Regie: Pierre Audi
Scenografie: Jan Versweyveld
Muziek: Marc Meulemans
Geluidsontwerp: Michèl Koenders
Kostuums: Inge Büscher
Dramaturgie: Janine Brogt
2. Waarom heb je deze voorstelling uitgekozen? We hebben deze voorstelling niet zelf gekozen maar we gingen met alle gymnasiumklassen van het Jan Arentsz naar deze voorstelling voor het vak KCV. 3. A Hoe heb je je op de voorstelling voorbereid? We kregen van iemand van de toneelgroep Amsterdam een introductieles (workshop), waarin we allerlei oefeningen deden. We deden oefeningen zoals het doorgeven van een sleutel met daarbij allerlei verschillende gedachtes, met alleen het zeggen van dankjewel en alsjeblieft. Dit deden we om de voorstelling beter te kunnen begrijpen. We hebben ook stukken tekst uit de voorstelling opgelezen en uitgebeeld. Aan het einde van deze les kregen we een folder met daarbij een stencil met opdrachten. Ook hebben we een samenvatting van het verhaal van onze lerares Latijn gehoord. B Welke hoofdstukken uit Forum of andere literatuur heb je doorgenomen? We hebben niets uit het boek Forum of andere literatuur doorgenomen, die specifiek met deze voorstelling te maken hebben, alleen de pagina’s waarin staat hoe we het verslag moesten maken. 1.2 Het theaterbezoek 1.3 Reflectie 1. Geef een zeer korte samenvatting van het stuk. Koning Laios van Thebe probeert aan een voorspelling te ontsnappen door zijn pasgeboren zoontje Oidipous te vondeling te laten leggen ergens hoog in de bergen. Voorspeld was namelijk dat het kind later zijn vader zou vermoorden en zijn moeder trouwen. Tegen de verwachting van de koning in wordt Oidipous gevonden en opgevoed door een kinderloos echtpaar. Als hij op zekere dag van het orakel in Delphi te horen krijgt dat hij zijn vader zal doden en zijn moeder zal huwen, vlucht hij weg van zijn vermeende ouders en trekt naar Thebe. Onderweg heeft hij een aanvaring met een vreemdeling. In de uit de hand gelopen onenigheid doodt hij de man, waarvan later blijkt dat het zijn vader was. In Thebe aangekomen bewijst hij de stad een grote dienst door haar te verlossen van een moordzuchtig monster, Sphynx, en hij trouwt met Iokaste, de vrouw van de vermoorde koning Laios, en dus zijn moeder. Wanneer dit aan het licht komt steekt Oidipous zijn ogen uit, zodat hij zijn ouders in de onderwereld anders niet onder ogen zou kunnen komen en zijn kinderen niet meer aan het licht zou kunnen zien. Hij wordt uit Thebe verstoten en overtuigt de Atheners ervan dat zijn aanwezigheid een zegen voor hun zal zijn. Zijn verschrikkelijke familieverhaal blijft hem ook nog in Kolonos volgen, maar desondanks kan hij een glorieuze dood sterven, die hem uittilt boven zijn barre lot. 2. Wat is je het meest opgevallen aan de voorstelling? Denk bijvoorbeeld aan decor, licht, attributen, kostuums, muziek en spel. Opgevallen aan de voorstelling was het decor, dat bestond uit verschillende ronde etages, waaruit kon worden afgeleid welke personen van belang waren in de scène, want deze stonden vaak hoger dan anderen. Ook waren de kostuums erg opvallend, want deze waren heel modern en totaal niet uit de tijd waarin het verhaal zich afspeelde. Tevens kwam er verschillende malen in het spel een stem als achtergrond, die extra informatie gaf. 3. A Welke scène heeft de meeste indruk op je gemaakt? Beschrijf kort de inhoud en licht je antwoord toe. De scène die het meeste indruk op ons heeft gemaakt is de scène waarin Theiresias Oidipous vertelt dat hij zijn vader heeft vermoord en met zijn moeder is getrouwd. Theiresias wilde het eerst niet zeggen, maar op lang aandringen van Oidipous vertelde hij het hem toch maar. Het heeft veel indruk op ons gemaakt, omdat je op dat moment erg nieuwsgierig bent wat de reactie van Oidipous zou zijn en dit wordt heel erg goed gespeeld. De spanning wordt goed opgebouwd. B Welk personage of welke scène riep de meeste weerzin bij je op? Licht je antwoord toe. Oidipous, omdat je daar het meest bij betrokken raakt, doordat het de hoofdpersoon is en je dus het meest erover ziet. 4. A Wie waren de belangrijkste personages? · Oidipous (Pierre Bokma) · Iokaste (Kitty Courbois) · Kreoon (Ger Thijs) · Antigone (Gunilla Verbeke) · Ismene (Astrid van Eck) · Polyneikes (Maarten Claeyssens) · Theseus/priester/koorleider (Hugo Koolschijn) · Theiresias/dienaar (Joop Admiraal) B Hoe zijn hun onderlinge relaties? · Iokaste was de moeder van Oidipous, en later ook echtgenote. De relatie tussen Oidipous en Iokaste was goed, totdat Oidipous erachter kwam dat Iokaste, zijn echtgenote, zijn moeder was. Toen kon hij haar niet meer onder ogen komen. · Kreoon is de broer van Iokaste. De relatie tussen Kreoon en Iokaste was goed. Tussen Oidipous en Kreoon ging het minder goed, nadat Oidipous Kreoon ervan had beschuldigd hem verraden te hebben. · Antigone & Ismene waren de dochters van Oidipous en Iokaste. De relatie tussen Antigone & Ismene was goed, zij hielpen Oidipous ook in de tijd dat hij blind was. · Polyneikes was de zoon van Oidipous

De relatie tussen Oidipous en Polyneikes was minder, omdat Polyneikes niet het beste met Oidipous voor had, zo was hij er ook niet in de tijd dat Oidipous het zwaar had en zijn dochters hem wél hielpen. · Theseus was de koning van Athene. De relatie tussen Theseus en Oidipous was goed, want nadat Oidipous Theseus had overtuigd dat zijn aanwezigheid voor de Atheners een zegen zou zijn, mocht hij in Athene blijven. · Theiresias was de ziener. De relatie tussen Theiresias en Oidipous was eerst goed, maar nadat Theiresias aan Oidipous zijn lot had verteld, geloofde Oidipous hem niet en beschouwde Theiresias als leugenaar. C Met wie heb je je tijdens het kijken geïdentificeerd? Licht je antwoord toe. In dit stuk hebben wij ons niet echt met iemand speciaal geïdentificeerd, we hebben namelijk passief naar dit stuk gekeken en niet actief. 5. Waar ‘gaat’ het stuk volgens jou ‘over’? Welk(e) thema(‘s) kon je erin ontdekken? Licht je antwoord toe. Het lot met de mens als speelbal. Het hele toneelstuk gaat over het lot van Oidipous en die alles voor hem bepaald.