Beoordeling 6.8
  • 4e klas havo | 1104 woorden
  • 13 juni 2001
  • 24 keer beoordeeld
Cijfer 6.8
24 keer beoordeeld

1. Algemene gegevens - Titel: Carmina Burana (met in het voorprogramma: Georges Bizet) - Uitvoerenden: Filharmonisch Orkest ’s-Hertogenbosch i.s.m. Clemenskoor, Het Koor, Voluum, Fermaatjes, Jeugd Symfonie Orkest van de Muzerije en de Koninklijke Harmonie ‘s-Hertogenbosch - Naam dirigent: Dick van Gasteren, Marianne Wortel (dirigent van het voorprogramma) - Naam solisten: Elma van den Dool(sopraan), Henk Lauwers(bariton), Ludwig van Gijsegem(tenor) - Datum van uitvoering: 10 juni 2001 - Plaats van uitvoering: Provinciehuis, ’s-Hertogenbosch Jaartal, herkomst van dirigent en solisten: - Dirigent: Dick van Gasteren (Amsterdam) Dirigent van het voorprogramma: Marianne Wortel (geen nadere informatie bekend) Sopraan: Elma van Dool (Culemborg) Bariton: Henk Lauwers (Ieper, 1956) Tenor: Ludwig van Gijsegem (Aalst, België)
Data en plaats van oprichting: - Filharmonisch Orkest ’s-Hertogenbosch (’s-Hertogenbosch, 1957), Clemenskoor (Heeswijk, 25 januari 1971), Het Koor (’s-Hertogenbosch, 1984), Voluum (geen nadere informatie bekend), Stedelijk kinderkoor Fermaatjes (Rosmalen, februari 1992), Jeugd Symfonie Orkest van de Muzerije (geen nadere informatie bekend), Koninklijke Harmonie ’s-Hertogenbosch (geen nadere informatie bekend) Grondgenre waartoe de opvoering hoort: Carmina Burana is een klassiek stuk behorend tot de vagantenliteratuur: Liederen en gedichten die in de Middeleeuwen, met name in de 12e en 13e eeuw, door rondtrekkende studenten en geestelijken werden geschreven, voornamelijk in het Latijn, maar ook in de landtaal. In het geval van de Carmina Burana zijn dat enkele liederen in het Middelhoogduits. 2. Het programma - Voorprogramma: Georges Bizet: L’Arlésienne Suite Nr.1 - Prélude - Minuetto - Adagietto - Carrilion - Pauze Carl Orff : Carmina Burana - Fortuna Imperatrix Mundi - Primo Vere - In Taberna - Cour d’Amours Het programma begon met een voorprogramma. Dit is bedoeld als ‘opwarmertje’ voor de hoofdact. In de pauze was er gelegenheid om een drankje te nuttigen. Na de pauze begon de hoofdact: Carmina Burana. De Carmina Burana bestaat uit verschillende delen en deze delen zijn weer onderverdeeld in liederen. Het eerste deel is IN DE LENTE. Die liederen in dit deel gaan over de lente. Het tweede deel heet IN DE TAVEERNE. Deze liederen gaan over de taveerne. En het derde en laatste deel gaat over de liefde en heet HOF DER LIEFDE. 3. De ambiance Ik vond de zaal niet fijn. De akoestiek was heel slecht en ik kon het dus ook niet goed horen. Het podium was wel mooi opgebouwd. Het orkest vooraan en het koor boven hen. Het is geen goede plaats voor concerten, maar omdat er nergens in de buurt plaats genoeg was om zoveel mensen te herbergen heeft het provinciehuis aangeboden dat ze daar mochten komen optreden. Je jas kon je gewoon over je stoel hangen. Er was geen aparte garderobe. Om het ‘podium’ waren stoelen neergezet waar je kon zitten. Hoe verder je achteraan zat, hoe slechter het geluid en het zicht. Dat was wel jammer. 4. De uitvoering Ik vond het een ontzettend goed optreden. Ik heb wel niet zoveel verstand van klassieke muziek. Maar ik vond het ongelooflijk mooi klinken. Het orkest kan ik niet zo goed beoordelen, maar ik heb wel eens betere orkesten horen spelen. Ik vond het koor wel prachtig. Vooral het gemengd koor en het mannenkoor. Maar het vrouwenkoor vond ik een beetje te schel klinken. Maar dat is een kwestie van smaak. Ik vond de sopraan en bariton ook helemaal geweldig. Het geluid wat zij voortbrengen is gewoon onvoorstelbaar. Heel zuiver en krachtig. De stukken die ze speelden ken ik allemaal, want ik heb een cd van de Carmina Burana. Ik vond dat deze uitvoering van de Carmina Burana precies aansloot op mijn verwachtingen. Ik ben ook naar dit concert gegaan omdat ik de Carmina Burana wel eens ‘live’ wilde horen. Natuurlijk zijn deze uitvoerders niet de echte uitvoerders van de Carmina Burana, maar ik vond dat ze het wel heel goed deden. De liederen klonken precies zoals op mijn cd. Er was geen speciale belichting. Alleen het zonlicht wat door het glazen dak naar binnen scheen en de lichten in het provinciehuis. Er was ook geen versterking maar dit was ook niet nodig want de muziek en zang zijn zo krachtig dat iedereen het kon horen. De kleding van het koor was wel op elkaar afgestemd. Ze droegen allemaal zwarte kleding met een paars accent. Daardoor zag je meteen wie er bij het koor hoorde, en was het een mooi geheel. De mannen/jongens in het orkest droegen (bijna) allemaal een net pak in zwart en wit. De vrouwen/meisjes droegen zwarte nette kleding. Het kinderkoor was helemaal in het rood en zwart. Zwarte broeken met een rood T-shirt.
5. Het doel van het concert Men wilde met dit concert niet echt een doel bereiken. De orkesten en koren wilden gewoon dit oude stuk opnieuw uitvoeren omdat het een heel bekend en populair stuk is. Het ging de orkesten en koren eigenlijk alleen om de uitdaging. En de uitdaging was de samenwerking tussen zoveel musici en koren en een zo goed mogelijke eindresultaat neer te zetten. 6. De boeiende werking Ik vond de opbouw van het programma wel goed. Alleen die pauze vond ik een beetje overbodig, want het voorprogramma duurde maar een kwartier en de hoofdact ruim een uur. Dan is er geen pauze noodzakelijk vind ik. En door die pauze is alle rust weer verstoord. Als je er eindelijk goed in zit word het afgebroken en moet je er na de pauze weer inkomen. Ik vond het ook jammer dat het concert niet in een andere zaal was gehouden. Voor dit soort concerten is een schouwburg het beste, maar gezien de hoeveelheid die geherbergd moest worden was dit niet mogelijk. Door dat glazen dak scheen heel veel licht en ik vind het mooier als het donker is en een paar lampen aan zijn. Het geluid was ook niet optimaal en dat kwam ook door de zaal. Maar nogmaals, het kon niet anders. 7. Recensie Al met al vond ik het concert zeer geslaagd. Ondanks de kleine minpuntjes heb ik er ontzettend veel van genoten. Het concert wordt ook nog op andere plaatsen gehouden en eigenlijk wou ik daar nog wel naar toe, maar alles was al uitverkocht. Maandag 11 juni 2001 stond er in het Brabants Dagblad een recensie van de Carmina Burana (zie bijlage). De recensente vond het voorprogramma niet zo goed en daar ben ik het wel mee eens. Maar ze vond de Carmina Burana wel ontzettend goed en dat vond ik ook! Ik kan het iedereen aanraden om er na toe te gaan. Als je tenminste van deze muziek houdt. En ook als je er niet van houdt is het leuk om het eens meegemaakt te hebben. Het is gewoon heel indrukwekkend en heel mooi. Het was in ieder geval een van mn leukste activiteiten van het afgelopen jaar!