Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

The Discovery of Heaven (2001)

Beoordeling 7.1
Foto van een scholier
  • Filmverslag door een scholier
  • 4e klas vmbo | 2597 woorden
  • 31 januari 2004
  • 24 keer beoordeeld
Cijfer 7.1
24 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
The discovery of heaven. Een film van Jeroen Krabbe. Verschenen in het jaar 2002. Naar het boek van Harry Mulisch “de ontdekking van de hemel” Web: WWW.deontdekkingvandehemel.nl
Hoofdrolspelers: Stephen Fry (Onno Quist) Greg Wise (Max Delius) Flora Montgomery (Ada Brons) Dimitris Philippou (Quinten Quist 5 jaar) Neil Newbon (Quinten Quist 16 jaar) De Schrijver van het verfilmde boek: Harry Kurt Viktor Mulisch wordt op 29 juli 1927 geboren in Haarlem. Zijn vader komt uit Oostenrijk-Hongarije (nu Tsjechië) en zijn moeder komt uit Antwerpen. Zijn grootvader van moederszijde was bankdirecteur geworden en zijn vader kon daar een betrekking krijgen. Thuis wordt Duits gesproken maar Harry krijgt een Nederlandse opvoeding. Zijn ouders scheiden in 1939, Harry blijft bij zijn vader en de huishoudster Frieda wonen. Dankzij de nieuwe betrekking van zijn vader blijven Harry en zijn moeder tijdens de oorlog uit de handen van de Duitsers. Zijn moeder emigreert naar Amerika en zijn vader wordt na de oorlog gearresteerd, waarna hij drie jaar in een kamp verblijft. Hij overlijdt in 1957. Mulisch gaat in 1958 in Amsterdam wonen. Hij trouwt in 1971 en krijgt twee dochters, Anna en Frieda. Op de middelbare school raakte hij in de ban van de wetenschap. In 1944 ging hij van school en legde zich voornamelijk toe op lezen en schrijven. Drie jaar later werd zijn eerste verhaal gepubliceerd in een tijdschrift. In 1951 won hij de Reina Prinsen Geerlingprijs met zijn debuutroman Archibald strohalm, die een jaar later werd gepubliceerd. Met de roman Het stenen bruidsbed (1959) wisselde hij de verbeelding in voor realiteit en engagement. Hij schreef in de jaren ’60 voornamelijk non-fictie, zoals zijn verslag van het Eichmann-proces, De zaak 40/61 (1962. Na 1970 keerde de mythe weer terug in het werk van Mulisch, maar hij zorgde er nu wel voor dat zijn personages van vlees en bloed zijn. Met de romans Twee vrouwen (1975), De aanslag (1982) en Hoogste tijd (1985) bereikte hij een groot lezerspubliek. Deze boeken werden met wisselend succes verfilmd; Fons Rademakers won met De aanslag een Oscar voor de beste niet-Engelstalige film. In 1978 nam Mulisch de prestigieuze P.C. Hoofdprijs in ontvangst en in 1995 volgde de Prijs der Nederlandse Letteren. In 1992 verscheen de allesomvattende roman De ontdekking van de hemel, waarin hij verscheidene personages en thema’s liet samenkomen. De roman vormde de kroon op zijn werk, maar maakte geen einde aan het schrijverschap in. In 1998 verscheen de roman De procedure. De regisseur: Jeroen Krabbé (1944) deed, na een jaar Rietveldacademie, eindexamen aan de Toneelschool (1965) en aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten (1981) in Amsterdam. Hij kreeg grote bekendheid door zijn rollen in de films van Paul Verhoeven, in het bijzonder in Soldaat van Oranje (1977) en in de cultthriller De Vierde Man (1979). Sindsdien heeft hij belangrijke rollen gespeeld in vele internationale films, o.a. in Jumpin' Jack Flash van Penny Marshall, No Mercy van Richard Pierce en The Living Daylights van John Glenn. Naast zijn talrijke optredens in speelfilms heeft Jeroen Krabbé ook in tientallen Tv-series en theaterstukken geacteerd. De stap naar filmregie is een natuurlijke ontwikkeling in Jeroens carrière. Na het succesvolle Left Luggage, is The Discovery of Heaven de tweede speelfilm die hij regisseert. Beide films maakte hij samen met Ate de Jong en Edwin de Vries, die hij leerde kennen op de set van In de Schaduw van de Overwinning en met wie hij sindsdien bevriend is. Kennis van filmtechniek vergaarde hij op vele internationale filmsets, en het visuele aspect is hem praktisch aangeboren, omdat hij een derde generatie kunstschilder is. Op 8 december 2001 wordt zijn 4e grote tentoonstelling bij de Francis Kyle Gallery in Londen geopend.
Waarom deze film?! De film heb ik gekozen omdat ik hem al eens eerder heb gezien en hem geweldig mooi vind. De moeder van mijn vriend heeft hem gekocht en zei: dit is een hele mooie film. Ik dacht, dat kan niet (de titel is zo saai en serieus). Maar toch ben ik hem gaan kijken, en ik vond het een mooie film. Dus keek ik hem nog eens, en dacht: deze komt in mijn fictie-dosier. Mijn verwachtingen waren dus heel anders dan hoe ik nu over de film denk. Deze film raad ik alle mensen aan om eens te kijken. Samenvatting. De film bestaat uit 4 delen: 1. Het begin van het begin, 2. Het eind van het begin, 3. Het begin van het eind, 4. Het eind van het eind. De film begint bij het zien van engelen. De engelen hebben de opdracht van “de meester” gekregen om de stenen tafelen terug te halen naar de hemel want de mensen maken er een rotzooitje van op de wereld. Maar voor deze opdracht hebben ze een heel slim en knap persoon nodig die zijn leven wil opofferen om de stenen tafelen terug te brengen. De engel die de opdracht moet vervullen zegt dat hij 1 vrouw en 2 mannen nodig heeft. Anders zal het kind niet volmaakt zijn. De mannen zijn: Max Delius en Onno Quist. Zij ontmoeten elkaar op een avond als Onno een lift nodig heeft. Onno zit in de politiek. Max is sterrenkundige, hij wil de hemel ontdekken. Ze zijn al snel goede vrienden. De volgende dag gaan ze naar een boekwinkel, daar zit Ada Brons, een celliste. Max en Ada krijgen een relatie. Omdat Max eigenlijk niets van zijn familie weet, gaat hij naar Auswitch. De plek waar zijn moeder is overleden. (zijn vader is na de 2e Wereldoorlog geëxecuteerd. In de tijd dat hij weg is krijgen Onno en Ada een relatie. Als hij terug is zijn ze eindelijk weer met zn 3en en gaat het verhaal verder. Ada wordt uitgenodigd om op Cuba een voorstelling te geven. Dus gaan ze daar met z’n 3en heen. Op een avond gaan Max en Ada naar het strand en hebben daar seks. Op diezelfde avond hebben Onno en Ada ook seks. Ada raakt zwanger. (ondanks de pil) Als Ada’s vader een hartaanval heeft gehad moeten ze daar zo snel mogelijk naar toe, onderweg krijgen ze een ongeluk en Ada raakt in Coma. De coma is on-omkeerbaar. Het kind is gezond en word met de keizersnee gehaald. Het kind heeft onvoorstelbaar felle blauwe ogen. Onno wil zijn baan opgeven voor zijn zoon Quinten. Maar omdat Max een nieuwe baan heeft krijgt hij een nieuwe woonplek, Een kasteel, waar hij samen met Sophia, de moeder van Ada, woont. Hij en Sophia nemen het kind in huis. Als Quinten opgroeit krijgt hij les van de slotenmaker die ook in het kasteel woont. Hij is er erg handig in. Maar, Quinten heeft dromen. Hij droomt over plaatsen in gebouwen die hij helemaal niet kent. Hij vraagt aan zijn vader of er een gebouw is zonder buitenkant maar met een binnenkant. Als Quinten hier een boek over krijgt heeft hij daar al lang tekeningen van gemaakt. Onno heeft inmiddels weer iets met zijn ex-vriendin Helga en Quinten wil bij hen gaan wonen. Op de dag dat Quinten bij hen in zou trekken Ziet hij in een flits Helga, even later wordt ze vermoord. Na de begrafenis gaat Onno weg. Hij laat een brief achter waarin staat dat Quinten hem niet moet aan zoeken want hij zal hem niet vinden. Na 20 maanden Ontdekt Max de hemel. De engelen zijn zo bang dat ze hem moeten vermoorden. Quinten ziet nu Max in een flits. Even later wordt Max gedood door een meteoriet. Dan gaat Quinten opzoek naar zijn vader. Hij gaat naar Rome en loopt hem gelijk tegen het lijf. Quinten hoort stemmen en denkt dat hij weet wat hij er mee moet. Hij moet de stenen tafelen vinden. Als hij een gebouw ingaat, kent hij dat helemaal. Hij heeft er over gedroomd en weet dat de stenen tafelen er liggen. Hij vraagt zijn vader of hij hem wil helpen. ’s Nachts breken ze een deur naar de koepel open waar de stenen tafelen verborgen zouden moeten liggen. Quinten heeft alle sloten in een mum van tijd open. Hij vindt de stenen tafelen en neemt ze mee, zijn spullen laat hij achter waar hij de stenen tafelen vandaan heeft, daar zal nooit iemand ze vinden. Ze nemen de eerst volgende vlucht het land uit. Ze komen in Israël terecht, op de plaats waar de stenen tafelen thuis horen. Als ze op een terrasje zitten zien ze een vrouw met een nummer op haar arm. Het begint met een a en daarna een paar cijfers wat wil zeggen dat ze in Auswitch heeft gezeten. De vrouw heeft dezelfde ogen als Quinten, Het is de moeder van max. Ze is dus niet overleden, en heeft Auswitch overleefd. Het is Quinten’s oma. Nu verteld Onno dat Max net zo goed de vader van Quinten zou kunnen zijn omdat hij ook seks met Ada heeft gehad. Quinten rent terug naar het hotel en gat op zijn kamer zitten. Als Onno Quinten roept om te kunnen praten ziet Quinten Onno in een flits. Net zoals hij Helga en Max zag. Hij bid dat “ze” zijn vader in leven zullen houden. Als hij langs de spiegel loopt ziet hij zichzelf in zo’n flits en zegt: o.k ik zal doen wat jullie willen. Diezelfde nacht nog gaat Quinten naar de plek waar de sten tafelen horen en laat ze daar vallen. Hij wordt door het licht de lucht in gehaald en nooit meer terug gezien op aarde. Gebaseerd op De ontdekking van de hemel
Van Harry Mulisch
Stephen
FRY
Greg
WISE
Flora
MONTGOMERY
Neil
NEWBON Toeval bestaat niet. Alles gebeurt met een reden
Een film van Jeroen krabbe
De engelen bespreken wat ze zullen doen om hun missie goed te laten slagen. Kijkervaring. Onderwerp: Ø Vind je het onderwerp van het verhaal interessant? Spreekt het je aan? Ben je dit verhaal gaan lezen omdat het onderwerp je aansprak? Is uitgekomen wat je van tevoren verwachtte?- Het verhaal heeft eigenlijk meerdere onderwerpen, zoals liefde, godsdienst, maar vooral ook buitennormale krachten. Dit vind ik best leuk, want ik bedoel maar. Wie droomt er nou over een gebouw en vind het dan nog ook? De titel sprak me niet gelijk aan. “de ontdekking van de hemel” wie wil nou weten wat er in de hemel te doen valt. Maar daar gaat het verhaal helemaal niet over, het is slechts een bijzaak. Dus: nee, mijn verwachtingen van de film zijn niet uitgekomen. Als dat zo zou zijn dan had ik er geen verslag over gemaakt. Ø Is het een onderwerp waar je al eens over nagedacht hebt of is het iets nieuws voor je? Heeft het verhaal je nieuwe kanten van het onderwerp laten zien?- Dit onderwerp is niet echt iets om over na te denken, het is zo apart en ik zie het ook nog niet gebeuren. Het heeft iets wonderlijks, daar heb ik wel eens over nagedacht, wonderen. Maar ja, die vallen niet uit te leggen. Het verhaal zal je ook niet echt aan het denken zetten (mij niet in ieder geval) want als je de film ziet denk je; goh, dat kan helemaal niet. Het is ook niet echt om over te twijfelen. Gebeurtenissen: Ø Wat is volgen jou de belangrijkste gebeurtenis in het verhaal?- De belangrijkste gebeurtenis is denk ik de vondst en terugbracht van de stenen tafelen. (dit zijn er wel 2 maar ze horen bij elkaar) omdat dat toch de uiteindelijke bedoeling was waarom alles in het hele verhaal zo heeft moeten lopen. De engelen zorgden dat alles goed ging en hebben mensen dood laten gaan als dat nodig was, dit allen om er voor te zorgen dat Quinten de sten zou vinden en terug zou brengen. Ø Vind je dat de gebeurtenissen logisch uit elkaar voortkomen of is het verband moeilijk te verklaren?- Op zich is alles wel logisch alleen snap ik niet waarom er zoveel mensen moesten sterven, maargoed. De engelen vonden dat die persoon Quinten in de weg liep en dus, dood. En zoals de dood van Max, hij werd geraakt door een meteoriet, is best logisch. Als hij niet dood was gegaan. Hadden mensen in de hemel kunnen komen. Het leuke is ook nog, dat hij sterrenkundige is en dat dan een meteoriet hem raakt.
Personages: Ø Is de hoofdpersoon een held waar je op zou willen lijken?- De hoofdpersoon is geen held en ik zou niet op hem willen lijken want hij ziet nooit andere mensen en heeft dromen waarvan hij niet weet wat hij er mee aan moet, die dromen zou ik niet graag willen hebben. En ik zou er zelf ook niet voor kiezen om op mijn 17e te overlijden alleen om de 10 geboden terug te brengen naar waar ze vandaan komen. Ø Van welke personages kom je het meest te weten? Is dat genoeg om hun gedrag te begrijpen?- Je komt het meest te weten van Onno, Ada, Max en Quinten. Onno Max en Ada zijn redelijk normale personen, dus hun gedrag is best te begrijpen. (niet alles uiteraard, maar van wie begrijp je nou wel alles wat hij/zij doet) Van Quinten kom je best veel te weten, maar omdat hij speciale gaven heeft snap je niets van hem. Omdat hij die dromen heeft en het ziet wanneer mensen dood gaan. Is hij moeilijk te volgen. Maar de oplossing die hij daarvoor probeert te zoeken is wel logisch. Bouw: Ø Wat vind je van de bouw van het verhaal? Is die ingewikkeld of juist niet? – De bouw van het verhaal (de film) is heel normaal, je hebt geen flashbacks en dat soort ongein dus de film is makkelijk te volgen, (qua tijdverloop dan). Ø Wat vind je van het eind? Begrijpelijk, Verrassend, (on)geloofwaardig? Blijft er teveel onduidelijk?- Het eind is eigenlijk precies zoals ik het gedacht had, Quinten brengt de stenen tafelen terug en wordt dan door het licht meegenomen, (waarschijnlijk naar de hemel). Dat is eigenlijk het enige wat onduidelijk blijft. Waar is Quinten? Taalgebruik. Ø Vind je het verhaal lastig om te lezen? (te kijken)- Nee, het is een makkelijk volgbare film. Er zijn geen lastige buitenlandse uitdrukkingen of iets in gebruikt. (dat komt doordat de film van Nederlandse afkomst is) Ø Vind je dat de taal past bij de personages en het onderwerp?- Ik vind het heel erg raar dat het een engelse film is die door een Nederlandse schrijver en regisseur is gemaakt. Ook is het raar, de film is in Amsterdam (ik kan me geen meer Hollandse stad bedenken) en dan praten ze engels. (plat engels) ook zijn de kentekens e.d gewoon Nederlands. Dat geeft een raar effect. Maar het wordt er niet moeilijker door of zo. Ø Verwerkingsopdracht. Bespreekopdracht: 5. Er zijn verhalen waarin alles achter elkaar wordt verteld. Maar het komt ook nogal eens voor dat de gebeurtenissen en de tijd wat door elkaar worden gegooid. Bespreek hoe de tijd in het verhaal verloopt, welk effect heeft dat en wat vind je van die opbouw?- De tijd verloopt in chronologische volgorde, en daar ben ik heel blij mee. Je hebt 4 tijdsdelen: het begin van het begin. Het eind van het begin. Het begin van het eind. En het eind van het eind. Als in de film gebruik was gemaakt van flashbacks zou dat een ramp geweest zijn. Want de film is al ingewikkeld genoeg en je moet heel erg opletten om hem te kunnen volgen. Schrijfopdracht nr. 13 Reclame(tekst) Inhoudsopgave: · 1. Titelblad. · 2. Inhoudsopgave. · 3. Zakelijke gegevens. · 4. De schrijver van het verfilmde boek. · 5. De regisseur. · Korte uitleg, waarom heb ik deze film gekozen. · 6. Samenvatting · 7. Samenvatting · 8. Een paar foto’s uit de film · 9. Kijkervaring · 10. Vervolg Kijkervaring + Verwerkingsopdracht · 11. Schrijfopdracht · 12. Informatie Spelers · 13. Informatie Spelers · 14. Informatie Spelers

De informatie over de spelers komt regelrecht van het internet af, koppieren deed de pc niet en ik vond het toch wel leuk om er bij te stoppen.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "The Discovery of Heaven (2001)"