Zit je in 4/5 havo en heb je een N&T of N&G profiel? Vul deze korte vragenlijst in over chemie-opleidingen en maak kans op 20 euro Bol.com tegoed.

Meedoen

Een schitterend gebrek door Arthur Japin

Beoordeling 9.3
Foto van een scholier
  • Boekverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 2332 woorden
  • 15 oktober 2012
  • 3 keer beoordeeld
  • Cijfer 9.3
  • 3 keer beoordeeld

Eerste uitgave
2003
Pagina's
239
Geschikt voor
havo/vwo
Punten
3 uit 5
Oorspronkelijke taal
Nederlands
Onderwerpen
Prijzen
NS Publieksprijs (2004 Genomineerd) , Libris Literatuur Prijs (2004 Winnaar)

Boekcover Een schitterend gebrek
Shadow

Op een feest in de buurt van Venetië wordt de veertienjarige Lucia verliefd op de zeventienjarige Giacomo Casanova. Voor haar, maar ook voor de jongeman die de geschiedenis in zou gaan als ’s werelds grootste minnaar, is dit de eerste grote liefde. Ze beloven elkaar eeuwige trouw, maar kort daarna verdwijnt Lucia zonder een woord uit Casanova’s leven.…

Op een feest in de buurt van Venetië wordt de veertienjarige Lucia verliefd op de zeventienjarige Giacomo Casanova. Voor haar, maar ook voor de jongeman die de geschiedenis in…

Op een feest in de buurt van Venetië wordt de veertienjarige Lucia verliefd op de zeventienjarige Giacomo Casanova. Voor haar, maar ook voor de jongeman die de geschiedenis in zou gaan als ’s werelds grootste minnaar, is dit de eerste grote liefde. Ze beloven elkaar eeuwige trouw, maar kort daarna verdwijnt Lucia zonder een woord uit Casanova’s leven. Een verraad dat Casanova’s kijk op vrouwen voor altijd heeft bepaald. Maar wat is er echt gebeurd? Deed Lucia afstand van haar geluk?

Een schitterend gebrek door Arthur Japin
Shadow
ADVERTENTIE
Ga jij de uitdaging aan?

Op EnergieGenie.nl vind je niet alleen maar informatie voor een werkstuk over duurzaamheid, maar ook 12 challenges om je steentje bij te dragen aan een beter klimaat. Douche jij komende week wat korter of daag je jezelf uit om een week vegetarisch te eten? Kom samen in actie!

Check alle challenges!

Persoonlijke gegevens
De boeken voor de lijst van PO1 waren voor mij allemaal geschiedenisboeken. Ik had namelijk aangegeven dat ik die wilde lezen. Van die boeken maakte het mij dus niet zo veel uit welke ik moest lezen. Ik ben uiteindelijk ‘een schitterend gebrek’ gaan lezen, omdat ze die in de bibliotheek hadden.


Na het lezen van de eerste pagina’s had ik er meteen spijt van dat ik dit boek gekozen had. Ik snapte er namelijk niet zo veel van. Er kwamen allemaal personen in voor waarvan ik geen idee had wie waren, en de zinnen vond ik veel te moeilijk.


De inhoud
‘Een schitterend gebrek’ gaat over Lucia, een dochter van twee bedienden die in dienst van gravin Montereale werken op het landgoed Pasiano in Noord-Italië. Het verhaal is gebaseerd op de memories van Giacomo Casanova, maar wordt verteld door ogen van Lucia.


Lucia heeft een zorgeloos leven in Pasiano, en ziet de gravin als familie. Als Lucia veertien jaar is, is er een huwelijksfeest van de dochter van de gravin. Twee broers, Francesco en Giacomo Casanova, vallen Lucia meteen op. Ze weet het zo te regelen dat Giacomo een kamer krijgt waar Lucia hem vaak op kan zoeken. Een tijdje bedient Lucia Giacomo, en de twee worden verliefd op elkaar. Maar ze kunnen niet bij elkaar blijven, Giacomo moet zijn studie in Venetië afmaken. Bovendien vindt hij Lucia nog wat jong. Ze beloven elkaar eeuwige trouw. Giacomo zal over een half jaar weer terugkomen.


In de tijd dat Giacomo weg is, krijgt Lucia les van monsieur de Pompignac. Lucia wordt een welgemanierde en intelligente jonge dame. Dan krijgt ze de pokken. Ze overleeft het wel, maar op haar gezicht blijven afschuwelijke littekens achter. Als Giacomo terug komt, twijfelt Lucia of ze haar hart moet volgen, en naar Giacomo moet gaan met haar lelijke gezicht, of dat ze haar verstand moet volgen en moet vluchten om Giacomo nooit meer terug te zien. Ze kiest voor de laatste optie, omdat zij dan de enige is die ongelukkig wordt, en Giacomo niet te schande kan worden gezet vanwege haar gezicht.


Lucia gaat naar Bologna en vindt een baantjeals werkster. Daar ontmoet zeZélide, een feministe. Lucia reist met Zélide mee en leert veel van haar. Als Zélide sterft vervolgt Lucia haar weg naar Amsterdam.


In Amsterdam gaat ze uit geldnood werken als hoer, maar omdat ze zo lelijk is, is ze niet bepaald populair en krijgt ze de slechtste mannen. Op gegeven moment wordt Lucia opgepakt en gevangen gezet omdat ze werkte voor een Joodse man. Na haar vrijlating besluit Lucia om sluiers te dragen, om zo geen vervelende reacties meer te krijgen op haar gezicht. Dat pakt goed uit, Lucia wordt een dure hoer. Mannen vallen voor het mysterie dat ze niet kunnen zien wat er achter de sluier van Lucia schuilt.


Op een keer ontmoet Lucia Giacomo opnieuw, hij noemt zich Seingalt. Seingalt herkent Lucia niet. Lucia (ze noemt zich trouwens Galathée om haar identiteit niet bekend te maken) raakt met hem aan de praat. Seingalt is een vrouwenverslinder geworden, en zegt dat hij nog nooit een vrouw ongelukkig heeft achtergelaten. Ze gaan een weddenschap aan. die bestaat uit twee delen. De eerste is: Seingalt mag Galathée voor zich winnen zodat zij kan beoordelen of Seingalt een man is die niet alleen maar aan zichzelf denkt (Seingaltbeweerde namelijk dat dat zo was). Deel twee is:Galathée moet een vrouw tonen die geleden heeft omdat ze Seingalt heeft liefgehad, terwijl Seingalt dat ontkent.


Galathée schrijft Seingalt een brief waarin staat waar hij Lucia kan ontmoeten. Lucia gaat ongesluierd naar die plek, en vertelt haar verhaal (wat overigens niet de waarheid is). Seingalt herkent Lucia niet als de gesluierde Galathée. Seingalt vertrekt, maar hij schrijft nog wel een brief waarin hij zegt dat Galathée het deel van de weddenschap waarin ze een vrouw moest tonen die geleden had onder dat ze hem had liefgehad (namelijk Giacomo’s eerste liefde Lucia), gewonnen heeft.


Lucia vertrekt naar Amerika met mister Jamieson (een vaste klant, die van Lucia is gaan houden), omdat ze zwanger is geworden en dus niet meer als hoer kan werken.


Verhaaltechniek
Tijd
Het verhaal speelt zich af in de 18eeeuw. Het verhaal beslaat een periode van ongeveer dertig jaar, vanaf de jeugdjaren van Lucia tot 1758, wanneer Lucia vertrekt uit Amsterdam. De tijd is bepalend voor de sfeer in het boek, de manier van denken van mensen wordt voor een groot deel bepaald door de ideeën van de verlichting.


Het verhaal is niet-chronologisch. In deel één ‘het voordeel van de liefde’ wordt om en om vanuit Amsterdam en vanuit Pasiano verteld. In deel twee ‘een schitterend gebrek’ vertelt Lucia over haar tijd op Pasiano en de reis naar Amsterdam. Deel drie ‘theatrumamatorium’ speelt zich af in Amsterdam. In deel drie onthult Lucia nog stukken van haar levensverhaal, in de vorm van uitgebreide flashbacks.


Het verhaal begint met een opening-in-de-handeling. Namelijk in Amsterdam in 1758. Lucia maakt een boottocht over een Amsterdamse gracht en ziet meneer Seingalt.


Plaats
Een deel van het verhaal speelt zich af in Pasiano in Noord-Italië. Op reis komt Lucia in Bologna, en met Zélide in Napels en Venetië. De rest van het verhaal speelt zich af op verschillende plekken in Amsterdam.


Spanning
Een deel van de spanning in het verhaal komt door meneer Seingalt. Die komt een lange tijd in het verhaal voor zonder dat je weet wie het is en waarom Lucia zo heftig op hem reageert. Verder is het spannend of Giacomo en Lucia weer als geliefden bij elkaar komen of niet.


Schrijfstijl
Het taalgebruik is ouderwets terwijl het toch een redelijk nieuw boek is. Dat versterkt het gevoel dat het een verhaal van vroeger is.


Verhaalfiguren
Er is maar één echte hoofdpersoon in het boek en dat is Lucia. Haar karakter komt duidelijk naar voren. Dat komt omdat het vanuit haar geschreven is dus dat je haar gevoelens kan lezen. Als Lucia jong is, is ze een vrolijk natuurkind dat zich geen zorgen maakt. Door alles wat ze meemaakt verandert dat, ze wordt harder en neemt liever beslissingen met haar verstand dan met haar gevoel. Ze is als het ware getekend door het leven. Verder is Giacomo een belangrijk persoon. Over hem is minder bekend. Hij is een intelligente jongeman, die voorzichtig is met Lucia omdat ze nog jong is. Door de teleurstelling dat Lucia ervandoor was gegaan, heeft hij zich nooit meer aan iemand willen hechten, en is hij een echte vrouwenverslinder geworden.


Vertelwijze
Het is uit de ik-vorm geschreven. Dat is belangrijk omdat je dan de overwegingen en gedachten van Lucia kunt volgen.


Titelverklaring
De titel wordt voor het eerst geïntroduceerd wanneer Giacomo met zijn broer praat over Lucia. Giacomo zegt dat Lucia eigenlijk te jong is, waarop Francesco antwoordt: ‘wat een schitterend gebrek.’ Verder denk ik dat de titel slaat op het verminkte gezicht van Lucia. In eerste instantie was dat een ernstig gebrek. Maar doordat Lucia een sluier ging dragen, trok ze veel klanten enwerd ze een dure hoer. Dus dat werd haar winst. Bovendien dacht iedereen dat er achter de sluier een schitterend gezicht schuil ging.


Motieven
De gravin van Montereale vertelt Lucia dat in Venetië draait alles om schoonheid van vrouwen en de reputatie van mannen. Dat is belangrijker dan innerlijke liefde.


- In het spinhuis komt mister Jamieson achter Lucia’s ware gezicht. Hij zegt alleen maar: ach.
- De mannen vinden Lucia niet aantrekkelijk als hoer met haar verminkte gezicht. Gesluierd trekt Lucia juist veel klanten.
- Toen Lucia klein was deed ze alles op haar intuïtie.
- Monsieur de Pompignac leerde Lucia rationeel te denken.
- Lucia heeft de pokken overleefd door de rede. ‘Wanneer het mij een dergelijke beproeving kan helpen doorstaan, redeneerde ik, kan mijn verstand mij overal uit redden.’
- Lucia’s keuze met haar verstand(en uit liefde)om te vluchten, van Giacomo vandaan. ‘Mijn dilemma was kort gezegd als volgt: Giacomo was de belichaming van mijn geluk. Als hij mijn misvorming niet af zou wijzen, konden wij trouwen. Ik zou mijn geliefde voor de rest van mijn liefde bij me hebben. Hijzelf diende daarvoor echter zijn ambities op te geven. Dit huwelijk zou elke kans op een loopbaan uitsluiten. Dit zou hem ongelukkig maken, mij zou het kwellen hem te zien lijden. Zijn ongeluk zou daarmee ook het mijne betekenen. Door nu mijn hart te volgen zou ik dus ons allebei voor altijd in het verderf storten.


Wanneer ik echter tegen mijn gevoel in zou gaan en hem vrij zou laten, zou hij zijn dromen kunnen najagen en waarmaken. Ik zou dan wel ongelukkig zijn maar troost vinden in de wetenschap dat hij tenminste gelukkig was. Misschien zou hij even droevig zijn om mij, maar vast niet lang wanneer ik het zo speelde dat hij meende dat ik hem verraden had. Dan zou hij kwaad zijn, mij verwensen en uiteindelijk vergeten. Zo redeneerde ik. In het eerste geval zouden er twee ongelukkig zijn, in het laatste geval slechts een. De keus leek mij eenvoudig.’
- Zélide leerde Lucia: 'De rede biedt ons vele mogelijkheden tegelijk. De intuïtie kiest daaruit feilloos de beste'
- Lucia gaat met mister Jamieson naar Amerika.


Leidmotief
Sluier/masker
- De voorstelling waarin de herderin die besluit om het klooster in te gaan, en zo bedekt te worden met en monnikenkap.
- Het masker dat bij de jurk hoorde die Lucia zou dragen bij een feest in Pasiano.
- Het masker dat Lucia draagt als ze in Venetië is met Zélide
- De sluiers die Lucia droeg als hoer


Thema
Het thema is volgens mij het gevecht tussen de rede en je intuïtie en (het verband tussen) liefde en uiterlijk. Dat komt samen in Lucia’s keuze om ervandoor te gaan, en niet met Giacomo verder te gaan. In Venetië zijn uiterlijk en reputatie de enige dingen die tellen. Giacomo zou nooit gelukkig kunnen worden met Lucia omdat zijn reputatie in Venetië aangetast zou worden door Lucia’s uiterlijk, ookal houden de twee nog zo veel van elkaar. Lucia weet dat en moet een keuze maken. Haar hart zegt dat ze gewoon naar Giacomo toe moet gaan, maar dat is meer oppervlakkige verliefdheid dan diepgewortelde liefde. Ze wil Giacomo niet te schande zetten. Lucia kiest dus met haar verstand voor de optie die haar het beste lijkt: er vandoor gaan. Daarmee maakt ze Giacomo niet ongelukkig, en dat is hetgene wat het meeste telt voor haar.


Aan het eind gaat Lucia met mister Jamieson naar Amerika. Hij houdt van haar ookal ziet Lucia’s gezicht er niet uit. Liefde en een verminkt uiterlijk kunnen toch samen gaan.


Lucia heeft problemen met de rede en haar intuïtie. Als kind doet ze alles intuïtief, vervolgens leert ze rationeel denken. Of dat goed is wordt weer in twijfel getrokken door Zélide. Uiteindelijk is Lucia terug bij af; de keuze om naar Amerika te gaan was puur intuïtief.


Schrijver
De volledige naam van de schrijver is: Arthur Valentijn Japin. Hij is op 26 juli 1956 in Haarlem geboren. Japin heeft geen gemakkelijke jeugd gehad; zijn vader pleegde zelfmoord toen Japin 12 jaar was. Toen Japin jong was wilde hij soms graag iemand anders zijn. Hij is later dan ook acteur geworden. Japin heeft een toneelopleiding in Londen gevolgd, en heeft later Nederlandse Taal- en Letterkunde gestudeerd in Amsterdam.


In 1987 begon Japin met schrijven. Zijn boeken hebben vaak een historische en autobiografische insteek. Hij heeft toneelstukken, hoorspelen en scenario’s geschreven en debuteerde in 1996 met ‘Magonische verhalen’. ‘De zwarte met het witte hart’ (1997) werd een bestseller. Het boek is in elf talen vertaald. Met het boek ‘Een schitterend gebrek’ won Japin twee prijzen: de Libris Literatuur Prijs in 2004 en De Inktaap in 2005. Het boek is in het Engels vertaald.


Eindoordeel
Het boek was lang niet zo erg als ik had verwacht. De moeilijkheidsgraad van de tekst waswel hoger dan ik was gewend. Er werden veel woorden gebruikt die ik niet kende, en ik vond het vervelend om die woorden op te zoeken. Dus het taalgebruik had naar mijn zin wel wat eenvoudiger gekund.


Soms vond ik de gesprekken van Lucia met Seingalt saai worden. Ze waren heel langdradig en gingen over ingewikkelde psychologische of filosofische zaken.


Dat het verhaal niet-chronologisch was, sprak me wel aan. Je kwam pas in de loop van het verhaal te weten waarom bepaalde dingen op een bepaalde waren gelopen. Dat hield de spanning erin.


Er is een best lang stuk van het verhaal gewijd aan de pokken die Lucia had. Dat vond in nogal goor om te lezen. Er werd precies beschreven waar de blaren kwamen en hoe het voelde. Ik had er niet echt behoefte aan om dat zo precies te weten.


Omdat Lucia een hoer was kwamen er vanzelfsprekend enige seksscènes in voor. Dat vond ik enigszins onzedelijk. Ik had het al verwacht, want veel boeken hebben over het algemeen niet zo’n hoge moraal.


Ik vond Lucia een prima hoofdpersoon. Haar karakter was duidelijk beschreven, zodat ze echt iemand was.


Ik vond het hele boek intrigerend. Er staan allemaal filosofische gedachten van Lucia in, waarover je zelf ook vanzelf gaat nadenken. Ik moest echt goed lezen om het te snappen. Het lezen van dit boek was een hele nieuwe ervaring. Ik was alleen gewoon verhalende boeken gewend, en niet met meer diepgang.


Ik vond het ook een interessant boek. Het verhaal gaf een levendig beeld van hoe het er in de 18e eeuw aan toe ging, en hoe mensen dachten. In verhaalvorm kan ik me daar beter iets bij voorstellen dan als er alleen droge feiten worden benoemd.

REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Een schitterend gebrek door Arthur Japin"