CD-recensie Simian - We Are Your Friends

Nieuwe Vrienden
"We are your friends! You will never be alone again!" zingen de heren van Simian. Blij verrast gaat je blik naar de cd-hoes, om te kijken hoe je nieuwe vrienden er eigenlijk uitzien. Vier jonge Engelse gasten zijn het. Ongeveer anderhalf jaar geleden doorgebroken met debuutalbum Chemistry Is What You Are, dat vol staat met eigenzinnige folkpop. Op handen gedragen door critici, gewaardeerd door luisteraars. Dat zijn je nieuwe vrienden.

Nieuw Geluid
Op We Are Your Friends vaart de band een volledig andere koers. Ze laten het traditionele, de folk, achter zich, verruilen het voor een veel directer geluid. Dit zijn twaalf pakkende rocksongs, besmeurd met rauwe elektronica en een rock 'n roll attitude. Nog steeds beïnvloed door de psychedelische jaren zestig (denk aan Pink Floyd en The Beatles), nemen ze nu ook de jaren tachtig en negentig mee. Het resulteert in een geweldige mix waarin Beach Boys koortjes hand in hand gaan met vieze synthesizers en een gelikte R&B beat.
Dat is best wel even vreemd, maar eenmaal gewend laat We Are Your Friends je niet zomaar weer los. De supervette analoge synths, krachtige zanglijnen en het inventieve instrumentarium. Mooiste momenten zijn de knallende opener La Breeze, het stampende The Way I Live, het heerlijk luchtige The Swarm en single Never Be Alone. Best wel synthetisch, maar met een organische aanpak gemaakt. Want hoewel Simian een échte band is, is deze plaat voornamelijk uit elektronica opgebouwd, met geprogrammeerde beats, samples, synthesizers en hier en daar een gitaar.

We Are Your Friends is een overtuigend album. Voor als je van Supergrass of The Beta Band houdt. Voor liefhebbers van psychedelica, synthesizers en moderne Amerikaanse rhythm & blues. Simian heeft lef, een hoop plezier, een flinke dosis talent en is met verve geslaagd voor het moeilijke tweede album examen.
Het eerste rockalbum met zo weinig gitaren. Gepubliceerd op 24 november 2002