVD-kamerlid Blok vindt dat nodig voor de integratie van allochtonen. Hij wil dat op grond van de wet arbeid vreemdelingen imams uit het buitenland worden aangewezen als categorie werknemers van wie het niet in het belang van Nederland is dat die hierheen worden gehaald. Ze krijgen dan geen werkvergunning en ook geen visum meer. ,,Iemand moet dan wel met een heel plausibel verhaal komen, wil daar nog een uitzondering op worden gemaakt'', aldus Blok. • PvdA lijsttrekker Bos vindt dat de verblijfsvergunning moet worden ingetrokken van allochtonen die uit eigen wil naar Nederland naar Nederland komen, maar weigeren hier in te burgeren. Het gaat niet om politieke vluchtelingen, maar bijvoorbeeld om diegenen die vanwege gezinshereniging naar Nederland komen. • De overheid moet islamitische scholen sluiten als uit onderzoek blijkt dat ze ‘anti-democratisch en anti-integrerend’ functioneren, aldus het SP-kamerlid Lazrak bij de bespreking van de begroting van Justitie. • D66 wil immigranten een borgsom laten betalen bij gezinshereniging. Bij succesvolle inburgering moet de borgsom worden teruggegeven. • CDA en de ChristenUnie reageren negatief op het pleidooi van PvdA-leider Bos voor ruime toelating van allochtone kinderen tot het bijzonder onderwijs. Beide partijen menen dat Bos te gemakkelijk tornt aan het grondwettelijke vrijheid van onderwijs. • Asielzoekers die in hun land van herkomst betrokken zijn geweest bij de schending van mensenrechten, zouden Nederland moeten worden uitgezet. Vindt demissionair minister Nawijn van Vreemdelingenzaken en Integratie (LPF). Nawijn vindt dat die asielzoekers tot ongewenst persoon moeten worden verklaard in Nederland. Wat wordt er tegen criminaliteit en racisme gedaan? Volgens het ‘Marokkaans Comité’ doet de overheid niets tegen racisme. Men is al jarenlang bezig met het plaatsen van extra camera’s in uitgaanscentra. Hiermee wil men grote rellen en vechtpartijen voorkomen, oftewel, er op tijd bij zijn. Het voorkomen van vechtpartijen zal nooit lukken. Volgens het Korpsbeheerdersraad en de Raad van Hoofdcommissarissen besteed de politie hun tijd niet nuttig. Ze moeten volgens hen stoppen met het tijdrovende papierwerk! Dit zal veel tijd schelen zodat ze andere dingen kunnen doen, een moord oplossen bijvoorbeeld. Men is ook bezig de politie meer zichtbaar te maken op straat zodat ze normen en waarden kunnen handhaven. De politie zal dan bijvoorbeeld vaak in een drukke stad en op een druk moment te vinden zijn. De politie moet sneller zaken oplossen zoals gevallen van veel voorkomende criminaliteit en zware criminaliteit. Ook zullen ze verstorende actiemiddelen inzetten om orde te houden. Dit zal hij doen door middel van korte klappen of door hen aan te spreken als men crimineel gedrag vertoont. De gemeente moet samenwerken met politie, justitie, burgers, en scholen en dergelijke. Met een goede samenwerking kunnen ze veel omgevingen veiliger maken. Iedereen vindt het veel voorkomende crimineel gedrag en racisme een groot probleem. Men roept al jaren dat er te weinig te doen is en dat dit wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van het probleem. Maar het ergste van alles is dat er geen goede samenwerking is tussen de overheid en het volk. Er is ook geen beleid vanuit de overheid die eraan meehelpt dit alles te voorkomen. Als er van beide kanten meegewerkt werd, had het misschien wel mogelijk geweest de criminaliteit terug te dringen. Er zal misschien ook nooit verandering komen in de opvatting over dit probleem en de oorzaken daarvan. In sommige andere landen zijn strengere regels. In de VS bijvoorbeeld wordt men veel erger gestraft voor een misdrijf. Als we naar het land Turkije kijken, zien we dat de schuld altijd bij de ouders gelegd wordt. De ouders boeten voor wat hun kinderen doen. Bij ons in Nederland worden we volgens het Korpsbeheerdersraad niet genoeg gestraft. Jongeren krijgen een waarschuwing of ze worden naar bureau Halt verwezen. Dit zijn vaak milde straffen voor wat ze gedaan hebben. Als men deze straffen strenger zou maken is er waarschijnlijk minder criminaliteit in Nederland. Verslag van een gesprek met een allochtone jongere: Boubacar Op een zekere dinsdag in mei zijn R en ik informatie gaan verzamelen bij de volgende punten: Marokkaans Comité en JIP. Na eerst gezellig te hebben gepraat met meneer Farid van het Marokkaans Comité, zijn we naar het JIP gegaan en daar kregen we gelijk contact met een project die jongeren uit Afrikaanse landen hier een beetje wegwijs maakt en verder hun helpt met allerlei zaken. Ze komen ongeveer 1 keer in de week bij elkaar om met elkaar te praten. Dat is tenminste wat we eruit konden opmaken. We vroegen er om informatie en ik kreeg gelijk een vrouw van dat project aan de telefoon. Na een paar telefoontjes had ik ‘s middags om kwart over 3 al een afspraak met een Afrikaanse jongen: Boubacar (15 jaar). Bij het JIP konden we boven gaan zitten, dus dat was allemaal wel makkelijk geregeld. Hij zit in Bergen op school, vlakbij het ziekenhuis (naam vergeten) waar hij onder andere veel talen leert. Hij sprak van huis uit Frans dus dan is een andere taal aannemen toch wel moeilijk. Omdat hij ook donker gekleurd is, is hij ook al een keer in aanraking gekomen met de politie, toen een jongen geld van hem gestolen had. Hij vertelde dat veel mensen vooroordelen hadden als ze hem zagen, of als hij in een winkel stond. Zeker in de tijd toen hij zich nog niet echt verstaanbaar kon maken. Daarna hebben we nog over zijn verleden gepraat. Ik vroeg namelijk of zijn vader, moeder en eventuele broers/zussen ook mee naar Nederland waren gekomen. Dat bleek niet zo te zijn, ze waren vermoord toen er in Guinee een opstand was van rebellen en zij ook aan de macht kwamen. Een vriend van zijn vader gaf hem de mogelijkheid om met de boot hier naar Nederland toe te komen. En zo kwam hij dus hier in Nederland, dat is nu zo’n 2,5 jaar geleden. Aangezien de omstandigheden hier in Nederland anders zijn, is Boubacar wel blij met wat hij heeft. Hij woont met nog 3 anderen in een huis, gaat naar school en werkt bij Kwik-fit; werk waar hij erg blij mee is. Toch trekken veel mensen een vooroordeel zei hij: ”Vooral Marokkanen roepen en schreeuwen naar je. Maar echt iets doen kun je niet, daar zijn ze er met teveel voor.” Toen ik naar hem vroeg of hij wel eens iets “crimineels” had gedaan, zei hij nee. Maar even later zei hij, dat als iemand hem uitschold, en die persoon was alleen, dat hij hem dan gerust sloeg. Hij vond crimineelgedragingen eerder als je iets stal of echt zinloos geweld gebruikte, maar niet als iemand hem niet respecteerde. Daaruit kan je opmaken dat als iemand zich bedreigd voelt (wegens racisme) een crimineel delict begaat. Zoals hij op mij overkwam was hij rustig en blij met wat hij had, jammer dat andere mensen altijd hun vooroordeel kenbaar moeten maken. Hopelijk komt dat nog goed in deze MULTICULTURELE samenleving!
Het interview bij het Marokkaans Comité Op dezelfde dinsdag als het interview met Boubacar hebben we (Diana en ik (Robert)) ook een afspraak voor een interview geregeld met de voorzitter van het Marokkaans Comité: Farid el Khassim. We werden zeer gastvrij ontvangen in het wijkcentrum en we hadden al snel een afspraak voor een interview: donderdag 15 mei, 11.30u. Twee dagen later gingen we dus weer terug naar het wijkcentrum. Daar aangekomen klopte we op de deur van het Comité. Alhoewel meneer El Khassim druk bezig was met telefoneren en er een ‘cliënt’ binnen zat mochten we toch alvast naar binnen en wachtten rustig af aan tafel. Het was erg toevallig, maar de zaak die Farid aan het afhandelen was, was een prachtig voorbeeld van het ontstaan van criminaliteit uit racisme. Het zat namelijk zo: De man die bij hem kwam was een Somaliër die in pas een paar jaar in Zeeland woont. Hij was al een paar keer bedreigt door buurtbewoners vanwege zijn huidskleur en waarschijnlijk ook zijn slechte beheersing van het Nederlands. Maar dat was niet direct de reden dat hij het Marokkaans Comité aan de mouw trok. Zijn dochtertje was namelijk onder een auto gekomen. Het klinkt nu erger dat het was, dus ik zal het wat preciezer uitleggen. Bij de man in de straat was zijn dochtertje aan het fietsen. Ze fietste achter langs een geparkeerde auto, deze reed plotseling achteruit en raakte het meisje. Degene die achter het stuur zat was een negentienjarige blanke Tholenaar. Volgens hem was het een ongeluk en volgens de Somaliër was het expres. Maar het vervelende was (waar Farid ook boos om werd) was dat de politie niet naar het verhaal van de Somalische man wilde luisteren. Om deze reden en omdat hij niet goed Nederlands kon heeft de Somalische man het Marokkaans Comité ingeschakeld. Toen de Somaliër weg was konden we met het interview beginnen. We hadden niet veel vragen voorbereid, want de beste interviews zijn onvoorbereid. En het bleek uiteindelijk meer een discussie te worden dan een interview. Het Marokkaans Comité Één van de eerste dingen die we wilden weten was wat het Marokkaans Comité eigenlijk doet. Hij haalde meteen een stel foto’s en krantenartikelen uit de kast en liet ons deze zien. Hij vertelde dat het Marokkaans Comité een instelling is die is opgericht voor Marokkaanse mensen die door een taalachterstand niet goed overweg kunnen met Nederlandse instellingen. Het loopt uiteen van verwijsbriefjes van de dokter of problemen met verzekeringen. Het Comité doelt vooral op de oudere generatie Marokkanen. Zij hebben de grootste taalachterstand. Ook vindt El Khassim persoonlijk contact heel belangrijk. Marokkaanse mensen zijn vaak sociaal-emotioneel ingesteld. Tegenwoordig helpt het Comité niet alleen Marokkanen, maar ook helpt zij in zaken met andere allochtonen zoals het geval met de Somalische man
Ook vertelde El Khassim dat ze projecten organiseerden voor zowel autochtone als allochtone jongeren. Dit met als doel dat verschillende culturen elkaar respecteren om zo racisme te verminderen. Zo gaan ze bijvoorbeeld met jongeren die regelmatig in het wijkcentrum te vinden zijn een dagje naar een pretpark. Ook is El Khassim een keer samen met een groep van 33 vertegenwoordigers van de gemeente, het bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen een week naar Marokko toegegaan. Dit met als doel om de Marokkaanse cultuur beter te begrijpen en zo ook de Nederlandse Marokkanen te begrijpen. “Je kunt iemand uit Groningen wel proberen uit te leggen hoe ze in Bergen vastenavend vieren, maar hij zal het pas echt begrijpen als hij er zelf een keer bij is geweest.” aldus Farid el Khassim. Volgend jaar wordt er een muziekfestival georganiseerd in Bergen op Zoom waar verschillende muziekstijlen uit verschillende landen bij elkaar komen. Ook dit heeft als doel uiteenlopende culturen bij elkaar te brengen en begrip voor elkaar te krijgen. Criminaliteit El Khassim gelooft dat het beter begrijpen van de Marokkaanse cultuur kan helpen bij het oplossen van problemen met Marokkanen in Nederland. In Nederland zijn ze veel ‘softer’ dan in Marokko. In Marokko is het heel normaal dat een vader zijn kind slaat als deze iets heeft gedaan wat niet mag. Ook verschillen de gevangenissen in beide landen enorm van elkaar. Als je een Marokkaan vertelt dat in Nederland iedere cel een kleurentelevisie heeft en airconditioning, dan begrijpen ze daar helemaal niets van. “Dat is in hun ogen een hotel. Daar ga je niet voor straf, maar voor je plezier naar toe en dat kan niet de functie van een gevangenis zijn, redeneren Marokkanen.” Ook dat is iets waar je rekening mee moet houden als je omgaat met Marokkaanse jongeren in Nederland. Dit zou één van de cultuurverschillen kunnen zijn die reden zijn voor criminaliteit onder Marokkanen. Racisme Kan racisme leiden tot criminaliteit? Volgens El Khassim wel. Zodra een allochtone Nederlander de indruk krijgt dat de Nederlandse samenleving niets geeft om de allochtonen, dan werkt dit wederzijds. Ook sommige allochtonen zullen dan niets gaan geven om Nederland en zij kunnen zo vervallen in criminaliteit of vandalisme. Ook zou dit een vorm van wraak kunnen zijn voor het niet geaccepteerd worden. Ze voelen zich een aparte groep en gaan zicht ernaar gedragen. Het gaat hier natuurlijk niet om alle allochtonen, maar er is een gedeelte dat zo redeneert. Volgens El Khassim doet de overheid niets om racisme tegen te gaan. Hij gelooft dat alleen de joodse Nederlanders steun krijgen van de overheid omdat deze veel gelden hebben onder de Tweede Wereldoorlog. Maar dit is de enige minderheid die geholpen wordt door de overheid. Waarom discrimineren mensen anderen? Volgens El Khassim heeft dit te maken met het feit dat men zichzelf graag ophemelt. Door anderen slecht te bestempelen lijken zij zelf beter. Media De media spelen een zeer grote rol in het aanwakkeren van racisme, aldus El Khassim. Hoe vaak lees je niet dat een Marokkaan brandt heeft gesticht of heeft ingebroken? Terwijl je over de goede Marokkanen eigenlijk weinig te weten komt. Weinig mensen kennen de schrijver Ben Ali die een tijdje terug de Librisprijs heeft gewonnen. “Ik hoor nooit mensen tegen mij zeggen: ‘Hee, geweldig van die Librisprijs! Goed volk, die Marokkanen.’ Terwijl de media vaker doorgaan over de slechte Marokkanen.” Dit heeft waarschijnlijk als reden dat de media sensatie willen. Veel tv-programma’s en massakranten richten zich op de grootste groep mensen: de autochtone Nederlanders. Deze media weten wat de autochtonen willen horen. Men wil zich graag goed voelen, beter dan anderen. En door een andere groep te kleineren lijkt de eigen groep beter. Hier spelen de media op in.
Racisme op de arbeidsmarkt Volgens Farid el Khassim worden allochtonen achtergesteld op de arbeidsmarkt. Tegenwoordig zie je dan wel vaak in advertenties staan dat ze de voorkeur geven aan allochtonen, maar dit staat er volgens El Khassim enkel omdat het volgens de wet verplicht is. Vaak is het zo dat een autochtone sollicitant met dezelfde kwalificaties als een allochtone sollicitant de baan wel krijgt en de autochtoon niet. Ook El Khassim zelf heeft hier ervaring mee. Hij heeft een keer als test gesolliciteerd bij een bepaald bedrijf dat ook vermelde dat deze een voorkeur had voor allochtonen. Weken lang kreeg hij geen reactie op zijn sollicitatie. Toen hij belde kreeg hij te horen dat ze al iemand anders hadden aangenomen. Het was een autochtoon met iets lagere kwalificaties, maar omdat deze al stage had gelopen kreeg zij de baan. Omdat het voor allochtonen moeilijk is om een baan te krijgen ontstaat er het vooroordeel dat ze lui zijn. Ook zullen werklozen eerder toevlucht zoeken in criminele zaken, zodat zij toch veel geld kunnen verdienen. Enquête Op de volgende pagina’s staan de resultaten van de enquête die we gehouden hebben. We hebben aan 20 mensen (10 mannen en 10 vrouwen), de volgende vragen gesteld: Vraag 1: Bent u zich veiliger gaan voelen op straat in de loop der jaren? Vraag 2: Vind u dat er in het weekend ‘s avonds meer politie aanwezig moet zijn? Vraag 3: Denkt u dat de criminaliteit in de loop der jaren verminderd is? Vraag 4: Denkt u dat racisme een aanleiding is voor criminaliteit? Vraag 5: Vind u dat er meer tv-spots moeten komen met betrekking tot racisme en criminaliteit? Vraag 6: Denkt u dat de overheid er genoeg aan doet om criminaliteit te bestrijden? Vraag 7: Vind u dat een zaak is van de overheid of voor het volk om racisme en
criminaliteit tegen te gaan? Vraag 8: Denkt u dat racisme te maken heeft met criminaliteit? mannen 15-25
ja nee
vraag 1 4 6
vraag 2 8 2
vraag 3 3 7
vraag 4 7 3
vraag 5 2 8
vraag 6 2 8
vraag 7 5 5
vraag 8 10 0
vrouwen 15-25
ja nee
vraag 1 1 9
vraag 2 7 3
vraag 3 2 8
vraag 4 7 3
vraag 5 6 4
vraag 6 2 8
vraag 7 6 4
vraag 8 3 7
Conclusie: Uit de enquête is gebleken dat de meerderheid van de ondervraagde mensen zich niet veiliger voelt dan de voorgaande jaren. Ook vinden zij dat er ’s avonds meer politie op straat moet zijn. Er wordt gedacht dat racisme een aanleiding is voor criminaliteit. Men vindt, net als wij, dat de overheid er te weinig aan doet om racisme en criminaliteit te bestrijden. Het blijkt dat onze samenleving vind dat er meegewerkt moet worden door de overheid en het volk. Anders lukt het niet. De mannen denken dat racisme invloed heeft op criminaliteit en de meeste vrouwen denken van niet. Conclusie Leidt racisme tot criminaliteit of vice versa? We zijn tot de conclusie gekomen dat niet alleen racisme leidt tot criminaliteit, het is slechts een aspect die kan leiden tot criminaliteit. Het wil dus niet zeggen dat als je allochtoon bent en gediscrimineerd wordt vanwege die reden (bij werk, school, etc), dat je gelijk in de criminaliteit gaat/valt. Het is vaak een samenloop van omstandigheden. De schuld ligt voornamelijk bij de autochtone Nederlanders, zij weigeren zich aan te passen en blijven conservatief. Dit neemt niet weg dat allochtone Nederlanders niet schuldig zijn aan dit feit; ook sommige van hen willen zich niet aanpassen of doen dat verkeerd. Niet alleen over de samenwerking van de integratie en assimilatie van allochtonen, maar ook over assimilatie van autochtonen valt dus nog veel te zeggen. Veel buurtverenigingen helpen eraan mee, bijvoorbeeld dus het Marokkaans Comité maar ook vele andere projecten. In de randstad zijn Nederlanders al verder in de ontwikkeling van multiculturele samenleving dan in grote steden elders in het land. Dit komt waarschijnlijk doordat de mensen daar al gewend zijn aan “zwarte” mensen op straat, werk, school, etc. De ideeën van de autochtonen Nederlanders daar zijn dus reeds “geassimileerd” waardoor de rest van Nederland toch veel lijkt achter te lopen.
Bronvermelding Marokkaans Comité (interview + artikelen) JIP (Jongeren Informatie Punt) So What?! (foldertje) GerationNow (jongerenmagazine) www.lbr.nl
www.beeldnet.nl
scholieren.samenvattingen.nl
www.vvd.nl
www.cbs.nl

REACTIES

".

".

Deze persoon beschrijft een racist totaal verkeerd. Ten eerste hij gaat ervan uit dat een racist een blanke Nederlander is die, om zo maar te zeggen, tegen buitenlanders is. Een racist kan ook een negroïde persoon zijn, uit een volkomen ander land.

17 jaar geleden

S.

S.

Het is niet zo dat mensen vinden dat Nederland vol is, onderzoek heeft het uitgewezen. Van Europa is Nederland het dichtbevolkste land. Jullie moeten niet zo discrimineren door iedereen met een bepaalde mening over 1 kam te scheren.

Maak of een werkstuk dat klopt qua feiten of maak het niet.

13 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.