CD-recensie Leftfield - Leftism

CD-recensie Leftfield - Leftism

Mijlpaal
In de vroege jaren '90 telde voor vele popliefhebbers de dance-scene niet mee. Mensen die nooit naar party's gingen, moesten weinig van dance hebben. Ook albums telden niet zo erg mee. Slechts weinig dance-cd's wisten een echt succes buiten de dance-scene te verkrijgen. Opeens was daar in het voorjaar van 1995 het album Leftism van Leftfield. Deze cd deed vele popliefhebbers van gedachten veranderen. Mensen die anders niks met dance te maken wilden hebben, dachten ineens: "Hé, die dancemuziek is zo slecht nog niet!". Na dit absolute succes kwamen er ineens veel meer succesvolle dancealbums. Met deze cd is voor de dancemuziek een hele stap vooruit gezet. Niet voor niets werd het door een jury verkozen tot beste dancealbum van de jaren '90.

Wie zijn Leftfield?
Leftfield bestaat uit Neil Barnes (1961) en Paul Daley (1963). Beide begonnen ze, los van elkaar, in de punkwereld rond 1980. Nadat de punk minder populair werd wilden ze wat anders. Toen House en Techno op kwamen zetten was hun beslissing snel gemaakt. Eind 1990 maakte Neil Barnes als Leftfield de single Not Forgotten. DJ Paul Daley moest hem remixen. Ze konden het echter zo goed vinden, dat ze samen besloten verder te gaan. Na nog een aantal singles en remixen kwam begin 1995 het debuutalbum. Dit werd een gigantisch succes. Meteen werden ze ook gevraagd voor soundtracks. Omdat het zo goed was, werd het lastig een fatsoenlijke opvolger van Leftism te maken. Pas 4 jaar later kwam Rhythm & Stealth, dat heel anders klonk. De meningen zijn hierover verdeeld.

De tracks
De cd komt voorzichtig op gang met Release The Pressure. Na het lange intro komt het nummer op gang tot een midtempo dansnummer. Het bevat veel invloed uit de reggae. Er zitten stukjes zang in. De remmen gaan los in Afro-Left. Snelle stevige beats met daarvoor heen het Afrikaanse gerap van Djum Djum. Ook staan er stukken met een Afrikaanse gitaar op. Opeens valt het stil. Uit de verte komt Melt opdoemen. Een heel relaxed ambientnummer dat je laat denken aan een vroege zonsopgang op een mooie zomerdag.

Song Of Life gaat verder op dit nummer. Trage beats en een mooie melodie. Halverwege het nummer versnelt de melodie ineens en maken de technobeats er een stevig dansnummertje van. Dit nummer staat ook op de soundtrack van Tomb Raider. Original is meer een liedje gezongen door een zangeres; het klinkt zwaarmoedig. Black Flute laat de dansvloeren weer verslijten. Ook Space Shanty is een snel technonummer met goede breaks, bovendien bevat het ook Oosterse invloeden. Inspection is ook een topper. Een stevige beat met een pulsende melodie, met daarover heen een goede MC.

Storm 3000 is rustiger, maar dansbaar; het bevat zoemende melodieën. Open Up is de absolute topper. De spanningsopbouw in het begin is prachtig. De loodzware beats en de vervormde gitaren maken een goede sfeer. De lugubere stem van Johny Rotten (Sex Pistols) maakt het een meesterwerk. Zijn refrein, "Burn! Hollywood Burn!", is de climax. 21st Century Poem is een rustig nummer. Een zanger vertelt een soort gedicht op rustige geluiden, daarna sterft het langzaam weg. Het zit erop.

Diversiteit
De kracht van de cd is de diversiteit. Geen enkel nummer lijkt op een ander. House, ambient techno, trance, drum n' bass, het heeft van allemaal wel wat weg. En ook zijn er invloeden uit wereldmuziek, reggae en dub. De indeling van de nummers steekt origineel in elkaar. Verder samplet Leftfield niet en zijn gezongen nummers echt de moeite waard. Het is allemaal heel erg toegankelijk en luchtig.

Wie van dancemuziek houdt, mag deze cd absoluut niet missen. Maar ook als je er minder dol op bent, moet je hem wel eens een keer luisteren. De creativiteit en diversiteit laat je horen dat de dancemuziek inmiddels veel verder is dan alleen Plastic Dreams of Pullover. Zelf heb ik hem gekocht toen ik hoorde dat hij verkozen wat tot beste dance-album van de jaren '90. Ik vond hem zelfs nog veel beter dan ik had verwacht. Gepubliceerd op 5 augustus 2001