CD-recensie Kane - So Glad You Made It

CD-recensie Kane - So Glad You Made It

Brief aan Dinand Woesthoff van Kane
Beste meneer Woesthoff. Gefeliciteerd met het succesvol afronden van het tweede album van uw bandje Kane. Na de 3 turbulente jaren die uw bandje nu heeft meegemaakt zal het vast geen makkelijke opgave zijn geweest om een opvolger te maken te maken voor de succesvolle debuutplaat As Long As You Want This. Want was het niet de chemie van uw samenwerking met gitarist Dennis van Leeuwen die Kane tot zo’n populaire rockband maakte? Na enige tijd weinig van u en uw mede-bandleden te hebben vernomen en na enkele wisselingen in de formatie van Kane is daar nu ook daadwerkelijk So Glad You Made It. En ja, ook ik heb uw instructies opgevolgd die op uw internetsite waren te lezen. Ik heb de CD ‘s avonds beluisterd, met het licht uit. Mobiele telefoon en afstandbediening weggestopt. En gewoon maar op Play gedrukt en gaan luisteren. En wat een geluid kwam mij ter ore zeg. Het was onbeschrijfelijk.

Ik zal maar vertellen hoe ik het heb ervaren. De songs zijn stuk voor stuk nummers die je meenemen naar een andere wereld. In het begin met veel melodie. Free, Rain Down On Me en single en titelsong So Glad You Made It zijn allemaal opgebouwd uit sterke zangmelodieën. Maar daarna begint het pas echt. Met Mother bijvoorbeeld, of misschien is Hold On To The World een beter voorbeeld. Het is niet alleen tekstueel verbluffend (een gesprek tussen Gabriël en Lucifer), maar muzikaal is er na elke keer luisteren weer wat anders te ontdekken aan dit nummer. En zo is het met de rest van de CD ook.

Crazy Warnings is voor een groot deel gesproken, gefluisterd bijna. De laatste drie nummers van de plaat zijn liedjes, ik bedoel composities die eveneens na meerdere keren luisteren steeds weer andere elementen bevatten. Jammer is het alleen dat de songs wat lang duren en niet echt op gang willen komen. Die combinatie maakt het allemaal wat langdradig, maar zorgt er zeker niet voor dat de plaat eentonig of saai wordt.

Muzikaal gezien, meneer Woesthoff, is het allemaal dik in orde op deze cd. So Glad You Made It gooit met zachte hand de debuutplaat aan de kant. Toegegeven, het is even wennen, maar het is zeker het wennen waard. Het zijn ook niet allemaal de makkelijkste liedjes die op deze CD staan, maar feit is dat het stuk voor stuk pareltjes zijn.
Gepubliceerd op 15 november 2001