Eindexamens 2024

Wij helpen je er doorheen ›

De pil van drion

Beoordeling 5.6
Foto van een scholier
  • Betoog door een scholier
  • havo | 2486 woorden
  • 18 november 2005
  • 145 keer beoordeeld
Cijfer 5.6
145 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Nieuw seizoen Studententijd de podcast!

Studenten Joes, Tess en Annemoon zijn terug en bespreken alles wat jij wilt weten over het studentenleven. Ze hebben het onder andere over lentekriebels, studeren, backpacken, porno kijken, datediners, overthinken, break-ups en nog veel meer. Vanaf nu te luisteren via Spotify en andere podcast-apps! 

Luister nu
Betoog over de pil van Drion. Het is een regenachtige zondag in 2015. Mevrouw Jansen ligt in haar bed. Ze draait om en om. Wat is het leven toch moeilijk..Haar man is al een jaar overleden, haar kinderen en kleinkinderen komen nooit meer bij haar langs, niemand kijkt meer naar haar om. Mevrouw Jansen voelt zich heel zielig en eenzaam. Ze ziet het leven niet meer zitten. Wat voor nut heeft het nou dat ze hier nog blijft?? Een maand geleden heeft ze alvast de pil van Drion bij de apotheek gehaald. Ze heeft er lang over nagedacht, maar hem toch gehaald voor als het leven haar te veel zou worden. Hij ligt in haar nachtkastje… waarom zou ze hem niet innemen?? Dan is ze gelijk van alle problemen af. Ze weet dat ze de pil van Drion in twee stappen moet nemen….ze kan zich altijd nog bedenken. Nu ze er wat dieper over na heeft gedacht weet ze het zeker. Ze pakt de pilletjes en neemt de eerste alvast in. Het smaakt best lekker… naar aardbeien… ook het tweede pilletje neemt ze in. Zo is mevrouw Jansen dus aan haar zelfgewilde einde gekomen. DOE-HET-ZELF-DODING, zelfmoord plegen dus, hoeft tegenwoordig niet meer met een strop of met een pistool, of die goede ouwe ,die bijna altijd mislukt,: "je polsen doorsnijden". Waarom zou je geen vredelievend pilletje beschikbaar stellen die je een rustige en zekere dood geeft? We hebben het hier over de Pil van Drion. De wetenschapper Huib van Drion beweert namelijk dat ouderen mensen die geen zin meer in het leven hebben een menswaardige dood moeten kunnen sterven. Het is de bedoeling dat deze levensmoeë mensen zo'n pil gewoon kunnen ophalen, bijvoorbeeld bij hun arts of apotheek, en kunnen gebruiken wanneer zij dat willen. De Pil van Drion dankt zijn naam aan Huib Drion, oud-hoogleraar burgerlijk recht aan de Rijksuniversiteit van Leiden en oud vice-president van de Hoge Raad. Huib Drion is 22 april 2004 overleden, hij was de voorstander van euthanasie. Hij was lid van de vereniging Vrijwillig Leven. Dat is een vereniging die raad wil verschaffen aan mensen die zelfmoord willen plegen. De pil van Drion is een door de Nederlandse rechtsgeleerde Huib Drion in ontdekt en het is voorgestelde hypothetische pil waarmee een (hoog)bejaarde die 'klaar is met leven' op humane wijze een einde aan zijn of haar leven zou kunnen maken op een zelf gekozen tijdstip. De pil zou in de voorstelling van Drion met zekere veiligheidsmaatregelen vrij verkrijgbaar moeten zijn. In ruimere zin gaat de discussie over de pil van Drion over het recht (of niet) op zelfdoding. Een dergelijk medicament bestaat (anno april 2005) nog niet in Nederland. Zoals jullie misschien al door hebben, gaan we onze betoog over de pil van Drion houden. Onze stelling is: "De pil kan echt niet" Middenstuk Er bestaan altijd voor argumenten maar we hopen dat we die goed weerleggen zodat ze eigenlijk weg vallen. Een van de voorargumenten is dat Als hoogbejaarde mensen hun leven echt niet meer zien zitten, omdat

ze blind, doof, invalide op andere ouderdomsziekten hebben. Deze mensen vinden dat hun leven geleefd is. Zij zien er geen toekomst meer in. Zij willen dan het leven in eigen hand nemen, om er zo een mooi eind aan te breien. Meestal hebben zulke mensen het gevoeld dat ze toch nutteloos zijn voor de samenleving. Als er dus geen toekomst meer in je leven zit, wie wil er dan liever niet dood? Dat vind ik onzin, want hoe weet je nu dat je nutteloos bent? Onze weerlegging is je mag je leven helemaal niet in eigen hand nemen. Dat gaat tegen de mogelijkheid in wat God gewild heeft met het leven. In de bijbel staat immers: Gij zult niet doden. Dat houd niet alleen in dat je iemand ander niet mag doden, maar ook jezelf niet. Het maakt niet uit of je nu voor een trein springt of een pilletje slikt, het is en blijft zelfmoord. God beschikt over ieder zijn of haar leven, dus dan mag je het leven niet in eigen hand nemen. Heb respect voor jezelf en een ander! Onze tweede Voorargument is Er zijn ook mensen die zelf beslissen om een pil te nemen. Zij heeft nu ten minste rustig afscheid kunnen nemen van de familie. Als zij er dan straks niet meer is dan hebben wij veel minder verdriet, dan als ze op een natuurlijke wijze zou sterven. Meestal sterven die mensen dan toch nog onverwachts en soms hebben ze dan nog niet eens afscheid kunnen nemen. De klap komt dan veel harder aan. Bijvoorbeeld als je oma zo'n zelfmoord pil neemt. Wij zijn het dan eens met de keuze van oma. Wij weten gewoon dat ze niet lang meer te leven heeft, dan is het toch veel gemakkelijker om een pilletje te nemen, dan dat we over een weekje horen, dat oma gestorven is. Dan komt de klap veel harder aan. Onze weerlegging is Dat kan in het begin wel zo lijken, maar na een paar maanden, kan er toch een soort schuldgevoel bij je naar boven komen, stel dat je een belangrijke beslissing moet nemen, en je vraagt altijd aan je oma om raad. Ja! nu mis je oma toch wel en misschien als ze de pil van Drion wel niet had genomen, had ze nu nog wel geleefd en kon jij raad aan haar vragen. Sommige mensen hebben hun hele verdere leven nog last van dat schuldgevoel. Onze derde Voorargument is: Maar de bejaarde mensen hebben daar dan toch zelf voor gekozen? Als de mensen een mooi leven gehad hebben, dan mogen ze toch ook kiezen voor een mooie dood? Je kunt toch veel beter sterven met heel weinig of helemaal geen pijn, dan met een heleboel pijn. Want heel veel bejaarde mensen zijn bang dat ze met veel pijn sterven. Dan is het toch veel gemakkelijker om hen met een pilletje te helpen. Dat geeft hen dan de zekerheid dat ze niet met heel veel pijn sterven. Ze vinden dan dat ze klaar zijn met leven. Misschien komen er later nog veel gebreken, dan is het toch veel gemakkelijker om een pilletje te slikken, zodat ze die gebreken niet meer krijgen. De weerlegging is hoe kun je nu weten dat iemand klaar is met leven? Dat kun je toch niet zomaar zeggen? Het kan wel zo zijn dat iemand heel veel in zijn leven heeft meegemaakt, maar dan kun je nog niet zeggen dat iemand klaar is met leven. Misschien heeft God nog wel een bedoeling met het leven. Dat kunnen wij niet weten. God openbaart zijn wil niet aan de mensen, daarom kun je dus nooit zeggen: "ik ben klaar met leven, dus neem ik de pil van Drion." Het vierde voorargument is Bejaarden hebben ene beter zicht op hun verdere leven, dus kunnen zij die pil toch wel gebruiken? Ouderen hebben veel levenservaringen en zij hebben in hun leven vast ook wel veel keuzes moeten maken. Als zij goed nadenken over hun keuze of zij de pil van Drion wel of niet nemen. En als zij besluiten om de pil wel te nemen, dan kiezen zij er toch duidelijk voor. Maar ook hier zijn wij het niet meen eens. Want de overheid doet nu wel heel negatief over het ouderdom. Het is respectloos om ene bejaarde een manier aan te bieden om zich zelf te doden door midden van de pil van Drion, in plaats van meer tijd en zorg te steken in het verzorgen van zulke bejaarde mensen. Zo worden bejaarde mensen eigenlijk gestimuleerd om zelfmoord te plegen. Ik vind dat je dan veel beter die bejaarde mensen kunt helpen dan ze een pilletje te geven. Nu lijkt het net of ze minderwaardig zijn en eigenlijk te lastig voor de samenleving. Zo krijgen de bejaarde mensen minder respect. En dan ons laatste voorargument is Huib van Drion verzekerd dan wel dat deze zogenaamde pil van Drion eigenlijk twee pilletjes zijn, die ingenomen moeten worden met een tussenpoos. Je bent dus nog niet dood na het eerste pilletje, zodat als je bedenkt je toch niet dood bent. En ook dat vinden wij niet een sterk voorargument want vaak zal je dan denken van ja nu ben ik begonnen en nu maak ik het af ook. Want straks krijg ik spijt en dan moet ik weer zo'n pil kopen. Dus laat ik het nu afmaken ook ik heb het nu besloten en klaar. Dus ik zie niet de rede om zo'n pil in te voeren ook al zijn er twee pilletjes. Nu nog een paar tegen argumenten: tegen: En daar komt nog bij, dat er veel misbruik van de pil van Drion
gemaakt kan worden. Als deze pil bijvoorbeeld in het nachtkastje bij oma
ligt, kan een kleinkind het zo uit oma's laatje pikken. Misschien denkt hij
dat het een snoepje is. Je begrijpt heel goed hoe dit af kan lopen. Maar ook een zoon of dochter of vriend die bijvoorbeeld in een depressie zit en die weet dat oma de pil in huis heeft, kan deze pil innemen. Dan is de pil van Drion alleen maar bedoeld voor bejaarde mensen, maar als je weet dat oma zo'n pil in huis heeft en het niet meer ziet zitten, gebruiken ook jonge mensen de pil. Tegen: Ik vraag me af waar je de grens moet leggen. Meneer Drion vindt bijvoorbeeld dat die grens gelegd moet worden bij 75 jaar. Ik vraag me af of dat logisch is. Niemand wil dat iemand van bijvoorbeeld 40 jaar zichzelf van het leven berooft omdat hij of zij nog een mooi leven zou kunnen hebben. Maar voor hetzelfde geld dat iemand van 75 nog 10 of misschien nog wel 15 jaar een mooi leven zou kunnen leiden. Wie kan nou weten hoe oud je uiteindelijk wordt en wie kan dan zeggen dat je leven niets meer te bieden heeft? We gaan ook steeds verder. Ik vraag me ook af wat er over 10 jaar dan ook weer aan de hand zal zijn. Zullen ze, stel dat deze Pil van Drion er echt komt. Dan de leeftijdsgrens gaan verlagen tot 60 jaar? of misschien zelf nog wel lager? En zullen er nu al ook uitzonderingen op de toekomstige wet voor de pil komen? Zo van: nou mevrouw de Boer wil zo graag stoppen met haar leven, ook al is zij nog geen 75, we zullen dat voor haar voor deze keer toestaan? En hoe bepaal je of iemand recht heeft op die pil? Wie kan nou voor een ander beslissen of die persoon nog genoeg plezier in zijn of haar leven heeft of dat die gene misschien een beetje bot gezegd, maar: niet meer nuttig is op deze wereld. tegen : Ik vind niet dat je mensen juist moet aanmoedigen om zichzelf het leven te ontnemen. Want met dit pilletje haal je die blokkades weg. Tegen: 63% van de artsen in Nederland heeft negatief gereageerd t.o.v. de invoering van de pil van Drion. Artsen zijn trouwens verplicht alles te doen om een mens te redden. Ze hebben geleerd hoe ze mensen uit pijn en misschien verdriet helpen. Nu moeten ze mensen uit het leven helpen. Tegen: Moet je de pil dan maar in een winkel gaan verkopen? Terwijl ik me in de Edah identificeer voor het aanschaffen van een fles beerenburg staat er een paar winkels verderop iemand zich te identificeren voor de pil van Drion. Bij apothekers krijg je ook een vreemd verhaal: tussen de pijnstillers, drankjes en middeltjes liggen ook wat pilletjes om er een einde aan te maken. tegen: Maar waarom zou de pil van Drion ingevoerd worden als de euthanasie wet net aangenomen is? Als je dan dus ziek wordt op hoge leeftijd kan je altijd euthanasie laten plegen. En wat denk je van de gevolgen? Mensen geven niet meer om elkaar. De wereld kan zo gaan vervreemden, respect voor ouderen verdwijnt. Het draait tegenwoordig alleen maar om geld, geld en nog eens een keer geld. Mensen gaan zelf beslissen. Het valt nu nog we mee met het aantal sterf-gevallen per jaar door de pil van Drion. Maar wat zal dat in de toekomst zijn? Verdubbellen? (dit moet nog we ff denk wat krachtiger) Wij zijn dus tegen de komst van De Pil van Drion als zelfdodingmiddel voor levensmoeë mensen. Als je kijkt naar de argumenten voor de pil van Drion dan zijn er tegen veel meer argumenten dan de voor argumenten. We zullen nog ff snel en kort alle tegen en voorargumenten op een rijtje zetten. Voor argument is als bejaarden zich nutteloos voelen en het niet meer zien zitten. Onze weerlegging is God zegt heel duidelijk in de Bijbel gij zult niet doodslaan. Dus ook geen zelfmoord. Nog een voorargument is dat oudere er zelf voor kiezen en dan rustig afscheid kan nemen. En dat het beter voor de nabestaande is. Onze weerlegging is dat nabestaande er een schuldgevoel kan overhouden. Dat ze tegen zo'n iemand niet hebben gezegd dat ze het niet moet doen. En daar kunnen ze nog jaren mee zitten. Een ander voorargument is nu sterven de oude mensen zonder pijn en anders met misschien pijn. En ze zeggen dan ook dat ze nu naar een mooi leven klaar met leven bent en misschien krijgen ze anders wel gebreken. Onze weerlegging is Hoe weet je nu dat je klaar bent met leven, misschien heeft God nog wel een bedoeling met het leven. En nog een ander voorargument is de bejaarden hebben al zoveel keuze gemaakt in hun leven dat ze deze keuze dus toch ook wel zelf kunnen maken. Onze weerlegging is het is respectloos om de bejaarden zo'n pil aan te reiken. Want zo doe je net of ze lastig en te minderwaardig in de samenleving. En onze laatste voorargument is het zijn twee pilletjes na het eerste pilletje kan je, je nog bedenken. Onze weerlegging is meestal denk je van waar ik aan begin maak ik ook af. Straks heb ik spijt en dan moet ik weer pilletjes kopen. Nu nog een paar tegenargumenten: Je kan toch niet zomaar de grens ergens trekken van die mensen zijn te oud die mogen zichzelf van kant maken. Met zo'n pil bemoedig je de mensen om zich zelf van kant te maken. 63% van de artsen reageren negatief. Ze moeten normaal mensen helpen en nu moeten ze iemand uit het leven helpen. En moet je zo'n pil zomaar in de winkel verkopen dat is toch raar. De pil is toch niet nodig als de euthanasie wet al in is gevoerd. Waarom dan nog meer dingen waar je jezelf makkelijk van kant mee kan maken. Het argument dat het in strijdt is met Gods Woord, vinden wij het belangrijkste argument daarvoor. We blijven dus bij onze conclusie dat De pil van Drion echt moet verboden worden in Nederland. Uitsmijter: Overheid voer de pil van Drion niet in, want het leven heeft nog zin!!! Heeft er iemand nog vragen of opmerkingen?

REACTIES

H.

H.

Dit betoog is in belangrijke mate gebaseerd op de aanname dat God niet zou toestaan dat mensen beslissen over hun eigen levenseinde.
We weten dat niet.
Voor wie in God gelooft :
Alles wat God hierover "zou vinden"" is ooit door mensen opgeschreven in een tijd , dat elke vorm van zelfdoding gruwelijk was, zowel voor de zelfdoder als voor de nabestaanden
Voor wie niet in deze God gelooft of zelf wil nadenken en beslissen (een aanzienlijke meerderheid, zowel in Nederland als op wereldschaal )
WIJ WILLEN HIEROVER ZELF BESLSSEN
De regering zou zich moeten realiseren dat de scheiding van Kerk en Staat impliceert dat deze stokpaardjes van "gelovigen" ,
( niet voor de eerste keer ) ons hele land, ten onrechte, in gijzeling houdt

van Waart - Thailand.

14 jaar geleden

A.

A.

Dit is echt kletskoek puberpraat.
Artsen doen momenteel niet aan heelkunde maar aan medicatie voorschrijving.
Heelkunde word niet meer gedoceerd.
Maar de studie medicijnen loopt over.

17 jaar geleden

W.

W.

Wat heb god nou met de pil van drion te maken in de eerste weerlegging -.- Dat is toch geen goede weerlegging.

14 jaar geleden

I.

I.

Ik vind dat ut moet kunnen
iedereen is vrij van meningsuiting maar ook m beeindiging van het leven

13 jaar geleden

W.

W.

Ik weet al jaren dat die pil in frankrijk bestaat.Maar is deze niet dichterbij te verkrijgen?Mijn moeder heeft dag en nacht helse pijnen en niks helpt.
nu sinds 11 weken kan ze niet eens een boterham meer maken want na 1 minuut gilt en huilt ze van de pijn en moet gaan zitten 3 kwartier en dat herhalen tot eindelijk 1 boterham klaar is.dit is een onmenselijk leven en wij zouden het toejuigen als ze die 2 pilletjes kon kopen ergens enkel wel dichterbij dan frankrijk die aftsand redt mensje niet meer ze is reeds 83 en enige maanden blind en doof bij de spierreuma artrose en de rest binnen waartse spataders rest weet ik even niet uit mijn hoofd.ik hoop dat er 1 is die mij dit aub kan en wil vertellen.

12 jaar geleden

E.

E.

ik geloof zo wie zo niet in god. als ik ooit zover kom dat ik het leven niet menswaardig meer kan leven wil ik euthanasie en dat is MIJN leven en gaat niemand anders iets aan!!
een dier lijdt nog minder dan de mens want die beslissing nemen we wel - mogen we dan aub over ons eigen leven ook beslissen??
velen zijn gehersenspoeld ofdat nu door een geloof is of wat dan ook maar de dood is een onderdeel van het leven en we beslissen over alle dingen in het leven maar dan niet over de dood??
het zou een recht moeten zijn en professionele hulp hierbij zou in het basispakket moeten zitten!!!

11 jaar geleden

W.

W.

U bent niet verplicht tot euthanasie hoor. U moogt gerust stikken in uw eigen slijm als u dat prefereert. Maar bemoei je niet met hoe ik mijn eigen leven regel. Ik wil best betalen hoor voor de pil van Drion. Alleen het gaat u geen donder aan wanneer ik die inneem.
Helaas, van onze al enigwat beschaafde wetgeving krijg je pas toestemming als je zozeer bent afgetakeld dat je "uitzichtsloos en ondraaglijk lijdt". Je bent namelijk zelf niet een oordeelkundig mens die kan uitmaken wanneer het zijn tijd is. Daar zorgen de godsdienstigen wel voor die alle wetgeving over de persoonlijke levenssfeer traineren, vertragen tegen de tijdgeest in en het liefst blokkeren. Christelijke en straks ook islamitische partijen weten namelijk voor een ander hoe hij moet leven. Mensen die zelf over hun bestaan beslissen zijn volgens hen staatsgevaarlijk omdat die knagen aan hun macht.

10 jaar geleden

L.

L.

Dat jullie in God geloven betekent niet ieder ander dat ook moet. Mensen mogen zelf over hun leven beslissen hier, dat is niet aan God en zeker niet aan jullie. Wat een belachelijk betoog. Je legt het mensen gewoon op om in God te geloven en te doen wat hij wil, maar dat is fout.

8 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.