Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Amorer Perros (2000)

Beoordeling 5.9
Foto van een scholier
  • Filmverslag door een scholier
  • Klas onbekend | 3216 woorden
  • 6 juli 2007
  • 7 keer beoordeeld
Cijfer 5.9
7 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Filmbespreking Amores perros 1. Kleine biografie van Alejandro Gonzalez Iñárritu Alejandro Gonzalez Iñárritu is geboren op 15 augustus 1963 in Mexico. In 1984 begon hij als DJ bij de hooggeschatte Mexicaanse radiopost WFM. Tegelijk studeerde hij film en theater. In de jaren ’90 werd hij één van de jongste producenten in de Mexicaanse Tv wereld toen hij verantwoordelijk werd voor de productie van Televisa, het belangrijkste Tv-bedrijf van Mexico. Toen hij bij Televisa wegging, startte hij Zeta Film, zijn eigen bedrijfje. Hij maakte een aantal reclamespots voor de Mexicaanse televisie, die hijzelf enkel zag als oefening op zijn toekomstige film. Tegelijkertijd zette hij ook zijn studies film verder in Los Angelos onder leiding van de Poolse directeur Ludwik Margules. Hij las allerlei manuscripten als inspiratiebronnen en werd aan belangrijke mensen voorgesteld. Later werd na drie jaar en 36 ontwerpen zijn hoogstaande film ‘Amores Perros’ gemaakt. Hij heeft nog maar drie langspeelfilms gemaakt, maar daarin bewees hij al zijn grote klasse. In 2000 bracht hij de film ‘Amores Perros’ met o.m. Gael Garcia Bernal op de markt. Hiermee werd hij genomineerd voor een Oscar voor de beste buitenlandse film. Door zijn bijdrage aan een segment van 11/09/’01 over de terroristische aanslagen in New York trok hij de aandacht van Hollywood. Hierdoor debuteerde hij in 2003 met de schitterende film ‘21 Grams’ Zijn derde film, ‘Babel’, wijkt lichtjes af van de werkwijze in zijn andere twee films. Bij deze vertrok Iñárritu van één centrale gebeurtenis, namelijk een auto-ongeluk, en leerden we pas later wat de relatie tussen de verschillende personages waren. In Babel vertrekt Iñárritu eveneens van een gebeurtenis, maar ontmoeten de personages elkander niet. http://www.imdb.com/name/nm0327944/bio
http://popcorn.skynetblogs.be/archive-day/20060326
Ik ga het eerste meesterwerk van Alejandro Gonzalez Iñárritu bespreken, nl ‘Amores Perros. De Spaanse film ‘Amores Perros’ werd geregisseerd door Alejandro Gonzalez Iñárritu. De film speelt zich af rond de lente van 1999. Dit kunnen we weten door het de grafsteen van de vrouw van El Chivo. Zij sterft in de film op 4 april 1999.
2. hoofdpersonages & andere belangrijke personages: Een korte bespreking van de belangrijkste personages: De drie hoofdpersonages: Dit is El Chivo gespeeld door Emilio Echevarría. Zijn verhaal komt als 3de aan bod tijdens de
film maar tussen de andere verhaallijnen zie
je hem ook wel eens verschijnen. (zogezegd dood) Dit is Valeria gespeeld door Goya Toledo. Haar verhaal komt als 2de aan de beurt en (dit deel is het grootste geheel in de hele
film.) (samen met: Daniël) Dit is Octavio gespeeld door Gael Garciá. Met zijn verhaal begint de film en je zou
kunnen zeggen dat hij het echte hoofd-personage in de film is. (broer: Ramiro, verliefd op: Susana) Andere belangrijke personages: *Susana: vrouw van Ramiro, broer van Octavio, heeft een baby en is zwanger. Ze bedriegt Ramiro met Octavio *Ramiro: broer van Octavio. Hij is niet helemaal op het rechte pad, doet aan diefstallen en overvallen, die later ook tot zijn dood leiden. Hij bedriegt Susana met een meisje van op zijn werk. *Jarocho: één van de belangrijkste mensen in de hondengevechten. Hij schiet Cofi neer, wordt neergestoken door Octavio waardoor hij zijn maatjes Octavio laat volgen waardoor het ongeval gebeurt. *Daniël: Bedriegt Julieta eerst, maar gaat later officieel bij Valeria wonen. *Gustavio: opdrachtgever aan Chivito om Luis te vermoorden. *Luis: De persoon die Chivito moet vermoorden. 3. Het idee I. Titelverklaring Op het eerst zicht is de titel niet zo moeilijk te verklaren. De letterlijke vertaling van “ amores perros” in het Nederlands is “ liefdes honden “ maar dit zou ik eerder vervangen door “ liefde voor de hond “. De hond speelt door het hele verhaal dan ook een belangrijke rol. II. Visie op bepaalde problematiek Het is mogelijk dat deze film een visie geeft op de hondengevechten in Spanje. In Spanje worden er nog elke dag hondengevechten gehouden, dit alleen doordat de Spaanse regering nog altijd geen strenge nationale dierenbeschermingswet heeft. Amores perros raakt dan ook een gevoelige snaar van de Belg. Hier worden de honden gezien als een lid van de familie, daardoor is het op bepaalde momenten wel pijnlijk om te zien hoe de honden worden toegetakeld. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat amores perros een film is die uitsluitend gemaakt is voor de ontspanning. III. Thema’s
Er komen meerdere thema’s aan bod tijdens de film, er is 1 hoofdthema en 3 subthema‘s. Dit is een gevolg van de 3 parallelle verhaallijnen in de film (hier later meer over). Het hoofdthema is duidelijk de liefde voor de hond en de hondengevechten. Dit wordt de kijker al duidelijk wanneer hij de titel van de film hoort. (De liefde voor de hond word helemaal in het begin in de 1ste scène nog eens benadrukt. “ Wanneer Octavio en zijn vriend tegen de tijd aan het racen zijn om zijn hond Cofi te redden “.) Dit hoofdthema zit door de 3 parallelle verhaallijnen heen geweven (in alledrie de verhaallijnen spelen de hondengevechten een belangrijke rol.) Het 1ste subthema begint al direct in de 1ste scène. (maar er wordt eerst nog een stukje van het einde getoond.) Dit eerste thema gaat over Octavio en zijn familie en hoe hij in de business van het hondengevechten terecht komt. Ook gaat dit thema gedeeltelijk over de liefde die Octavio voor de vrouw van zijn broer voelt (Susana). Het 2de subthema begint in scène 7. Dit 2de thema gaat over het leven van Valeria, die haar leven opnieuw moet opbouwen na een zwaar ongeval. Dit doet ze samen met haar nieuwe vriend Daniël. Uiteindelijk is er nog het 3de subthema. Dit thema begint in scène 13. Hier word het leven van El Chivo voorgesteld. Hij is een zwerver en tegelijkertijd een huurmoordenaar die zijn familie in de steek heeft gelaten en hier veel spijt van heeft, hij wilt een nieuw leven beginnen met een propere lij.
IV. Motieven Er zitten wel een aantal motieven in het verhaal. Over het hele verhaal heb je natuurlijk de honden, die met iedereen afzonderlijk iets te maken hebben. Maar ook zijn er een aantal motieven die je aan een personage kan koppelen. Zo heb je bijvoorbeeld de telefoon bij Daniel. Wanneer een van zijn minnaressen belt, gebruikt hij elke keer het trucje om ze te laten ophangen als iemand anders opneemt. Bij Chivito zou je de revolver kunnen zien. Of een iets zwakkere is de bivakmuts van Ramiro wanneer hij een overval doet. De keer dat hij deze muts niet aan heeft, overleeft hij het niet. Ook de spiegel heeft wel een belangrijke functie, wanneer Octavio en Susana seks hebben naast de baby, wordt het vervolg (van de sekspartij) getoond door in de spiegel te kijken. Hier hangen foto’s van Ramiro en Susana op. Of wanneer Valeria haarzelf ziet als ze naar de koffiepot kijkt 4. De opbouw I. Indeling in sequenties en scènes De film bestaat uit 3 sequenties
1. Het 1ste subthema “ Octavo y Susana “ 2. Het 2de subthema “ Daniël y Valeria “ 3. Het 3de subthema “ El Chivo y Maru “ Voor de eerste sequentie is er een kleine inleiding waar men een deeltje van het ongeval laat zien (hier maakt men een deel van het hoofdthema mee duidelijk). Dit ongeval brengt de 3 subthema’s bij elkaar in de laatste sequentie. Wanneer de eerste sequentie begint is zeer duidelijk. Men maakt daarvoor gebruik van tussentitels die tijdens de film in beeld verschijnen. De eerste tussentitel is “Octavio y Susana “, hiermee is dan ook het eerste subthema begonnen. Deze eerste sequentie loopt tot het einde van de 6de scène. De tweede tussentitel is “Daniël y Valeriaan “. Deze tweede verhaallijn loopt van het begin van scène 7 tot het einde van scène 12. En uiteindelijk heeft men de laatste tussentitel “ El Chivo y Maru “, dit is de laatste tussentitel. Deze verhaallijn loopt van scène 13 tot het einde ( scène 17 ). In elke sequentie laat men eigenlijk het ongeval (dat de 3 hoofdpersonages samenbrengt) op een andere manier zien. Men volgt het verhaal en op een bepaald moment komen de drie hoofdpersonages samen wanneer Octavio die aan het vluchten is van Jarcho (nog een hondenvechter) door het rood rijd en in Valeria haar flank rijd. Ondertussen stond El Chivo op het kruispunt en zag het ongeval gebeuren. Elke sequentie bevat 6 scènes, maar de ene sequentie heeft meer shots dan de
andere. In de 1ste sequentie worden er veel meer shots gebruikt omdat men hier meerdere personages moet volgen. (Octavio, Susana, Jaracho, Ramiro(broer Octavio), Mauricio(de persoon die de hondengevechten regelt) en nog vele andere.) Dit in tegenstelling tot sequentie 2 waar men vooral Valeria en Daiël volgt. Dit is dan ook de minst goede sequentie doordat het na een tijd eentonig begint te worden. Daardoor is het moeilijk om het verhaal op dat moment aandachtig te volgen. In de derde sequentie gaat het alweer wat sneller doordat men weer meerdere mensen moet volgen.(El Chivo, Maru(de dochter van El Chivo?), Gustavio(wilt zijn broer dood en huurt El Chivo in), Leonardo(de contactpersoon voor El Chivo),...) Hier is er alweer wat meer actie dan in sequentie 2 en in de laatste scène laat men ook weer de drie verhaallijnen zien zodat men weet hoe het verhaal eindigt voor alledrie de personages. Dus ook aangenamer om te volgen. II. Begin en eindsequentie Je kan de inleiding waar men een deel van het ongeval ziet zien als een beginsequentie maar eigenlijk is er niet echt speciaal één. Het zijn gewoon drie verhaallijnen die zich na elkaar afspelen dus kan men ook niet spreken over een eindsequentie. III. Generiek In de begingeneriek wordt het woord Perros van ‘Amores Perros’ in het rood afgebeeld. Het rood van al het bloed dat verloren gaat in de vreselijke hondengevechten, maar ook het rood van de liefde voor de honden. De eindgeneriek is een hele gewone generiek, de namen van de medewerkers glijden in het wit over een zwart scherm. Maar wat wel opvalt, is dat de muziek zowel bij de begin als eindgeneriek hetzelfde is. 5. Parameters I. Overheersende beeldgrootte Er zijn drie overheersende beeldgroottes die tijdens de film gebruikt worden. Deze drie zijn medium close-up, close-up en big close-up. Men heeft deze beeldgroottes gekozen omdat er tijdens de film veel emoties moeten getoond

worden. (hier gebruikt men Close-up en big close-up voor) en wanneer men veel
wilt weergeven maar ook nog redelijk veel details wilt weergeven gebruikt men
medium close-up. II. Verschillende beeldgroottes Buiten deze drie verschillende basis beeldgroottes gebruikt men ook nog andere zoals medium shot en long shot. Medium shot gebruikt men hier bij El Chivo wanneer hij aan het wachten is terwijl hij zijn volgende slachtoffer observeert ( Tussen scène 13 en 15) . Voor de rest wordt er ook nog long shot gebruikt wanneer men een groot deel van de omgeving wilt laten zien. Een voorbeeld hiervan is te vinden in scène 2 wanneer
Octavio aan de deur van zijn huis zit te wachten en er een auto voorbijkomt. Deze beeldgroottes gebruikt men eigenlijk niet zo vaak omdat ze volgens mij te weinig details geven. III. Vogel- en kikkerperspectief In de film gebruikt men op sommige momenten kikker en vogelperspectief. In scène 1 komt het kikkerperspectief al aan bod: Wanner Ramiro binnenkomt terwijl Octavio en Susana aan het eten zijn kan je het gesprek/ruzie tussen Ramiro en Susana volgen uit de ogen van Susana. Dit is een kikkerperspectief. Hier word het gebruikt om de dreiging van Ramiro ten opzichte van zijn vrouw te laten blijken, zo wilt men duidelijk maken dat Ramiro een dreigend persoon is en dat hij eigenlijk de baas is over Susana. Wanneer Richie( de hond van Valeria) in het gat in de vloer is gekropen( in scène 8) gaan Valeria en Daniël op de grond zitten om Richie te zoeken(scène 8-10) dan kijkt de camera met een vogelperspectief toe. Hierdoor maakt men het duidelijk dat de 2 personen hulpeloos zijn en dat men niet direct een oplossing zal vinden. Wanneer bij El Chivo al de honden zijn doodgebeten door Cofi (hond van Octavio) Kijkt men met een vogelperspectief toe zodat men een hulpeloze sfeer krijgt, men kan er niets meer aan doen. IV. Kadrering en compositie Een mooi voorbeeld van een kadrering in de film is te vinden in scène twee wanneer El Chivo één van zijn slachtoffers neerschiet terwijl hij aan tafel ( in een restaurant ) zit te eten. Op het moment dat het schot gevuurd wordt verandert het beeld naar een beeld waar het bloed van het slachtoffer over de bloedhete gril op de tafel loopt. Je kan ook nog een kadrering terugvinden in de film wanneer Octavio na zijn laatste hondengevecht( waarbij Cofi wordt neergestoken) Jarocho een mes in zijn buik steekt. Octavio loopt naar buiten en laat het mes op de grond vallen, wanneer de achtervolgers vertrokken zijn met de auto zoomt de camera in op het bebloede mes dat op de grond ligt. Dit kan een symbolische betekenis hebben waarbij het bebloede mes op de gruwel van hondengevechten staat of voor nog vele andere dingen. Voor de rest word er in deze film eigenlijk geen gebruik gemaakt van kadrering.
V. Decor In amores perros kan men gebruik gemaakt hebben van decor maar een deel van de scènes moeten toch wel op een echte plaats opgenomen zijn. Bijvoorbeeld al de scènes waar er een achtervolging in voorkomt of wanneer het ongeval gebeurd zullen op straat opgenomen zijn. De scènes die zich in een gebouw afspelen kunnen met een decor opgenomen zijn. Dit is moeilijk te zeggen. Het decor of de omgeving is goed gekozen, het is een niet te mooie buurt waar de mensen juist onder de middenklasse leven. Het is een zeer realistisch beeld. VI. Camera In de eerste scène gebruikt men een handycam terwijl men in de achtervolging zit. (dit misschien omdat men in de auto zit en een druk en niet veilig gevoel wilt creëren.) In scène 9 bij Daniël en Valeria gebruikt men een statische camera, dit is wanneer Richie in het gat is gelopen. Na een tijd zoeken de twee personages niet meer en blijft de camera in het gat zitten en filmt het verloop van de dag verder. VII. Kleur De film is helemaal in kleur opgenomen, de kleuren zijn zeer realistisch het lijkt of het een gewoon beeld is (dat is het ook). VIII. Belichting De belichting is doorheen de film goed verzorgd. Er zijn geen opvallende speciale effecten met de belichting gebeurd. Het is een natuurlijke belichting doorheen de film, wanneer men een lamp uit doet is het donker, logisch hé. IX. Slow motion en fast motion Fast motion gebruikt men in scène 5 wanneer Octavio en Susana seks hebben en ondertussen wordt Ramiro in elkaar geslagen door handlangers van Mauricio. Op het einde van deze versnelling krijgt Ramiro zijn laatste klap en juist wanneer Ramiro de grond raakt valt Susana achterover op het bed na de stoeipartij met Octavo. Dit gepaard met een redelijke snelle muziek zorgt ervoor dat men deze twee gebeurtenissen niet helemaal moet volgen. Een slow motion word er in de film niet gebruikt. Het is juist goed dat de film zich op sommige momenten al sneller afspeelt, 2 en half uur film is meer dan genoeg. 6. Montage I. Speciale vormen Je hebt twee opvallende montagetechnieken die ik ga bespreken. Ten eerste heb je een parallelle montage. Er spelen zich drie verschillende verhaallijnen naast elkaar af. In het begin zou je zeggen da ze achter elkaar afgespeeld worden maar eigenlijk zijn het wel 3 verhalen door elkaar. Vooral op het einde word dit duidelijk. In de voorlaatste scènes gaat men de eindes van de drie verhalen helemaal door elkaar afspelen. (Bij Scène 7 tot 12 krijgt men meer een continuïteitsmontage. Het verhaal van Daniël en Valeria speelt zich in een chronologische volgorde af. Er zitten geen te grootte sprongen in.) Dit is een voorbeeld van een klein stukje continuïteitsmontage. Maar in het algemeen is het een parallelle montage.
II. Bijdrage tot ritme In de 1ste scène heb je een hoge actie en dus een hoog ritme, dit gaat gepaard met een snelle montage, de ene opname volgt de andere heel snel op. Zo komen er in de hele film wel meerdere stukjes voor waar de tijd een beetje versnelt word of waar er een snelle montage is. In de tweede sequentie komen er meer langere delen in de film voor, langere scènes en daardoor gaat de film dus ook langer duren en kunnen die delen van de film als saai overkomen bij de kijker waardoor deze sneller afgeleid gaat zijn. III. Flashback In de film komen er niet echt flashbacks voor alleen in scène 10 komt er muziek waarbij Valeria aan haar succesvolle verleden denkt, hier komen ook een paar beelden uit haar verleden terug, ze kijkt ook naar de poster waar zij als “model” opstaat en med de dramatische muziek kom je bij haar verleden terecht. IV. Montage zelf Doorheen heel de film gebruikt men heel de tijd dezelfde montagetechniek, namelijk cut-montage. De beelden springen dus gewoon ineens naar een volgend. Wanneer men een andere techniek had toegepast was het waarschijnlijk te chaotisch geworden omdat het 3 verhalen zijn die door elkaar lopen en daardoor wisselt men veel van beeld. 7. Klankband I. Muziek Tijdens de film worden er meerdere stukken met muziek afgespeeld. Het valt wel op dat elke keer wanneer er een versnelling begint ook de muziek begint. Niet alleen bij een versnelling maar ook wanneer er een dramatisch of emotioneel stuk komt zal er bijpassende muziek gespeeld worden. Bijvoorbeeld wanneer Ramiro afgeslagen word en wanneer Octavio en Susana seks hebben (versnelling ) gebruikt men een soort vrolijke en snelle muziek omdat alles eigenlijk goed gaat. (scène 5) In scène 9 gebruikt men de muziek om de dramatiek naar voren te laten komen, juist nadat Richie in het gat is gelopen zit Valeria er verlagen bij en begint de muziek ( dramatiek ) In scène 7 zit El Chivo in het huis van zijn dochter, dan komen de herinneringen terug naar boven en begint er een zeer emotioneel stuk te spelen ( emoties ). II. Dialogen De film bestaat bijna alleen uit dialogen, dit is logisch. Maar op bepaalde momenten krijg je wel alleen muziek, dit komt voor wanneer er een versnelling

plaatsvindt. Bijvoorbeeld wanneer Ramiro de bank overvalt en Octavio ondertussen veel geld wint met de hondengevechten. Zonder deze muziek erbij zou de film maar een saai boeltje geweest zijn. III. Geluiden De meeste geluiden zijn synchroon met het beeld, maar ik heb soms wel eens een asynchroon geluid gevonden. In scène 11 gaat de telefoon al rinkelen voordat de kijker het beeld krijgt te zien van waar het zich afspeelt. Dit komt nog eens voor wanneer Daniël op kantoor zit en de telefoon gaat. IV. Stilte Er zijn geen echte stiltes in de film. Alle momenten waar niet gesproken wordt worden opgevuld met schitterende achtergrondmuziek. 8. Eindoordeel Amores perros is de eerste film dat ik ooit in mijn leven in het Spaans heb gezien. Het is een prachtige film met goed acteerwerk van de acteurs. Het enige nadeel is dat hij te lang duurt, zeker in de tweede sequentie “Daniël y Valeria” kan de film je op bepaalde momenten beginnen te vervelen. Maar in totaal is de film een echte aanrader, ik zou zeggen loop naar de winkel en koop Amores perros!!!

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.