CD-recensie Klubbheads - Front To The Back

Wie zijn de Klubbheads?
De Klubbheads zijn een erg succesvol Nederlands DJ-Team, bestaand uit Koen Groeneveld, Jan Voermans en Addy van der Zwan. Ze scoren al jaren clubhits aan de lopende band, onder hun eigen naam en onder tientallen andere namen. In 1988 begonnen Addy en Jan samen te werken; In 1990 kwam hun debuutsingle. Ze maakten heel wat singles en mix-cd's. In 1995 kwam Koen bij de groep. The Klubbheads waren compleet. De opvolgende jaren scoorden ze vele clubhits en ook charthits. In de Dance Trends is altijd wel een single te vinden van The Klubbheads, ze zijn met afstand de succesvolsten in die chart. Ook runnen ze een aantal labels.

Hun muziek
De Klubbheads maken overwegend clubdance en hardhouse. De meeste nummers zijn vrij simpel opgezet. Het is de typisch Nederlandse dancesound. De kwaliteit is wisselend: ze hebben veel geweldige platen gemaakt, maar brengen ook wel eens bagger uit. De meeste van hun tientallen singles worden snel weer vergeten, toch hebben ze een aantal klassiekers. The Launch van DJ Jean bijvoorbeeld, was van hun hand. Echt revolutionair zijn hun singles verder vrijwel niet. Meestal zijn de populaire geluiden van die tijd in hun nummers terug te horen. Wel zijn hun melodieën erg sterk en aanstekelijk. Verder kunnen ze enorm goed mixen. Hun mix-cd's als Desire en de Megadance-mixen verkochten enorm goed.

De Klubbhits
Er staan erg veel nummers op deze cd; ik zal hier hun grote clubhits toelichten, de rest komt eronder.

1. Klubbhopping (1995)
Hun eerste single die ze met zijn drieën maakten. Versnelde stem op een aanstekelijk ritme. Verder het geluid van een soort scheepstoeter. Heel goed.

2. The Magnet (1996)
Mijn persoonlijke favoriet. Een snelle vervormde gitaar-riff op een snelle beat. Af en toe hoor je een soort oproeper.

3. Discohopping (1997)
Een snelle aggressieve beat met af en toe het trancegeluid van Insomnia (Faithless). Daarnaast een woest klinkende MC.

4. Kickin' Hard (1998)
De MC van het vorig nummer is terug, dit keer nog sneller. Dit nummer is meer hardtrance; heel erg goed.

5. Raise Your Hands (1998)
Samen met Mark van Dale. Is iets minder goed.

6. Release The Pressure (1999)
Een wat meer aangekleed nummer met meer vocalen en minder agressief geluid. Best leuk.

7. Turn up the Bass (2000)
Een middelmatig nummer. Het bevat een positief klinkende tranceriff.

8. Big Bass Bomb (2000)
Een echte clubsingle. Aanstekelijke melodie. De MC heeft een goede tekst. Er komen zelfs breakbeats voor in het nummer.

9. Hiphoppin' (2000)
Gebaseerd op de beat van Dr. Dre. Deze is niet echt goed. De samples en de MC klinken erg flauw en achterhaald.

De rest van de CD
We hebben de helft nog niet gehad. er staan ook nog remixen van nummers op door South Side Spinners, Central 7 en Lock n' Load. Verder is er een soort medley gemixt door Ben Liebrand. Ook staan er nog wat nummers op van andere projecten van ze. Als klap op de vuurpijl zijn 8 videoclips toegevoegd op de 2e CD, en het zijn allemaal fraaie clips. Er zijn maar weinig bands die hun fans zo verwennen; heel wat anders dan je er met een cd'tje van 10 nummertjes vanaf maken.

Al met al is deze CD echt waar voor je geld. Ga je vaak naar de disco en vind je clubdance erg leuk, dan mag je hem zeker niet missen. Het is de geschiedenis van een groep die al jaren de Dance Trends domineert. Het toevoegen van de videoclips is echt geweldig van ze, dat moeten veel meer bands doen. Alhoewel er ook mindere nummers op staan, is het een uniek stuk voor iedere clubber. Gepubliceerd op 15 juli 2001