Auteur: Louis Couperus
Eerste druk: 1890
Gebruikte druk: 2e druk van Pandora editie
Jaar van uitgave: 1995
Plaats van uitgave: Amsterdam
Uitgever: Contact Samenvatting Frank Westhove is een Nederlandse ingenieur, woonachtig in Londen. Bij toeval ontmoet hij zijn vroegere kameraad Bertie, die in de Verenigde Staten gewoond heeft. Bertie leeft daar bijzonder armoedig en vraagt zijn vriend om onderdak en geld. Frank gaat akkoord en al snel is Bertie helemaal gewend aan het rijke en luxe leven van Frank. Bertie liegt tegen de vrienden van Frank over zijn verleden en hij leeft van Franks geld. Na een paar maanden gaat het luxe leventje toch vervelen en besluiten de vrienden een paar dagen naar Noorwegen te gaan. In Noorwegen maken ze kennis met Sir Archibald en zijn dochter Eve. Ze maken met z’n vieren een wandeling terwijl het slecht weer is. Frank en Eve worden verliefd op elkaar. Bertie is bang dat hij zijn vriend zal verliezen en weer veroordeeld is tot het lijden van een armoedig bestaan. Bertie en Eve zien elkaar als broer en zus. Ze praten veel en Bertie probeert twijfel over Frank bij haar op te wekken. Eve vindt Frank vaak stil als ze samen zijn en ze denkt dat er iets is. Dit gevoel wordt versterkt door de insinuaties van Bertie. Op een dag ziet Eve Frank met een ander meisje lopen. Ze begint sterk te twijfelen aan zijn liefde voor haar. Ze confronteert hem hiermee, maar Frank ontkent. Hij misprijst haar wantrouwen en slaat haar zelfs. Ze verlaten elkaar en Bertie ziet zijn kans schoon om Frank weer voor zichzelf te winnen. Na een maand krijgen de twee geliefden berouw en Frank besluit Eve een brief te schrijven. Deze brief, en iedere volgende, wordt onderschept door de bediende van Sir Archibald. Bertie heeft hem geïnstrueerd deze brieven nooit af te geven aan Eve of haar vader. Bertie weet dat het slecht is wat hij doet, maar volgens hem moet het (noodlot) allemaal zo gaan. Hij praat zijn gedrag zo goed. Frank, die steeds maar geen reactie krijgt op zijn brieven, besluit met Bertie te gaan reizen. Ze trekken twee jaar lang de wereld rond. Bij toeval komen ze in Scheveningen Eve weer tegen. Bertie ziet haar als eerste en voelt het onvermijdbare aankomen. De liefde tussen Frank en Eve bloeit direct weer op. Al snel blijkt dat iemand de brieven van Frank achtergehouden heeft. De conclusie is snel getrokken: dat kan alleen maar Bertie zijn! Hij was de enige die van de brieven afwist. Eve en Frank komen ook achter de insinuaties. Frank confronteert zijn vriend met deze ontdekking en Bertie geeft toe. Frank is woedend en kan zich niet beheersen. Hij slaat zijn vriend dood. Als hij beseft wat hij heeft gedaan, geeft hij zich aan bij de politie. Frank wordt veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. Als hij zijn straf heeft uitgezeten, krijgt hij een eenvoudige baan aangeboden. Eve wil nog steeds trouwen met Frank, maar haar vader is daar niet gelukkig mee. Hij vindt niet dat zijn dochter een moordenaar verdient en Frank deelt zijn mening. Eve is het hier niet mee eens. Het gaat niet goed met haar gezondheid. Ze heeft veel last van hallucinaties. Frank heeft een flesje vergif bij zich om zelfmoord te plegen. Eve wil samen met hem sterven, omdat zij in dit leven nooit samen meer gelukkig kunnen zijn. Zij ziet het als het grootste geluk om samen te sterven en het geluk te vinden in het paradijs. Eve drinkt als eerste de helft op en reikt vervolgens Frank de fles aan. Ze sterven samen. Sir Archibald zal hen vinden. Ervaringsverslag Thema en idee Het thema van dit verhaal is het noodlot, dit vind ik een erg ingrijpend thema. Zoals al blijkt uit de titel, speelt het noodlot een grote rol in het leven van de verhaalfiguren. Het noodlot zorgt ervoor dat Frank en Eve bij elkaar komen, maar datzelfde noodlot drijft hen weer uit elkaar. Bertie praat zijn streken ook goed door te zeggen dat het niet zijn schuld is, maar dat van het noodlot. Volgens hem zijn bepaalde dingen onafwendbaar en buiten de geest van de mens om. Ik vind het heel knap gedaan dat dit thema in het hele boek centraal staat. Het verhaal ligt binnen mijn belevingswereld en ik voel me erbij betrokken omdat het mij ook zou kunnen overkomen. Het gaat over het noodlot en dit is een onderwerp dat mij erg boeit. Louis Couperus is er goed in geslaagd om me in de beschreven wereld te ‘trekken’. De centrale gedachte van dit verhaal is met het thema verweven. De centrale gedachte is: Sommige dingen zijn niet te vermijden en buiten de geest van de mensen om. Het is het noodlot dat de gebeurtenissen bepaalt. Het noodlot (en Bertie) zorgt ervoor dat Frank en Eve uit elkaar gaan en later weer bij elkaar komen. Dit vond ik erg mooi gedaan. Het onderwerp wordt diepgaand behandeld, dit kun je zien aan de hand van de volgende motieven: het lot, jaloezie, egoïsme, drift en verveling. Al deze motieven staan direct of indirect in verband met het thema. Zelfs nadat ik het boek uithad, heeft het boek me na laten denken over het noodlot. Ik heb door dit boek geen ander beeld gekregen over het lot, ik was het volledig met de schrijver eens.
meerdere keren in het boek voorkomt en ook tussen de regels door is te lezen wat dat
noodlot nu werkelijk is. De twee geliefden Frank en Eve worden meerdere malen door het
noodlot getroffen. De eerste keer trof het noodlot hen, zodat ze elkaar twee jaar lang
niet meer zagen. Ook de tweede keer werden ze door het noodlot getroffen, toen ze samen
zelfmoord pleegden. In het begin heeft het noodlot hen in Noorwegen bijeen gebracht en het
noodlot heeft hen ook samen laten sterven. Je zou haast zeggen dat dit noodlot Bertie zou
gingen en indirect ook dat Frank en Eve samen zelfmoord pleegden. De titel is gebaseerd op het noodlot dat de twee geliefden Frank en Eve treft. In de tekst wordt regelmatig verwezen naar dit noodlot. Het blijkt o.a. uit de volgende tekstpassages: ‘Het noodlot had gewild, dat hij Eve en Frank samen zou brengen.’ ‘Neen, dat was alles de schuld van het noodlot, niemand had enige schuld, alles was de schuld van het noodlot.’ ‘Het is het noodlot, dat het niet heeft willen laten breken.’ Ook gebruikt Bertie het noodlot als excuus voor zijn valse gedrag. Personages Onderlinge relaties: Bertie is de vriend van Frank. Frank heeft een relatie met Eve, de dochter van Sir Archibald. Frank Westhove: Frank is een Nederlandse ingenieur, woonachtig in Londen. Hij is gefortuneerd en heeft een luxe, maar saai leven. In Noorwegen ontmoet hij Eve en hij wordt verliefd op haar. Hij hecht groot belang aan eerlijkheid en vertrouwen. Als Eve hem ‘betrapt’ met een andere vrouw, wordt hij woest en slaat hij haar. Hij krijgt berouw en stuurt Eve een brief. Zijn brieven worden echter achtergehouden door Bertie en in een woedende bui slaat Frank hem dood. Hij zit hiervoor een celstraf van twee jaar uit. Later pleegt hij samen met Eve zelfmoord. In dit leven mogen ze blijkbaar niet samen gelukkig zijn. Frank is een round character. Ik voel wel sympathie voor hem, hij is eerlijk en hecht veel belang aan vertrouwen, dit vind ik belangrijk in een personage. Het is wel jammer dat hij zo driftig wordt, want dit leidt tot een hoop ellende voor Eve en Frank, terwijl ik vind dat ze deze ellende niet verdiend hebben. Bertie (Robert van Maeren): Bertie heeft een armoedig leven geleid. Zijn studie in Delft was geen succes en hij werd door zijn vader naar Duitsland gestuurd om daar te gaan werken. Hij laat zich meeslepen door zijn collega’s en pleegt fraude. Het ‘lot’ brengt hem naar Amerika, maar uiteindelijk komt hij terecht in Londen. Het luxe leven bevalt hem wel, maar na enige tijd trekt hij met Frank naar Noorwegen. Frank wordt verliefd op Eve en Bertie ervaart dit als een bedreiging. Hij is bang dat hij Frank kwijtraakt en houdt diens brieven aan Eve achter. Frank confronteert hem hiermee en slaat hem dood. Bertie is een round character. Ik voel absoluut geen sympathie voor Bertie, ik kan me ook zeker niet met hem identificeren. Ik heb medelijden met hem dat hij zo zielig is dat hij twee mensen die alleen samen gelukkig kunnen zijn, uit elkaar probeert te drijven. Ik zou zo’n persoon makkelijk kunnen haten. Eve Rhodes: Eve is de dochter van sir Archibald. Ze wordt verliefd op Frank. Eve heeft een levendige fantasie, die haar soms in de problemen brengt. Ze wordt jaloers als ze Frank met een andere vrouw ziet lopen. Haar wantrouwen wordt afgestraft, maar ze besluiten toch te trouwen. Als Frank wordt veroordeeld tot een celstraf, blijft ze van hem houden. Na zijn vrijlating plegen ze samen zelfmoord. Eve is een round character. Ik vind Eve erg sympathiek, ze blijft ondanks alles van Frank houden, ondanks haar twijfel, ondanks haar wantrouwen, ondanks alle problemen die hij meebrengt, dit vind ik geweldig van haar. Ik vind het knap dat ze haar twijfel en wantrouwen durft te overwinnen. Sir Archibald: Hij is de vader van Eve. Zijn vrouw is overleden. Hij en zijn dochter houden van elkaar, maar begrijpen elkaar niet. Hij is een flat character. Bouw Het verhaal is opgebouwd uit vijf delen. Het eerste deel bevat vier genummerde hoofdstukken. Het tweede deel bevat eveneens vier genummerde hoofdstukken. Het derde deel bestaat uit achttien genummerde hoofdstukken. Het vierde deel bestaat uit zes genummerde hoofdstukken en het vijfde deel bevat drie genummerde hoofdstukken. De gebeurtenissen vinden in chronologische volgorde plaats, aan het einde van de negentiende eeuw.
Korte arabesken Antiek toerisme. Roman uit Oud-Egypte De zwaluwen neêr gestreken... Schimmen van schoonheid Uit blanke steden onder blauwe lucht. Eerste bundel
Uit blanke steden onder blauwe lucht. Tweede bundel
Herakles
Van en over alles en iedereen De ongelukkige De komedianten Jan en Florence Wreede portretten Der dingen ziel Brieven van den nutteloozen toeschouwer Legende, mythe en fantazie De verliefde ezel De ode Xerxes of de hoogmoed Iskander. De roman van Alexander den Groote Lucrezia
Met Louis Couperus in Afrika Het zwevende schaakbord Oostwaarts Proza. Eerste bundel Proza. Tweede bundel Proza. Derde bundel Het snoer der ontferming Nippon Louis Maria Anne Couperus wordt geboren op 10 juni 1863 in Den Haag. Hij brengt een deel van zijn jeugd op Java door. In 1878 keert het gezin terug naar Nederland. Couperus volgt het HBS in Den Haag, maar heeft daar geen succes. Hij besluit Nederlands te gaan studeren en behaalt in 1886 de akte Nederlands MO. Zijn debuut als dichter maakt hij in De Gids, waar hij zelfs korte tijd redacteur van is. In 1889 schrijft hij de succesvolle roman Eline Vere (verfilmd in 1991) en in 1891 trouwt hij met zijn nicht Elisabeth Baud. Van 1893 tot 1914 verblijven zij veel in het buitenland, voornamelijk in Italië en Frankrijk. In die periode schrijft hij o.a. de psychologisch-realistische roman Van oude menschen, de dingen die voorbijgaan (1906). Hij werkt enige tijd als journalist bij Het Vaderland en de Haagsche Post. Zijn totale oeuvre bevat romans, verhalen, essays en sprookjes. Ondanks de grote publieke belangstelling voor zijn werk, blijft de erkenning vele jaren uit. Zijn seksuele geaardheid, dandyisme en praalzieke leefstijl worden niet gewaardeerd. In 1923 ontvangt hij de Tollensprijs voor zijn totale oeuvre en in datzelfde jaar overlijdt hij. Na zijn overlijden komen de prozawerken Het snoer der ontferming en Japansche legenden (1924) en Nippon (1925) uit. Pas in de jaren dertig en veertig worden zijn veelzijdige gaven alom gewaardeerd. In de jaren 1952-1957 verschijnen zijn Verzamelde Werken, gevolgd door de gedichtenbundel Nagelaten werk (1976).
Zoek een recensie en schrijf een reactie op deze recensie Recensie uit Het Binnenhof, 16-02-1990, recensent Frits Bromberg
Het noodlot voor breed publiek: Aram Adriaanse bij De Appel: \"Gezelschap
volstrekt uniek\" DEN HAAG -- Het kwam door Connie Stuart. \"Ik was erbij, toen zij in het Amsterdamse theater De Balie Couperus fileerde in stukjes van vijf minuten. Prachtig compact. Het boek had ik niet gelezen, maar toen ze vijf minuten Het Noodlot had gedaan, wist ik dat het geschikt was voor drama\". \"Carline Brouwer kende ik nog van \'De min in het lazarushuysl bij de Haagse Komedie en Hans de Wolf, schrijver, eveneens. Ze waren er allebei. We raakten in gesprek en we voelden er alledrie wel voor, dat Noodlot, van Couperus in De Appel te spelen. Carline wilde het wel aan de artistiek leider van De Appel Erik Vos voorstellen en ook Erik was er voor. Carline werd Eve, René van Zinnicq
Bergmann werd Frank en Stef Feld werd klaploper Bertie, vriend van Frank. Zo kwam het\". Aldus Aram Adriaanse, de 15-jarige regisseur die tientallen stukken regisseerde bij een groot aantal beroeps- en amateursgroepen, Trins Snijders regisseerde in haar gedurfde productie van \'Suster Bertken, en toneelgroep De Appel \'volstrekt uniek\' noemt. \"Het zijn acteurs die weten wat ze waard zijn en om kunnen gaan met inspraak. Bovendien is De Appel zo\'n gezelschap dat niet meteen uitgaat van volle zalen en producties waarmee je op reis móet. Dat het er achteraf tòch van komt, is vers twee, maar het stond nooit voorop. Dat is prettig werken\". Heel voorzichtig, zijn, woorden
manoeuvrerend als een eersteklas binnenschipper, probeert Adriaanse duidelijk te maken waarom Couperus aanzienlijk meer te zeggen had dan doorgaans wordt verondersteld, waarom juist dit stuk zo geschikt is voor De Appel en waarom De Appel met dit soort stukken tegen elke opzet in zo\'n groot publiek trekt. \"Couperus kon aanvankelijk voor Het Noodlot geen uitgever vinden omdat zijn onderwerp te maken kon hebben met mannenliefde en ook zijn boodschap niet werd geaccepteerd: dat de mens zijn noodlot niet kan ontlopen, maar wel kan beïnvloeden, dat
raakt immers op het tweede plan. Aanvankelijk lukt het Bertie, Eve verdwijnt. Maar Bertie loopt zijn doodklap op, letterlijk, wanneer Frank er achterkomt dat hij brieven heeft achtergehouden en zijn hele geroddel wordt doorzien. Eve en Frank komen weer samen, maar kunnen toch niet zonder Bertie leven \'\' Adriaanse \"achteraf blijkt, dat iedereen gelijk had. Frank had die Bertie al veel eerder plat moeten slaan; maar zijn vriendschap voor hem zat daar weer tussen. Ook Eve h d redenen om dat geroddel niet te pikken maar voelde zich weer machteloos door haar liefde voor Frank en haar respect voor zijn
vriendschap met Bertie. En geef ook Bertie maar eens ongelijk: wat moet je doen, als je beste vriend een vriendin krijgt? Je gunt het hem, maar je plotselinge tweede plaats is ó6k- moeilijk te accepteren. Achteraf blijken alledrie gelijk te hebben. Het mag misschien vreemd lijken dat Frank en Eve aan het slot vergif innemen, maar dat is het toch niet. Die twee kunnen immers niet meer leven zonder Bertie, die zo van invloed op hun leven is geweest: Frank voelt schuld, Eve ook door haar betrokkenheid. Noodlot, Daar zit het stuk vol mee en Couperus is daarom meer dan een Haagse schrijver; dat vind ik wel\". \"Juist voor De Appel is dit zo\'n geschikt stuk, omdat van literatuur drama kon worden gemaakt. Hans de Wolf heeft vier versies geschreven, waarin alle dialogen letterlijk van Couperus zijn. Je zou kunnen zeggen dat hij vier skeletten schreef, met steeds meer vlees eraan. En we ontdekten fouten; bijvoorbeeld dat we bij de eerste te veel
voorkennis bij de toeschouwers veronderstelden. We moesten stileren, zien wat te spelen viel en wat niet, in een stuk van vijf akten van totaal anderhalf uur\". Het publiek komt, althans in de producties voor de grote zaal, met bussenvol. En dat niet een weekje, maar soms maanden achtereen. Adriaanse: \"Een geruisloos, muisloos publiek, schitterend. Het Noodlot is dan wel bedoeld voor de kleinere zaal omdat het toch iets van
een experiment betrof, maar dat we de eerste week al volledig uitverkocht waren verbaasde me. En weer dat stille, maar meelevende publiek, alsof ze weten: we zitten in het Appeltheater, dus is het goed. Die naam heeft het ensemble de afgelopen jaren al opgebouwd. Eerst was de Haagse Komedie het grote theater er de Appel het kleintje, nu is die zaak totaal omgedraaid, al heet de Haagse Komedie nu Nationale Toneel\". Toch valt die verbazing bij Adriaanse achteraf wel mee. \"We hebben niet de pretentie iets heel bijzonders te maken van iets, dat al een opvoeringtraditie heeft. We willen iets spelen dat door z\'n inhoud een breed publiek moet trekken. Niet dat we, kom
hoe zeg ik het, iets voor jan en alleman willen spelen, we zijn geen Theater van de Lach. Maar iets dat diepmenselijk is, waar iedereen mee te maken kan krijgen, dat iedereen raakt. Liefde, ontrouw, noemt maar op. Ook in Het Noodlot komen die elementen voor: verdriet, hartstocht, eenzaamheid en de angst alleen te worden gelaten. Onvermogen; dáár zit het stuk vol mee en dat wordt door iedereen herkend. Daardoor komt het, dat beide
in ontwikkeling om de lijn met Aram Adriaanse voort te zetten. En wat hem dan tot Appel-regisseur bestempelt, tja. Kijk, bij de Appel zijn acteurs en regisseurs met z\'n allen medeverantwoordelijk. Voor het stuk en voor de anderen. Eigenlijk is die structuur heel eenvoudig: we spelen voor een breed publiek dat zelf al een belangrijke rol speelt. Adriaanse begrijpt dat en is het soort regisseur dat meebouwt, vanuit zijn plaats en functie en als onderdeel van het totaal. Heel eenvoudig eigenlijk\". Reactie op Recensie Ik begrijp niet echt dat dit een recensie genoemd kan worden. Het was bijna de enige recensie die erover op het noodlot van Couperus te vinden was, maar eigenlijk hoort hij er niet in thuis. Het gaat hier over één of andere toneelvereniging die van plan is een toneelstuk van dit boek op te voeren. Er wordt hier vooral uitgelegd hoe Het Noodlot kan worden verwerkt in het toneelstuk en hoe het bij die bepaalde toneelvereniging past. Gelukkig worden er nog wel enkele aspecten genoemd waarop ik in kan gaan. Het eerste is dat Bromberg zegt dat Couperus het boek eerst niet kon uitgeven, omdat het te maken kon hebben met mannenliefde. Toen ik het boek las merkte ik inderdaad dat het wel mannenliefde was. Bertie kon niet zonder Frank en hij vond hem erg aardig. Andersom kon Frank niet zonder Bertie. Het was
volgens hem een leuke jongen en hij kon goed met hem opschieten. Verder vond ik het niet zo heel sterk aanwezig. Dat zijn boodschap niet werd geaccepteerd snap ik echter niet, omdat het eigenlijk wel normaal is. Maar in die tijd zal het wel anders zijn geweest. Het andere wat ik met deze recensent eens ben is dat -bij nader inzien- de elementen verdriet, hartstocht, eenzaamheid en angst voorkomen. Meer kan ik helaas niet zeggen over dit stukje tekst, dus laat ik het hier maar weer eens bij.
REACTIES
1 seconde geleden
P.
P.
Echt een bagger werkstuk
Leer nou eens een keer normaal te schrijven, hier heb ik toch nietsr aan!
22 jaar geleden
AntwoordenA.
A.
br />
@Piet-Jan-Freddy
'Leer' is in dit geval zonder hoofdletter en je bedoelt vast 'niets' in plaats van 'nietsr'. Misschien een idee om eerst zelf te leren schrijven? ;)
7 jaar geleden
E.
E.
conjo doe eventjes normaal tegen marleen joh. Denk je dat ze het leuk vind om zoiets te lezen onder een werkstuk waar ze veel tijd in heeft gestoken?
6 jaar geleden
M.
M.
Dank je dat jij je boekverslag op het net hebt gezet. Lekker handig en heb er veel aan gehad
19 jaar geleden
AntwoordenB.
B.
Dit is een heel goed verslag. Ik ben er blij mee!
12 jaar geleden
Antwoorden