Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Figuranten door Arnon Grunberg

Beoordeling 4.3
Foto van een scholier
Boekcover Figuranten
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • Klas onbekend | 3767 woorden
  • 28 juli 2004
  • 25 keer beoordeeld
Cijfer 4.3
25 keer beoordeeld

Boekcover Figuranten
Shadow
Figuranten door Arnon Grunberg
Shadow
ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
chrijvingsopdracht *Ik heb het boek niet zelf gekozen, want het moest van Mevr. Beernink. Zij vond het prettig als we allemaal hetzelfde boek lazen, want dat was makkelijk voor het verslag. Als ik zelf een boek had mogen kiezen was het die zeker niet geworden, want het is een saai verhaal wat eigenlijk nergens over gaat. Ik heb verder geen fragment van het boek op school gelezen. Verder heb ik niemand gesproken die enthousiast was over het boek of over andere boeken van die schrijver. De titel en de achterkanttekst waren ook niet zo bijzonder nieuwsgierig makend. Als ik zelf dus een boek uit mocht kiezen was het die dus niet geworden, want het gaat eigenlijk nergens over en alles loopt door elkaar heen. *ik vind het dus geen leuk boek, want het is niet interessant en het maakt je niet nieuwsgierig zodat je snel verder wilt lezen. Ik heb voor mezelf echt een dag af moeten spreken tot welke bladzijde ik moest zijn, anders kreeg ik het boek niet uitgelezen. Het verhaal zit vaag in elkaar, de ene keer worden ze filmster en op de andere bladzijde komen ze weer iemand anders tegen waar je niet van weet wat zijn rol is in dit verhaal. Het verhaal zet me absoluut niet aan het denken, het onderwerp boeit me totaal niet. menvatting Ewald Stanislas Krieg, is 'makelaar in krotten', zoals hij zichzelf typeert en hij woont in New York. Geld is het enige dat hem nog interesseert, nadat alle andere ambities die hij had, op niets zijn uitgelopen. Hij denkt terug aan de tijd in Amsterdam, toen hij Broccoli ontmoette, die eigenlijk Michaël Eckstein heette. Die had geld in overvloed en een ruim huis, omdat zijn ouders permanent in het buitenland vertoefden. Ewald werd een vriend van hem, of beter gezegd een volgeling. Broccoli was ervan overtuigd dat ze het zouden maken in de film wereld, maar Ewald is daar niet zo zeker van. Het tweetal wordt een drietal, toen Elvira Lopez zich bij hen aansloot. Ze komt uit Argentinië en heeft daar in een film gespeeld die nooit is afgemaakt. Hun eerste rol is in een FNV voorlichtingsfilm en daarna heeft Ewald nog in een film gekregen waarin hij van de trap af werd gegooid. Daar bleef het bij, maar hun plannen werden steeds groter. Elvira ging zich voorbereiden op een rol in Macbeth. Meneer Bercowicz, die zich later Berk gaat noemen is een vriend van de ouders van Broccoli en hij vertegenwoordigde de belangen van zijn vader in Nederland en hij zorgt ervoor dat Broccoli aan zijn geld komt. Ewald wordt verliefd op Elvira maar Broccoli is hem voor een keer vrijen ze met elkaar. Broccoli verzon ten slotte de Operatie-Brando, een geheim plan dat hun uiteindelijk aan de top zou brengen, alleen door zo veel mogelijk op Marlon Brando te gaan lijken. Meneer en mevrouw Eckstein komen naar Nederland om hun huis te verkopen. Mevrouw is bang dat iets aan het licht komt en meneer blijkt een dronkelap te zijn. Uiteindelijk vertrekken ze weer naar Zwitserland. Meneer Berk stort in en overlijdt na een tijdje. Omdat Broccoli zijn ouders in het buitenland zitten en meneer Berk er niet meer was het geld snel minder werd. Ewald krijgt in rol in een toneelstuk en ontmoet daar Frederika Steinman, een echte actrice. Hij moest een monoloog voor haar gaan schrijven, maar die komt nooit af. Broccoli en Elvira vertrekken naar Amerika om daar aan hun carrière te werken. Ewald blijft dan in Nederland. Voor het eerst kiest hij voor zichzelf Na zes jaar gaat hij ook naar Amerika, maar hij vindt Broccoli en Elvira niet meer terug.
Verdiepingsopdracht 1: * Ewald Stanislas Krieg:Ewald is een volgeling van Broccoli. Hij heeft geen eigen mening en is erg onzeker en heeft daarom zoveel houvast aan Broccoli en probeert zich achter hem te verschuilen. ij wordt verliefd op Elvira en hij gaat ook een keer met haar naar bed. Ewald durft niet echt vragen te stellen, omdat hij bang is dat hij dan uitgelachen word, daarom weet hij ook niet veel over Elvira en Broccoli. Hij denkt niet aan zijn toekomst en laat zich meesleuren door Broccoli, want Broccoli wil filmster worden en Ewald huppelt er maar achteraan. * Broccoli (Michaël Eckstein): Hij vindt zichzelf geweldig en denkt dat hij een wonderkind is. Hij raakt bevriend met Ewald, maar het is een oppervlakkige vriendschap, die niet veel inhoud. Hij is er van overtuigd dat hij het gaat maken in Hollywood. Zij ouders zitten in het buitenland en met sigaren en visitekaartjes krijgt hij veel voor elkaar. Hij heeft veel geld en daarom betaalt hij alles. Broccoli luistert niet of nauwelijks naar anderen en heeft veel gevoelens voor Elvira. Wat de rest (ook Ewald) doet interesseert hem niet zoveel. Toch is hij blij voor Ewald als die een rol heeft gekregen. Ook al probeert hij alles, hij krijgt het niet voor elkaar een succesvolle filmcarrière op te bouwen. Elvira Lopez: Ze komt uit Argentinië en ze heeft daar in een film gespeeld, maar die film is nooit afgekomen, want halverwege was het geld op. Ze houdt een rood opschrijfboekje bij, maar wat erin staat is een raadsel voor iedereen. Ze vindt Broccoli en Ewald aardig maar heeft zo haar bedenkingen over de ouders van Broccoli. Ze is het verst gekomen in de filmbusiness van de drie. * De hoofdpersonen hopen uiteindelijk om in een film te mogen spelen. Het is niet gelukt, maar Ewald wilde niet per se in een film spelen, maar hij heeft toch op het podium gestaan. Broccoli heeft niet op het podium gestaan, terwijl het zijn grote droom was. Elvira heeft voordat Ewald en Broccoli haar leerde kennen in een film gespeeld die een aantal keren in de bioscoop heeft gedraaid. * Alles wat Broccoli wil wordt uitgevoerd en niemand heeft daar iets over te zeggen, hoewel dat later in het boek veranderd, want gaat Ewald niet mee naar Amerika. Broccoli zit de hele tijd met zijn vereniging voor genieën in zijn hoofd, en daar is zijn leven ook op gebaseerd. Hij is een genie en hij denkt dus ook dat hij alles kan. Hij meent daarom ook sterk dat hij de geboren acteur is, maar dat hij nog niet ontdekt is. Hij is het hele verhaal bezig met een rol te zoeken het maakt hem niet uit voor wie, maar iemand van hun drieën word acteur en het hele verhaal zijn ze een rol aan het zoeken. * De beslissing of ze nu beroemd blijven of dat ze iets anders gaan doen en de beslissing over zijn ouders, of hij ze achterna gaat na Zwitserland. * De beslissing over het beroemd worden heeft gevolgen dat Elvira en Ewald, Broccoli achterna blijven lopen en dat zij niet voor zichzelf opkomen. Hij gaat zijn ouders niet achterna, dat heeft verder geen gevolgen voor het verdere verhaal. * Ik zou in ieder geval beslist hebben of we nu wel doorgaan met het beroemd worden en we zetten ons daar allen 100% voor in of we stoppen en zoeken iets anders. Verder zou ik niet veel veranderen aan de beslissingen. * De hoofdpersoon veranderd in de loop van het verhaal wel. Alleen Ewald veranderd, want in het begin van het verhaal was hij een meelopen van Broccoli, maar als hij op het einde van het verhaal kiest om alleen in Nederland te blijven en niet met broccoli meegaat. Broccoli veranderd in de loop van het verhaal niet, want hij denkt nog steeds dat hij een filmster kan worden en dat hij het samen met Elvira gaat maken. De manier waarop Broccoli met geld omgaat, is wel veranderd in de loop van het verhaal, want in het begin (als hij nog genoeg geld heeft) geeft hij geld uit alsof het niks is. Hij denkt ook dat hij met geld alles kan kopen zoals geluk en liefde, maar hij komt er al snel achter dat dat niet zo is. Als zijn vader overlijdt, en hij minder geld krijgt van meneer Berk en het huis word verkocht zit hij diep in de problemen en gaat hij anders denken over de manier van geld uitgeven. Elvira is gedurende het hele verhaal een oppervlakkige persoon geweest, die niet veel zei en gewoon maar deed. Zij is niet veel veranderd. * Ik vind Broccoli wel sympathiek, want hij spreek allemaal vreemde mensen aan. Hij betrekt Ewald en Elvira ook wel een beetje bij de situatie. Ik vind Ewald en Elvira daarentegen helemaal niet sympathiek, zij zijn erg verlegen en lopen maar achter Broccoli aan. Als Broccoli in een café zit spreekt hij wildvreemde mensen aan en doet af en toe een beetje gek, Ewald en Elvira zouden dat nooit doen. * Ik kon me niet verplaatsen in Broccoli, want ik snap niet waarom hij zo graag filmster wil worden, na zoveel afwijzingen. Je zou dan zeggen:” ik ga een ander beroep zoeken” maar Broccoli hield voet bij stuk en dat snapte ik niet aan hem. Ewald vond ik ook een beetje raar, want hij liep achter Broccoli aan. Ewald heeft dan wel wat meer succes gehad dan Broccoli, maar als ik hem was had ik mijn eigen weg ingeslagen. Het kan natuurlijk ook zijn, dat Ewald voor Elvira bij Broccoli bleef. Als dat het is geweest, dan snapte ik hem wel, omdat hij Elvira zo leuk vond. * Er zijn een aantal andere personen die voorkomen in het verhaal zoals: *De ouders van Broccoli: zij zijn niet zo tevreden over Broccoli en over zijn “relatie” met Elvira. Ze zijn bang dat ze worden gepakt en vertrekken daarom weer snel terug naar Zwitserland. *Meneer Berk: eigenlijk heet hij Bercozwitsch, maar hij heeft zelf zijn naam veranderd. Hij is het niet eens met de manier waarop Broccoli zijn huis verzorgd en geeft daar commentaar op. Verder heeft meneer Berk niet zo’n belangrijke rol in het verhaal, hij verzorgt alleen het geld voor Broccoli. Later in het boek overlijdt hij en word het huis door meneer Berk verkocht. *Frederika Steinman leert Ewald kennen via een rol die hij krijgt in een toneelstuk, hij moest een monoloog voor haar gaan schrijven, maar dat lukte niet. * Ik vind dat de personages heel somber tegen het leven aankijken. Ze weten alledrie dat ze geen filmster kunnen worden en toch gaan ze daar mee door en dat vind ik stom. Ze zijn heel wanhopig als het niet lukt. Ik vind dat de personages wel wat positiever in het leven mogen staan, er zijn nog genoeg andere leuke beroepen waar je je in kan specialiseren. Ewald loopt gewoon achter Broccoli aan, als hij zijn eigen gang gaat was hij veel verder gekomen, dan een klein rolletje waarin hij van de trap af moet vallen. Ik snap niet dat hun niet inzien dat ze veel beter iets anders kunnen gaan doen. Net als die stomme vereniging voor genieën, je snapt toch zeker wel dat dat nergens op slaat en dat dat niets toevoegt aan het verhaal. Ik vind dus dat de personages wat positiever in het leven mogen staan, omdat het zo niet meer leuk is om te lezen. Het hele boek draait om het idee: met de lijkenwagen naar het paradijs, ik vind dat een hele sombere instelling als je een boek schrijft. De personages zijn ook nog heel somber dus is het niet leuk om te lezen. Verdiepingsopdracht 2: Onderwerp: *Vind je het onderwerp interessant, spreekt het je aan? Ben je deze tekst juist gaan lezen omdat het onderwerp je vooraf aansprak? Zijn je verwachtingen uitgekomen? In welk opzicht (niet)? IK vind het onderwerp van het boek totaal niet boeiend, omdat het de hele tijd gaat over beroemd worden en dat word saai, want het lukt steeds niet. Het onderwerp spreekt mij dus ook helemaal niet aan, want het gaat eigenlijk nergens over. Het beroemd worden lukt ook steeds niet en je merkt in het boek ook dat de personages zich er niet met de volle 100% voor inzetten. Dat is dus jammer en dat maakt het lezen ook niet leuker. Ik had toen ik de achterkant van het boek las nog wel verwachtingen dat het best een leuk boek kon worden, maar toen ik eenmaal was begonnen veranderde dat idee al snel in negatieve richting. I had verwacht dat er meer afwisseling zat in het boek en dat het niet de hele tijd ging over beroemd worden en of dat nou wel of niet gelukt was. *Verwachtte je dat het onderwerp op deze manier uitgewerkt zou worden? Wat vond je verrassen of bijzonder aan deze uitwerking? Ik dacht dat het onderwerp veel breder lag, ik dacht dat er ook nog een bijverhaal aan hing over personages onderling, die ruzie hadden of zoiets. Ik dacht ook dat het beroemd zijn ging lukken, maar dat dat veranderde door een rare gebeurtenis. Ik had dus niet verwacht dat het onderwerp op deze manier werd uitgewerkt. Ik vind deze manier van uitwerken ook niet perfect. Er had wat meer spanning in mogen zitten, want op het einde van het boek als ze weer een poging ondernemen dan denk je al van dit lukt niet en dat is jammer. *Wordt het onderwerp goed uitgewerkt of is de uitwerking oppervlakkig? Welke kanten van het onderwerp hadden volgens jouw meer aandacht moeten krijgen? Ik vond dat de persoonlijke omgangsvormen meer hadden mogen uitgewerkt. Hoe hun onderling over elkaar dachten en wat hun voor elkaar voelden. Gedurende het hele verhaal gaat het over dat beroemd worden, maar over hun persoonlijk weet je eigenlijk niets, daarom is het ook zo moeilijk om hun karakter te beschrijven. De uitwerking van het onderwerp beroemd worden kan niet beter, die is zelfs zo goed uitgewerkt dat het niet meer leuk is. De gebeurtenissen: *Bevat het verhaal genoeg gebeurtenissen om je het te blijven boeien? Ik vind dat het verhaal geen belangrijke gebeurtenissen bevat en al helemaal geen gebeurtenissen die me boeien. Een voorbeeld van een belangrijke gebeurtenis kan zijn dat Ewald een klein rolletje krijgt in een film waar hij vervolgens van de trap af moet rollen. Ten eerste boeit het mij niet en ten tweede vind ik het eigenlijk geen gebeurtenis. *Vind je dat de gebeurtenissen logisch uit elkaar voortkomen of vind je het verband tussen de gebeurtenissen moeilijk te verklaren? De gebeurtenissen gebeuren wel in een logische volgorde, alleen soms wordt er te snel van onderwerp gewisseld en dat is verwarrend, maar de gebeurtenissen gebeuren wel steeds in logische volgorde. De gebeurtenissen die afspelen in het boek vind ik niet echt gebeurtenissen, maar dat heb ik al een keer eerder uitgelegd. * Vind je de gebeurtenissen (kies uit:) spannend/boeiend/herkenbaar/ dramatisch/ humoristisch/ zwaarwichtig/ geloofwaardig/ verrassend/ onaanvaardbaar/ waarschijnlijk/ schokkend? Leg je keuze duidelijk uit met voorbeelden. Ik vind de gebeurtenissen niet spannend of boeiend, want het boek is niet zo geschreven dat je per se verder wilt lezen. Humor is ook niet terug te vinden in het boek, althans die operatie Brando en die vereniging voor genieën vind ik niet grappig. Het verhaal is niet schokkend, want het is niet zo’n grote ramp dat ze niet beroemd kunnen worden. Personages: * Hebben de personages eigenschappen die je bewondert of gewoon vindt of verafschuwt? Broccoli denkt dat hij alles is en dat hij overal verstand van heeft dat bevalt mij niet zo goed aan hem. Ik vind dat Elvira en Ewald niet hun zelf zijn in het boek. Zij worden geleefd door Broccoli, Broccoli spreekt mij ook al niet aan. Als Elvira en Ewald zich meer met het verhaal hadden bemoeid en hun eigen gang hadden gedaan was het leuker geweest om te lezen. Nu had je 1 saaie hoofdpersoon en 2 meelopertjes daarvan. * Van welke personages kom je het meest te weten? Kom je genoeg te weten om hun gedrag te begrijpen? Van Broccoli kom je het meeste te weten, van alle andere personages kom je eigenlijk weinig tot niks te weten. Het gedrag van Broccoli begrijp ik wel, hij gaat gewoon zijn eigen gangetje. Ik snap alleen zijn vereniging voor geniën niet en ik snap niet wat hij nou precies bedoelt met operatie Brando, omdat ik dat niet snap zal het ook een beetje moeilijker worden om zijn gedrag te begrijpen. Ewald krijgt een rol in een toneelstuk, Broccoli is daarom een beetje jaloers op Ewald. Ewald heeft een goede relatie met zijn tegenspeler Fredrica, en moet een monoloog voor haar schrijven. Broccoli heeft eigenlijk het liefste dat hij maar verder gaat met monologen schrijven. Dat begrijp ik dan niet, het zijn dus geen echte vrienden. * Moet je zelf veel invullen over het innerlijk van de personages? Was dat plezierig of vervelend, moeilijk of makkelijk? Het is wel leuk om alles zelf in te moeten vullen, want dan blijft de film die je in je hoofd hebt kloppen. Als alles word verteld in het boek, moet je steeds je eigen beeld wijzigen. Over Ewald en Elvira moet je zelf veel invullen, maar ik vond het bij die personages niet zo leuk, want je hebt 2 zelf verzonnen personages in je boek en dat sluit niet altijd goed aan bij het verhaal. Ik vind het ook slechte kwaliteit van het boek, als die het innerlijk van de bijna hoofdpersonen niet goed in beeld kunnen brengen bij de lezer. Bouw: * Vind je de bouw ingewikkeld? Wat vind je lastige stukken? De bouw is niet ingewikkeld, maar als je op een gegeven moment een stuk van het verhaal kwijt bent kom je daar nooit meer uit en zijn sommige stukken uit het boek vaag. Het lastige stuk vond ik het begin stuk, voor ze Elvira leren kennen. Het is een lastig stuk, want het gaat eigenlijk nergens over. Of ik het nou verkeerd begrepen heb, of ik heb verkeerd gelezen ik snap dat stuk niet. Broccoli en Elvira leren elkaar kennen, maar over die vereniging voor geniën en over die ouders van Broccoli snap ik niet. Ik leg dat verband niet met het verhaal. * Komt het verhaal langzaam op gang of zit er meteen de vaart in? Ik vind dat het hele verhaal verteld word in slakkengang. In het begin komen ze wel meteen met een aantal problemen, misschien dat daarom een stuk van het verhaal vaag is voor mij. Ze beginnen in het begin wel meteen, dat ze beroemd willen worden. Dat is wel makkelijk, want je weet meteen waar het verhaal om draait. In het hele verhaal heeft nooit vaart gezeten, maar dat komt ook omdat het maar over 1 onderwerp gaat, dus je merkt de spanning niet. *Is het verhaal boeiend? Hoe komt dat? Ik vind het verhaal helemaal niet boeiend, het is het saaiste verhaal dat ik ooit gelezen heb. Het gaat steeds maar over 1 saai onderwerp en dat is beroemd worden. Die personen in het boek zouden het langzaamaan toch wel in moeten zien dat ze geen beroemdheid kunnen worden. Over hun onderlinge relaties kom je ook niets te weten. Ewald en Elvira lopen Broccoli achterna en zeggen:”ja en amen”. Het is jammer, want je leert maar 1 persoon kennen. Als Ewald en Elvira boos waren geworden op Broccoli of dat 1 van hun beroemd werd en dat die andere dat niet pikten, dan zou het verhaal heel wat spannender worden. Ook kun je het verhaal dan vlotter lezen en word het vanzelf boeiender
Taalgebruik: *Vind je de tekst lastig om te lezen? Hoe komt dat? Veel moeilijke woorden, lange zinnen, veel beeldspraak of iets anders? De tekst was niet moeilijk om te lezen, want er werden geen moeilijke woorden gebruikt. Er zaten wel dingen in waarbij je flink moest doordenken. Ze hadden het over: met de lijkenwagen naar het paradijs. In eerste instantie dacht ik gewoon naar de hemel, maar toen ik wat langer erover nadacht kwam ik tot de conclusie dat ze daar Hollywood mee bedoelen. Het is wel leuk bedacht, want met een boek waar alles letterlijk beschreven staat is ook niet leuk om te lezen. Je kunt dan niet je eigen invulling geven. Er stonden ook geen lange zinnen in. Er was ook geen sprake van beeldspraak of iets anders. *Hoe vind je de verhouding tussen beschrijving, dialoog en weergave van gedachten/gevoelens? Te veel beschrijving? Te veel dialoog? Te veel gedachten of gevoelens? Of te weinig? Ik vind dat er te weinig gevoelens en gedachten worden beschreven, het draait alleen maar om dat beroemd worden. Wat er binnenin de personen afspeelt is niet belangrijk. Er wordt ook te veel beschreven hoe hun beroemd willen worden, er wordt van stap tot stap beschreven wie wat doet en waarneer en waarom. Als ze dat nou eens wat minder hadden gedaan en die overige bladzijde hadden besteed aan de gevoelens uiten van personen, dan was het leuker geweest om te lezen. * Vind je de manier van vertellen te wijdlopig, te uitgesponnen, te hoogdravend of juist niet? Ik vind de manier van vertellen niet te hoogdravend, juist het tegenovergesteld. Het verhaal vlot op geen enkele wijze. Het wordt ook niet spannend gemaakt, want op het einde denk je toch wel dat ze niet beroemd worden. Het verhaal is wel heel wijdlopig, want het gaat in zijn algemeen over beroemd worden. Over de drie personen die beroemd willen worden en niet een persoon specifiek. Ik vind die manier helemaal niet prettig, want je hebt geen zin om door te lezen en het onderwerp word op den duur heel saai. 3. Evaluatie: 1. Over het boek: Het boek dat vind ik dus echt heel saai. Het verhaal gaat de hele tijd over hetzelfde en in de personages zit ook niet veel leven. Het verhaal zet me helemaal niet aan het denken, want ik vind het niet zo super belangrijk wat er zich allemaal afspeelt in de filmwereld. Er zit helemaal geen diepgang in het verhaal. Het is erg oppervlakkig. Het gaat over beroemd worden of dat wel of niet lukt en dat is eigenlijk het hele verhaal met wat kleine bijprobleempjes. 2. Over het uitvoeren van de verdiepingsopdracht
De opdracht viel best wel mee, maar de vragen over de belangrijke beslissingen die de hoofdpersoon heeft moeten nemen vond ik lastig. Het waren ook 3 vragen op een rij. Of de hoofdpersoon belangrijke beslissingen heeft moeten nemen, de gevolgen van die beslissingen en of ik die beslissingen ook zou nemen. Als je op de eerste vraag al geen duidelijk antwoord kunt geven, dan lukken die volgende twee ook niet zo goed. De vraag of de hoofdpersoon sympathiek is vond ik ook wel lastig, maar toen ik de precieze betekenis van sympathiek wist lukte het al heel aardig. Ik vond deze opdracht makkelijker als de vorige, hoewel ik het boek van de vorige keer makkelijker vond om te lezen, maar het is altijd wat.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Figuranten door Arnon Grunberg"