Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Een schitterend gebrek door Arthur Japin

Beoordeling 7.8
Foto van een scholier
Boekcover Een schitterend gebrek
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • Klas onbekend | 4100 woorden
  • 10 januari 2005
  • 186 keer beoordeeld
Cijfer 7.8
186 keer beoordeeld

Boekcover Een schitterend gebrek
Shadow

Op een feest in de buurt van Venetië wordt de veertienjarige Lucia verliefd op de zeventienjarige Giacomo Casanova. Voor haar, maar ook voor de jongeman die de geschiedenis in zou gaan als ’s werelds grootste minnaar, is dit de eerste grote liefde. Ze beloven elkaar eeuwige trouw, maar kort daarna verdwijnt Lucia zonder een woord uit Casanova’s leven.…

Op een feest in de buurt van Venetië wordt de veertienjarige Lucia verliefd op de zeventienjarige Giacomo Casanova. Voor haar, maar ook voor de jongeman die de geschiedenis in…

Op een feest in de buurt van Venetië wordt de veertienjarige Lucia verliefd op de zeventienjarige Giacomo Casanova. Voor haar, maar ook voor de jongeman die de geschiedenis in zou gaan als ’s werelds grootste minnaar, is dit de eerste grote liefde. Ze beloven elkaar eeuwige trouw, maar kort daarna verdwijnt Lucia zonder een woord uit Casanova’s leven. Een verraad dat Casanova’s kijk op vrouwen voor altijd heeft bepaald. Maar wat is er echt gebeurd? Deed Lucia afstand van haar geluk?

Een schitterend gebrek door Arthur Japin
Shadow

Oefenen voor je mondelingen?

Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
1. Boekbeschrijving: Auteur: Arthur Japins
Titel: Een schitterend gebrek. Ondertitel: Geen. Opdracht: Voor Elsa. Jaartal, plaats uitgave: negende druk mei 2004. Geleding: 4 hoofdstukken, 239 bladzijden. Kaft: 2. Samenvatting: Het boek begint met een citaat van Giacomo de Casanova; Veel van wat aanvankelijk in de verbeelding bestaat, wordt werkelijkheid. Aan het begin van het eerste hoofdstuk (het voordeel van de liefde schrijft de vertelster: Als ik een ding kan is het liefhebben………De redding van de vertelster is dat zij haar verdriet aan de buitenkant draagt, waar het niemand kan ontgaan. Het verhaal begint in Amsterdam 1758, op een donderdag, de dag dat Galathee* uit gaat met Jamieson, een groothandelaar in huiden en tabak, die avond had hij een jicht aanval, en besluit Galathee haar loge te bezoeken. Zoals zij altijd doet, gaat zij vlak na aanvang zitten. De opera is begonnen, een oud herderspel. Dan wordt zij tijdens de eerste akte gestoord door Jan Rijgerbos,, die haar voorstelt aan zijn gast: monsieur le chevalier de Seingalt**. Seingalt, is erg nieuwsgierig waarom Galathee gesluierd is. Dan wordt er een stukje over het herderspel genoemd, een schapenhoudster en de zoon van de landjonker worden verliefd op elkaar, hij zal onterfd worden, daarom gaat zij het klooster in, Seingalt spreekt dan over een verminking, als het meisje haar monniken kap opzet. Op avond ontmoeten Seingalt en Galathee elkaar en spreken over de liefde, Seingalt een avond is er van overtuigt dat hij nog nooit een vrouw verdriet heeft gedaan, een gebroken hart heeft achter gelaten. . hij zegt te geven zonder terug te verlangen
Het verhaal gaat terug naar het leven van Lucia, een meisje dat op het platteland in Italië is opgegroeid. Haar ouders zijn hoge dienstbodes bij een gravin van wie het landhuis is waar zij ook in wonen. De liefde tussen de ouders van Lucia is ontstaan tijdens het inrichten van een kamer. De grootvader(van moeders kan) van Lucia was glas decorateur, wordt later groot kunstenaar genoemd. . De vader van Lucia hielp en zag daar de moeder van Lucia in de spiegels. Hij keek de moeder van Lucia nooit direct aan, maar alleen via de spiegels De gravin nodigt de ouders uit te blijven, omdat zij er zo gelukkig uitzien, zij worden conciërge van Pasiano. Als Lucia wordt geboren krijgt zij van haar grootvader een klein rond spiegeltje, het meest dierbare dat Lucia altijd bij zich zal dragen, het bestaat uit meerdere lagen glas, in onderste laag kan je alleen bij directe lichtval zien dat daar een schaaltje is gegraveerd met de symbolen( de ogen!!) van de heilige naar wie Lucia is genoemd. Lucia heeft geen notie dat zij de dochter is van werknemers, maar voelt zich als familie van de gravin, die ook veel om haar geeft. Op veertienjarige leeftijd wordt ze op een feest van de gravin verliefd op de zeventienjarige Giacomo Casanova. Ze doen van alles met elkaar behalve het, want daarvoor vindt hij haar te jong. Hij vertelt haar over zijn dromen om rijk en belangrijk te worden. Ze houden echt van elkaar, als hij weg moet naar Venetië beloven ze elkaar in het voorjaar weer te zien en dan te zullen trouwen. In tussentijd is de gravin vertrokken omdat er pokken heerst, de gravin vindt het belangrijk dat Lucia voor het huwelijk goed is voorbereid en Lucia krijgt net als haar dochter les van Pomignac. Pomignac, wil uit ruw marmer iets scheppen (lucia als model vrouw) Als Lucia de eerste pagina van Gil Blas** voor las noemt hij haar “Ma Galathee” Tijdens deze periode krijgt Lucia een boek van haar vader:Geboorte van licht en belofte van Christus onze heiland voor de heilige Advent verklaard geschreven door de dorpspastoor Fra Onofrio. , dit is een grote miskoop die zij verborgen houdt voor haar leraar, zij realiseert zich op dat moment dat zij haar ouders voorbij is. (slimmer, volwassener, wereldser geworden) Lucia zwierf niet meer in het bos, maar in de bibliotheek, daar wordt zij lastig gevallen door graaf Anthonio, in het Frans geeft zij antwoord en zegt hier niet van gediend te zijn. . ”hij antwoord dat komt nog wel. (later is hij degene die haar ontmaagd, voor zij het dorp verlaat) Pomignac vertrekt tussentijds naar Venetië via Modena, zodat hij niet in quarantaine hoeft, omdat de pokken zijn uitgebroken, dit scheelt hem tijd… Tijdens carnaval geeft graaf Anthanio een feest, daar wordt Lucia voorgesteld als de nicht van Pompignac, zij heet dan Galathee de Pompignac, zodat zij niet herkend zal worden, zij draagt die avond een masker. Het feest ging niet door, Pompignac krijgt de pokken en Lucia zorgt voor hem,, Wijze les tussendoor…aan het begin van tweede hoofdstuk (een schitterend gebrek)een monnik leefde bij de rivier, het doel in zijn leven was om een keer over het water te kunnen lopen, dolgelukkig was hij toen het een keer lukt. . hiervoor heb ik mijn leven gegeven sprak hij tot Christus, Christus gezicht keer medelijdend, en zei, verder op ligt een pontje (de wereld is vol mensen die hun hele leven op zoek blijven naar het wonder van de liefde zonder het ooit te zien. Wat hiervoor nodig is, is een andere kijk. In de tussentijd krijgt ze pokken waar ze erge littekens aan overhoudt. Voor Gaicomo’s carrière is uiterlijk het belangrijkst, (dit heeft de gravin haar ooit vertelt, ivm haar dochter) als Lucia met hem trouwt zal ze zijn geluk in de weg staan door haar nieuwe uiterlijk. Dat wil ze niet. Ze weet dat als hij niet gelukkig is zij dat ook niet zal zijn. Na haar ziekte vraagt ze een spiegel, haar lichaam was goed uit de ziekte gekomen doordat zij zich had alten vast binden, maar haar hoofd was getekend, doordat zij met haar hoofd over het matras was blijven schuren. Dan kijkt ze in de hanger van haar grootvader en ziet haar gezicht…. Zij vertrekt, maar gaat eerst langs graaf Antonio, met wie zij voor de eerste keer naar bed gaat, zij vindt dit niet erg, maar kan vluchten in haar fantasie. Lucia bood dit zelf aan door te vragen of het eerder gedane aanbod nog gold van vijf secchinen. Ze vlucht naar Bologna waar ze eerst werkt, als serveerster, later als winkelbedienden, zij vraagt het minste geld, omdat zij zo lelijk is. Uiteindelijk terechtkomt bij het echtpaar Morandi Manzolini. In ruil voor voedsel en onderdak werkt ze er huishoudster. Lucia noemt zich voortaan Galathée de Pompignac. Bij het echtpaar zijn vaak wetenschappers over de vloer, ze eten samen en hebben discussies waar Lucia graag naar luistert. De mooie wetenschapster Zelide is erg geïnteresseerd in Lucia. Als Zelide vertrekt vraagt ze Lucia om bij haar te komen werken als haar secretaresse. Ze beleven veel samen en Lucia heeft het naar haar zin. Zij gaan samen naar Venetië, Lucia is opgetogen, daar draagt zij een masker om naar de opera te gaan. ( van oktober tot half december als de theaters open zijn, mag je Venetië gemaskerd rondlopen. In die tijd zoekt zij ook het huis van de vader van Giacomo, Francesco, decor schilder vermoed wie zij is, hij tekent haar na zonder masker, zoals hij haar ooit heeft gezien tijdens zijn bezoek aan Pasiano. Zelide wil samen met Galathee het gevecht aangaan tegen de schaamte in de baden van Cannaregio, zij kleedt Galathee uit en verzorgt haar, zij noemt schaamte een van de laagste driften. Later gaan ze naar Parijs, Zelide is dan al ziek, Galathee verzorgt haar. Op een gegeven moment overlijdt Zelide. Galathee vertrekt naar Amsterdam waar ze uiteindelijk als hoer gaat werken, ze vertelt dat Hollanders hoeren vergelijken met paarden, noest zwoegen. Galathee is dan nog niet gesluierd, daardoor ontmoet ze een chirurgijn bij het uitgaan die haar vraagt voor haar studenten om als voorbeeld te zijn van een pokkenpatiënt. Ze heeft inmiddels de Dom Bourge van graaf Anthonio verkocht en de hanger van haar grootvader beleend en kust deze als ze die inlevert, om aan geld te komen. Door in het anatomisch theater te werken heeft ze weer een inkomen. De professor geeft haar een balsem voor haar lidtekens, Hij smeert haar gezicht in, maar wil eigenlijk vrijen, dit staat zij toe, ze heeft weer geld en kan de hanger terug kopen. Op een avond ontmoet zij een Texeira(erudiet), een Jood, bij hem mag zij wonen. Samen spreken zij over filosofie en bedrijven de liefde. Danae woont ook in zijn huis en wordt onderhouden door een vriend. De meisjes raken bevriend. Omdat de mannen Joden zijn worden ze uit het huis geslagen en de meisjes komen in het spinhuis. Texeira geeft geld uit schuldgevoel. Daarvan huurt Galathee een etage, die zij deelt met Danae, die Giovanna in huis neemt. Sinds de tijd in het spinhuis gaat ze voortaan ook gesluierd door het leven. Dit doet ze omdat ze afstand zoekt. Grappen over de sluier raken haar niet, die gaan niet over haarzelf. Ze komt erachter dat als mannen iets niet kunnen zien of als ze ergens naar moeten raden, ze het alleen maar liever willen en meer naar verlangen. Door de sluier voelt ze zich na lange tijd ook eindelijk vrij en bezorgt haar klandizie, van betere klasse mannen. Een tijd later ontmoet Galathee Giacomo, tijdens een voorstelling van een opera*. Omdat ze zich voordoet als Galathee kan ze toch met hem omgaan en hem beminnen. Giacomo heeft het over Lucia, Galathee zelf zegt dat ze Lucia kent en daarom erover mee kan praten. Giacomo heeft niet door dat Galathee zelf Lucia is omdat ze nog nooit haar sluier heeft afgedaan en erop let dat ze zichzelf niet verraad. Giacomo vertelt dat hij door Lucia nooit meer andere vrouwen heeft kunnen vertrouwen. Ze hebben samen lange gesprekken over of hij ooit zelf een vrouw heeft pijn gedaan, hijzelf zegt namelijk van niet. Ze sluiten een weddenschap af dat hij vrouwen voor zich kan winnen zonder ze gekwetst achter te laten. Zij krijgen een relatie, maar mister Jamieson blijft ook trouw haar klant. Op een moment moet Seingalt voor zaken weg, Galathee verspreekt zich en zegt dat zij Lucia kent. Galathee ziet later erg tegen de terugkomst van Seingalt op en besluit hem een brief te schrijven en zegt daarin dat hij de weddenschap heeft gewonnen zij zijn beide beter geworden van de affaire. Ook schrijft zij waar hij Lucia kan vinden, daarmee wint zij en verliest zij, want uit genegenheid voor hem, had zij hem in onzekerheid moeten houden. . . zij zegt naar Duitsland te vertrekken. . Lucia en Seingalt (Rijgerbos, vriend is er ook bij)ontmoeten elkaar in de Bocht van Guinee, daar zit zij bij het vuur in haar oude lappen jurk, zonder sluier, met het medaillon vaar haar vader om. Hij heeft spijt nu dat hij haar maagdelijkheid heeft bewaard, hij vindt nu dat je in de liefde moet nemen wat voor handen ligt. Lucia brengt de mannen naar Danae en Giovanna voor “vertier’. Jamieson ziet dan Galathee zwanger is, ze weet niet van wie het is, maar voelt wel dat het uit liefde voor Seingalt. Zij zal het kind leren lief te hebben. Seingalt stuurt haar geld en vraagt de vriendschap voor Lucia(waardepapieren 200 eco’s) ,en wacht op haar terugkeer... Galathee gaat mee met mister Jamieson naar New York, ze betaalt zelf haar overtocht. De laatste woorden zijn voor het kind, jij zult anders zijn, een product van allebei (Europa = oude leven-New York= nieuw leven)van oud en nieuw, van hoofd en hart, en vrij daaruit straks te kiezen. Ik heb losgelaten

Ik ben niet ondergegaan
In het nawoord vertelt de schrijver dat Lucia Jamieson 11 februari 1802 werd begraven in New York, zij kreeg 3 kinderen, de oudste heette Jacob. Giacomo Casanova heeft nooit de volledige waarheid gekend, toch noemt hij Lucia als een van de twee vrouwen die hij onrecht heeft gedaan, maar besteedt weinig pagina’s aan zijn grote liefde. Over de latere ontmoeting met Lucia noemt hij haar weerzinwekkend, hij vraagt zich niet af hoe zij daar in Amsterdam terecht is gekomen. De schrijver vertelt zijn bronnen voor het boek. Arlekijn Hulla, het toneelstuk waar Casanova Galathee mee naar toe nam is geschreven door Jacques Japin. Zij wordt de vaste minnares van Seingalt, maar houdt wel haar vaste klanten aan. *Lucia verandert haar naam in Galathee de Pompignac, als zij vertrekt. Haar naam heeft zij gekregen van haar leraar Pompignac **Seingalt, heeft zijn naam veranderd, omdat hij niet meer in Italië werkte maar in Frankrijk ***Spaanse avonturen roman -tijdens de storm, toen Galathee viel en Seingalt haar wilde helpen, viel zijn pruik af, toen heeft Galathee hem voor het eerst echt herkend. 3. Verhaalfiguren: a) beschrijving Lucia /Galathee: Hoofd persoon, vertelt haar levens verhaal, zij groeit zorgeloos op. Op haar veertiende wordt zij verliefd op Ciacomo. Zij groeit verder op tot een mooie jonge vrouw en ontstijgt haar milieu. Lucia krijgt de pokken, zij verbreekt haar relatie en leidt vervolgens een wisselend bestaan. Van hoer, dienstmaagd tot anatomisch model. Zij verandert haar naam in Galathee de Pomignac. Zij kleedt zich gewaagd met diepe decolleté en is sinds zij uit het spinhuis is gekomen gesluierd
Ciacomo Casanova/chevallier de Seingalt
Giacomo is de grote liefde van Lucia, zij ontmoet hem op een feest van de gravin, waar hij gast is. Hij moet na het feest naar Venetië en doet de trouw belofte aan Lucia. Hij ziet Lucia pas weer als zij in de opera zit. Zij heet dan Galathee en is gesluierd. Hij is een rijk persoon, die veel vrouwen heeft veroverd zonder hen te kwetsen. Hij kleedt zich volgens de laatste mode in Parijs en hij draagt een pruik en heeft een ovalen gezicht. Hij is niet bijzonder knap. Maar wekte wel de lust op van Lucia, zij vindt hem te mager als zij hem voor het eerst uit de verte ziet. De gravin
De gravin geeft het feest waar Lucia Giacomo ontmoet. De gravin beschouwt Lucia als een familie lid en voelt grote genegenheid voor haar. De gravin zorgt voor een goede opleiding voor Lucia, zodat zij zich goed weet te gedragen in gegoede kringen. Monsieur Pomignac
Geeft les aan Lucia, leert haar lezen, voort gesprekken, leert haar de etiquette en bedenkt haar vervolgens een andere naam(zogenaamd nichtje) Hij ziet haar als een uitdaging, die hij kan vormen. Door een onverantwoordelijke manier van reizen krijgt hij pokken. Lucia verzorgt hem tot zijn dood. (op het einde kan Lucia eindelijk eten zonder een boer te laten) Hij is erg aardig en is erg belezen. Lucia en hij hebben een goede verstandhouding
Graaf Anthonio

Ontmaagdt Lucia, lompe vieze ouwe man, die dubbelzinnige opmerkingen maakt. Hij geeft het feest waar Lucia zou verschijnen (met masker) als Galathee de Pomignac. Echtpaar Morandi
Hier werkt Lucia voor kost en inwoning. Het echtpaar zijn wetenschappers en Lucia luistert graag naar de wetenschappelijke verhandeling. Zelide
Wetenschapster die heel eerlijk, open en recht door zee is. Zij neemt Lucia mee. Lucia gaat voor haar werken bij opgravingen. Zij is erg goed voor Lucia, zij leert dat Lucia zich niet moet schamen. Zelide wordt tot haar dood door Lucia verzorgd. Zij sterft in Parijs. Francesco
Broer van Giacomo, Lucia zoekt hem op in Venetië, als zij daar is met Zelide. Francesco herkent Lucia, hij tekent haar zoals zij eruit zag voor zij pokken kreeg. Hij was destijds ook (met zijn broer) op het feest van de gravin. Texeira
Joodse man(erudiet=zeer belezen). Hij neemt Galathee in huis. Zij voeren filosofische gesprekken met elkaar. Hij wordt in de gevangenis gestopt omdat hij Jood is. Hij koopt zichzelf vrij en zorgt ervoor dat Lucia weer een dak boven haar hoofd heeft. Danae en Giovanna
Twee hoeren waarmee Galathee een etage deelt. Zij zijn ook degene waarmee Rijgersbos en Seingalt de nacht doorbrengen als zij Lucia hebben ontmoet in Amsterdam zonder sluier… Jan Rijgersbos
Vriend van Giacomo en stelt Galathee en Giacomo aan elkaar voor. Is handelaar aan de beurs, welopgevoede weduwnaar. Jamieson
Een rijke trouwe klant van Galathee. Komt elke donderdag en is goed voor haar en erg attent. Galathee gaat met hem mee naar New York (betaalt de reis zelf) In het nawoord/ tenslotte (einde van het boek blijkt dat Galathee met hem getrouwd is en 3 kinderen van hem heeft gekregen. b) Karakters Lucia heeft een uitbouw karakter, eerst is zij een vrolijk en speels meisjes, die niets in de gaten heeft van rangen en standen. Zij ontwikkelt tot een vrouw, zij realiseert zich na de scholing die zij krijgt van Pomignac dat zij haar ouders ontgroeid is. Ondanks alles wat zij meemaakt blijft zij erg sterk, uiteindelijk is zij een oprechte eerlijke chique hoer geworden. Giacoma, van een zeer spontane priester student, nadat Lucia hem in steek had gelaten wordt hij een gevierd en gewiekst zakenman. Hij kijkt op mensen neer en vindt dat mensen vragen om bedrogen te worden. Eigenlijk is hij wel arrogant geworden. Wel is hij gewetensvol want hij geeft geld aan Galathee om Lucia te steunen. 4. Ruimte: a) Het verhaal speelt zich af op verschillende plekken in Italië en in Amsterdam. In diverse kringen. b) De ruimtes zijn wel belangrijk voor het verhaal. De ruimtes geven de sfeer aan. Als ze bijvoorbeeld het model is voor de studenten. In de ruimte liggen ook lijken en het wordt erg vies beschreven. Daardoor is de sfeer ook erg naar. Als Giacomo en Lucia elkaar voor het eerst ontmoeten is het in een rustige omgeving op het landgoed van de Gravin. Een goede plek om verliefd te worden. Ook de plaats in het bordeel bij het vuur wordt erg beeldend beschreven, je kan haar bijna zien zitten in haar oude lappen jurk in een donker hoekje, maar toch zichtbaar. .
5. Vertelwijze: Het verhaal wordt vertelt vanuit de ik-vorm. Je maakt alles mee door de ogen van Lucia. Je leest over haar gevoelens en gedachten. Dit zorgt ervoor dat het mogelijk om je goed in haar te verplaatsen en erg met haar meeleeft. 6. Tijd: a)Het verhaal is niet in chronologische volgorde geschreven. Het speelt zich af in de 18e eeuw. Dat kun je ook merken aan de maskers, hoerenhuizen in Amsterdam, de kleding de gevangenis heet ook ‘het spinhuis’, de burgers mogen ook gewoon stenen gooien op de vrouwen en ze uitschelden. Lucia en Casanova ontmoeten elkaar op de boerderij voor het eerst in 1742. Zestien jaar later ontmoeten ze elkaar weer in Amsterdam in 1785. Het verhaal speelt het verhaal zich tussen die tijd af. b)Het verhaal is chronologisch geschreven. Het huidige leven van Galathee, van daaruit kijkt zij steeds terug op het verleden, dit doet zij ook chronologisch. c)flashbacks. Er wordt wel steeds in een hoofdstuk van de ene tijd naar de andere verwezen, maar het zijn niet echte flash back. Het zijn meer associaties, via haar gedachten wordt je meegenomen, zij denkt bijvoorbeeld aan de tijd dat zij voor het eerst besloot een voile te dragen, dit stukje gaat vooraf aan de vraag waarom zij hem draagt, en vervolgens denkt zij aan die tijd en stapt over in het gesprek, dat eraan vooraf ging. Vervolgens springt het verhaal weer over naar de verleden tijd. 7. Motieven: -Liefde
De eerste liefde van Lucia met Giacomo
Liefde voor geld (hoer) Hereniging met Giacomo(de chevalier de Seingalt) -Sluier/masker
1 Met een voile in de opera
2 de voorstelling waarin de herderin besluit het klooster in te gaan en voor de eeuwigheid met een monniken kap wordt bedekt
3 het masker dat zij zou dragen voor het feest (dat niet door ging, door de ziekte van haar docent
4 in Venetië draagt zij ook een masker als zij met Zelide naar de opera gaat en ontdekt dat dit de manier is om haar gezicht te bedekken
5 In Amsterdam bezoekt zij het schimphuis, daar pakt een hoer haar sluier af, zij is dan met mister Jamieson, hij zegt alleen maar ach ja kijkt, legt zijn hand op haar wang en slaat zijn sjaal om Galathee. 6 Over de sluier zegt zij het volgende: Ik verstop de wereld, ik heb een sluier voor haar neergelaten. Door die waas van kant en zijde oogt zij (de wereld) zoveel zachter. 7 De werking van de sluier voor mannen noemt zij opmerkelijk:”mannen willen het liefst wat hun verboden wordt. -Spiegel met de heilige Lucia

Haar grootvader was decorateur, werkte met spiegels en moest kamers inrichten. De ouders van Lucia hebben naar elkaar gekeken via de spiegels die opgehangen werden
De spiegel, het hangertje van haar grootvader met de ogen van de Heilig Lucia, daarin ziet zij voor het eerst haar pokken gezicht. De hanger heeft zij verkocht en weer terug gekocht. Als zij weer als Lucia Seingalt ontmoet, heeft zij de hanger zichtbaar om gedaan. 8. Verklaring van titel en motto: Een schitterend gebrek. Als Casanova voor het eerst bij Lucia op de boerderij logeert vindt hij het vervelend dat ze veertien jaar oud is en hij al zeventien. Als hij dat aan zijn vriend vertelt noemt hij dat juist een schitterend gebrek. Het geschonden gezicht van Galathee, en hoe zij een vorm heeft gevonden om te op te vallen en aantrekkelijk te zijn voor mannen. Ondanks haar gebrek staat zij wel als mooie vrouw in de aandacht van mannen. 9. Thema: Het thema van het boek gaat over de liefde, Galathee die jaren lang een zwaar leven leidt, sterk blijft en uiteindelijk als gesluierde door het leven gaat als sterke en interessante vrouw. 10. Stijl: a) De zinnen zijn normaal. Soms wordt er gebruik gemaakt van heel korte zinnen, zoals in het begin van het boek: Ik ben niet ondergegaan. Ik heb de kant bereikt. Ik heb lief. Aan het eind van het boek herhaalt zij een deel: Ik heb niet losgelaten. Ik ben niet ondergegaan. b) Over het algemeen gebruikt de schrijver makkelijke woorden. Alleen soms wist ik dingen niet, omdat zij te maken hadden met geschiedenis. Zoals het spinhuis. 11. Eigen mening: a) Het is een prachtig boek, het is spannend om te lezen hoe Lucia al moeilijkheden overleefd heeft. De verklaringen hoe zij zo is geworden, terug kijkend. De wijze lessen, de dialoog met Zelide, dat Lucia haar schaamte moet afleggen en dat schaamte het laagste instinkt is van de mensen. De manier waarop wordt beschreven dat de lessen van Pomignac haar kijk op haar wereld heeft veranderd, en dat zijn ooit meer zal worden wie zij was (volwassen worden en je milieu ontgroeien). vind ik erg boeiend

Natuurlijk ook de dialoog met Giacomo over de liefde, zijn verhaal hierover en haar verhaal. De informatieve waarde is wel groot. Hoe ze met Joden omgingen en hoe het leven in de 18de eeuw was. Het leek net een beetje op de 2e wereld oorlog ik wist niet dat toen ook al Jodenhaat was. De beschrijvingen van hoerenhuizen, het spinhuis(daar had ik nog nooit van gehoord. ) en hoe de mensen daarmee omgingen. Dat de mensen toen zo veel reisde terwijl het vervoer veel moeilijker ging ze toch al veel plekken van de wereld hadden gezien. c. De tekst heeft voor mij veel literaire waarde gehad. Ik ben zeker geraakt door de tekst. Ik heb veel bewondering voor hoe Lucia met haar leven en problemen omgaat. Dat ze haar liefde heeft kunnen opgeven om hem gelukkig te laten zijn zonder haar. Het boek heeft ook indruk op mij gemaakt van ik denk dat ik het boek niet meer vergeet omdat ik het zo’n mooi verhaal vind. Het is heel apart geschreven en Lucia heeft een erg bijzonder leven waarin zoveel is gebeurd. Ook vond ik het knap dat ze een chique hoer is geworden ondanks haar uiterlijk. Door zo’n simpele oplossing als een sluier te gaan dragen waardoor ze mysterieus werd. Ook vind ik het leuk dat eigenlijk de liefdes geschiedenis het belangrijkst is maar dat er daartussen ook zoveel andere belangrijke dingen gebeuren. Het boek heeft me ook geen een keer verveeld en ik vind de manier waarop het geschreven is erg mooi. Ik hou sowieso wel dit soort boeken over liefde en geschiedenis en als het zich afspeelt in verschillende landen. d) Aan het boek zou ik willen veranderen dat Lucia en Giacomo aan het eind toch iets zouden krijgen. Lucia heeft al zo’n moeilijk leven gehad en Giacomo heeft eigenlijk ook de hele tijd naar Lucia gezocht dat ze toch eigenlijk voor elkaar bestemd waren. Ik vind dat hij door haar uiterlijk heen had moeten kijken want zij is toch de vrouw waar hij altijd van heeft gehouden. e) Mijn eind oordeel over het boek is dus erg positief. In het begin moest ik er wel inkomen maar als je er eenmaal inzit vind ik het zo’n mooi boek. Het hele verhaal is spannend en ik heb nog nooit zo’n verhaal gelezen.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Een schitterend gebrek door Arthur Japin"