Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Figuranten door Arnon Grunberg

Beoordeling 7
Foto van een scholier
Boekcover Figuranten
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 1539 woorden
  • 11 juni 2002
  • 34 keer beoordeeld
Cijfer 7
34 keer beoordeeld

Boekcover Figuranten
Shadow
Figuranten door Arnon Grunberg
Shadow
ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
1) Titelverklaring: De titel verwijst natuurlijk rechtstreeks naar de figurantenrol van Ewald in een film. Hij wordt dan van de trap gegooid, maar het verwijst ook naar de rol die de personen in elkaars leven spelen. Ewald, Broccoli en Elvira weten eigenlijk helemaal niets van elkaar. Zelfs Ewald kent niet de gevoelens en beweegredenen van Elvira op wie hij verliefd is. Ook ontmoet hij Frederika Steinman voor wie hij een monoloog moet schrijven, maar het lukt hem maar niet, omdat hij gewoon helemaal niets van haar weet. Ze zijn eigenlijk figuranten in elkaars leven, dit geld vooral voor Ewald. Hij ontmoet Broccoli en Elvira, maar op een dag gaan ze naar Amerika en hij ziet ze nooit meer terug. Hij ontmoet ook zomaar Frederika en opeens is ze weer uit zijn leven verdwenen. Door de ogen van Ewald zie je ook wel wat de andere personages doen, maar wat hun beweegredenen zijn blijft een raadsel. Waar is mevrouw Eckstein nou precies bang voor? Wanneer hebben meneer Eckstein en Elvira elkaar eerder ontmoet? Waarom wil meneer Bercowicz zijn naam veranderen in Berk? Op al deze vragen krijg je geen antwoord. Motto: Jammer dat je met een lijkwagen naar het paradijs moet. “Stanislaw Jerzy Lec” Verklaring: Het paradijs in het boek is Hollywood. Ze willen daar een ster worden. Als je ergens heen gaat met een lijkwagen dan betekent het dat je dood bent. Ze zullen dus nooit in het paradijs aankomen. Het is dus jammer dat je een droom hebt die nooit verwezenlijkt zal worden. Het is voor hen gewoon niet haalbaar om een ster in Hollywood te worden.
2) De schrijver: Arnon Grunberg (Amsterdam 1971) werkte na zijn verwijdering van
het Vossius Gymnasium onder meer als jongste bediende bij een apotheek, als bordenwasser en als uitgever. Hij schreef toneelstukken in opdracht van Toneelgroep Amsterdam. Op dit moment woont en werkt hij in New York. Op 23-jarige leeftijd debuteerde Grunberg bij uitgeverij Nijgh & Van Ditmar met Blauwe maandagen. Het boek werd een internationaal succes: in Nederland bekroond met de Anton Wachter-prijs voor het beste debuut en het Gouden Ezelsoor voor het best verkochte debuut en vertaald naar het Engels, Duits, Deens, Italiaans, Frans, Spaans, Zweeds en Japans. Met zijn tweede roman, Figuranten, bevestigde hij zijn talent. De Stichting CPNB nodigde Grunberg uit om het Boekenweekgeschenk 1998 te schrijven. Dit boek, De heilige Antonio, verscheen in maart 1998. Tegelijkertijd kwam Grunbergs essaybundel De troost van de slapstick uit. Dit boek werd bekroond met het Charlotte Kšhler-stipendium 1998. In het najaar van 1998 kwam de film Het veertiende kippetje uit, waarvan Grunberg het scenario heeft geschreven. En ook op dat moment werd het toneelstuk You are also very attractive when you are dead, geschreven door Grunberg, opgevoerd in DŸsseldorf, door een groep jonge Duitse en Israëlische acteurs. In het voorjaar van 1999 verscheen Grunbergs dichtbundel Liefde is business. In april 2000 verscheen zijn derde roman, getiteld Fantoompijn. Met Fantoompijn won hij de AKO-Literatuurprijs 2000. Grunberg is columnist (Yasha) in de VPRO-gids en medewerker van NRC Handelsblad. 3) Onderwerp/ thema: Het verlangen naar succes, naar iemand worden die je niet bent en waarschijnlijk ook nooit zal worden. 4) Belangrijke gebeurtenis: Een heel belangrijke gebeurtenis is het moment waarop Ewald Broccoli ontmoet. Dit is het begin van hun vriendschap en alle vreemde dingen die zij allemaal gaan uitvoeren om beroemd te worden (wat niet lukt). 5) Twee belangrijke dingen: Een andere belangrijke gebeurtenis is dat Elvira zich bij het clubje aansluit. Want ook zij is een belangrijk deel van het verhaal. De hoofdpersoon wordt zelfs verliefd op haar. Daarnaast is natuurlijk het moment dat Elvira en Broccoli naar Amerika vertrekken erg belangrijk. Vanaf dat moment neemt Ewalds leven een heel andere wending. Nu kan hij niet meer gewoon Broccoli volgen met alles wat hij doet, nu staat hij er min of meer alleen voor. 6) Iemand die me doet denken aan mezelf of iemand anders: Er is eigenlijk niemand die me aan iemand doet denken. Maar dat komt omdat je de hoofdpersonen niet zo heel goed leert kennen.
8) Symboliek en beeldspraak: De figuranten rollen die de hoofdpersonen in verschillende films spelen symboliseren de rol die ze in elkaars leven spelen. 9) Eigen omgang met het onderwerp: Ik zou het heel anders doen dan Ewald. Ik zou niet zo achter Broccoli aan lopen en precies doen wat hij wil terwijl je zelf niet eens echt in het slagen ervan gelooft. 10) Climax/ anticlimax: Er zit niet echt een heel duidelijke climax/ anticlimax in dit boek, omdat er nou eenmaal niets spannends in gebeurt. Of het gebeurd misschien wel, maar wordt door de schrijver niet als iets spannends beschreven. Maar ik denk dat de climax ligt op het punt dat Broccoli en Elvira naar Amerika vertrekken. 11) Hoofdpersonen: Ewald Krieg: Hij is ongeveer 20 jaar oud, hij woont bij zijn ouders en wil filmster worden, hij is bevriend met Broccoli die ook filmster wil worden. Hij zit in de vereniging van genieën met Broccoli en Elvira. Later ontwikkelen zij de operatie Brando: de wereld moet meer Marlon Brando's hebben: waaronder zij, dit plan heeft alle voorrang, niets mag in de weg staan, zo wordt dit plan door hen beschreven. Van zijn uiterlijk wordt weinig verteld alleen dat hij niet moeders mooiste is. Broccoli Eckman: Hij is de vriend van Ewald. Zijn ouders noemen hem hun wonderkind en zo noemt hij zichzelf ook. Hij heeft duizenden kaartjes gedrukt waarop staat: "Mr. Broccoli heeft de eer u een drankje aan te bieden". Die kaartjes geeft hij aan iedereen die hij langer dan 2 minuten kent. Hij heeft zelf de Vereniging voor Genieën opgericht, van die vereniging zijn Ewald en later Elvira lid. Die vereniging houdt niets in, ze zijn er lid van maar meer ook niet. Broccoli werkt niet, hij teert op de bankrekening in Zürich van zijn ouders.
Elvira Lopez: Zij is een knappe vrouw, zij is afkomstig uit Argentinië en heeft een klein boekje bij zich waar zij alle woorden die zij niet kent in opschrijft. Zij werkt wel af en toe, maar niet bijzonder veel, zij gaat een keer figureren in een reclame met Ewald. Ze doet alles alsof het vanzelfsprekend is volgens Ewald. Het uiterlijk van Elvira wordt niet goed beschreven, alleen dat het een knappe vrouw is. 12) Ontwikkelingen in hoofdpersonen en onderlinge relaties. De ontwikkeling die Ewald in het verhaal maakt is dat hij van een werkeloze veranderd in een geldwolf, een makelaar in onroerend goed. De relaties tussen de hoofdpersonen lijken niet te veranderen. De schrijver vertelt het verhaal zo dat het lijkt of ze elkaar vanaf het begin al heel goed kennen en dat dat later niet meer zoveel verandert. Hun relatie stopt als Elvira en Broccoli naar Amerika vertrekken en Ewald ze niet meer terugziet. 13) Korte Samenvatting Het boek begint met een portret van Ewald Stanislas Krieg in New York. Hij is makelaar geworden en filosofeert veel. Hij vindt zichzelf een geldwolf. Krieg en Broccoli, die eigenlijk Michael Eckstein heet, zijn vrienden van elkaar en maken zich op voor een grootse filmcarrière, want dat is hun doel, carrière maken en dan het liefst in Hollywood. Broccoli woont in een groot huis op de Bernard Zweerskade die eigenlijk van zijn (rijke) ouders is die het grootste deel van hun tijd in Zwitserland doorbrengen. Ewald en Broccoli ontmoeten Elvira, een Argentijnse filmactrice die in Nederland is blijven hangen. Ook zij wil carrière maken en ze besluiten samen verder te gaan met hun jacht naar succes. Zo doet Krieg een paar kleine rolletjes en Elvira ook, het loopt steeds weer uit op een teleurstelling, maar de hoop blijft altijd nog bestaan bij de drie en groeit op een gegeven moment zelfs. Ze willen naar Hollywood en daarvoor hebben ze de een geheime operatie in het leven geroepen: "Operatie Brando". Op een keer komen de ouders van Broccoli op bezoek en is goed te zien dat moeder Eckstein zeer nerveus is en bang dat ze wordt opgepakt. Waarom, is op dat moment nog niet duidelijk. Later informeert een oude vriend van meneer Eckstein, meneer Meerschwam, Krieg dat Broccoli's ouders waarschijnlijk niet eerlijk aan hun geld gekomen zijn en dat ze tevens bijna failliet zijn. Broccoli, die leefde van papa's geld, heeft vanaf dat moment geen geld meer en besluit met Elvira naar Amerika te vertrekken. Krieg hoort een hele tijd niets van ze en gaat tenslotte zelf achter ze aan, maar kan ze daar niet vinden. In het laatste hoofdstuk kijkt Krieg terug op de vertelde tijd en wordt verslag gedaan van hoe het hem vergaat in Amerika. Met Broccoli en Elvira komt hij dan niet meer in contact. 14) Mening: * leuke schrijfstijl. Heel oppervlakkig, niet teveel gezeur, maar toch raak je een beetje in het verhaal. * Het verhaal is wel wat lang (300 blz.) dus op gegeven moment ben je het wel een beetje zat. 15) Onbeantwoorde vragen: - Hoe loopt het af met Broccoli? Zit hij echt in een gesloten inrichting of heeft meneer Meerschwam dat verzonnen? - En hoe loopt het dan af met Elvira als Broccoli werkelijk in een inrichting zit? Wordt ze alsnog actrice of is ze gewoon werkeloos zoals ze daarvoor ook was? - En hoe zit het met Ewald? Ziet hij Broccoli en Elvira ooit nog terug? Blijft hij gewoon makelaar of probeert hij alsnog acteur of schrijver te worden?

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Figuranten door Arnon Grunberg"