Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

De Maagd Marino door Yves Petry

Beoordeling 6.8
Foto van een scholier
Boekcover De Maagd Marino
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • Klas onbekend | 1535 woorden
  • 31 maart 2017
  • 6 keer beoordeeld
Cijfer 6.8
6 keer beoordeeld

Boekcover De Maagd Marino
Shadow

Een man ketent een andere man vast aan de muur van zijn huiskamer, amputeert zijn penis, snijdt hem vervolgens de keel door en bewaart delen van het lijk in de diepvriezer om er in de weken die volgen van te eten. Wat dit waar gebeurde voorval pas echt intrigerend maakt, is dat het slachtoffer zijn behandeling geheel vrijwillig heeft ondergaan.

De maagd Marino is g…

Een man ketent een andere man vast aan de muur van zijn huiskamer, amputeert zijn penis, snijdt hem vervolgens de keel door en bewaart delen van het lijk in de diepvriezer om er in…

Een man ketent een andere man vast aan de muur van zijn huiskamer, amputeert zijn penis, snijdt hem vervolgens de keel door en bewaart delen van het lijk in de diepvriezer om er in de weken die volgen van te eten. Wat dit waar gebeurde voorval pas echt intrigerend maakt, is dat het slachtoffer zijn behandeling geheel vrijwillig heeft ondergaan.

De maagd Marino is geen reconstructie van de feiten, maar een reactie erop. In zijn nieuwe roman maakt Yves Petry het bizarre aannemelijk en het gruwelijke verteerbaar. Met alle literaire verbeelding en middelen waarover hij beschikt, laat hij het slachtoffer postuum aan het woord en zet hij deze duistere folie à deux in een verrassend romantisch licht.

De Maagd Marino door Yves Petry
Shadow

Oefenen voor je mondelingen?

Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie

Schrijver: Yves Petry

Titel: De Maagd Marino

Uitgever: De Bezige Bij

Oorspronkelijk jaar van uitgave: 2010

Tijd: Het boek is gebaseerd op de moord die zich in 2003 afspeelt, dus je kan ervan uitgaan dat het boek zich hierna afspeelt. Verder wordt er soms iets gezegd over “de twintigste eeuw”, dus het verhaal speelt zich af ergens in de afgelopen 15 jaar.

Het verhaal speelt zich af in de tijd dat Marino in de cel zit, hij vertelt hier het verhaal van hem en Bruno. Het is onbekend hoelang deze periode duurt. Hij wordt in oktober opgepakt. Op de dag van zijn arrestatie lees je: “Het was vroeg in de avond op een ongewone zachte dag in oktober.” (blz 274)
Verder lees je op blz 15: “Het heeft maanden geduurd om Marino zo ver te krijgen dit verhaal op te schrijven.” Hoeveel maanden de schrijver precies bedoelt met ‘maanden’ weet ik niet, maar het verhaal speelt zich dus af tot maanden na oktober.
De belangrijkste gebeurtenis, dat Bruno en Marino elkaar leren kennen en hun plan opzetten, speelt zich af van april tot maanden na zijn arrestatie, de tijd dat Marino en Bruno elkaar. Op blz 202 lees je: “De dag waarop Marino en ik elkaar hebben ontmoet, was een van die dagen waarvan er steeds meer voorkwamen: een recorddag. Nadat een hele reeks recorddagen voor de warmste decembermaand, de droogste januarimaand en de somberste februarimaand sinds het begin van de waarnemingen had gezorgd, waren we beland in de heetste aprilmaand ooit.”

Chronologie: het verhaal speelt zich chronologisch af. Er gebeurt niet heel veel in de vertelde tijd. De flashbacks gaan veel verder en zijn ook veel meer aanwezig. Die gaan terug tot de jeugd van Marino en duren tot het moment Marino wordt opgepakt.

Ruimte: Het huis van Marino is een erg belangrijke ruimte. Wanneer Marino en Bruno elkaar ontmoeten, is dat altijd in dat huis. Bij de grote gebeurtenis, de (zelf)moord van Bruno, staat de ruimte erg parallel aan de gebeurtenis. Heel de woonkamer, waar de moord zich afspeelt, wordt veranderd. Bruno wilde niet in die trieste woonkamer sterven, dus die moest veranderd worden. Dat staat parallel aan de gebeurtenis, de gebeurtenis die eindelijk verandering in de levens van de mannen moet brengen.
Verder staat in het boek als ruimte-element ruimtes met een kleine bewegingsruimte centraal. Bruno en Marino zitten aan het einde van het boek gevangen. Marino in de gevangenis, en Bruno in het hoofd van Marino.

Spanningsopbouw: Aan het begin van verhaal lees je al over de bizarre moord op Bruno. Hierna wordt er terug gegaan naar de personages, en worden deze eigenlijk heel lang ingeleid, en wordt er langzaam geschreven richting het moment dat Bruno en Marino elkaar leren kennen en tot dit plan komen. De climax komt op het punt waarbij Marino wordt opgepakt, want na de moord lijkt hij gewoon door te kunnen leven. Na de moord wordt er nog toegewerkt naar het moment waarop Marino wordt opgepakt, waar dus de climax zit.

Personages:
Bruno Klaus:
Bruno Klaus is 42 jaar oud en een docent Literatuurwetenschappen aan de Universiteit van Brussel. Hij leefde, in zijn ogen, een prima leven, met een goede baan waar hij goed in was. Hij begint toch te twijfelen, en dat doet hij over alles. Het begon klein, maar hij gaat ook twijfelen over het nut van de literatuur, waar hij eerst helemaal gek op was. Hij neemt ontslag, en twijfel slaat alleen maar meer toe. Hij begint ook te twijfelen over de zin van het leven en besluit dat hij dood wil. En dit wil hij niet simpeltjes doen, maar hij denkt hier goed over na en stippelt een heel plan uit. Aan het einde van het verhaal is hij tevreden met hoe alles is gegaan, hij is dood en wel op de manier zoals hij het wilde. Hij heeft verder geen problemen aan de gevolgen van zijn dood.

Marino Mund:
Marino Mund is 37 jaar oud en heeft een computerwinkel. Hij was een ongelofelijk moederskindje, en behalve met Bruno, is zijn moeder de enige waar hij ooit een gewone relatie mee heeft gehad. Zijn relatie met zijn moeder was wel enigszins apart, hij kon erg jaloers worden als er andere mannen bij haar in de buurt kwamen (oedipuscomplex). Hij is niet sociaal en communiceren met anderen kan hij niet. Hij laat toch n persoon in zijn leven toe, en dat is Bruno. Marino heeft niks meer naar uit te kijken en niks meer te doen, nadat hij zijn winkel heeft verkocht. Hij gaat mee in het plan van Bruno, en de gevolgen voor hem zijn dat zijn leven opeens de grootste wending ooit neemt. Marino heeft altijd al iemand gehad die zijn leven voor hem uitstippelde. Vroeger was dit zijn moeder, maar nu Bruno. Bruno bedenkt zijn moord en Marino moet daar gewoon in meegaan, wat hij ook doet, omdat hij altijd naar iemand luistert.

Thema: Isolement leidt tot vluchten.
Bruno en Marino zijn allebei extreem eenzaam, ze hebben niemand, en later vinden ze elkaar. Hun leven heeft vrij weinig zin, en Bruno wil weg. De enige manier, volgens hem, om zijn leven nog nuttig te maken is door dood te gaan. Hij vlucht voor het leven wat hij heeft en hoopt gewoon op iets anders, na zijn dood. Hij ziet het als zijn enige uitweg. Marino weet niet hoe hij uit dat isolement moet komen, en Bruno helpt hem daar mee. Je weet niet goed wat de motieven zijn van Marino om mee te doen, maar hij vindt het niet erg als er eindelijk iets zou gebeuren met zijn leven.
Een verder thema zou kunnen zijn: verlies van identiteit. Marino moet het verhaal van Bruno en hem opschrijven, wat de geest van Bruno hem dicteert. Hij heeft daar zelf niks te zeggen, en verliest zijn ‘ik’. Alles wordt door Bruno gedicteerd, ook dingen die over Marino’s jeugd gaan. Doordat Marino Bruno heeft vermoord en vlees van hem heeft gegeten, hebben ze zo’n band, wat Marino’s identiteit doet laten verdwijnen.

Het boekverslag gaat verder na deze boodschap.

Verder lezen
Gids Eindexamens

Alles wat je moet weten over de eindexamens

Thema: Isolement leidt tot vluchten.
Bruno en Marino zijn allebei extreem eenzaam, ze hebben niemand, en later vinden ze elkaar. Hun leven heeft vrij weinig zin, en Bruno wil weg. De enige manier, volgens hem, om zijn leven nog nuttig te maken is door dood te gaan. Hij vlucht voor het leven wat hij heeft en hoopt gewoon op iets anders, na zijn dood. Hij ziet het als zijn enige uitweg. Marino weet niet hoe hij uit dat isolement moet komen, en Bruno helpt hem daar mee. Je weet niet goed wat de motieven zijn van Marino om mee te doen, maar hij vindt het niet erg als er eindelijk iets zou gebeuren met zijn leven.
Een verder thema zou kunnen zijn: verlies van identiteit. Marino moet het verhaal van Bruno en hem opschrijven, wat de geest van Bruno hem dicteert. Hij heeft daar zelf niks te zeggen, en verliest zijn ‘ik’. Alles wordt door Bruno gedicteerd, ook dingen die over Marino’s jeugd gaan. Doordat Marino Bruno heeft vermoord en vlees van hem heeft gegeten, hebben ze zo’n band, wat Marino’s identiteit doet laten verdwijnen.

Motieven:
Kind
Marino lijkt nooit volwassen geworden zijn te worden. Hij is zesendertig, maar nog steeds niet echt zelfstandig. Hij heeft steeds iemand nodig die hem vertelt wat hij moet zijn leven kan/moet doen. Eerste zijn moeder, later Bruno.  Verder denkt hij, volgens Bruno, als een twaalfjarige. Hij denkt nooit verder of gaat op onderwerpen in.
Verder is Marino’s leven als kind belangrijk voor de rest van zijn leven. Hoe hij als kind is geweest en werd opgevoed, kan hem helpen in het proces wat tegen hem loopt. Omdat hij als kind zo ‘verpest’ is, doet hij nu dingen zoals die moord, en zou hij niet te zwaar moeten worden gestraft.

Seksualiteit
Het begint al bij de titel. Marino heeft voor Bruno nooit seks gehad, daar had hij geen behoefte aan. Totdat hij Bruno leert kennen, want zij hebben anale seks. De periode voor Bruno is dus ook de periode voor seks. En Marino’s verandert erg nadat hij Bruno leert kennen, en dit loopt dus parallel met zijn seksuele ervaringen.

Verder hebben allebei de personages niks met seks. Marino heeft dit nooit gehad, hij heeft geen contacten met andere mensen en al helemaal geen seksueel contact. Nu hij Bruno kent komt hij voor het eerst in aanraking met seksualiteit, maar hij heeft er niks mee, hij heeft geen behoefte om dit vaker te doen. Ook Bruno heeft niks met seks, maar dit komt omdat hij het nut hiervan niet meer inziet. Hij heeft wel vaker seks gehad, en heeft heel veel tijd besteed aan porno. Hij vindt het nu alleen nog maar spel, en wil er nu niets meer mee doen. Maar beide zien ze een intiemere band dan seks in het opeten van elkaars vlees. Marino zal na Bruno’s dood zijn vlees opeten, om het dichts bij elkaar te komen.

Desillusie
Beide zien het leven niet echt heel vrolijk in. Ze zijn teleurgesteld in het leven en leiden hun leven niet zoals ze zich hadden voorgesteld, vooral Bruno. Zijn leven voelde altijd volledig, en hij voelde zich geweldig, naar de arrogante kant toe. Totdat hij begon te twijfelen, en het nut van het leven niet inziet. Hij heeft altijd een illusie geleefd, ziet hij achteraf. Zijn leven was namelijk helemaal niet zo volledig. Dit geeft hem geen hoop voor een verder leven.
Marino heeft nooit het gevoel gehad een volledig leven geleefd te hebben, maar dat maakt hem niet eens zoveel eens uit. Hij ziet wel wat er met zijn leven gebeurd, maar dat stelt hem wel een beetje teleur. Er gebeurde niks meer.
De teleurstellingen in hun leven is ook wat hun bij elkaar brengt. Bruno ziet hoe Marino leeft en in het leven staat, wat Marino aantrekkelijk maakt voor Bruno.

Verhaalperspectief: Het verhaal is geschreven in de vertellende-ik. Bruno is degene aan het woord en vertelt alles. Hij dicteert ook wat Marino moet opschrijven over hun verhaal. Ook de flashbacks over Marino’s leven vertelt Bruno, en omdat hij in de geest van Bruno kan kijken maar ook van buitenaf kijkt, lijkt het een auctoriaal perspectief.

 

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "De Maagd Marino door Yves Petry"