Lesuitval, een mondkapjesplicht, onzekerheid over de eindexamens... Wij zijn benieuwd hoe jij met de coronacrisis omgaat en wat jij vindt van de maatregelen. Doe mee met ons corona-onderzoek! 😷🦠🏫 We zoeken nog extra jongens!

Doe mee


ADVERTENTIE
1500 euro winnen met je pws of sectorwerkstuk?

Check de online masterclasses van het Rijksmuseum waarin experts hun kennis en tips delen, zodat jij tot een goed onderwerp komt. En wist je dat je mee kunt doen aan de Rijksmuseum Junior Fellowship wedstrijd? Je maakt dan met jouw pws of sectorwerkstuk kans op 1500 euro en een traineeship!

Zakelijke gegevens

Titel: Het geheim van Rotterdam

Auteur: Thea Beckman

Uitgever: Lemniscaat

Jaar van verschijnen: vierde druk 1990



Korte samenvatting van de inhoud

Het verhaal begint op 6 januari 1473. Truitje Blasius vindt een kindje die met de helm geboren is en noemt hem Caspar. Hij werd gevonden op ‘Driekoningen’. Truitje en Jan Blasius voedden hem op als hun eigen zoon. Later kreeg hij een zusje dat Eva heette. Toen Caspar 10 jaar was ontmoette hij Grietje toen zij werd overvallen door een paar jongens. Caspar hielp haar en hij ging met haar mee naar haar huis. De vader van Grietje, Melchior, is zeer geïnteresseerd in Caspar omdat hij op Driekoningen geboren is. Hij komt nu voortaan iedere zondag bij Melchior Latijnse les volgen.



Caspar werd twaalf, voor Melchior is 12 een magisch getal. Nu mocht Caspar voor het eerst met Melchior en Balthasar, de assistent van Melchior, de kelder in. Melchior en Balthasar waren alchemisten en voerden dat in de kelder uit. Zij wilden graag dat Caspar met hun mee deed want volgens hen was Caspar degene die ze nodig hadden, ze vormden samen ‘De Drie Wijzen uit het Westen’. Caspar leidde vanaf nu een dubbel leven. Aan de ene kant was hij de zoon van een kuiper. Aan de andere kant was hij alchemist.





Rotterdam werd overvallen door jonker Frans van Brederode. De burgers hadden niets meer te zeggen. Vanuit Rotterdam begon jonker Frans zijn rooftochten. Rooftasch, een knecht van jonker Frans, ontdekt de alchemistenkelder. Jonker Frans denkt dat ze goud kunnen maken en eist dat Melchior, Balthasar en Caspar goud voor hem maken. Maar zij kunnen dat helemaal niet. Ze waren opzoek naar de Steen der Wijzen, die zal hun macht over de wereld geven.



De hele stad denkt dat ‘De Drie Wijzen uit het Westen’ goud kunnen maken en de hele stad is in rep en roer. Als Caspar naar huis gaat zijn Truitje en Jan razend en hij wordt het huis uitgezet. Hij blijft nu bij Melchior.



Het is winter en er is bijna niets meer te eten omdat jonker Frans Rottendam heeft overvallen. Maar gelukkig word Rotterdam bevrijd en Jonker Frans trekt zicht terug.



Opeens komt Caspar erachter dat ze het al die tijd helemaal verkeerd hebben gedaan. Het brouwsel om de Steen der Wijzen te vinden moet niet vies zijn maar juist net als de zomer. Caspar en Grietje gaan naar het veld en zoeken naar heerlijk geurende kruiden. Dit doen ze dag in dag uit en worden verliefd op elkaar. Op een dag komt Eva binnengestormd. Zij wil hen waarschuwen voor de boze Rotterdammers die willen dat ze hun goud geven. Op dat moment komt er een storm aan en de bliksem slaat in bij het huis naast dat van Melchior. Allebei de huizen branden af. Melchior en zijn familie komen op tijd weg, maar Caspar wordt gearresteerd op verdenking van brandstichting en beland in de kerker. Gelukkig wordt hij vrijgekocht door Melchior. Jan Blasius is nog steeds kwaad op Caspar. Hij besluit zijn eigen weg te gaan.

Bespreking verhaalaspecten

Fictie /non-fictie:

Dit verhaal is voor een groot deel fictie want Melchior, Balthasar en Caspar willen een brouwsel maken dat ze brengt naar de ‘Steen der Wijzen’. En de bewoners denken allemaal dat ze goud kunnen maken.



Spanning en open plekken:

De spanning wordt vaak opgevoerd in dit boek. Ik vond het erg spannend toen Caspar daar in de kelder zat en elk moment kon worden opgehaald om te worden opgehangen. Ook is het spannend als het gaat over de duistere zaakjes die Melchior en Balthasar doen in de kelder, je vraagt je af wat ze nou eigenlijk allemaal doen totdat je samen met Caspar in de kelder afdaalt. Dan wordt alles je beter duidelijk. Je kunt hier ook spreken van een open plek. Nog een goed voorbeeld van een open plek in het boek is aan het begin: “Een dik wolkendek voorspelde sneeuw, maar Truitje Blasius, die zich door de smalle Vrouwensteeg naar de Botersloot haastte, lette daar niet op. Ze huilde.” Je vraagt je dan meteen af waarom zij daar liep, waarom ze zicht haastte, waarom huilde ze?



Personages:

De hoofdpersoon Caspar is betrouwbaar vind ik. Hij helpt door de week iedere dag zijn vader in de kuiperswinkel. En op zondag gaat hij naar Melchior. Ook al heeft hij zo weinig vrije tijd hij komt altijd. Hij heeft ook een goed doorzettingsvermogen. Ook al wilde het steeds niet lukken met het brouwsel hij bleef het proberen. Hij is ook erg nieuwsgierig want eigenlijk vond hij die lessen Latijn helemaal niet echt interessant. Hij ging alleen naar dat huis omdat hij het zo mysterieus vond. Hij vond dat er een gek sfeertje hing.





Melchior is ook een belangrijk persoon in het boek. Hij is erg mysterieus. Hij loopt altijd in zijn zwarte pak. En hij geeft niet veel van zichzelf bloot. Hij is wel trouw want toen hij zich eigenlijk beter niet in de stad kon wagen bevrijdde hij Caspar uit de kelder.



Grietje is iets minder belangrijk voor het verhaal maar valt toch wel op in het boek. Ze is overal duidelijk aanwezig met haar stemmetje. Ze is erg apart. Haar relatie met Caspar is bijzonder. Eerst zag Caspar haar meer als zijn zusje maar later worden ze verliefd op elkaar. Vaak doet Grietje net alsof zij Caspar heeft ontdekt. Ze zegt dat ook vaak in het boek. Alleen omdat zij hem toen mee naar huis heeft genomen.



Opbouw:

De opbouw staat in de logisch-chronologische volgorde. Het verhaal begint gewoon bij het begin, ab ovo. Het begint als de hoofdpersoon gevonden wordt als baby. Het climaxmoment is pas erg laat in het boek in het laatste hoofdstuk pas. Dat is wanneer er brand uitbreekt in het huis van de buren.



Tijd:

Het verhaal begint op 6 januari 1473 en eindigt in 1490. De vertelde tijd is dus 17 jaar. De verteltijd is 210 blz. Soms wordt er wel eens van tijd versneld en ben je opeens 2 jaar verder terwijl eerst een hoofdstuk maar één dag was.



Thema en motieven:

Een motief in dit boek is ontrouw. De hele tijd zijn er allerlei mensen die elkaar niet vertrouwen.

Het thema is eigenlijk alchemisterij, daar houden de belangrijkste personages zich steeds mee bezig. Maar het boek heeft eigenlijk veel meer kanten. Het gaat er ook over hoe de personages met elkaar om gaan. Ze hebben allemaal verschillende relaties met elkaar.



Vertelsituatie:

Het is de personale vertelsituatie. Je komt van Caspar veel meer te weten dan de andere personages. Je ziet alles door zijn ogen maar het is geen ikvertelsituatie. Alleen in het begin als Truitje de baby vindt zie je het nog niet door Caspar’s ogen. Maar dat komt omdat hij dan nog gevonden moet worden.



Ruimte:

Het verhaal speelt zich grotendeels af in Rotterdam. Eerst in een bloeiend Rotterdam en later in een armoedige stad. Eerst leeft Caspar lang bij Truitje en Jan Blasius maar later speelt het verhaal zich meestal in het huis van Melchior af.



Grondige beschrijving van mijn leeservaringen

Onderwerp:

Het onderwerp spreekt me wel aan. Ik vind het interessant om over het verleden te lezen. Ook al die dingen die de alchemisten doen vond ik erg spannend. Ik heb ook geleerd van het boek dat je altijd eerlijk moet zijn tegen iedereen die je dierbaar is. Caspar was niet eerlijk tegen zijn vader en waarschijnlijk kan zijn vader het hem nooit vergeven.

Ik had niet verwacht dat dit boek zo zou lopen omdat de titel is: Het geheim van Rotterdam. Ik dacht dat ze een één of ander geheim moesten onthullen maar het pakte wat anders uit.



Gebeurtenissen:

Het verhaal bevat veel gebeurtenissen die boeiend zijn. Het houdt je aandacht er dan ook goed bij. Die gebeurtenissen zijn vaak spannend, boeiend en ook een beetje schokkend. Spannend is sowieso het hele boek. En ik vind het boeiend om te lezen wat er dan weer gaat gebeuren. Maar ik vond het schokkend toen ik las dat alle dorpsbewoners voor het huis van Melchior stonden en schreeuwden dat ze goud wilden. Maar het schokkendste was wel dat ze de familie plus Caspar er van beschuldigden dat zij het huis van hun buren in brand hadden gestoken. Terwijl het gewoon een bliksem inslag was. Caspar’s hoofd had bijna gehangen.



Personages:

Ik zou van de ene kant graag op de hoofdpersoon willen lijken omdat hij een goed doorzettingsvermogen heeft en trouw is aan iedereen. Maar ik zou in wat hij doet niet op hem willen lijken. Ik bedoel de alchemisterij. Dat lijkt me niet zo’n leuk werkje. Ik vind het niet leuk dat Jan Blasius het Caspar niet kan vergeven dat hij gelogen heeft. Natuurlijk is iedereen in het begin kwaad maar toch niet jaren nadat het gebeurd is! Ik vind het goed hoe dat Caspar te werk gaat met zijn problemen. Hij raakt niet in paniek of zo, maar doet gewoon de juiste dingen die hij moet doen.



Opbouw:

Het verhaal hangt goed samen. AL raakte ik soms de draad kwijt omdat er van alles gebeurde en dat kon ik dan niet goed uit elkaar houden. Er wordt niet echt vaak op iets terug geblikt, dat vind ik wel fijn. Ik vind dat het verhaal echt een begin, middenstuk en een eind heeft. Maar ik vond het eind aan de ene kant teleurstellend. Ik had verwacht dat Jan Blasius zijn zoon wel zou vergeven en dat hij terug zou komen. Aan de andere kant is het ook goed dat hij alleen op pad gaat.



Taalgebruik:

Het verhaal is lekker om te lezen. Het leest lekker door. De verhouding tussen de beschrijving van de gesprekken en gedachten en gevoelens is erg goed. Je leest er zo doorheen. Je hebt niet eens in de gaten als het opeens overspringt. De taal past goed bij de personages. Als Melchior of Balthasar spreken krijg je een iets ander taalgebruik dan bij de andere personages. Dat komt omdat zij ouder en geleerder zijn.



Informatie over de auteur

Thea Beckman is in 1923 geboren. Studeren was er voor haar niet bij. Ze wilde graag ontdekkingsreiziger of schrijfster worden. Eerst werkte ze op een kantoor. Later toen ze getrouwd was zorgde ze vooral voor haar kinderen. Maar ze schreef ook journalistieke stukjes en korte verhalen. Toen haar kinderen groot waren had ze meer tijd en begon ze met schrijven van boeken. Toen begon ze ook aan de studie sociale psychologie die haalde ze in 1981. Thea Beckman schrijft vooral kinderboeken en die gaan vaak over de geschiedenis. Maar ook schrijft ze boeken over de toekomst over Thule. Dit gaat over de wereld 10 eeuwen na de derde wereldoorlog en daar hebben de vrouwen de macht. De boeken gaan vaak over deze onderwerpen: De invloed die avonturen op een mens kunnen hebben, de positie van gewone mensen vroeger, kinderen die om de een of andere reden voor zichzelf moeten opkomen en de strijd voor meisjes en vrouwen voor gelijke behandeling als mannen.



Thea Beckman heeft deze andere boeken nog geschreven:



Voor volwassenen:

1958 Anjers voor Adèle



Jeugdboeken:



1957 De ongelooflijke avonturen van Tim en Holderdebolder

1964 Bertus en het wonderkrijtje

1966 Mickey en de vreemde rovers

1970 Met Korilu de griemel rond

1972 Honderd verhalen om voor te lezen

1972 Honderdéén verhalen om voor te lezen

1972 Mickey en de Fiebeldewiebels

1973 Heremetijd... wat een lastpost!

1973 Kruistocht in spijkerbroek

1973 Nieuw verhalenboek

1973 Verhalen uit de pimpelpaarse parasol

1974 Mijn vader woont in Brazilië

1974 Het vrolijke dierenvertelboek

1975 Een schip vol verhalen

1976 Geef me de ruimte!

1976 Verhalen voor alle kinderen

1977 Triomf van de verschroeide aarde

1977 Vertel eens een verhaaltje

1978 Het boek vol nieuwe verhalen

1978 Het rad van fortuin

1979 Stad in de storm

1980 Wij zijn wegwerpkinderen

1982 De Gouden Dolk

1983 Hasse Simonsdochter

1984 Wonderkinderen

1985 Kinderen van Moeder Aarde

1987 Het helse paradijs

1988 Een bos vol spoken

1988 De val van Vredeborch

1989 Het Gulden Vlies van Thule

1990 Het geheim van Rotterdam

1991 Het wonder van Frieswijck

1992 De Stomme van Kampen

1993 De verloren schat

1994 De doge-ring van Venetië

1996 Saartje Tadema

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

E.

E.

luister mensen waarom zeten jullie dat dan daar als we het toch niet mogen kopieren en plakken denkje ze gaan jullie luisteren of ook al hoe willen jullie dat gaan weten dat we het van daar nemen

13 jaar geleden

H.

H.

Geloof in jezelf, maar je bent wel een doos!

17 jaar geleden

G.

G.

je hebt een heel goede tekst geschreven die heel bruikbaar is stuur je eens terug want ik ontvang niet veel e-mailtjes.please stuur me terug

16 jaar geleden