De Macht verfilmd
1895 film + muziek
1930 opkomst geluidsfilm
1910-1915 film verhuist van kermis naar theater
Functie van filmmuziek:
• muziek dekt lawaai projector af.
• Neutraliseren van de stilte ( psychologische functie)
• Continuïteit, muziek verbindt de scènes.
• Amusementswaarde ( vooral de piano)
• Muziek illustreert
Vanaf 1910-1915 wordt er muziek voor de film gecomponeerd.
Functies hiervan:

• Muziek dekt de realiteit af (psychologisch)
• Muziek is drie dimensionaal (ruimte) en film 2 dimensionaal (plat), via de muziek wordt je dus in de wereld van het platte vlak gebracht.
In de jaren ’60 zie je een verjonging van het filmpubliek
1965-1985 film krijgt een titelsong en er wordt reclame voor gemaakt.
Tegenwoordig kopen platenmaatschappijen ruimte in de film om muziek te promoten!
Opdracht 1
Schrijf tijdens het kijken naar de film Metropolis en The Great Dictator op wat de functie van de muziek in deze film is.
Metropolis: Ik denk dat het een psychologische functie heeft maar ook het verbinden van de scènes spelen denk ik een rol.
The Great Dictator: deze film heb ik niet gezien.
Opdracht de macht verfilmd (blz. 180 en 181)
Vr. 1
Op welke tekeningen is Metropolis gebaseerd?
Het is gebaseerd op de tekeningen van Le Corbusier.
Vr. 2
Op welke wijze wordt de klassenstrijd uitgebeeld?

Er is een duidelijke klassenstrijd zichtbaar, namelijk die tussen enkele mensen die vanuit een centrale torenflat in Metropolis regeren over arbeiders die ondergronds werken en de arbeiders zelf.
Vr. 3
Welke persoon treedt als bemiddelaar op tussen de twee klassen.
Er wordt gebruik door de machthebbers gebruik gemaakt van een gerobotiseerde Maria-verschijning die de arbeiders weer in het gareel moet krijgen.
Vr. 4
Op welke wijze brengt Eisenstein spanning in de stomme film?
De beelden in de film zelf spreken een krachtige taal. Eisenstein ontwikkelde de attractiemontage; een aaneenschakeling van wisselende attracties die in hoog tempo op een ritmische manier zijn gemonteerd.
Vr. 5
Wat is de invloed van tekst en muziek op het medium film?
Eisenstein ontwikkelde dankzij zijn kennis van de Japanse taal een eigen taal voor het medium film. Waar anderen een stilstaande camera gebruikte voor langs shots maakte hij gebruik van filmfragmenten die gemonteerd werden. In het Japans Kabuki-theater gebruikten de spelers weinig tekst, wel droegen ze maskers en symbolische kostuums en maakten ze heftige gebaren. Ze worden ondersteund door muziek, wat voor Eisenstein een dreigement was met betrekking tot zijn filmtaal waaraan hij heel veel bijdroeg.
Vr. 6
Op welke wijze levert Charlie Chaplin commentaar op de propagandafilm Triumph des Willens?
Triumph des Willens was naar aanleiding van de partijdag van de nationaal-socialisten een propaganda film van Hitler. Charles Chaplin speelde de rol van Hitler in The Great Dictator. Het was komisch bedoeld maar tegelijkertijd wilde Chaplin ook Hitler’s grootheidswaanzin duidelijk maken. Hij vond het een krachtig wapen om Hitler belachelijk te maken ook vond hij dat humor troost kon bieden voor de onderdrukten. Chaplin bestudeerde voor The Great Dictator alle eigenaardigheden van Hitler. Het was Chaplin’s eerste film met gesproken dialogen en geluid. In zijn rol als de dictator spreekt hij dan ook in een soort onverstaanbaar rabarberduits.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.