Wat is het?
Apollo en Daphne is een beeld van Gianlorenzo Bernini. Hij hakte het beeld helemaal uit marmer tussen 1622 en 1625. Het beeld is 243 centimeter hoog en is te bewonderen in de Galleria Borghese in Rome.
Wat stelt het voor?
In Metamorphoses vertelt Ovidius het verhaal van Apollo en Daphne.
Daphne is Apollo’s eerste liefde, niet door het blinde toeval, maar door de boze wraak van Cupido. Cupido was woedend op Apollo, deze had hem namelijk zijn pijl en boog afgepakt. Cupido ging op een berg zitten en pakte toen twee pijlen uit zijn koker. De één doofde liefdesvuur en de andere wekte het op. Hij schoot de eerste pijl op Apollo, en de tweede op Daphne. Apollo was helemaal verliefd op haar, terwijl zij niks met hem te maken wilde hebben. Toen Apollo Daphne zag haar in het bos, liep haar achterna. Ze vluchtte, ze bleef doorrennen, met Apollo achter zich aan, totdat ze bij het water uitkwam. Daar riep ze naar Peneius, haar vader: ‘Ach vader! Help me! Een riviergod heeft toch macht? Bevrijd me van dit lichaam dat me veel te mooi deed zijn!’. Op het moment dat Apollo haar inhaalde en aanraakte begon ze te veranderen in laurierboom. Sindsdien droeg Apollo altijd een krans van laurierbladeren om zijn hoofd.
Bernini heeft het moment dat Apollo Daphne aanraakt en zij in een boom verandert uitgebeeld.
Doel
Dit beeld is in opdracht van Scipione Borghese gemaakt, voor wie Bernini nog meer beelden maakte.
Materiaal en Techniek
De materialen waren heel simpel, een groot stuk marmer en een beitel. De reden dat Bernini zo geniaal wordt genoemd ligt hem in het feit dat hij uit marmer dingen kon hakken die mensen niet eens in bronzen beelden konden maken.
De blaadjes die uit de vingers van Daphne groeien zijn uit marmer gehakt.
Natuurlijk werd na het beitelen vaak gekrabd, geschuurd en gepolijst, om de laatste details af te werken.
Compositie
De compositie is een beetje diagonaal, zowel Daphne als Apollo staan allebei niet rechtop, maar een beetje naar voren gebogen. Dat maakt het beeld beweeglijk, net zoals de armen Daphne’s armen die ze in de lucht heeft, en Apollo’s been die uitsteekt, alsof hij net komt aanrennen (wat ook de bedoeling is). Het is een momentopname. De compositie is dus diagonaal en zeer beweeglijk.
Theatraal
Ik vind dit beeld inderdaad theatraal. Ik denk niet dat iemand Bernini na zou kunnen doen, met de gereedschappen die hij gebruikte zo een prachtig beeld uit te hakken, dat is onmogelijk. Ik ben er erg onder de indruk van.
Mijn mening
Ik vind dit een heel mooi beeld. Ik vind het op de eerste plaats ontzettend knap dat iemand zo een beeld op zo een redelijk jonge leeftijd kan maken. Bernini’s beelden lijken levensecht, zo precies zijn ze gemaakt. Daphne’s handen en voeten zijn ontzettend precies gemaakt, de takjes en bladeren die eruit groeien, lijken net echt, het is alsof ze niet uit marmer zijn gehakt.
Ik vind het erg indrukwekkend dat er geen fouten in dit beeld zitten. Een beeldhouwer krijgt maar één kans om een beeld uit marmer te hakken, als hij een fout maakt en er breekt een stuk marmer af, kan hij opnieuw beginnen.
Kortom, dit is een geweldig kunstwerk!
Groots en meeslepend
Ik vind dit beeld inderdaad groots en meeslepend. Het grootse zit hem in het feit dat niemand Bernini tot nu heeft kunnen evenaren. Niemand heeft tot nu toe hetzelfde kunnen maken met zo een simpele gereedschappen. Het meeslepende zit hem in het verhaal eromheen, het tragische liefdesverhaal van Apollo en Daphne. De manier waarop Bernini dat uitbeeldt is meeslepend. De gelaatsuitdrukkingen en de beweeglijkheid zijn dramatisch.
Apollo en Daphne is een beeld van Gianlorenzo Bernini. Hij hakte het beeld helemaal uit marmer tussen 1622 en 1625. Het beeld is 243 centimeter hoog en is te bewonderen in de Galleria Borghese in Rome.
Wat stelt het voor?
In Metamorphoses vertelt Ovidius het verhaal van Apollo en Daphne.
Daphne is Apollo’s eerste liefde, niet door het blinde toeval, maar door de boze wraak van Cupido. Cupido was woedend op Apollo, deze had hem namelijk zijn pijl en boog afgepakt. Cupido ging op een berg zitten en pakte toen twee pijlen uit zijn koker. De één doofde liefdesvuur en de andere wekte het op. Hij schoot de eerste pijl op Apollo, en de tweede op Daphne. Apollo was helemaal verliefd op haar, terwijl zij niks met hem te maken wilde hebben. Toen Apollo Daphne zag haar in het bos, liep haar achterna. Ze vluchtte, ze bleef doorrennen, met Apollo achter zich aan, totdat ze bij het water uitkwam. Daar riep ze naar Peneius, haar vader: ‘Ach vader! Help me! Een riviergod heeft toch macht? Bevrijd me van dit lichaam dat me veel te mooi deed zijn!’. Op het moment dat Apollo haar inhaalde en aanraakte begon ze te veranderen in laurierboom. Sindsdien droeg Apollo altijd een krans van laurierbladeren om zijn hoofd.
Bernini heeft het moment dat Apollo Daphne aanraakt en zij in een boom verandert uitgebeeld.
Dit beeld is in opdracht van Scipione Borghese gemaakt, voor wie Bernini nog meer beelden maakte.
Materiaal en Techniek
De materialen waren heel simpel, een groot stuk marmer en een beitel. De reden dat Bernini zo geniaal wordt genoemd ligt hem in het feit dat hij uit marmer dingen kon hakken die mensen niet eens in bronzen beelden konden maken.
De blaadjes die uit de vingers van Daphne groeien zijn uit marmer gehakt.
Natuurlijk werd na het beitelen vaak gekrabd, geschuurd en gepolijst, om de laatste details af te werken.
Compositie
De compositie is een beetje diagonaal, zowel Daphne als Apollo staan allebei niet rechtop, maar een beetje naar voren gebogen. Dat maakt het beeld beweeglijk, net zoals de armen Daphne’s armen die ze in de lucht heeft, en Apollo’s been die uitsteekt, alsof hij net komt aanrennen (wat ook de bedoeling is). Het is een momentopname. De compositie is dus diagonaal en zeer beweeglijk.
Theatraal
Ik vind dit beeld inderdaad theatraal. Ik denk niet dat iemand Bernini na zou kunnen doen, met de gereedschappen die hij gebruikte zo een prachtig beeld uit te hakken, dat is onmogelijk. Ik ben er erg onder de indruk van.
Mijn mening
Ik vind dit een heel mooi beeld. Ik vind het op de eerste plaats ontzettend knap dat iemand zo een beeld op zo een redelijk jonge leeftijd kan maken. Bernini’s beelden lijken levensecht, zo precies zijn ze gemaakt. Daphne’s handen en voeten zijn ontzettend precies gemaakt, de takjes en bladeren die eruit groeien, lijken net echt, het is alsof ze niet uit marmer zijn gehakt.
Kortom, dit is een geweldig kunstwerk!
Groots en meeslepend
Ik vind dit beeld inderdaad groots en meeslepend. Het grootse zit hem in het feit dat niemand Bernini tot nu heeft kunnen evenaren. Niemand heeft tot nu toe hetzelfde kunnen maken met zo een simpele gereedschappen. Het meeslepende zit hem in het verhaal eromheen, het tragische liefdesverhaal van Apollo en Daphne. De manier waarop Bernini dat uitbeeldt is meeslepend. De gelaatsuitdrukkingen en de beweeglijkheid zijn dramatisch.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden
D.
D.
Hoi,
Ohh leuk ik heet ook daphne!
Maar ik ben geen lauriersboom!
Hahahaha!!!!!!!!!!!!!
Wel leuk geschreven hoor!
14 jaar geleden
AntwoordenR.
R.
Bernini hakte dit beeld zelf niet...
Dat deden zijn leerlingen voor hem.
13 jaar geleden
AntwoordenT.
T.
dat geldt alleen voor de blaadjes, grotendeels heeft Bernini dit beeld wel degelijk zelf gemaakt
9 jaar geleden
D.
D.
he toevallig ik heet ook Daphne en ben ook geen laurierboom! grappig zeg!
12 jaar geleden
AntwoordenF.
F.
tof!
11 jaar geleden
AntwoordenK.
K.
ik zit in eerste van het vwo terwijl dit voor de vijfde is.
9 jaar geleden
Antwoorden