CD-recensie Nelly Furtado - Whoa. Nelly!

Over Nelly Furtado
21 Jaar geleden werd Nelly Furtado geboren in de Canadese suburb Victoria. Al vanaf haar vierde componeerde en zong ze haar eigen liedjes, zowel in het Engels als in het Portugees (haar ouders zijn van Portugese afkomst). Van haar negende tot haar achttiende heeft ze ukelele (Portugees snaarinstrument) en trombone gespeeld. Vanwege haar Portugese achtergrond werd ze op school gepest, wat haar heeft aangemoedigd om beroemd te worden, om haar klasgenoten hun ongelijk te bewijzen. Ze luisterde veel naar muziek als Mariah Carey, TLC, Jodeci en Salt 'n Pepa. Later heeft ze ook de muziekcollectie van haar broer geplunderd, en heeft ze veel geluisterd naar Radiohead, Pulp, Oasis, The Verve en U2. Hierdoor leerde ze allerlei verschillende muziekstromen te waarderen, en te maken.

Na de middelbare school is ze verhuisd naar Toronto, waar ze overdag werkte, maar 's avonds het nachtleven verkende. Ze was de helft van het hip-hop duo Nelstar. Ze trainde zich zo in het schrijven van songteksten en in het uitdrukken van haar gevoel in de muziek. Tijdens een avond freestylen is ze ontdekt door Brian West en Gerald Eaton, leden van de Canadese popgroep The Philosopher Kings. Ze vroegen haar een demo op te nemen, die zo in de smaak viel dat ze een platencontract aangeboden kreeg bij haar platenmaatschappij Dreamworks. Uit deze samenwerking is het album Whoa. Nelly! ontstaan.

Over Whoa, Nelly!
Op het album Whoa. Nelly! staan naast haar debuutsingle I'm Like A Bird nog 12 andere nummers, en de CD duurt ruim 50 minuten. Eén nummer is gezongen in het Portugees, maar de andere nummers zijn in het Engels gezongen. Er zijn heel veel verschillende stijlen gebruikt, pop, folk, R&B, soul, rock en hip-hop (en waarschijnlijk nog veel meer), maar haar stijl is niet te vergelijken met welke andere artiest dan ook, ze heeft een heel aparte en eigen stijl.

De teksten zijn allemaal door Nelly zelf geschreven, en zijn daardoor heel persoonlijk. Ze gaan veel over (persoonlijke) vrijheid en liefde.

De nummers zijn heel relaxed, maar voor iedere stemming te gebruiken. De teksten zijn af en toe misschien een beetje negatief, maar de melodie is bijna altijd opbeurend. Mijn favriete nummers zijn: On The Radio, Legend, I'm Like A Bird, Turn Off The Light (haar nieuwe single), Well, Well, I Will Make U Cry en Onde Estas.

Eerst kon ik Nelly Furtado helemaal niet uitstaan. Ik had een interview gezien met haar, en ik vond haar daarin best wel arrogant overkomen. Ook irriteerde ik me aan haar stem, die ik vond klinken als een rasp. Bijna iedereen die ik ken vond I'm Like A Bird een leuk liedje, zo relaxed, maar ik raakte er juist geïrriteerd door. Totdat een vriendin van mij haar ontmoette op koninginnedag, en zei dat ze heel aardig was. Later hoorde ik ook van mensen dat haar album echt geweldig was, dus ik was toch wel nieuwsgierig geworden. Ik was haar album gaan luisteren in de platenzaak, en ik vond het best wel leuk, maar ik wist het niet zeker. Toch bleef ik eraan denken, en na een paar dagen ben ik teruggegaan en heb ik het album gekocht. Ik stopte het thuis in m'n CD-speler, luisterde twee keer en ik was verkocht.

De CD heb ik sindsdien niet meer uit m'n stereo gehaald. De liedjes zijn met heel veel emotie gezongen, echt heel mooi.
Het duurt misschien even voor je de CD echt gaat waarderen, maar echt, daarna kan je niet meer zonder. Bij het opstaan, bij het huiswerk maken, altijd! Ik irriteer me totaal niet meer aan Nelly's stem. Ook I'm Like A Bird vind ik nu een heel mooi nummer. Dit komt denk ik ook door de perfecte volgorde van de liedjes. Vaak programmeer ik een CD op een manier waarop ik vind dat de liedjes eigenlijk zouden moeten staan, maar hierbij kan het niet beter. De afwisseling is precies goed, en het is balen als de CD weer afgelopen is. Maar ach, dan zet je hem nog een keer op!
Het is ook echt een goede CD voor de zomer, wat je ook gaat doen. Echt een aanrader dus!

Geschreven op 14-06-2001 Gepubliceerd op 14 juni 2001