CD-recensie Alicia Keys - Songs in a minor

Alicia zelf.
Daar was ze ineens: Alicia Keys met het nummer Fallin. Daarmee kwam ze razendsnel op nummer 1 in Amerika en later ook in Nederland. Ik zag de clip en was meteen verkocht. Ik vond haar vlechtjes zo leuk en haar stem zo mooi, ze speelde nog mooi piano ook! Alicia Keys is 20 jaar en komt uit de buurt Manhatten in New York. In 1998 tekende ze een contract met "J records", de platenmaatschappij waar onder andere Prince en D'angelo hebben gezeten. Alicia schrijft en produceert al haar nummers zelf, dat wordt op het CD-hoesje wel duidelijk gemaakt. Ze is even oud als Britney Spears maar klinkt minstens 10 jaar volwassener, het grote verschil is ook dat ze alles zelf doet en prachtig piano speelt. Haar stijl is een mengelmoes van vlotte R&B, zwoele soul en lieve ballads. Ze is moeilijk te vergelijken met anderen, misschien nog het meest met D'Angelo.

De CD
De CD begint met een intro: Piano & I. Hier zingt ze niet echt in, ze praat meer. Het nummer klinkt lekker mysterieus en belooft wat voor de rest van de CD. Dan volgt Girlfriend. Een lekker vlot nummer met een gastrap van J-D, die je wel kent van de clip van Lil'Bow Wow. Een leuke tekst, over jaloersheid. En toch klinkt het niet triest of boos. Dan komt How Come You Don't Call Me Anymore. Dit is een echt soulnummer waarin Alicia een paar keer flink uithaalt met haar stem. Toen ik dit voor de eerste keer luisterde, schrok ik er van!!!! Het klinkt wel heel erg lekker en is een echt meeblèrnummer. Vervolgens komt Fallin, over dit prachtige nummer heeft iedereen wel een mening. Ik vind het zelf een mooi nummer. Dan komt Troubles, dit is een lief nummer met een aangrijpende tekst. Over vrienden die altijd voor je klaarstaan. Rock Wit U is nummer 6. In dit nummer duurt het heel lang voordat ze gaat zingen. Als het eentonige ritme je begint te irriteren gaat ze net zingen. Op zich best een leuk nummer, maar niet mijn favoriet. Dat wordt gelijk weer goed gemaakt door A Woman's Worth.
Dit is een heerlijk relaxt nummer over mannen en vrouwen. Mooie tekst en je droomt helemaal weg met dit liedje. Je wordt weer wakker geschud door Jane Doe, een lekker R&B nummer, je kunt het het best vergelijken met Girlfriend. Leuke tekst waarin Alicia duidelijk maakt dat ze haar 'man' niet zomaar weg doet. Vervolgens schalt Goodbye uit je boxen. Dit is een mooie ballad waarover niet zo heel veel te zeggen valt. Het is een beetje een standaard soul-ballad. Dan krijg je het mysterieuze The Life. Een mooi nummer over de 'ups en downs' in het leven. Dan krijg je het heerlijke MR.Man, een duet met Jimmy Cozier. De stemmen van Alicia en Jimmy passen perfect bij elkaar. Dit is een lekker nummer dat je doet denken aan zo'n loungebar. Hierna krijg je nog een paar ballads. De eerste is Never Felt This Way, een mooi liedje dat er niet echt uitspringt, het gaat over natuurlijk de liefde. Helemaal goed is Butterflyz. Over een 'crush' waardoor je helemaal vlinders in je buik krijgt. Dit is mijn favoriete langzamere ballad. Dan komt Why Do I Feel So Sad. Gewoon een mooi nummer waarin Alicia echt verdrietig klinkt. Echt heerlijk. Caged Bird is een waardige afsluiter, een mooie ballad waarvan de tekst mij wel aanspreekt. Ze zingt over een meisje dat heel onzeker is en zich niet goed durft te laten zien. Wat dit heeft te maken met kanariepietjes in kooien moet je zelf maar horen. Er staat ook nog een verrassing op de CD, daar wil ik niet teveel over zeggen. Alleen dat het vrolijk klinkt. Dat maakt alles weer goed na het treurige Caged Bird. Er staan in totaal 16 nummers op de CD.

Songs In A Minor is een prima CD. Van Alicia had natuurlijk iedereen hoge verwachtingen, en die heeft ze goed waargemaakt. Koop je Songs In A Minor krijg je precies wat je wil: Zwoele ballads, pittige gilnummers en vlotte R&B. Alica kan het allemaal. Ik raad iedere Soul/R&B fan aan om deze CD te kopen. Van Alicia Keys gaan we zeker nog veel meer horen en ik kan bijna niet wachten. Mijn favorieten op de cd zijn trouwens:
Girlfriend, How Come You Don't Call Me Anymore, Troubles, Fallin, A Woman's Worthe, Butterflyz en Jane Doe. Je moet hem zelf maar gaan luisteren en bepalen welke je het mooist vind.Er zit voor velen wel wat wils tussen!!!!
Gepubliceerd op 22 september 2001