CD-recensie Acid House Kings - Mondays...

Vals
Een popbandje dat de Acid House Kings heet. Zelden heeft een band zo'n verkeerde naam gekozen, want wat de groep maakt is allesbehalve house. Of acid.

Humor hebben ze wel, de Zweden. Niklas Angergard en Julia Lannerheim tekenden als de misleidende Kings voor een debuut-album met de (volledige) titel Mondays Are Like Tuesdays And Tuesdays Are Like Wednesdays. Ideaal als cadeautje voor onder de kerstboom, moeten ze gedacht hebben. Mondays... is een beetje van alles wat, en vooral niet te moeilijk. Luister even mee.

Press play
Sunday Morning begint met een opgewekt basdeuntje, een gammele piano... Een meisje begint verlegen te zingen. Het lijkt meteen al op alles: Belle en Sebastian, Kings Of Convenience... Hier en daar zelfs op Sunday Morning van The Velvet Underground. Het lijkt wel of ze het expres doen!

Dat wordt nog alleen maar erger: muzikaal én tekstueel imiteren ze enthousiast hun grote voorbeelden. Stukjes tekst als "You don't love anyone, not even yourself" of "Summer on the westcoast" getuigen van wel erg veel kopieerdrift. (Respectievelijk van Belle en Sebastian en Kings Of Convenience). Dat op het nieuwe album van Suede een veel beter liedje staat dat óók Beautiful Loser heet vergeven we de Kings maar, want het bezit tenminste een originele melodie-lijn. Single Say Yes If You Love Me en het mysterieuze She Keeps Hoping klinken ondanks het gevoel van neppigheid nog best mooi, gelukkig. Met de band is verder weinig mis, het zijn de ongeinspireerde liedjes.

Als parodie op alle gevoelige kamerpop die de afgelopen jaren is verschenen (Belle, Kings, Elliott Smith, Badly Drawn Boy) is Mondays... erg geslaagd. Maandagen lijken op dinsdagen, dinsdagen lijken op woensdagen, alle kamerpop-bandjes lijken op elkaar. Als dat de boodschap van de Acid House Kings is vind ik dat leuk gevonden. Maar ik zou die boodschap niet willen aanschaffen voor de prijs van een echte CD.
Belle en Sebastian-fans zorgen dus maar beter voor een mooie EP onder de kerstboom. Jonathan David ofzo. Gepubliceerd op 28 november 2002