CD-recensie Red Hot Chili Peppers - One Hot Minute

Geflopt
One Hot Minute is niet bepaald de meest succesvolle plaat van de Red Hot Chili Peppers. Sterker nog: je kunt gerust zeggen dat het album is geflopt.Tussen het onovertrefbare album Blood Sugar Sex Magik en One Hot Minute zaten 4 moeilijke jaren. Gitarist John Frusciante verliet de band en werd vervangen door Dave Navarro, bassist Flea kreeg te kampen met de ziekte MS. Toch kwam er uiteindelijk dit album, zet Blood Sugar Sex Magik uit je hoofd als je ernaar luistert...

One Hot Minute
One Hot Minute is een mix. Een mix van hardrock-achtige nummers als Warped, One Big Mob, One Hot Minute en Shallow Be Thy Game en de vertrouwde funky nummers als Aeroplane, Walkabout en Falling Into Grace. De cd gaat van start met Warped, een duister, opzwepend nummer van 5 minuten. Het tweede nummer Aeroplane is weer compleet anders: funky, vrolijk en grappig. Deep Kick is misschien wel het eigenaardigste nummer. Anderhalve minuut kun je luisteren naar een jeugdverhaaltje van zanger Anthony Kiedis: daarna barst het geweld los. Flea zingt als afsluiting nog een stukje.

My Friends, nummer 4, is zonder twijfel een van de mooiste RHCP-songs ooit. Het daaropvolgende nummer Coffee Shop is niet echt bijzonder, alhoewel er op het einde een zeer fraaie bassolo is te horen. Pea is een solonummer van bassist Flea, akoestisch. Anderhalve minuut, erg grappig. Nummer 7, One Big Mob, is weer zo'n lang, vreemd, duister nummer, met opnieuw veel afwisseling.

Walkabout is een leuk, relaxed liedje en ook het nummer Tearjerker is rustig, helaas wel dodelijk saai. Het 10de nummer, One Hot Minute, is weer hardrock-achtig. Falling Into Grace is weer lekker funky; Shallow Be Thy Game is het hardste nummer van het album. Als afsluiter is er Transcending, ook zeer eigenaardig. Kortom, One Hot Minute is een album van uitersten. Er staan nummers op die je nooit van RHCP had verwacht.

Deze cd heeft meerdere luisterbeurten nodig. One Hot Minute is echt een bijzonder album, totaal anders maar erg goed. Verder kan er weinig over worden verteld. Gewoon luisteren en nog een keer luisteren en nog een keer. En dan omarmen of weggooien.

Geschreven op 20-07-2001 Gepubliceerd op 20 juli 2001