CD-recensie DAT Politics - Plugs +

CD-recensie DAT Politics - Plugs +

Naakte meisjes
Er is teveel mainstream. Wie is nog geshockeerd wanneer je een poster van Marilyn Manson op je kamer hebt hangen? Wie vind al die naakte meisjes in de zoveelste techno-video nog echt opmerkelijk? Maar er is hoop voor wie zijn ouders weer aan het twijfelen wil krijgen en de buren weer ouderwets tot waanzin wil drijven. Het echte shockeren draait niet om volume of diabolische referenties. DAT Politics weet dat. Het echte shockeren zit hem in lang nadenken, een keurig overhemd aantrekken en het vervolgens opstarten van een diepzwarte laptop.

Historie
Na een lange zwerftocht langs verschillende labels en stijlen (maar herkenbaar bleef de algehele, eh, vreemdheid) is DAT Politics nu uitgekomen bij het label Chicks On Speed, en is de muziek ook een beetje in Chicks-richting verschoven. Een uniek gevoel voor humor, en simpele, leuke liedjes bijna onherkenbaar vervormd. Op "Plugs Plus" doen de drie uit Lille weer hun uiterste best zoveel mogelijk effecten en beats uit hun laptops te halen.

Overdrive
Het is bijna onbegonnen werk om de muziek op "Plugs Plus" daadwerkelijk te beschrijven. Het heeft weinig te maken met de verzameling IDM artiesten op de hitlijsten, of met sample-helden zoals Beck. Maar dat maakt het eigenlijk ook des te interessanter. Wanneer je de eerste keer goed oplet hoor je alle waanzinnige blierpjes en piepjes en het geknars van een laptop op overdrive. Alle vreemde stemmetjes die iets roepen over sardines. Maar na een paar luisterbeurten begint het te wennen. Langzamerhand verandert "Plugs Plus" van zomaar een verzameling gekheid, naar prettige, verfrissende muziek. In die volgorde.

Reizen
Wie denkt dat het niet om muziek draait bij dit album, heeft het mis. Nou goed, het draait in de eerste plaats om een geluid dat je nog nooit eerder hebt gehoord, en DAT Politics doet het er ook wel een beetje om: op de meest vreemde plaatsen begint opeens weer een magnetron-achtig bliepje. Maar onderweg door de dertien tracks bewijzen nummers als Pie, Morgens Mittags, Tout Bleu en Pass our class dat er hier ook best gedanst mag worden. De gesprekken tussen computer en een gedeprimeerd meisje ("tout bleu...") werken prachtig, zeker als er halverwege ook nog een manische drumcomputer wordt ingezet.

Kort
De Plus in "Plugs Plus" kan niets te maken hebben met extra lange nummers: het album duurt circa dertig minuten, en bevat dertien nummers die vloeiend in elkaar overlopen. Waardoor de wereld van overwerkte randapparatuur wel erg snel voorbijgaat. Misschien is dat ook de kracht van het album, omdat het zo nergens saai of onluisterbaar wordt. Maar DAT Politics (of het label) had best iets meer vertrouwen mogen hebben.

Als je nu nog niet nieuwsgierig bent, mag je natuurlijk ook gewoon het zoveelste top-veertig album besluiten op te zoeken. Maar eigenlijk verdient DAT Politics je aandacht. Niet omdat het zo vreemd is, of omdat het zo intellectueel staat tussen je andere CD's. Maar gewoon omdat Plugs Plus een album is vol mooie muziek. Een beetje zoals al je kleding achterstevoren aantrekken op een zomerse dag. En merken dat je dat al veel, veel eerder had moeten doen. Gepubliceerd op 18 mei 2002