Heb jij stress over je studiekeuze? Of ben je er nog niet zo mee bezig? Laat het ons weten in het studiekeuze-onderzoek. Wij zijn benieuwd hoe we jou beter kunnen helpen!

 

Naar de vragenlijst

ADVERTENTIE
Open Avond = online ontdekken en ontmoeten

Bezoek onze Online Open Avond op woensdag 9 december dit jaar vanaf je bank! Ontdek bijzondere verhalen van onze studenten en docenten. Stel al je vragen én luister naar onze gezellige radioshow! Klaar voor een toekomst als student in het hbo?

Meld je dan nu aan!

Module 1 Kunst, een venster op de wereld
oriëntatie
1) Omdat het een manier van kijken is naar gewone dingen
2) a Duchkamp (kunstenaar) -surrealisme en dadaïsme
Cage (musicus) -fluxus
Cunningham (ballet) -fluxus
Buddingh (dichter) -dadaïsme
B Ze zetten zich af tegen de versimpeling van kunst.
3) Hij laat zien dat wat hier als kunst wordt beschouwd eigenlijk maar hele gewone handelingen zijn.
4) Het beeld -foto, film, video


Het woord -toneel, poëzie
Het gehoor -muziek, opera
5) dans -beeld
poppenspel -beeld &gehoor
pantomime -beeld
performance -gehoor en dans

§ 1 kunst demonstreert een levensvisie

6)a leegte en gevangenschap
b de man zit ‘gevangen in de ruimte van het interieur’ en kijkt naar de ‘vastgeplakte’ vogel.
7) Door de man een groot de van de tekening in beslag te laten nemen in het donker, en de treurige blik.
8) Er is voor de rest niet veel bijzonders in de ruimte te zien, geen ruimte/ perspectief.
9)a De dunne lijntjes en vele wit zorgen voor groot contrast en brengen een beetje perspectief


b De dunne lijntjes suggereren luchtigheid en licht, en het zorgt natuurlijk voor mooi contrast.
10) Omdat de kijker in 1 oogopslag wil kunnen zien of het programma hem interesseert.
11) Misschien heb je het programma al eerder gezien. Bovendien herken je de programma’s snel doordat de makers graag gebruik maken van clichés.
12) Om het verschil te laten weten tussen dezelfde soort programma’s in verschillende culturen. De interesses liggen bij andere onderwerpen.
15) De sensatie, overdreven emoties, bovendien is worden er geen dingen laten zien die iemand dagelijks overkomen.
16) Het wordt ‘reality’ (realiteit) genoemd, terwijl het juist niet de dagelijkse gang van zaken vertoont.
17) ‘Daarom zou ik wel wandelen, als ik niet aldoor uit alle huizen stemmen hoorde’
-de ijzeren pin die een bajonet kan zijn -niet geziene fietsen die kunnen verwonden etc.
18) Dat toont de manier waarop hij daar zit/ hangt. Hij is een gevangene van zijn eigen gedachten.

§2 kijk, zo ziet de wereld er uit

19) Hij is de redder van deze wereld, de Messias.
20) Reinheid, maagdelijkheid, vrede.
21) Bergen, rivier, kinderen bij kantelen, vogeltjes, op de voorgrond gedetailleerder, kleurvervaging etc.
22)
23) zeer gedetailleerd
24) De combinatie van wereldse en religieuze zaken. De man is iets van een stadhouder, en het kindje stelt Christus voor, de vrouw Maria
25) Inhoudelijk: 19, 20, 24 formeel: 21, 22, 23
26) Dat hij een rijk man is (veel status heeft)
27) Dat hij kan lezen (een geletterd man is)
28) Duidelijk individu, het is een portret, zijn gezicht is ook heel gedetailleerd.
29) Het is een zaal van ±5mx5x, leeg op 1 stoel en 1 tafeltje met mensen na, rijk versierd, kapitelen, marmer vloer, paleisachtig.
30) Aan de rijksappel en het feit dat hij een kroon boven zijn hoofd heeft en bij een rijk uitziende vrouw op schoot zit. Hij heeft ook een ouderlijk gezicht en maakt een zegenend gebaar.
31) Ze toont hem aan de man. Ze doet een beetje afstandelijk.
32) Religieus: rijksappel, Christus, Maria, bijbel werelds: de man, jongetjes bij kantelen, uitzicht
33) Omdat hij maar een beperkte visie heeft, het is makkelijker om in je eigen cultuur en tijd te schilderen.
34)
35) dat het een schilderij is, gezichtsbedrog dus.
36) Omdat het bedrieglijk echt geschilderd is.
37) Omdat ze veel kennis van ‘de wereld’ hadden.
38) Ze willen weten hoe de werkelijkheid er uit ziet, kijken wat er fout gaat en verbeteren.
39) Een letterlijke betekenis door het uitzicht/ perspectief en de figuurlijke betekenis door de schijnbare onmogelijkheden van de menselijke kennis.
41) Door het steeds terug kerende thema/ refrein
42) De grote spanningsbogen en contrasten (rustig en opwindend, langzaam en snel)
43) Deel 1- Praagse burcht deel 2- rivier de Moldau
deel 3- de legende van de maagd Sárka deel 4- Boheemse velden en wouden
deel 5- het lied tãbor (strijdlied) deel 5- het lied Blánik (overwinningslied)
46) Ze staan geduldig stil, terwijl de een de ander iets aan wijst en de persoon de aangesproken wordt aankijkt.
47) Dat het niet altijd een kalm beekje is.
48) Het water, de vogel, de pracht, het gevoel van nietigheid dat je krijgt in de bergen.
51) privé, mystiek, samen

§3 kunst heeft een esthetische functie

55) Ik vind het een mooi beeldje, doordat de vormen in elkaar overlopen en het is een beetje grof door de rok, terwijl het lijfje juist heel sierlijk is.
57) Heel erg afwisselend soms zie je ze bijna dansen, sierlijk, terwijl je het volgende moment het hoofd op een schaal binnen gedragen ziet worden, dramatisch.
58) De manier waarop de verf is aangebracht, de kleuren die gebruikt zijn en het ‘gelukkige gevoel’.
59) Buiten is het vrij donker, op het ’balkonnetje’ na en binnen is het ook licht. Blijkbaar schijnt het licht naar binnen.

§ 4 over kwaliteit valt te twisten

62) Er ligt sneeuw, hoge horizon, huis waar je in kunt kijken
63) Afb. 15 is gedetailleerder, in 15 is geen vreugde, Pieck gebruikt heel veel clichés
64) opengewerkte huisjes
65) Mensen zijn enthousiast bezig en er is saamhorigheid.
66) De rook die uit de monden komt en er loopt iemand met een doek om.
67) Pan soep, mensen op sleetjes, sneeuw pop, de ijspegels, knotwilg
68) Hij laat alleen de fijne dingen zien. Hij geeft je het idee dat het geweldig is in de winter en de sneeuw. ‘Dáár zou ik willen zijn’. Het is natuurlijk geen realiteit.
69) rook uit monden, kledingstukken, de manier waarop de mensen bewegen (moeizaam)
70) Ik ben het met deze stelling eens, want Pieck laat niet de werkelijkheid zien. Hij laat alleen de leuke kanten van de winter zien. De kou is er bijvoorbeeld niet van af te lezen. Dit is echt een ‘sprookjes winter’.
71) a het is heel erg realistisch met de kou en hard werken, winter is niet zo’n pretje.
b sprookjesachtig, gezellig
72) Het museum werk is vaak erg serieus en origineel is. Originaliteit ontbreekt bijna geheel aan het werk van Anton Pick, het werk is een groot cliché.
73) a grote gebouwen, neon letters, reclame bord.
b bij Estes gaat het over een grote wereld stad, en bij Mennes over het werk in een provinciegat.
74) door de onpersoonlijkheid
75) Je ziet echt een venster, dus letterlijk. Figuurlijk doordat er wordt een beeld van het leven in een grote stad laten zien.
76) Estes door reclame borden en prijsbord. Baldwin door reclame bord en grote neon letters.
77) Stil, opgeslokt door duistere zijstraten, enkele man.
78) Ik ga naast hem…. naar een feestje.

REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.