CD-recensie Amon Tobin - Out From Out Where

Inpakken
Als Amon Tobin nu met een stapel samples onder z'n arm de disco binnenloopt, kijken Squarepusher en Aphex Twin elkaar denk ik voor het eerst sinds tijden een beetje angstig aan. Tobins vorige release, Supermodified was nog af te doen als een gelukstreffer, die het vooral bij een kleine groep hippe liefhebbers goed deed. Maar nu begint het toch echt spannend te worden.

Tobin maakt sample-muziek in de beste zin van het woord. Of je dat drill'n'bass moet noemen of jungle'n'breakbeat is altijd dubieus bij dit soort werk, maar er zijn in ieder geval beats, effecten, samples en meer beats. Erg veel beats, gegoten in stampende clubritmes.
Wie nu niet is afgehaakt hoeft wat ons betreft niet langer te wachten op de conclusie: als je van het genre houdt is Out From Out Where een fantastische plaat. Zo swingend en van alle markten thuis dat we af en toe zelfs moeten denken aan de sound van Fatboy Slim en Daft Punk.

Filmmuziek
Het eerste nummer, Back From Space, gebruikt sampletjes van Supermodified, Tobins vorige album. De koning van de Braziliaanse breakbeat is terug, en dat zullen we weten ook. Bijvoorbeeld in het tweede nummer, Verbal, dat stukjes tekst van rapper MC Decimal R aan elkaar plakt. Een supergelikte single waar het enthousiasme vanaf knettert. Daarna begint de typische instrumentale "filmmuziek" waar Amon om bekend staat. Klankaquarellen in donkere tinten, die perfect bij de nieuwe James Bond film zouden passen. Helikopters vliegen laag over in Searchers, een achtervolgingsscene in El Wraith... Superspannend allemaal.

Ambient
Out From Out Where herhaalt gelukkig geen trucjes van Supermodified. Het is net iets minder duister en bizar snel, soms zelfs best ontspannen: nummers zoals Hey Blondie en Rosies bijvoorbeeld. Mighty Micro People, laatste nummer van de CD, is zelfs zo ontspannen dat het soms klinkt als ambient. Een beetje teleurstellend als laatste track, na het "thrillseeken" op de rest van het album.

Of Out From Out Where Tobins beste album tot nu toe is ligt aan je smaak. Het is net iets afwisselender dan Supermodified, en een stuk makkelijker te consumeren. Nog steeds klinkt de muziek het best om twee uur 's nachts, als je plotseling beseft: er kan er maar één koning van de Braziliaanse breakbeat zijn. En dat is Amon. Gepubliceerd op 8 november 2002