CD-recensie Arid - All Is Quiet Now

CD-recensie Arid - All Is Quiet Now

Het verhaal rond Arid is een beetje een raar verhaal. De Belgische groep rond zanger Jasper Steverlinck won in 1996 de Humo rockrally (de Belgische variant van de Grote Prijs) en verdween daarna ruim drie jaar uit beeld. In 2000 kwam plotseling het schitterende debuut Little Things Of Venom uit. In die tijd waren ook schitterende voorprogramma's voor Arid weggelegd gedurende de europese tournees van Suede, Counting Crows en K's Choice.
En toen was het geld bij de platenmaatschappij op. Little Things Of Venom was zo'n enorm succes dat de exploitatiekosten de pan uit rezen. Een tour met Counting Crows in de Verenigde Staten kon niet doorgaan en Arid trad zo'n anderhalf jaar nauwelijks op. Bezweken onder het eigen succes zou je kunnen zeggen. Maar Arid is terug!

All Is Quiet Now heet de nieuwe plaat. Opgenomen ergens afgelegen in een studio in LA. Tien liedjes die hoofdzakelijk in één keer werden opgenomen. Daar waar op de debuutplaat het accent lag op Jasper Steverlinck's stem (hoezo hij altijd wordt vergeleken met Jeff Buckley is onbegrijpelijk, ze hebben allebei een bijzondere stem, maar daar is alles mee gezegd. Gelijkenis is er vrijwel niet, maar dit terzijde), daar is nu meer gelet op het geheel. Of dit ook meer waarde op de plaat creëert is echter de vraag. In sommige nummers lijkt de zangpartij een beetje te worden weggecijferd en dat is jammer bij zo een bloedmooie stem.

Het is slechts één van de weinige minpuntjes op dit album.
Zowel tekstueel als muzikaal klinkt het allemaal wonderschoon en zeer origineel. Het is een beetje cliché om te zeggen, maar dit album is vergeleken met de debuutplaat een stuk gelaagder en ook spannender. Pareltjes zijn vooral I Wonder How Come en Million Lights, maar het iets "ruigere" You Are en Everlasting Change zijn eveneens het meerdere malen beluisteren waard.

Laten we hopen dat Arid nu niet weer voor een tijdje uit het gezichtsveld verdwijnt. Tenzij ze na zo'n periode weer met iets als All Is Quiet Now komen. Dan is het ze snel vergeven..
Gepubliceerd op 25 juni 2002