Beoordeling 6.5
  • 5e klas havo | 2102 woorden
  • 26 maart 2002
  • 15 keer beoordeeld
Cijfer 6.5
15 keer beoordeeld

Inleiding Voor mijn zesde (en laatste!!!) culturele activiteit heb ik op dinsdag avond, 27 november een voorstelling meegemaakt van Loco Mentality. Waarom: Ik had nog geen idee wat ik voor mijn laatste culturele activiteit moest gaan doen. Ik moest of een concert of beeldende kunst. Aangezien dat ik de laatste tijd weinig tijd in het weekend heb, had ik dus wel een probleempje. Toen bleek dat je deze voorstelling mocht meetellen voor concert, kwam dat er goed uit. Vandaar mijn keuze op Loco Mentality. Wat ik vooraf heb gedaan: Het enige wat ik heb gedaan, is de kijkwijzer doorgenomen. Welke verwachtingen had ik vooraf: Ik had er wel goede verwachtingen van, de voorstelling van Enge Buren, vorig jaar, was echt leuk. Ik had me net zo iets voorgesteld. Culturele activiteit nr: 6 Bewaar in je kunstdossier achter dit schema alle materiaal dat betrekking heeft op deze culturele activiteit, bijvoorbeeld de ingevulde kunstwijzer, programmaboekjes, recensies, etc. Omschrijving activiteit

Muziekstuk Loco Mentality
Uitvoerenden/Kunstenaars/Gezelschap/Expositie/enz: Jan Hop, Thijs Borsten, Nout Ingen-Housz, Wout Wantenaar, Stefan Blankenstijn, Felix-Jan Kuypers, Johnson Gabriel. Datum: 27 November 2001
Plaats: ’t Clockhuys, Altena College, Sleeuwijk
Voorbereiding: doorlezen van kunstwijzers
Individuele activiteit of in groepsverband: individueel
Ervaring/mening (enkele steekwoorden): gezellig, sfeervol
Sluit de activiteit aan bij een van de thema's uit het boek, zo ja, hoe?: Volgens mij niet. Welke vervolgactiviteiten ga je nu ondernemen?: Nog geen idee Toelichting op de Luisterwijzer Muziek Vraag 1: Wat hoor je: in welke stijl is de muziek? Volgens mij is er sprake van een mengeling van stijlen. Als weet ik de verschillende muziekstijlen niet goed te onderscheiden, ik denk dat het pop, jazz, Latin, flamenco en hip hop. Vraag 2: Wat hoor je: geeft karakterisering van sfeer of stemming. Ik vond de muziek wel vrolijk. Deze was niet somber, rustig of plechtig. Vraag 3: Wat hoor je: welk aspect van de muziek trekt veel aandacht? Ik vond de muziek erg ritmisch. De melodie of klankkleur kreeg volgens mij weinig aandacht. Vraag 4: Wat hoor en ervaar je: luister je naar een concert of geluidsopname? Ik hoorde de muziek niet op cd of andere geluidsdrager, zag het ook niet op tv, dus was het een live-concert. Ik vond dat er een intieme sfeer hing, dat is misschien de verklaren door de kleine ruimte van het clockhuys, en omdat bijna iedereen die er was, elkaar kende. Ik vond de aankleding van het podium wat kaaltjes, maar je hebt nou eenmaal niet veel mogelijkheden op ons podiumentje van onze school. Van deze kant bekeken, viel de aankleding toch nog wel een beetje mee. Het publiek reageerde normaal. Er werd geklapt, als dat nodig was, maar ik vond de reactie van het publiek niet overdreven of rustig. Het was een gewoon publiek. Vraag 5: Wat hoor en zie je: is de muziek onderdeel van een groter geheel? Ja, de muziek droeg bij aan een theaterstuk. Die kijkwijzer theater
Vraag 6: Werkwijze: hoe verhoudt zich de uitvoering tot de oorspronkelijke compositie? De muziek was niet vanaf het papier gespeeld, al werd er ook weinig geïmproviseerd. Daarom kies is voor bewerking/arrangement waarvan de musici niet (mogen) afwijken. Vraag 7: Inhoud: welke niet-muzikale gegevens spelen in de muziek een rol? Volgens mij zijn er geen niet-muzikale gegevens. De tekst is volgens mij niet bestaand, en ook niet gebaseerd op boek, of op verhaal/persoon/gebeurtenis. Vraag 8: Inhoud: wat is het verband tussen tekst en muziek? De muziek, en ook de zang versterken de uitvoering van het stuk. Er wordt een deel van het verhaal gezongen. Als de muziek zou worden weggelaten, zou het een kale bedoeling worden. Vraag 9: Betekenis: welke betekenis of functie heeft de muziek? De muziek is zeker te weten niet voor religieus gebruik, ook geen reclame, film, ceremonie of circus. Het roept ook geen concentratie/meditatie of emotie op. De muziek is ook geen uiting van algemeen herkenbaar levensgevoel(?!?!?!) of autobiografische betekenis. Dan blijft over, de muziek bedoeld als amusement en muziek als ontspanning. Ik vond de muziek niet zo heel erg diepgaand. Het was gewoon muziek ter amusement.
Toelichting op Kijkwijzer Theater Vraag 1: Wat zie je: hoe begint het toneelstuk? Een doek is nogal moeilijk in het Clockhuys, dus geen doek. De spelers stonden volgens mij al op het toneel. Vraag 2: Wat zie je: hoe karakteriseer je decor, kostuums en rekwisieten? Deels realistisch, deels vrije interpretatie: de kostuums waren realistisch, zoals bijvoorbeeld dj Jan. Ik ken personen die ook zulk soort kleding dragen. Maar de kleding van Wallwar is een beetje overdreven. Deze kleding hoort bij het stereotype van een manager. Deze kleding is niet realistisch. Het podium en de rekwisieten waren volgens mij vrij realistisch. Vraag 3: Wat zie je: welke rol speelt de belichting? De belichting ondersteunt de stemming op het toneel. ‘Normale’ belichting werd afgewisseld met rode en blauwe lichten. Dit versterkte de sfeer op het podium. Op sommige momenten was het helemaal donker. Ook dit versterkte het verhaal. Vraag 4: Wat zie je: waar wordt gespeeld? De meeste tijd werd er op het podium gespeeld. Er waren een paar momenten waarop Wallwar even van het podium afspringt. Er waren ook een paar momenten dat de hele band van het podium afging, en een rondje liep, om daarna weer op het podium terug te keren. Maar de meeste tijd werd toch op het podium gespeeld. Vraag 5: Werkwijze: welke speelstijl overheerst? De speelstijl die overheerst, is volgens mij karikaturaal, typetjes. Dat is de zien, aan de stijl van de neger. Zijn kleding en accessoires maken een type van hem. Ook Wallhar kleding zet een type neer. Vraag 6: Werkwijze: richten de spelers zich rechtstreeks tot het publiek? Nee, volgens mij richten de spelers zich niet tot het publiek. Misschien deden ze dat indirect, het is mij iniedergeval niet opgevallen. Dat was wel jammer, want dat maakt het publiek veel meer betrokken bij de show, dan dat dat niet gebeurt. Vraag 7: Inhoud: hoe heeft de regisseur bestaande tekst verwerkt? Volgens mij werd er niet/weinig geïmproviseerd door de spelers. Ik had het gevoel dat ze de tekst in het script steeds letterlijk gebruikte. Er kwam weinig spontaan uit. Vraag 8: Inhoud: tot welk genre reken je de voorstelling? Dit was geen tragedie, maar een komedie/blijspel. Dat was te zien aan de typetje, en de speelwijze. Het publiek moest lachen, dat hoort ook bij een komedie. Vraag 9: Betekenis: wat is de betekenis van de voorstelling? De voorstelling is volgens mij bedoeld als vermaak. Geen enkele van de ander opties zijn volgens mij mogelijk. Verslag Loco Mentality Op dinsdag 27 november heb ik een voorstelling bijgewoond van Loco Mentality. Loco Mentality is een muziekvoorstelling die gebaseerd is op ware gebeurtenissen uit de muziekindustrie. De personages uit Loco Mentality zijn echter fictief. Loco Mentality wordt uitgevoerd door Parea. Parea wordt gevormd door: Thijs Borsten composities/keyboards
Nout Ingen-Housz drums/zang/tekst
Stefan Blankenstijn gitaren
Wout Wantenaar saxofoons/zang
Johnson Gabriel dans/zang
Felix-Jan Kuypers acteur
Sophie Hoeberechts regie
Vincent Vergouwen techniek
Parea speelt eigen composities die een rijkdom aan inspiratiebronnen verraden, zoals, Latin, flamenco, jazz en hip hop. Wallwar, een geflipte kunstenaar, spendeert zijn hele familiekapitaal aan kunstzinnige projecten. Als hij op een dag drumtalent Pepe ontmoet, besluit hij de band Peparea op te richten. Na deze oprichting gaat Wallwar als manager door het leven. Platencontracten, videoclips, groupies, uitverkochte zalen en uitputtende tournees: het succes van Peparea kan niet op. Tijdens een video-shoot in Zuid-Amerika sluit een zwarte danser zich bij de groep aan. Wallwar moet eerst niets van hem hebben, maar als hij zijn talent heeft gezien, laat hij Peparea vallen, en richt hij zich enkel op de carrière van dit zwart danstalent. Peparea vindt dit natuurlijk niet zo’n goed idee. Ze brengen Wallwar met de band om het leven… Ik had een fototoestel meegenomen, maar bijna alle foto’s zijn mislukt. Ik heb geprobeerd tocht nog wat foto’s te gebruiken... De bronnen:  www. hkrachtmmp.nl  www. sefuba.demon.nl  Het boek: ‘De Verbeelding’  Mijn eigen culturele ervaring

Mijn Culture Ervaring weergegeven
Mijn ervaring weergegeven: Het Clockhuys zag er gezellig uit. Er stonden rijen met stoelen, en op het podium stonden verschillende instrumenten. Toen ik binnen kwam, was het nog niet zo druk, dus ik had nog keus genoeg om te kiezen waar ik ging zitten. Ik vond dat er een gemoedelijk sfeer in het Clockhuys hing. De voorstelling was ook wel leuk. Ik vond de voorstelling best goed in elkaar zat. De voorstelling maakte op mij een ‘gezellige’ en ‘intieme’ indruk. Mijn ervaring verbonden aan het kunstwerk: Achteraf gezien, is het wel logisch dat de voorstelling voor mij een gezellige en intieme indruk kreeg. De mensen in het publiek kenden elkaar allemaal. Nu ik erover na denk, was het een goede voorstelling, dat komt misschien ook mede door het publiek. Verklaring van mij Culturele Ervaring: De verklaring voor mij Culture Ervaring, staat hiervoor, denk ik, al aardig toegelicht. Daar valt volgens mij weinig meer aan toe te voegen. Wel wilde ik nog even kwijt dat de voorstelling leuk was gebracht, gespeeld, en in elkaar. De karakters waren goed, vooral de zwarte danser en Wallwar. De danstechniek van de danser was zo ongelooflijk goed! Niet normaal! Echt superknap. Ik zou willen dat ik zo soepel en flexibel was… Extra Informatie Wie is Parea? Parea zijn vier muziekanten, een dj, een danser en een acteur die eigen composities speelt. Parea bestaat uit: Thijs Borsten composities/keyboards
Nout Ingen-Housz drums/zang/tekst
Stefan Blankenstijn gitaren
Wout Wantenaar saxofoons/zang
Johnson Gabriel dans/zang
Felix-Jan Kuypers acteur
Sophie Hoeberechts regie
Vincent Vergouwen techniek
Zowel initiatiefnemer Thuis Borsten als Nout Ingen-Housz, Johnson Gabriel en Wout Wantenaar speelde in Het Jazztijdperk, de jeugdvoorstelling die gedurende drie seizoenen met groot succes op scholen en in theaters stond. Thijs Borsten had tevens succes met Het Kwartet (eigen arrangementen van muziek van Bill Evans), Sefuba (wereldmuziek) en het Thijs Borsten Nonet. Nout Ingen-Housz speelde ook in Het Kwartet. Nu maakt hij deel uit van Jeroen Zijlstra’s band Blauwe Zomers en van de big band Tetzepi. Johnson Gabriel werkte als zanger, songwriter, danser en choreograaf mee aan diverse tv- en theatershows. Wout Wantenaar is actief in The Handsome Harry Company en Stefan Blankenstijn in de Nederlandstalige band Lichterlaaie. Jan Hop is DJ in de band Raise de Roof. Acteur Felix-Jan Kuypers is en was werkzaam bij het Werkteater, Globe, Toneelgroep Amsterdam, Theaterwerkplaats de Factorij en het theater in het Amsterdamse Bos. Tevens werkte hij mee aan tientallen film- en tv-producties. Extra Informatie Thijs Borsten

Thijs Borsten, geboren in 1966 sloot begin 1997 zijn opleiding Improviserend Musicus (hoofdvak piano) aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam af. Sindsdien heeft hij een grote rol gespeeld in de totstandkoming van 4 CD's en 2 muzikale projecten van formaat: CD’s  In 1997 verschijnt de CD 'Big Band Jazz' van BigBand Swinging Sounds (sedert 1994 door Borsten gedirigeerd), met daarop verschillende composities en arrangementen van zijn hand;  In 1998 verschijnt de CD 'Arabesk' van het Utrechts Saxofoon Kwartet, waarop Borsten te horen is op piano en waarop een aantal arrangementen van zijn hand te horen is;  In 1998 wordt onder supervisie van Borsten de CD 'Het Kwartet Sings and Plays Bill Evans' van Het Kwartet (piano, zang, drums en contrabas) opgenomen en gepresenteerd voor een uitverkocht Concertgebouw te Amsterdam. Naast het pianospel zijn alle arrangementen op deze CD van de hand van Borsten. Na diverse optredens op podia in heel Nederland heeft Borsten zijn arrangementen voor het seizoen 1998/1999 herschreven voor Het Kwartet plus strijkkwartet en saxofoon (Jan Menu);  In 1999 verschijnt de CD 'Sefuba Songs en Jives' van Borsten's band 'Sefuba', bestaande uit zelf geschreven, wereldse muziek met Jazz-invloeden, diepe Afrikaanse grooves, lichtvoetige kwela en eigentijdse popsongs. Alle nummers heeft Borsten zelf geschreven en de opnames van de CD, waarop in totaal zo'n 25 musici meedoen, vinden plaats onder zijn leiding. Dit project heeft geresulteerd in de oprichting van een absolute topband waarin musici die hun sporen verdiend hebben in de wereld van pop-, jazz- en Wereldmuziek elkaar vinden. PROJECTEN  In 1997 schrijft Borsten 'Het Jazz Tijdperk', een programma waarin de geschiedenis van de jazz wordt uitgebeeld door de formatie Take Five and a Dancer (piano, drums, contrabas, trompet, saxofoon en dans). Vanaf 1998 toert deze band door binnen en buitenland voor het geven van concerten op scholen en theaters;  In 1998 schrijft Borsten een aantal stukken voor Niña Morena een zesmans-formatie (zang, piano, contrabas, gitaar, viool en saxofoon) rondom zangeres Tet Koffeman die muziek ten gehore brengt op teksten van Pablo Neruda.  In 1998 arrangeert Borsten 25 stukken van de pianist Bill Evans voor Het Kwartet plus 5. Hier is Het Kwartet (zang, piano, bas, drums) aangesterkt met strijkkwartet en Saxofoon.  In 1999 arrangeert Borsten een 20 tal nummers van de Beatles voor Het kwartet met een dubbel gastoptreden van Cello en Saxofoon.